Gå til innhold

Hva bør jeg sjekke/utrede om jeg ikke blir gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har sjekket eggledere, livmor og eggposer. Har syklus på 28-31 dager så gynekolog mente jeg hadde eggløsning. Skylt eggledere med kontrastvæske. Noe mer jeg bør sjekke? Vi har prøvd i 11 måneder nå uten antydning til noe positiv test 

Anonymkode: ca7c8...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har sjekket eggledere, livmor og eggposer. Har syklus på 28-31 dager så gynekolog mente jeg hadde eggløsning. Skylt eggledere med kontrastvæske. Noe mer jeg bør sjekke? Vi har prøvd i 11 måneder nå uten antydning til noe positiv test 

Sjekket hormonverdiene på syklusdag 2 ca? FHS, østradiol osv? Det er gjerne det de starter med. Og så spermprøve da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med at dere har sjekket ut mannen? Det er ca 1 million ganger lettere å sjekke mannen enn kvinnen når det gjelder fertilitet..

Anonymkode: 15530...41f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Regner med at dere har sjekket ut mannen? Det er ca 1 million ganger lettere å sjekke mannen enn kvinnen når det gjelder fertilitet..

Anonymkode: 15530...41f

Stemmer i dette. Det er like sannsynlig at det er trøbbel på hans side som på din.

Anonymkode: 9cb7e...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere feks betaler 3-4000kr på en privat fertilitetsklinikk så får dere iallefsll en snarlig og en grundig sjekk, en 2i1 time. Da sjekkes Både kvinne OG mann, skikkelig, både ned blodprøver, med ultralyd på begge, sædprøve osv. en veldig god og grundig start. De gir da også råd og tips om hva som går an videre for dere. De kan også skrive ut medisiner for å gi eggløsning , progesteron osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Polypper, PCOS, hormonbalansen...

Anonymkode: 62c45...89e

Men ville ikke prolypper og pcos blitt oppdaget ved ultralyd av livmor, eggstokker osv? Og pcos er vell ikke noe jeg kan ha siden jeg har regelmessig syklus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ville ikke prolypper og pcos blitt oppdaget ved ultralyd av livmor, eggstokker osv? Og pcos er vell ikke noe jeg kan ha siden jeg har regelmessig syklus?

Er mannen din sjekket ut? Han er som sagt 100 ganger enklere å sjekke ut enn deg. 

Anonymkode: 123f3...372

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er mannen sjekket ut? Ved så regelmessig syklus som du har er det som regel der "feilen" ligger. 

Anonymkode: ea130...9bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er mannen sjekket ut? Ved så regelmessig syklus som du har er det som regel der "feilen" ligger. 

Han er ikke sjekket, prøver å få han til å sjekke seg men han er redd for at det er noe feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er ikke sjekket, prøver å få han til å sjekke seg men han er redd for at det er noe feil 

Så du vil ha en mann som lar deg gå gjennom alt dette. Både undersøkelser, og bekymringer. Når feilen sannsynligvis er hos han. Bare fordi han er redd for at noe er feil? 🤨

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan sjekke så mye du orker, men det hjelper ikke en døyt om det er hos mannen det ligger. Hvorfor er det «verre» om han har få eller trege svømmere enn at du skulle hatt tette eggledere eller lave eggreserver?

Anonymkode: c98e4...be3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det slags strutsementalitet? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Be ham om å få ut fingeren. IVF i offentlig regi tar årevis. Et vennepar av oss brukte 4 år på å få barn etter at de fant ut at sædcellene hans ikke klarte å svømme. 

Anonymkode: 123f3...372

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei

Jeg har hatt regelmessig syklus i flere år, men har fått påvist PCOS. Polypper ble først påvist da de tok vevsprøve fra livmoren (dette er altså noe annet enn celleprøve som kvinner gir annet hvert år). Polypper i livmoren synes best på ultralyd på spesifikke dager i syklusen, så det er ikke alltid at de synes på UL.

Jeg var til utredning hos privat (medicus), og betalte flere tusen. Men de tok faktisk aldri celleprøve eller vevsprøve. Men pøste på med letrozol osv med en gang. Det er først når jeg gikk over til offentlig at de tok celleprøve, vevsprøve og blodprøver (blodprøver tok også medicus), men det er altså først hos offentlig jeg fikk påvist Polypper.

Jeg var hos privat hele høst 2021, og gikk over til offentlig i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei

Jeg har hatt regelmessig syklus i flere år, men har fått påvist PCOS. Polypper ble først påvist da de tok vevsprøve fra livmoren (dette er altså noe annet enn celleprøve som kvinner gir annet hvert år). Polypper i livmoren synes best på ultralyd på spesifikke dager i syklusen, så det er ikke alltid at de synes på UL.

Jeg var til utredning hos privat (medicus), og betalte flere tusen. Men de tok faktisk aldri celleprøve eller vevsprøve. Men pøste på med letrozol osv med en gang. Det er først når jeg gikk over til offentlig at de tok celleprøve, vevsprøve og blodprøver (blodprøver tok også medicus), men det er altså først hos offentlig jeg fikk påvist Polypper.

Jeg var hos privat hele høst 2021, og gikk over til offentlig i år.

Hei! Da skal jeg høre om jeg kan få sjekket dette etter min samboer har sjekket seg. Jeg vet at min bestemor fikk operert bort livmoren i tidlig alder pga noe, men usikker på hva. Har du ingen symptom på pcos bortsett fra vansker med å bli gravid? Leser akne, hårvekst, overvekt osv også er vanlig? Hvordan er blødningene dine når du har mensen? Får ofte 2-3 underjordiske kviser ved mensen, i tillegg migrene men vet ikke om dette kan være symptom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4/15/2022 den 15.07):

Hei! Da skal jeg høre om jeg kan få sjekket dette etter min samboer har sjekket seg. Jeg vet at min bestemor fikk operert bort livmoren i tidlig alder pga noe, men usikker på hva. Har du ingen symptom på pcos bortsett fra vansker med å bli gravid? Leser akne, hårvekst, overvekt osv også er vanlig? Hvordan er blødningene dine når du har mensen? Får ofte 2-3 underjordiske kviser ved mensen, i tillegg migrene men vet ikke om dette kan være symptom?

Jeg hadde ingen andre symptomer enn at jeg ikke ble/blir gravid, og syklusen ble helt kaos etter koronavaksinen. Jeg hadde ustabile sykluser noen år i tenårene, men det sa alltid legene at er "vanlig" i tenårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.4.2022 den 19.00):

:murvegg:

Endret av Perle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (1 minutt siden):

:murvegg:

😂 Ser og siterer du noe fra en annen tråd? 

Jeg har svart dette i en helt annen tråd og ser det ikke her i innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...