Gå til innhold

Hvordan hadde du følt det om frieri kom med særeie avtale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har snakket om at vi skal ha særeie fordi vi har forskjellige verdier og barn på hver side. Skal ha særeie på felles bolig der vi får forskjellig eierbrøk.

Dette er helt uproblematisk og vil gjøre alt enklere syntes vi. Skal ha felles økonomi i det daglige.

Om frieriet kom i samme setting som snakk om ektepakt hadde jeg syntes det var veldig uromantisk. Det praktiske rundt ekteskap snakker man om senere, når man frir skal man fokusere på kjærligheten.

Anonymkode: 7c04e...7d4

• Liker 5

Fortsetter under...

Særeie synes jeg er helt greit. Det man tar med seg inn i et ekteskap skal man uansett ta med seg ut av ekteskapet igjen. Man må bare passe på at verdier ikke går inn i felles forbruk og verdier.

På samme måte må man ved særeie passe på at verdier man selv opparbeider står registrert i eget navn, og ikke rote det til med å sette det i verdier som står på den andres navn, eller begges. (Utover egen eierandel. )

Begge deler er greit å forholde seg til. Man er jo klar over vilkårene. Bør iallefall være det. Det er ingen unnskyldning å ikke sette seg inn i dette. Bare dumt. 

Angående bilen skjønte jeg ikke helt. En felles bil bør man eie og betale 50/50 på. At du får mer enn 50% av summen av felles bil ved salg av din bil betyr ikke at du bør betale mer enn 50%. Det bør da virkelig den som krever særeie forstå. Med mindre han med særeie mener at du skal betale urimelig mye for ting som står i hans navn. Isåfall bør du ikke gifte deg med ham, men vurdere forholdet. Å verne sitt er ok. Griskhet er ikke ok. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Særeie er helt greit. Men håper ikke det kom opp samtidig som frieriet. 

Og det med bilen er ikke greit. Skal han verne som sine verdier, så får du verne om dine verdier og. 

Anonymkode: 00860...be5

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Jeg vil uansett kreve særeie uavhengig av ekteskap (samboerkontrakt er også lurt).  Stiller man liket er dette sjelden problematisk. Hilsen kvinne i midten av 40-åra 😉 

Anonymkode: ceaa9...9e2

Annonse

AnonymBruker

Greit hvis det er et veldig skjevt forhold, der hun eller han har store verdier, men jeg får litt gjerrigknark-vibber om det er et forhold der begge har noenlunde likt. Folk som i utgangspunktet er svært opptatt av sånt, får jeg bange anelser for.

Anonymkode: 22f0d...bda

• Liker 1
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han må bidra økonomisk til ungene. 

Anonymkode: a2cf1...11e

Det burde være selvfølgelig, særeie eller ikke. 

Som det også burde være selvfølgelig at dersom paret er enige om at ene jobber deltid eller er hjemme mens barna er små må det settes inn kompenserende pensjonssparing til den som jobber deltid/ikke jobber på grunn av felles barn og felles beslutning om dette. 

Dessverre er ikke verken det ene eller andre selvfølgelig alltid, men kvinner bør bli flinkere til å stå opp for seg selv økonomisk. Det har egentlig ikke noe med særeie å gjøre eller ikke. Man bør ALLTID passe på sin økonomiske fremtid. Ikke være dum eller dumsnill. 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, hva om ekteskap bare var aktuelt om verdier og penger var godt beskyttet? Tenker du han tviler på at det kommer til å vare? Tenker du at du blir stående på bar bakke? Hva hadde du følt?

I samme slengen, du har en dyrere bil han foreslår å selge og kjøpe felles dyrere bil hvor du betaler litt mer fordi du får mer for din..

Anonymkode: 35564...251

Jeg hadde aldri inngått ekteskap uten særeie og ektepakt.

Jeg ville ikke solgt bilen min til fordel for en felles.

kvinne 

Anonymkode: 5b2ed...f81

• Liker 4
AnonymBruker

Særeie er helt greit, men det gjelder for begge. Og bilen min hadde jeg beholdt. 
Dessuten hadde krevd milimeterrettferdighet ang slle utgifter. En mann som frir og snakker om særeie i samme setning er sannsynligvis en som er mest ute etter å passe på egne ting, men gjerne grabber til seg ektefelles også. 

Anonymkode: b0123...cde

• Liker 1

Man må alltid skrive slike avtaler i fredstid. Det man tar inn, skal man få med seg ut igjen. Men om den ene eier huset, synest jeg hen bør la den andre få kjøpe seg inn/spare. At det blir lagt opp til dette.  Men da med seperate lån og eierandel selvfølgelig.

• Liker 1

Alt man har av verdier før man er gift tar man med seg ut ved en eventuell skilsmisse, det er en selvfølge.

Nå er ikke jeg en som hele livet har drømt om bryllup og ekteskap, men jeg ser ikke poenget med å være gift om man skal leve med separat økonomi i ekteskapet. Det blir for styrete for meg. Og jeg tjener mest i forholdet jeg er i. Hvis det hadde vært så viktig for min mann å være økonomisk adskilt hadde jeg foretrukket å fortsette samboerskap. Ekteskap er en ekstra forpliktelse, da er man en enhet, også økonomisk. 

• Liker 2

Annonse

Jeg ville passet på å ikke gå i kvinnefella.  Ville ikke giftet meg med en som ikke unnet meg å feks få sitte med huset når han gikk bort, om han hadde egne barn, og jeg ikke feks. Eller om vi fikk felles barn og det ble skilsmisse, så barnet skulle slippe å flytte fra hovedbasen for å bo hos meg. Lets be honest, barn ender oftest opp hos mor etter skilsmisse.

Eller om vi fikk felles barn, at jeg ikke ble økonomisk sikret av han, pga mye tid hjemme og ofring av min egen økonomi. (Lets be honest igjen, når kvinner får barn blir de en HEL DEL mer begrensa enn menn mange ganger, når det kommer til den økonomiske biten.)

En sånn mann som ikke unnet meg noen økonomiske goder ifm et ekteskap, ville jeg aldri ha giftet meg med uansett. 

• Liker 1
AnonymBruker
On 4/8/2022 at 9:17 PM, Rucula said:

Jeg hadde ikke ønsket et ekteskap med særeie. 

Det er ikke de premissene jeg ønsker i et ekteskap, jeg ønsker å ha felles økonomi og at vi deler på alt. 

Nå er jeg gift, og har full felles økonomi med min mann

Sånn som vi har gjort det har vi helt fellesøkonomi som gifte. Jeg kan gå inn å selge aksjene han kjøpte ti år før min tid. Alt står på begge SOM GIFT. Særeie trer vel vanligvis i kraft når det blir skilsmisse? Det er jo bare i tilfelle, da er jo forholdet ødelagt uansett.

Anonymkode: 2b8c0...419

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...