AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 Skriver tittelen så direkte i frykt slik at tråden ikke blir slettet 😅 håper forresten at dette er riktig sted å legge ut. Er lærer og jobber som vikar på en barneskole. Som de aller fleste mennesker er jeg på sosiale medier og har noen av elevene som følger meg på noen av arenaene. Jeg deler ikke noe på sosiale medier som jeg ikke ville delt med elevene eller andre så jeg synes det er null problem at de følger meg. Jeg deler kun mat og litt trening på sosiale medier. Jeg har sagt til elevene at jeg ikke kommer til å følge dem tilbake og dette fordi jeg vil gi dem litt av den pausen de trenger fra de voksne på skolen. Noen har forstått det, men kanskje ikke helt akseptert det, mens andre har omtrent mast om å bli fulgt av meg. Jeg tar det som et tegn på at det er en god relasjon mellom meg og elevene når de ønsker å bli fulgt av læreren på Tiktok for eksempel, men vet ikke helt. Så derfor lurer jeg oppriktig på om det er innafor å følge sine elever på sosiale medier? Jeg har ikke funnet noen lov angående dette, men tror ikke det skal være noe problem. Men så vil jeg ikke gjøre noe foreldre ikke ville ha likt. Hva tenker dere om dette? Ville du som lærer fulgt elevene dine på sosiale medier om de ønsket det? Anonymkode: 593cc...6c9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #2 Skrevet 8. april 2022 Jeg har jobbet som lærer på u-skole, og ville aldri fulgt elevene mens jeg hadde dem. Godtok noen av dem som venner etter de hadde gått ut av skolen, men fjernet dem etter noen måneder da jeg ikke ønsker elever blant vennene mine. Syntes ikke det passer seg.. Men jeg snoker på gamle elever, det gjør jeg! Vil jo se hvordan det går med dem ❤️ Anonymkode: 3a463...24b 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #3 Skrevet 8. april 2022 Det kommer veldig an på. Jeg har ikke mine elever som følger meg på facebook eller snap osv. Det må de vente med til de ikke har meg som lærer lenger. Jeg følger heller ingen av mine elever, men jeg har en gjeng som er i gang med å lage en bedrift på some som jeg kommer til å følge når den er oppe og går. Så ikke helt svart/hvitt heller. Kommer an på hva det er, men ville ikke fulgt vanlige kontoer før du ikke er læreren deres lenger. Jeg snoker innom noen som andre elever har fortalt meg om selvfølgelig, om det fører til utfordringer sosialt på skolen feks.. Anonymkode: 623e3...2f7
Hengebuksvinet Skrevet 8. april 2022 #4 Skrevet 8. april 2022 Her er vi heldigvis samlet om å ikke ha elevene på sosiale medier. Ser ingen ulemper ved å få fri fra denne typen elevkontakt. Jeg jobber på ungdomsskole. På barneskole er vel elevene strengt tatt under aldersgrensen for flere sosiale medier? Og dermed ennå mer ok å ikke ha dem der. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #5 Skrevet 8. april 2022 Ts her. Takker for svarene deres! Det er på mellomtrinnet og noen av dem har kontoer på some. Jeg er ikke kontaktlæreren deres, men har hatt dem i noen fag. Men hender nå at jeg er vikar hos dem. Men en av dem måtte nesten få meg til å love at jeg skulle følge dem tilbake når de skal starte på u-skolen, fordi de mente at det er veldig kult å bli fulgt av en lærer. Jeg svarte med at jeg får se. Jeg personlig vet ikke helt hvordan det kan bli et problem, men er veldig åpen for å utvide horisonten og endre perspektiv. Så for å være på den sikre siden, har jeg sagt at jeg ikke kommer til å følge dem tilbake. Personlig synes jeg også det er hyggelig og fint å se hva de har fått til noen år senere etter at de ikke er mine elever lengre og jeg har selv noen av mine tidligere lærere som venner på Facebook, men jeg er voksen nå. Anonymkode: 593cc...6c9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #6 Skrevet 9. april 2022 Nei, det gjør jeg ikke. Og jeg har lukkede kontoer på sosiale medier. Jeg vil ikke blande jobb og privatliv, og man kan aldri vite hvordan foreldre vil reagere på sånt. Også blir det jo sånn at om du lar én få lov, så må du la alle andre få lov også. Så plutselig må du følge veldig mange. Du kan også bli bombardert med meldinger. De syns kanskje det er kult, men etter noen år har de glemt deg. Anonymkode: 95f20...5e2
Example Skrevet 9. april 2022 #7 Skrevet 9. april 2022 Nei. Hold profesjonell distanse. Det er det enkle svaret på dette, så slipper du å tenke noe rundt dette. Elevene respekterer dette så lenge man er lik med alle. Jeg vet det ulike lærere praktiserer dette forskjellig, men personlig vil jeg ikke følge eller ha nåværende elever som venn på sosiale medier.