AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 Kommer akkurat hjem fra middagsselskap. Ble snakk om aksjemarkedet og "hun investerer". Venninna mi har 1 million i fond. Jeg ble kraftig imponert. Hun sa noe sånn som at det var en begynnelse. Vel, samtalen utviklet seg. Jeg synes det er veldig mye penger for en kvinne i 30-årene å ha bare i "ekstra", hun mente ikke det var det, kun middels bra. Vi er begge i normalt lønnet arbeid og er i middelklassemiljø. Hvem er det som har "rett" her? Er det falsk ydmykhet ute å går? Er jeg helt blåst på økonomi? Anonymkode: f5da0...34e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #2 Skrevet 8. april 2022 De fleste kunne hatt det i 30-årene, om de hadde prioritert det. Flink venninne, og ikke unormalt. Anonymkode: 3cedc...ec8 16
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #3 Skrevet 8. april 2022 1 million er ubetydelig. Du kan ikke leve på det resten av livet. Anonymkode: a23c9...023 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #4 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kommer akkurat hjem fra middagsselskap. Ble snakk om aksjemarkedet og "hun investerer". Venninna mi har 1 million i fond. Jeg ble kraftig imponert. Hun sa noe sånn som at det var en begynnelse. Vel, samtalen utviklet seg. Jeg synes det er veldig mye penger for en kvinne i 30-årene å ha bare i "ekstra", hun mente ikke det var det, kun middels bra. Vi er begge i normalt lønnet arbeid og er i middelklassemiljø. Hvem er det som har "rett" her? Er det falsk ydmykhet ute å går? Er jeg helt blåst på økonomi? Anonymkode: f5da0...34e Nei det er ikke vanligt å ha så mye som 30 åring. Mange unge reiser , studerer og lever. Tenker at fleste på 30 kun har egenkapital. Anonymkode: cff14...f49 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #5 Skrevet 8. april 2022 Wow. Ser jeg har sittet med helt annet bilde av virkeligheten. Altså, jeg forstår at 1 million ikke er all verdens i dagens samfunn, men å ha såpass mye penger "til overs" selv etter man har bolig, det visste jeg ikke var vanlig. Anonymkode: f5da0...34e 11
Gjest loveli Skrevet 8. april 2022 #6 Skrevet 8. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kommer akkurat hjem fra middagsselskap. Ble snakk om aksjemarkedet og "hun investerer". Venninna mi har 1 million i fond. Jeg ble kraftig imponert. Hun sa noe sånn som at det var en begynnelse. Vel, samtalen utviklet seg. Jeg synes det er veldig mye penger for en kvinne i 30-årene å ha bare i "ekstra", hun mente ikke det var det, kun middels bra. Vi er begge i normalt lønnet arbeid og er i middelklassemiljø. Hvem er det som har "rett" her? Er det falsk ydmykhet ute å går? Er jeg helt blåst på økonomi? Anonymkode: f5da0...34e Spørs veldig hvor man bor. I Oslo er bolig så dyrt at det kanskje ikke er like vanlig som andre steder. Utenfor Oslo og på bygda håper jeg det er mer normalt, ellers sløser man enormt med pengene sine. 😅 Endret 8. april 2022 av loveli
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #7 Skrevet 8. april 2022 1 million i dag er ikke så mye Men hadde det dere levd i 1922 så ville det tilsvart 271 607 719 i dagens penger. Anonymkode: d33b9...ca3 2
Johnny Bravo Skrevet 8. april 2022 #8 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Wow. Ser jeg har sittet med helt annet bilde av virkeligheten. Altså, jeg forstår at 1 million ikke er all verdens i dagens samfunn, men å ha såpass mye penger "til overs" selv etter man har bolig, det visste jeg ikke var vanlig. Anonymkode: f5da0...34e De er ikke "til overs" for å brukes på hva man vil. Slike investeringer er i praksis 'låst' iht. de målene som man har satt før sparing/investeringen begynner. Selv om man i teorien kan selge seg ut å kose seg med pengene, skjer det i praksis like ofte, som en gjennomsnitts personen som velger å slutte i jobben kun for å være "fri". Om det får deg til å føle deg bedre, kan jeg nesten garantere deg at dere sikkert ferier like ofte, nyter den samme livskvaliteten osv, forutsatt at alt annet i økonomien er likt (ingen multimillon arv osv.) 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #9 Skrevet 9. april 2022 Synes ikke 1 million er så mye. Går fort å spare opp på bare noen år. Anonymkode: e1c9e...748
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #10 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer akkurat hjem fra middagsselskap. Ble snakk om aksjemarkedet og "hun investerer". Venninna mi har 1 million i fond. Jeg ble kraftig imponert. Hun sa noe sånn som at det var en begynnelse. Vel, samtalen utviklet seg. Jeg synes det er veldig mye penger for en kvinne i 30-årene å ha bare i "ekstra", hun mente ikke det var det, kun middels bra. Vi er begge i normalt lønnet arbeid og er i middelklassemiljø. Hvem er det som har "rett" her? Er det falsk ydmykhet ute å går? Er jeg helt blåst på økonomi? Anonymkode: f5da0...34e 1 mill er jo ingenting.Knapt en liten garasje eller bil. Anonymkode: 285ba...f74
