AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 Hvorfor er det ingen dritstygge mennesker i reklamer? Hvor er alle de med stygge tenner og stygge ansikt, og de smellfeite menneskene? Er det bare fargede mennesker vi skal venne oss til som en del av nye mangfoldige Norge? Bare lurer, jeg ser alle er nøye med å kvotere inn riktig antall med ulike hudfarger for tiden, spesielt i politisk korrekte reklamer og filmer. Hva med alle andre annerledes mennesker? Hva med handicappede? Burde ikke de også være bedre representert som en del av den virkelige virkeligheten? Noe skurrer her synes jeg. Anonymkode: 6eb99...4b2 12
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #2 Skrevet 8. april 2022 Ja det gjør det. Anonymkode: ae807...e9b 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #3 Skrevet 8. april 2022 Jo, mangfold gjelder også transpersoner, funksjonshemmede, osv. Følg med litt så ser du at det jobbes med andre grupper også. Det sier litt om deg at du er så opptatt av én spesiell gruppe. Anonymkode: 94730...8e6 5
Rhodiola Skrevet 9. april 2022 #4 Skrevet 9. april 2022 Tråden er ryddet for diskriminerende og krenkende ytringer. - Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #5 Skrevet 9. april 2022 Synes de faktisk går inn for å ha mennesker i reklamer som ser helt vanlige ut eller har en speisell look. F.eks rødt hår, mye krøller, bollemage, grått hår. Veldig mye forskjellig. Av og til utlyser de jo det at de vil ha sånne ting, men de kan ikke akkurat skrive "vi trenger en person som ser stygg ut" i annonsen. Anonymkode: cb49f...032 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #6 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor er det ingen dritstygge mennesker i reklamer? Hvor er alle de med stygge tenner og stygge ansikt, og de smellfeite menneskene? Anonymkode: 6eb99...4b2 Ville du ha kjøpt dagligvarer hos Kiwi dersom de brukte drittstygge og smellfeite personer i reklamen istedenfor Kiwi-Camilla? 🤪 Anonymkode: 77bbf...b1a 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #7 Skrevet 9. april 2022 Eller hvordan det til stadighet lurer seg inn en mørk karakter i historiske europeiske serier og filmer, uansett hvor usannsynlig det er, men det er aldri tilsvarende motsatt vei. Hvorfor er det bare vestlig kultur og historie som skal tukles med? Hvorfor kan vi ikke respektere at europeere for ett par hundre år siden stort sett var hvite, i hvert fall i store deler av Europa? Anonymkode: 96503...9ad 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #8 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eller hvordan det til stadighet lurer seg inn en mørk karakter i historiske europeiske serier og filmer, uansett hvor usannsynlig det er, men det er aldri tilsvarende motsatt vei. Hvorfor er det bare vestlig kultur og historie som skal tukles med? Hvorfor kan vi ikke respektere at europeere for ett par hundre år siden stort sett var hvite, i hvert fall i store deler av Europa? Anonymkode: 96503...9ad Filmer som Max Manus og sånt er vel uansett ganske hvite. Og når det gjelder det motsatte så er det vel ikke akkurat et faktum at "farga" filmer har blitt lage i Norge uten noen norske i, og det ville de nok heller ikke blitt. Jeg har hørt folk i Hollywood også som ikke har fått støtte til filmene sine fordi de var for mexianske og ikke relaterbare for de fleste, så man skal ikke tro det er enklere den andre veien. Anonymkode: cb49f...032 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #9 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Eller hvordan det til stadighet lurer seg inn en mørk karakter i historiske europeiske serier og filmer, uansett hvor usannsynlig det er, men det er aldri tilsvarende motsatt vei. Hvorfor er det bare vestlig kultur og historie som skal tukles med? Hvorfor kan vi ikke respektere at europeere for ett par hundre år siden stort sett var hvite, i hvert fall i store deler av Europa? Anonymkode: 96503...9ad Ja, helt enig. Irriterer meg grønn over det i mange serier. Blir så feil når man vet at det ikke var sånn i virkeligheten. Det neste blir vel afrikanere som vikinger og kinesere som det engelske kongehuset. Huff, akkurat sånt var bedre før. Anonymkode: 24a2d...cb3 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #10 Skrevet 10. april 2022 Jeg tenkte det samme som TS etter å ha sett sesong to av Bridgerton. Der er mangfoldet stort, men alminnelige og mindre pene finnes ikke. Og skulle det mot formodning være med en slik, så er de enten dumme eller slemme - eller aller helst, begge deler. Dette provoserer meg faktisk litt. Anonymkode: f04e2...31e 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #11 Skrevet 10. april 2022 Folk kalte Black Panther en film med mangfold. Selv om 90% av skuespillerne hadde samme hudfarge. Anonymkode: ae807...e9b 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #12 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk kalte Black Panther en film med mangfold. Selv om 90% av skuespillerne hadde samme hudfarge. Anonymkode: ae807...e9b Det var nok mange skuespillere som fikk jobb der, som vanligvis blir satt på sidelinja ja. Hadde det vært 90% hvitt så hadde du jo ikke reagert? Anonymkode: cb49f...032 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #13 Skrevet 11. april 2022 Hvis det skal være mangfold får de værsegod ta med stygge, funksjonshemmede og tjukke folk i alle serier også. Ellers blir det urettferdig og ikke såkalt mangfold. Anonymkode: 24a2d...cb3
Klossmajor Skrevet 11. april 2022 #14 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, helt enig. Irriterer meg grønn over det i mange serier. Blir så feil når man vet at det ikke var sånn i virkeligheten. Det neste blir vel afrikanere som vikinger og kinesere som det engelske kongehuset. Huff, akkurat sånt var bedre før. Anonymkode: 24a2d...cb3 Afrikanere som vikinger har allerede skjedd på TV. Jarl Haakon så slik ut skal man tro serien The Vikings: 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #15 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det var nok mange skuespillere som fikk jobb der, som vanligvis blir satt på sidelinja ja. Hadde det vært 90% hvitt så hadde du jo ikke reagert? Anonymkode: cb49f...032 Her ser vi en som ikke forstod poenget. poenget var at den filmen hadde ikke noe mer mangfold enn filmer hvor nesten alle er hvite. Nei jeg reagerte ikke på at nesten alle var fargede, men det at du trodde det, forteller meg at du gjorde det. Anonymkode: ae807...e9b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #16 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, helt enig. Irriterer meg grønn over det i mange serier. Blir så feil når man vet at det ikke var sånn i virkeligheten. Det neste blir vel afrikanere som vikinger og kinesere som det engelske kongehuset. Huff, akkurat sånt var bedre før. Anonymkode: 24a2d...cb3 Vi har allerede kommet dit at historiske personer som f.eks. ladejarlen Haakon Sigurdsson som var en av Norges første konger blir spilt av en svart kvinnelig skuespiller, nå har de riktig nok brukt fantasien litt for å gjøre om hans historie men det er fremdeles en form for historieforfalskning. Det engelske kongehuset er heller ikke fritatt fra historieforfalskningen, Henry VIII kone Anne Boleyn ble spilt av den svarte skuespilleren Jodie Turner-Smith i Channel 5 sin serie om Anne Boleyn. Margaret of Anjou som var dronning i England og gift med Henry VI var kjent som The White Queen på grunn av sin lyse hud, selvfølgelig så ble det valgt en svart skuespiller til å spille henne i serien The Hollow Crown. Dette er ikke mangfold men et forsøk på sette inn enkelte grupper mennesker i historien som om det var en naturlig ting, rett og slett historieforfalskning. Disse skuespillerne har ikke fått rollen fordi de er flinke skuespillere eller at de passer i rollen de skal spille, de har fått rollen på grunn av sin hudfarge. Det samme skjer også andre steder i samfunnet og spesielt i stillinger i arbeidslivet, mange får en stilling på grunn av sin hudfarge og ikke kvalifikasjoner. Man må rett og slett kvotere inn enkelte for å ikke bli beskylt for rasisme eller endre former for diskriminering. Man kan jo undres på om disse tenker over hva som skjer selv, fikk jeg denne stillingen fordi jeg er kvalifisert eller fordi jeg har den rette hudfargen eller det rette kjønnet?. Anonymkode: 2604b...403 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #17 Skrevet 11. april 2022 Å sette inn ikke-hvite skuespillere ioverklasseroller der kolonialismen var stor og undertrykking var en selvfølge, er en genial måte å omskrive historien på. I alle fall fra de hvites side. Det eneste woke bølgen oppnår med dette, er å få kommende generasjoner til å tro at slaveriet og undertrykkelsen ikke var så verst i gamle dager likevel, når tom konger og dronninger var ikke-hvite. Tv og filmer har blitt den nye måten å påvirke på, historiebøkene redigeres over en lav sko og det lukes ut eksempler på gamle inngrodde fordommer fordi man blir krenka. Hva sitter vi igjen med om et par generasjoner? Jo, den nye sannheten om at undertrykkede folkeslag var godt representert i overklassen. Anonymkode: 66356...6c4 2
youcancallmejune Skrevet 11. april 2022 #18 Skrevet 11. april 2022 Å vise mangfold handler visst foreløpig mest om å vise muslimer, homofile og fargede av afrikansk opprinnelse, men vi ser innimellom også mennesker med Downs, samer og transpersoner. Kineserne er så langt nesten usynlige selv om det er mange av dem.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #19 Skrevet 11. april 2022 Jeg skulle gjerne sett at ulike typer av funksjonshemming var bedre representert i media. Fra film og TV kan man lett få inntrykk av at den eneste "ekte" funksjonshemmingen er å være helt lam i beina og sitte i rullestol. Jeg skulle veldig gjerne sett at gående rullestolbrukere, svaksynte og andre funksjonshemminger ble mer synlig i film og TV. Anonymkode: beaab...5be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå