Gå til innhold

Når menneske gjer det umenneskelege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bileta av lik i ukrainske gater sjokkerer. Korleis kan folk gjere slikt? Det finst nokre teoriar som kanskje kan hjelpe oss å forstå.

https://www.nrk.no/urix/nar-menneske-gjer-det-umenneskelege-1.15919876

Jeg synes det er litt rart at folk blir sjokkerte, jeg mener folk har utførte slike grusomme handlinger i årtusener, det er egentlig mer sjokkerende at folk blir sjokkerte. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det sjokkerer meg når det skjer i sivilierte land i 2022.  Hadde det skjedd blant stammer i Afrika hadde jeg ikke vært like sjokkert. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Gereon Rath skrev (6 minutter siden):

Bileta av lik i ukrainske gater sjokkerer. Korleis kan folk gjere slikt? Det finst nokre teoriar som kanskje kan hjelpe oss å forstå.

https://www.nrk.no/urix/nar-menneske-gjer-det-umenneskelege-1.15919876

Jeg synes det er litt rart at folk blir sjokkerte, jeg mener folk har utførte slike grusomme handlinger i årtusener, det er egentlig mer sjokkerende at folk blir sjokkerte. 

I antikken var det vanlig at beleirede byer fikk valget mellom slaveri eller total utslettelse. For å begå voldelige ting måtte man være ansikt til ansikt, som oftest. I romerriket satt publikum og spiste snacks mens løver rev mennesker i filler. I dag dør det flere i mange konflikter, men ledere trykker på en knapp, eller gir en ordre. Så sendes en rakett eller et fly, og hundrevis dør. I mellomtiden kysser politikerne babyer og går i kirken. Hvem var verst av foridens og nåtidens mennesker? Selv om en romersk keiser ville gjort mye av det samme som dagens politikere, så var avstanden ikke slik som i dag. 

Endret av Michaelhe
Gjest brødskalle
Skrevet

Hva skjedde med rettsprinsippet? Der man dømte mennesker basert på bevis, ikke følelser?

Gjest Natterangler
Skrevet
Michaelhe skrev (11 minutter siden):

I antikken var det vanlig at beleirede byer fikk valget mellom slaveri eller total utslettelse. For å begå voldelige ting måtte man være ansikt til ansikt, som oftest. I romerriket satt publikum og spiste snacks mens løver rev mennesker i filler. I dag dør det flere i mange konflikter, men ledere trykker på en knapp, eller gir en ordre. Så sendes en rakett eller et fly, og hundrevis dør. I mellomtiden kysser politikerne babyer og går i kirken. Hvem var verst av foridens og nåtidens mennesker? Selv om en romersk keiser ville gjort mye av det samme som dagens politikere, så var avstanden ikke slik som i dag. 

Ble brukt ganske så groteske tortur metoder i middelalderen da. Senere brant de hekser i ca. 300 år. Synes det er vanskelig å si hva som egentlig har vært verst. Stort sett er det jo fred rundt omkring i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...