Gå til innhold

Når menneske gjer det umenneskelege

Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Bileta av lik i ukrainske gater sjokkerer. Korleis kan folk gjere slikt? Det finst nokre teoriar som kanskje kan hjelpe oss å forstå.

https://www.nrk.no/urix/nar-menneske-gjer-det-umenneskelege-1.15919876

Jeg synes det er litt rart at folk blir sjokkerte, jeg mener folk har utførte slike grusomme handlinger i årtusener, det er egentlig mer sjokkerende at folk blir sjokkerte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det sjokkerer meg når det skjer i sivilierte land i 2022.  Hadde det skjedd blant stammer i Afrika hadde jeg ikke vært like sjokkert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (6 minutter siden):

Bileta av lik i ukrainske gater sjokkerer. Korleis kan folk gjere slikt? Det finst nokre teoriar som kanskje kan hjelpe oss å forstå.

https://www.nrk.no/urix/nar-menneske-gjer-det-umenneskelege-1.15919876

Jeg synes det er litt rart at folk blir sjokkerte, jeg mener folk har utførte slike grusomme handlinger i årtusener, det er egentlig mer sjokkerende at folk blir sjokkerte. 

I antikken var det vanlig at beleirede byer fikk valget mellom slaveri eller total utslettelse. For å begå voldelige ting måtte man være ansikt til ansikt, som oftest. I romerriket satt publikum og spiste snacks mens løver rev mennesker i filler. I dag dør det flere i mange konflikter, men ledere trykker på en knapp, eller gir en ordre. Så sendes en rakett eller et fly, og hundrevis dør. I mellomtiden kysser politikerne babyer og går i kirken. Hvem var verst av foridens og nåtidens mennesker? Selv om en romersk keiser ville gjort mye av det samme som dagens politikere, så var avstanden ikke slik som i dag. 

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle

Hva skjedde med rettsprinsippet? Der man dømte mennesker basert på bevis, ikke følelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Natterangler
Michaelhe skrev (11 minutter siden):

I antikken var det vanlig at beleirede byer fikk valget mellom slaveri eller total utslettelse. For å begå voldelige ting måtte man være ansikt til ansikt, som oftest. I romerriket satt publikum og spiste snacks mens løver rev mennesker i filler. I dag dør det flere i mange konflikter, men ledere trykker på en knapp, eller gir en ordre. Så sendes en rakett eller et fly, og hundrevis dør. I mellomtiden kysser politikerne babyer og går i kirken. Hvem var verst av foridens og nåtidens mennesker? Selv om en romersk keiser ville gjort mye av det samme som dagens politikere, så var avstanden ikke slik som i dag. 

Ble brukt ganske så groteske tortur metoder i middelalderen da. Senere brant de hekser i ca. 300 år. Synes det er vanskelig å si hva som egentlig har vært verst. Stort sett er det jo fred rundt omkring i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...