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #11 Skrevet 9. april 2022 Det er ingenting og jeg har spart 2 mill i løpet av 7 år. Det er heller ikke mye. Jeg er 33, eier tre boliger og leier ut to hvorav en er nedbetalt. Det er ikke mye pæng og vi er ikke fri til å gjøre hva vi vil med pengene. De skal ytterligere investeres og brukes på å nedbetake bolig og barnets fremtid osv. Beinhard sparing er ikke kos. Det er mye tilbakeholdenhet og disiplin for en vanlig person å få til. Den som får det lettere er nok ungen min, men han får heller ikke alt. Skal lære han å stå på egne bein først. Det blir i så falm vårt arv til han og lettere pensjonstid for foreldrene. Anonymkode: e9a74...bf8 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #12 Skrevet 9. april 2022 Det er ikke unormalt å ha 1 mill ‘på bok eller fond. Det kam skyldes: 1. Hun har arvet - kommer fra ‘pengefamilie’ 2. Har levd sparsommelig deler av livet ift hva hun har tjent 3. Er svært lite opptatt av status som feks i form av dyre mobiler, møbler, klær og bil. Anonymkode: 24d93...5e3 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #13 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ingenting og jeg har spart 2 mill i løpet av 7 år. Det er heller ikke mye. Jeg er 33, eier tre boliger og leier ut to hvorav en er nedbetalt. Det er ikke mye pæng og vi er ikke fri til å gjøre hva vi vil med pengene. De skal ytterligere investeres og brukes på å nedbetake bolig og barnets fremtid osv. Beinhard sparing er ikke kos. Det er mye tilbakeholdenhet og disiplin for en vanlig person å få til. Den som får det lettere er nok ungen min, men han får heller ikke alt. Skal lære han å stå på egne bein først. Det blir i så falm vårt arv til han og lettere pensjonstid for foreldrene. Anonymkode: e9a74...bf8 Du virker som en som drar det med sparing for langt. Ok, du er flink, ingen tvil om det, men om du har klart dette alene er du antagelig for flink. Da er det mer et problem enn noe bra. Livet skal leves også. Det er ikke særlig vits i penger uten det. Anonymkode: 25b50...2a9 3
lillevill Skrevet 9. april 2022 #14 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kommer akkurat hjem fra middagsselskap. Ble snakk om aksjemarkedet og "hun investerer". Venninna mi har 1 million i fond. Jeg ble kraftig imponert. Hun sa noe sånn som at det var en begynnelse. Vel, samtalen utviklet seg. Jeg synes det er veldig mye penger for en kvinne i 30-årene å ha bare i "ekstra", hun mente ikke det var det, kun middels bra. Vi er begge i normalt lønnet arbeid og er i middelklassemiljø. Hvem er det som har "rett" her? Er det falsk ydmykhet ute å går? Er jeg helt blåst på økonomi? Anonymkode: f5da0...34e Forstàr ikke hva du mener, det er mye ja, men veldig lurt å ha. Falsk udmykhet? Hva mener du?
lillevill Skrevet 9. april 2022 #15 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du virker som en som drar det med sparing for langt. Ok, du er flink, ingen tvil om det, men om du har klart dette alene er du antagelig for flink. Da er det mer et problem enn noe bra. Livet skal leves også. Det er ikke særlig vits i penger uten det. Anonymkode: 25b50...2a9 Man lever jo når man er pensjonist og.
Vhgj Skrevet 9. april 2022 #16 Skrevet 9. april 2022 Hvis man ikke bor i storby, ikke har barn og tjener greit så er vel det en grei sum.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #17 Skrevet 9. april 2022 Jeg har det samme som din venninne. Tenker at det ikke er unormalt, selv om selvfølgelig ikke alle har det sånn. Tok utdanning tidlig så har hatt god lønn siden jeg var 23. Anonymkode: 2c5a0...9e0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #18 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kommer akkurat hjem fra middagsselskap. Ble snakk om aksjemarkedet og "hun investerer". Venninna mi har 1 million i fond. Jeg ble kraftig imponert. Hun sa noe sånn som at det var en begynnelse. Vel, samtalen utviklet seg. Jeg synes det er veldig mye penger for en kvinne i 30-årene å ha bare i "ekstra", hun mente ikke det var det, kun middels bra. Vi er begge i normalt lønnet arbeid og er i middelklassemiljø. Hvem er det som har "rett" her? Er det falsk ydmykhet ute å går? Er jeg helt blåst på økonomi? Anonymkode: f5da0...34e For det første må en jo vurdere total økonomien her. Hvor mye har hun feks i lån på bolig? Hvis bolig er nedbetalt så er det litt imponerende og også ha 1 mill. Selv har jeg også en million på bok og er i midten av 30 årene. Men jeg har da vitterlig et boliglån også.. men vi har ikke vært spesielt sparsommelige opp igjennom. Anonymkode: 9cf77...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #19 Skrevet 9. april 2022 Jeg er i slutten av 30-årene, men har en god del mer enn det i fri kapital, og mye mer hvis du tar med bolig. Mye er jo flaks. Traff riktig på studie og jobb, og har hatt god lønn siden året jeg ble 23. Kom inn i boligmarkedet tidlig 2000 tallet og har fått med meg en enorm prisstigning. Begynte tidlig å ha månedlige trekk til fond, som har vokst enormt i perioden. Med unntak av 2 år der jeg levde veldig sparsommelig for å komme meg inn på boligmarkedet har jeg ikke spart ekstra, har reist mye og dyrt, eier mange dyre vesker og plagg, spiser og drikker godt. Har heller ikke arvet en krone. Men ser jeg skiller meg fra venner i det at jeg alltid tenker "er det verdt det", ikke "har jeg råd", samt at jeg ikke har shopping som hobby, og kjøper ting som varer og brukes. Anonymkode: 07b82...f67 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #20 Skrevet 9. april 2022 Jeg kunne også hatt millioner i fond, men har valgt å betale mest mulig ned på huset. Har betalt ned 3 millioner, men gjenstår 2. Er 33 år. Har arvet en del pga mistet foreldrene mine tidlig. Hvis hun har dette i tillegg til nedbetalt hus er det helt klart imponerende! Det er kun på KG "alle" sparer hundretusener i året😅 Anonymkode: 45612...dac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå