AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Del Skrevet 8. april 2022 Ja, hva om ekteskap bare var aktuelt om verdier og penger var godt beskyttet? Tenker du han tviler på at det kommer til å vare? Tenker du at du blir stående på bar bakke? Hva hadde du følt? I samme slengen, du har en dyrere bil han foreslår å selge og kjøpe felles dyrere bil hvor du betaler litt mer fordi du får mer for din.. Anonymkode: 35564...251 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #2 Del Skrevet 8. april 2022 Så du ønsker å gifte deg for økonomisk trygghet? Anonymkode: 6a849...7f0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #3 Del Skrevet 8. april 2022 Helt greit med særeie for jeg har egne verdier. Samtidig så skal det være en rettferdig fordeling av daglige utgifter som også inkl. det å bo. Det med bilen hadde jeg droppet tvert. Dårlig deal og i mitt tilfelle trenger jeg egen bil i hverdagen. Anonymkode: 4df26...c98 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #4 Del Skrevet 8. april 2022 Helt greit med særeie, men da får det bli millimeterpresisjon på resten og. Anonymkode: c8e0c...79b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #5 Del Skrevet 8. april 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, hva om ekteskap bare var aktuelt om verdier og penger var godt beskyttet? Tenker du han tviler på at det kommer til å vare? Tenker du at du blir stående på bar bakke? Hva hadde du følt? I samme slengen, du har en dyrere bil han foreslår å selge og kjøpe felles dyrere bil hvor du betaler litt mer fordi du får mer for din.. Anonymkode: 35564...251 Jeg hadde bare sett det som et sunt tegn. Om jeg hadde sagt ja eller ikke hadde ikke hatt noe med økonomi å gjøre. Og det vitner bare om en god virkelighetsoppfatning å "tvile på at det vil vare". Statistisk sett er det svært høy sannsynlighet for at det ikke vil vare. Å tro noe annet er i beste fall naivt, i verste fall er man blottet for realitetsorientering. Anonymkode: 8034b...d8d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #6 Del Skrevet 8. april 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker du at du blir stående på bar bakke? Hvorfor i alle dager skulle jeg bli stående på bar bakke? Jeg har det jeg tok med meg inn i ekteskapet, og det jeg har tjent etter det. På lik linje med han. Selvsagt tenker jeg da ikke at jeg blir stående på bar bakke. Jeg har da selvstendighet, vi lever i 2022. Jeg gifter meg ikke for å bli forsørget.... Anonymkode: 8034b...d8d 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 8. april 2022 #7 Del Skrevet 8. april 2022 Å sette det som betingelse som kommer i samme åndedrag som frieriet høres veldig spesielt ut. At dere har en diskusjon om hvordan dere skal gjøre det med økonomien når dere er gift, og at begge kommer med forslag og meninger, er jo helt normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #8 Del Skrevet 8. april 2022 Hvis det var du som satt på verdiene så hadde du nok sørget for særeie. Hvorfor plager det deg at du ikke kan skille deg og få tak i til hans penger? Anonymkode: 11869...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #9 Del Skrevet 8. april 2022 Jeg hadde ikke rynket på et øyebryn engang. Samboer sitter på store verdier, jeg eier ikke nåla i veggen. Så klart hadde han ønsket å beskytte seg selv, noe annet ville jo vært merkelig. Jeg hadde ønsket det samme om situasjonen var motsatt. Anonymkode: 2bbc1...bb8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 8. april 2022 #10 Del Skrevet 8. april 2022 Jeg hadde ikke ønsket et ekteskap med særeie. Det er ikke de premissene jeg ønsker i et ekteskap, jeg ønsker å ha felles økonomi og at vi deler på alt. Nå er jeg gift, og har full felles økonomi med min mann 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #11 Del Skrevet 8. april 2022 Å bli stående på bar bakke menes med at den ene part ikke får opparbeidet seg så mye penger og verdier i ekteskapet pga feks være hjemme med barna eller gå ned l stilling for hjem og familie, uten at den andre lpart kompenserer noe for det. Ved eventuell skilsmisse står en jo litt på bar bakke da, eller? Anonymkode: 35564...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #12 Del Skrevet 8. april 2022 Ville reagert med glede og sett på det som bekreftelse at mannen var fornuftig og smart Anonymkode: 0f261...7c3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #13 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å bli stående på bar bakke menes med at den ene part ikke får opparbeidet seg så mye penger og verdier i ekteskapet pga feks være hjemme med barna eller gå ned l stilling for hjem og familie, uten at den andre lpart kompenserer noe for det. Ved eventuell skilsmisse står en jo litt på bar bakke da, eller? Anonymkode: 35564...251 Da gjør du ikke det. Vær i jobb eller la han være hjemme med eventuelle unger,så kan du sørge for ham økonomisk. Anonymkode: 11869...7f5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #14 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, hva om ekteskap bare var aktuelt om verdier og penger var godt beskyttet? Tenker du han tviler på at det kommer til å vare? Tenker du at du blir stående på bar bakke? Hva hadde du følt? I samme slengen, du har en dyrere bil han foreslår å selge og kjøpe felles dyrere bil hvor du betaler litt mer fordi du får mer for din.. Anonymkode: 35564...251 I utgangspunktet ville jeg ikke godtatt det, men det Kommer ann på hva han har penger i. Særeie på hus vi skulle bodd i er jo helt uaktuelt. Da øker bare hans verdi med vår felles innsats under ekteskapet mens jeg ikke hadde hatt noe hus ved et brudd. Å ikke opparbeide seg hus i løpet av livet er svært dumt. Var det derimot snakk om penger på en sveitsisk bankkonto så er det greit. Men hadde forventet litt raushet. Ikke riktig om jeg skulle spinket og spart til min 50% andel av for feks felles ferieturer mens han bare lekende lett tok av sine milioner. Da har vi ikke fellesskap. Er saken at han har milioner på konto som han vil skal tilfalle hans særkullsbarn så er det også ok. Det er mange grunner til å ha særeie. For noen vil det påvirke hverdagen og for andre ikke. Her er mange variabler. Det med bilen er utelukket. Anonymkode: 04163...980 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #15 Del Skrevet 8. april 2022 Jeg kan forstå at han ønsker å sikre egne verdier og penger han har opparbeidet selv. Det ville jeg selv gjort. Det har ikke noe med at jeg ville trodd det kom til å ende med skilsmisse, men man vet jo aldri hva fremtiden kan bringe. Det er en stor fordel å ha ting ryddig juridisk. Det viktige er at det finnes en nokså rettferdig fordeling av det som tjenes i ekteskapet og utgifter. For å ta eksempel hos oss: Jeg og mannen har ca samme grunnlønn. Men jeg jobber kun dagtid, mens han er borte minst 60% av året. Derfor tjener han igjen dobbelt så mye bare i tillegg. Men det er jeg som står for mesteparten av driften for familien AS. Jeg jobber 80% for å få alt til å gå rundt. Min mann deler derfor raust med tilleggene han får for å være borte. Det er for at jeg skal få lik mulighet til å spare buffer, betale ned like mye i lån på hus og bil, sette av til pensjon osv. Så jeg ville ikke tenkt så mye på verdiene han bringer inn i ekteskapet. Det skal jo være hans. Men jeg ville vært mer obs på hvordan fordeling av utgiftene blir, spesielt hvis du er redd for å stå på bar bakke mens han tjener fett ute og du blir sittende med mesteparten hjemme uten mulighet til å tjene opp det samme. Det med bilen hadde jeg ikke gått med på. Anonymkode: 76930...957 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lacy Skrevet 8. april 2022 #16 Del Skrevet 8. april 2022 Jeg tenker at naivitet stadig viser seg kostbart og at særeie kan være i begges interesse. Men, merk begges interesse. Ikke signér ukritisk på noe han syns virker fornuftig. Vær din egen beste venn og ivareta dine egne interesser ❤️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gereon Rath Skrevet 8. april 2022 #17 Del Skrevet 8. april 2022 særeie er jo bare fornuftig. Det beskytter begge i tilfelle skilsmisse. Ja noen vil nok si at de aldri kommer til å skilles, men det har nok alle mennesker som har skilt seg sagt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #18 Del Skrevet 8. april 2022 Hadde vært helt OK, så lenge vi delte på byrdene med sykt barn-dager, husarbeid, permisjon osv. Hadde aldri tatt ubetalt permisjon på kun min bekostning f.eks. Hadde forventet at hans jobb ikke var «viktigere» enn min, ved at kun jeg måtte hente barn, ha klar middag, mens han til stadighet måtte jobbe overtid. Klassisk kvinnefella. Anonymkode: fe39f...a65 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #19 Del Skrevet 8. april 2022 Jeg ville vært veldig forsiktig. Fint at eiendeler man tjente før man inngikk ekteskapet holdes separat, men når man er gift tenker jeg det er en klar fordel med felles økonomi - man tar jo felles valg! Valg om bosted, ferier og innkjøp tas jo gjerne med bakgrunn i økonomi, og da kan det fort bli skjevt dersom en av partene tjener mer. La oss si at én får jobbtilbud i ny by, hvor den andre ikke har mulighet til å tjene så godt. Med felles økonomi kunne det kanskje gitt mening å flytte, men ikke tjener godt og den andre helt normalt. Samme dersom én har en svært krevende jobb med mye overtid på kvelder og helger, men godt betalt. Da skal partneren potensielt være «aleneforelder» i helger slik at den andre kan berike egen økonomi, satt litt på spissen? Anonymkode: add83...4ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #20 Del Skrevet 8. april 2022 Særeie er helt greit, det snakket vi tidlig om. Det er for å beskytte oss begge. Han har verdier, og det samme har jeg. Syns det er viktig å snakke om dette mens man er venner, akkurat som at vi skrev testamente og livsforsikring også. Vi har fellesøkonomi og alt vi sparer og tjener opp nå i ekteskapet er felles, bortsett fra noen få ting som holdes utenom. Fungerer veldig greit, og ektepakten tenker jeg ikke på engang etter den ble signert. Anonymkode: 6d841...e8f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå