Gå til innhold

Hva skjer hvis man ikke er på EU kontroll?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva skjer hvis man ikke er på EU kontroll med bilen? Kan man i praksis kjøre frem til man blir tatt, eller får man etterhvert en begjæring om avskiltning eller bot? 

Anonymkode: 95886...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De klipper skilta om de ser deg ute. Di får brev om å levere inn skilt og kanskje dagbøter.

Anonymkode: 29a22...e96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En rekke følger kan oppstå, men for å gå rett på sak; du vil få en begjæring om at bilen skal avskiltes. Hvordan politiet går frem videre etter det varierer; de kan dukke opp på arbeidsplassen din, hjemme hos deg, eller ikke i det hele tatt. Men blir du stoppet, så er det en veldig høy sannsynlighet for at bilen blir stående på stedet - uten skilt.

Videre har man følger som avkortning i/ingen forsikring, som er en veldig stygg greie.

Anonymkode: 12fe1...699

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å være litt moralpoliti; du risikerer å ruinere deg selv ved å kjøre en bil som ikke er EU-godkjent, og i verste fall risikerer du å drepe deg selv, andre eller begge deler, fordi du kjører rundt i en bil som ikke er sikker.

Det spørs selvsagt hva som gjør at bilen ikke blir eu-godkjent. Er det pga. en lykt som lyser feil, så er det selvsagt mindre alvorlig enn om det er pga. manglende bremsekraft.

Men da er det sagt. Og det er på kanten av meg å si, da jeg i mine yngre dager har tilbrakt mangt en time bak rattet på en bil som skulle vært godkjent..

Hyklerisk? Ja. Har lært? Ja.

Anonymkode: 12fe1...699

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avskilting er ikke nødvendig. Jeg har en bil stående i garasjen som burde ha vært godkjent for to år siden, den står der med skilt på som vanlig. 

Anonymkode: bfc44...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullabu

Kjører du på ett menneske, kan du få millionerstatning mot deg.......dessuten: ta førerprøve og teori på nytt, fengsel, bot, samt din evt. personforsikring gjelder ikke om du kræsjer uten godkjent bil, dra til eukontroll n å...dessuten, om du dreper noen i ulykke, vil det stå på rullebladet, ergo du får aldri til USA, dubai, Australia.....de vil ikke ha kriminelle der.....

Endret av Bullabu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Avskilting er ikke nødvendig. Jeg har en bil stående i garasjen som burde ha vært godkjent for to år siden, den står der med skilt på som vanlig. 

Anonymkode: bfc44...555

Det er jo fremdeles avskiltingsbegjæring på den men det er jo egentlig uproblematisk så lenge bilen står lagret, men skulle du være så uheldig at politiet ser bilen der den står så har de hjemmel for å ta skiltene. Da vil det komme påskiltingsgebyr på ca 1700 kr og bilen må fremstilles for PKK før man får igjen skiltene.

Men nå til høsten så blir det mulig å avregistrere kjøretøy selv uten å levere inn skiltene, det gjør det mye enklere for de som har hobbybiler og man trenger ikke å betale forsikring på en bil som ikke er i bruk.

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2022/03/til-hosten-kan-du-avregistrere-kjoretoyet-pa-nett/

Anonymkode: f5e7c...311

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...