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #8 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ts her. Takker for svarene deres! Det er på mellomtrinnet og noen av dem har kontoer på some. Jeg er ikke kontaktlæreren deres, men har hatt dem i noen fag. Men hender nå at jeg er vikar hos dem. Men en av dem måtte nesten få meg til å love at jeg skulle følge dem tilbake når de skal starte på u-skolen, fordi de mente at det er veldig kult å bli fulgt av en lærer. Jeg svarte med at jeg får se. Jeg personlig vet ikke helt hvordan det kan bli et problem, men er veldig åpen for å utvide horisonten og endre perspektiv. Så for å være på den sikre siden, har jeg sagt at jeg ikke kommer til å følge dem tilbake. Personlig synes jeg også det er hyggelig og fint å se hva de har fått til noen år senere etter at de ikke er mine elever lengre og jeg har selv noen av mine tidligere lærere som venner på Facebook, men jeg er voksen nå. Anonymkode: 593cc...6c9 At du ikke ser noen betenkeligheter ved dette synes jeg virker litt underlig. Anonymkode: 79615...469 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #9 Skrevet 9. april 2022 Siden du jobber som vikar på barneskole og det er 13 årsgrense på sosiale media, kan det vel ikke være så mange av elevene som følger deg? Ellers er jeg enig med alle andre som svarer om at det ikke er passende. Anonymkode: e7f8b...9c6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #10 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): At du ikke ser noen betenkeligheter ved dette synes jeg virker litt underlig. Anonymkode: 79615...469 Det jeg mente var med tanke på at det ikke er noen retningslinjer angående å ha kontakt med elever på sosiale medier. Men ser det også fra det perspektivet at det blir som å overvåke elevene og være del av livet deres utenfor skolen også(noe jeg på ingen måte ønsker). Og jeg har fortalt elevene at jeg ikke kommer til å følge dem på Tiktok for eksempel fordi jeg vil gi dem rom og pause fra en voksenperson fra skolen. De kommer ikke til å «ha den pausen fra skolen(skille mellom privat og skole) hvis jeg følger dem tilbake, altså ser jeg dette som grunnen min til at jeg har valgt å ikke følge dem tilbake. Bare sånn for å oppklare; kontoene mine på sosiale medier inneholder ikke ting som ikke er ment for offentligheten(jeg deler ting som matbilder, og treningsvideoer). Alle private bilder og videoer er enten slettet eller blitt endret til synlig for venner(Facebook). Anonymkode: 593cc...6c9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #11 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det jeg mente var med tanke på at det ikke er noen retningslinjer angående å ha kontakt med elever på sosiale medier. Men ser det også fra det perspektivet at det blir som å overvåke elevene og være del av livet deres utenfor skolen også(noe jeg på ingen måte ønsker). Og jeg har fortalt elevene at jeg ikke kommer til å følge dem på Tiktok for eksempel fordi jeg vil gi dem rom og pause fra en voksenperson fra skolen. De kommer ikke til å «ha den pausen fra skolen(skille mellom privat og skole) hvis jeg følger dem tilbake, altså ser jeg dette som grunnen min til at jeg har valgt å ikke følge dem tilbake. Bare sånn for å oppklare; kontoene mine på sosiale medier inneholder ikke ting som ikke er ment for offentligheten(jeg deler ting som matbilder, og treningsvideoer). Alle private bilder og videoer er enten slettet eller blitt endret til synlig for venner(Facebook). Anonymkode: 593cc...6c9 Jeg forstår at du ikke har noe "privat" på kontoene dine, men tenker du hat en vei å gå i forhold til relasjon/ være en god rollemodell. Når jeg ser på det du skriver. Anonymkode: d4227...042
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #12 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): At du ikke ser noen betenkeligheter ved dette synes jeg virker litt underlig. Anonymkode: 79615...469 Om ts har en nøytral profil med ting som er greie for hvem som helst så skjønner ikke jeg hva som er galt med det. På insta er det om å gjøre å få flest følgere. Ved å bli venn har de enda en følger. Det er viktig for dem. Jeg er ikke lærer men har hatt kontakt med noen tenåringer ved en annen arena, og de ville være venn på some og spesielt få gratulasjoner til bursdagen siden det var så få som støttet dem med sånt. Some og antall venner betyr så mye for dem. Mine some kontoer er veldig nøytrale og tåler dagens lys. På insta er det trening, kosthold og malerier. På face stort sett naturbilder. En sjelden gang en linje tekst. Anonymkode: 9f211...36e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #13 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om ts har en nøytral profil med ting som er greie for hvem som helst så skjønner ikke jeg hva som er galt med det. På insta er det om å gjøre å få flest følgere. Ved å bli venn har de enda en følger. Det er viktig for dem. Jeg er ikke lærer men har hatt kontakt med noen tenåringer ved en annen arena, og de ville være venn på some og spesielt få gratulasjoner til bursdagen siden det var så få som støttet dem med sånt. Some og antall venner betyr så mye for dem. Mine some kontoer er veldig nøytrale og tåler dagens lys. På insta er det trening, kosthold og malerier. På face stort sett naturbilder. En sjelden gang en linje tekst. Anonymkode: 9f211...36e Dette handler ikke kun om å ha en "grei" profil eller ikke, men også om et profesjonsetisk ansvar og bevissthet på de valg man foretar seg. Anonymkode: 79615...469
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå