Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå baby nr 2 og jeg skjønner ikke hva folk mener når de snakker om at babyer lukter godt. Jeg lukter ingenting. Er det bare tull at de lukter noe? Og hva mener folk de lukter? Jeg har til vanlig en super sensitiv nese og syntes det er litt rart.

Anonymkode: a4802...2b8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De lukter gulp og bæsj.

Anonymkode: 3c04b...1f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det... 

Anonymkode: ad14d...b9f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har nå baby nr 2 og jeg skjønner ikke hva folk mener når de snakker om at babyer lukter godt. Jeg lukter ingenting. Er det bare tull at de lukter noe? Og hva mener folk de lukter? Jeg har til vanlig en super sensitiv nese og syntes det er litt rart.

Babyer lukter melk. Og når folk sier de «lukter godt» så mener de en av to ting. 

1. foreldrene til babyen bruker skyllemiddel eller vaskemiddel eller olje med lukt. Barnet lukter parfyme. Dårlig for helsa til baby. Lukter ikke godt for folk flest, lukter godt for foreldrene. 

2. baby lukter melk. De assosierer lukten av melk med baby, som gjør dem glade, og de tenker «dette lukter godt». Denne soste assosiasjonsleken gjør vi alle. Feks nå om våren når sneen smelter drar vi alle inn luft med dype åndedrag og sier med fullt alvor og stor glede «det lukter så godt av vår!» enda vi alle vet og kjenner at lukten av vår er lukten av kompostert, halv-fermentert løv og andre vekster. Vi kan også finne på å si at oster som parmesan lukter godt, enda den lukter en blanding av gamle gymsokker og oppgulp. Ekle lukter som vi assosierer med gode smaker, gode opplevelse etc oppleves som gode.

Anonymkode: 74b87...0e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Babyer lukter melk. Og når folk sier de «lukter godt» så mener de en av to ting. 

1. foreldrene til babyen bruker skyllemiddel eller vaskemiddel eller olje med lukt. Barnet lukter parfyme. Dårlig for helsa til baby. Lukter ikke godt for folk flest, lukter godt for foreldrene. 

2. baby lukter melk. De assosierer lukten av melk med baby, som gjør dem glade, og de tenker «dette lukter godt». Denne soste assosiasjonsleken gjør vi alle. Feks nå om våren når sneen smelter drar vi alle inn luft med dype åndedrag og sier med fullt alvor og stor glede «det lukter så godt av vår!» enda vi alle vet og kjenner at lukten av vår er lukten av kompostert, halv-fermentert løv og andre vekster. Vi kan også finne på å si at oster som parmesan lukter godt, enda den lukter en blanding av gamle gymsokker og oppgulp. Ekle lukter som vi assosierer med gode smaker, gode opplevelse etc oppleves som gode.

Nei? Baby lukter hverken parfyme eller melk 😅 Min baby har aldri vært i nærheten av parfymerte produkter. Eller, selvfølgelig lukter en baby både melk og annet, men når man snakkee om at baby lukter godt så snakker man om hodet! Dø

Det er ikke hele babyen som lukter godt, men toppen av hodet! Hvor de små dunete hårene er. Lukten av babyens hode er himmelsk. Det lukter varm dunete pels 😅 Det er umulig å forklare, men for meg handler det om tilknyttning å lukte på hodet til baby. Jeg tror det er noe instinkt i det. Jeg kan ta et dypt magedrag og føle en intens kjærlighet. Mannen min gjør det samme. Jeg lukter innimellom på hodet til storesøster og det gir velbehag å gjøre det, men det er mer intenst med babyer. Jeg har lest at mødre kan gjennkjenne sitt eget barn med bind for øynene bare ved å lukte på hodet.

Når jeg fikk korona var seriøst min største bekymring at jeg skulle miste luktesansen så jeg ikke kunne lukte på hodet til baby. Det ville ødelagt så mye av babyopplevelsen.

Anonymkode: 4c6b0...8ff

• Liker 11
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De lukter som de som har vært med dem. Ergo lukter babyen som deg og det kjenner du ikke. Etter et besøk hos tante Turid lukter ungen min tante Turid.

Eller så lukter de fett hår pga skurv..

Anonymkode: 69043...7f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei? Baby lukter hverken parfyme eller melk 😅 Min baby har aldri vært i nærheten av parfymerte produkter. Eller, selvfølgelig lukter en baby både melk og annet, men når man snakkee om at baby lukter godt så snakker man om hodet! Dø

Det er ikke hele babyen som lukter godt, men toppen av hodet! Hvor de små dunete hårene er. Lukten av babyens hode er himmelsk. Det lukter varm dunete pels 😅 Det er umulig å forklare, men for meg handler det om tilknyttning å lukte på hodet til baby. Jeg tror det er noe instinkt i det. Jeg kan ta et dypt magedrag og føle en intens kjærlighet. Mannen min gjør det samme. Jeg lukter innimellom på hodet til storesøster og det gir velbehag å gjøre det, men det er mer intenst med babyer. Jeg har lest at mødre kan gjennkjenne sitt eget barn med bind for øynene bare ved å lukte på hodet.

Når jeg fikk korona var seriøst min største bekymring at jeg skulle miste luktesansen så jeg ikke kunne lukte på hodet til baby. Det ville ødelagt så mye av babyopplevelsen.

Alle slektninger som er over 50 år sitter og «sniffer» babyen på toppen av hodet 😂

Anonymkode: 69043...7f7

• Liker 6
Gjest Geitis
Skrevet

Babyer har en helt spesiell lukt, det er som en annen over her sier, er spesielt på toppen av hodet. Det er ikke skurv eller parfyme eller noe sånt, det er lukten av baby og den er herlig. 

Valper og kattunger har også sin egen spesielle lukt, så er ikke bare menneske babyer som har denne spesielle lukten når de er helt ferske.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke det. Skjønne det når babyen min akkurat var blitt vasket, men utover det? Nope! 🤣

Verken jeg eller mannen kjente noe til den berykta lukta. Så du er ikke alene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine babyer har luktet veldig godt. Det gjør de fortsatt 😊 

Synes de luktet supergodt selvom de gulper. Lukten av huden deres er skikkelig kos 💕 særlig i halsgropen💞

Anonymkode: 49d76...063

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes babyer lukter surt, litt sånn det lukter inne på en barnehage. Spent på om jeg synes min baby som kommer i mai lukter godt

Anonymkode: b05d8...953

Skrevet

Jeg har aldri synes lukten av baby var noe spesielt. Litt bedre med mine egne babyer, men ikke noe jeg savner eller synes var viktig. Fremmede babyer lukter litt syrlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, babyer lukter bare melk. 

Og det er ikke noe å ta på vei for. Vi voksne som drikker melk lukter også melk. Jeg måtte slutte å spise meieriprodukter i 6 mnd etter ordre fra legen og nordmenn stinker melk. Sånn et glass melk lukter etter en dag på benken, omtrent. Litt surt. var skikkelig glad jeg kunne starte igjen så verden slutta lukte sur melk.

Siden babyer drikker bare melk lukter de ekstra-konserntrert litt sur melk. De som konsumerer mye melk selv kan trolig ikke lukte det. (Samme fenomenet som om du ikke spiser hvitløk - da lukter du andre som har spist hvitløk, bare at melk lukter mye sterkere enn hvitløk).

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge lukter babyer «baby» da?😅 har en på 8 mnd., har aldri kjent noe lukt av han men babyens besteforeldre kommenterer at han lukter så godt 😛 kanskje fordi man blir så vant til lukten selv 😛 

Anonymkode: 3182e...eb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, babyer lukter bare melk. 

Og det er ikke noe å ta på vei for. Vi voksne som drikker melk lukter også melk. Jeg måtte slutte å spise meieriprodukter i 6 mnd etter ordre fra legen og nordmenn stinker melk. Sånn et glass melk lukter etter en dag på benken, omtrent. Litt surt. var skikkelig glad jeg kunne starte igjen så verden slutta lukte sur melk.

Siden babyer drikker bare melk lukter de ekstra-konserntrert litt sur melk. De som konsumerer mye melk selv kan trolig ikke lukte det. (Samme fenomenet som om du ikke spiser hvitløk - da lukter du andre som har spist hvitløk, bare at melk lukter mye sterkere enn hvitløk).

Jeg konsumerer ingen melkeprodukter og baby lukter ikke bare melk. Altså, joda... såklart lukter det litt melk og gulp, men det er ikke den lukta vi snakker om. En annen her oppe sa det lukter slik som nyfødte kattunger, og det er jeg enig i er en bedre beskrivelse. Det lukter liksom litt varm pels på en god måte 😅 Den lykta er så magisk. Jeg kan sitte på kvelden etter baby har lagt seg og bare lengte etter å få snuse litt på baby 🥰

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor lenge lukter babyer «baby» da?😅 har en på 8 mnd., har aldri kjent noe lukt av han men babyens besteforeldre kommenterer at han lukter så godt 😛 kanskje fordi man blir så vant til lukten selv 😛 

Anonymkode: 3182e...eb1

Min erfaring er at det går gradvis bort. Min 4 åring lukter ikke like godt på hodet lengre som når hun var baby, men hun lukter liksom fortsatt «min» 😅 Jeg tror det gikk gradvis bort når hun nærmet seg  året😊 jeg har et veldig klart minne fra når hun var 1,5 år hvor jeg tenkte at nå er babylukta borte 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 23.21):

De fleste foreldre og besteforeldre synes lukten av egen baby er vanvittig god. Det er ikke en spesiell lukt som man kan sette fingeren på og jeg tror ikke andre enn de helt nærmeste kan kjenne denne lukten. 

Denne forsvinner når de er typ 3-4 år. Synes jeg som mor hvertfall.

Anonymkode: 19811...78b

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes toppen av hodet til baby lukter akkurat det samme som fostervannet😅 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Syns de lukter sur melk. 

AnonymBruker
Skrevet

Min baby fikk skurv ganske tidlig. Det luktet svett gammel gubbe av hodet hennes 😅 når vi fikk det bort så luktet det mye bedre. 

Anonymkode: b5ec9...fb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...