AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 Hei! Jeg bare lurer på om jeg er verdens kjipeste forlover, eller hvor mye det er meningen at forloveren skal bidra i bryllupet.. Jeg har tre barn , hvor to av de er under 2 .år , så det er ganske intenst. Den ene har i tillegg en kronisk sykdom , som krever en del oppfølging og bekymring. Jeg ble spurt om å være forlover før jeg fikk det minste barnet med sykdommen. Mannen min er forlover til den hun skal gifte seg med. Jeg holder på å planlegge utdrikningslaget ,og synes egentlig det er nok "jobb". Jeg har også vært med på to kjoleprøvinger - hvor den ene var 3 timers kjøring for å komme til. I tillegg har bruden en forventning om at jeg skal være sammen med henne dagen før bryllupet, og sove sammen på et hotell til bryllupsdagen. Hun har i tillegg planlagt at vi skal styles av frisør og sminkør før bryllupet. Det betyr at jeg må være borte fra barna hele helgen ( jeg ammer den minste enda , mye pga sykdommen til barnet, og at mattilvenning har tatt tid). Bruden forventer også at jeg skal hjelpe til å pynte kirken, og lokalet før bryllupet. Jeg sa at jeg ikke ønsket å drikke alkohol i utdrikningslaget, eller i bryllupet. Siden jeg vil kunne kjøre hvis det skjer noe akutt med det minste barnet. Bruden ble da skuffet. Jeg kjenner at jeg aller mest har lyst til å si ifra meg forloverrollen, og la henne velge en som kan stille opp i det omfanget hun ønsker.. Men så får jeg så dårlig samvittighet, og jeg føler meg som verdens kjipeste forlover. Hvor mye er det vanlig at en forlover stiller opp , og involverer seg i bryllupet? Anonymkode: a47ec...3ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #2 Skrevet 8. april 2022 Jeg tenker det i utgangspunktet ikke er urimelig de tingene hun «forventer», slike ting er i hvertfall vanlig i min omgangskrets. Men skjønner deg veldig godt også! Anonymkode: 03f89...3e6 6
visp Skrevet 8. april 2022 #3 Skrevet 8. april 2022 Nei, du er ikke kjip! Det er bruden som er sprø! 6
Imsen Skrevet 8. april 2022 #4 Skrevet 8. april 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye er det vanlig at en forlover stiller opp , og involverer seg i bryllupet? Anonymkode: a47ec...3ab Tror det varierer enormt mye, ut ifra forlover og bruds livssituasjon og ønsker, type bryllup og en rekke andre faktorer. Men en venninne som ikke forstår at du vil og må prioritere et kronisk sykt barn er det vel ingen grunn til å strekke seg så innmari langt for, tenker jeg. Og jeg synes hun forventer altfor mye. Utdrikningslag, ja. Brudekjoleprøving om man har tid og lyst, ja. Være tilstede på dagen, ja. Men overnatting, masse gratis ekstrajobb, nei. Si at du ikke har mulighet til å gi noe mer enn akkurat det du kan, og at hun selvfølgelig står fritt til å velge en annen forlover om hun vil - du blir ikke sur av den grunn. Så får hun eventuelt bli akkurat så furt hun vil, tenker jeg. 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #5 Skrevet 8. april 2022 I tillegg ønsker hun at vi danser en dans i bryllupet hennes, og dette skal en koreograf lage. Det vil si at vi må øve på denne i forkant av bryllupet. Det er snakk om meg som forlover, bruden og et par venninner. Ts Anonymkode: a47ec...3ab
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #6 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I tillegg ønsker hun at vi danser en dans i bryllupet hennes, og dette skal en koreograf lage. Det vil si at vi må øve på denne i forkant av bryllupet. Det er snakk om meg som forlover, bruden og et par venninner. Ts Anonymkode: a47ec...3ab Hørtes kleint ut. Men har hun ikke forståelse for at du ikke kan være så mye borte fra ditt kronisk syke barn? Har du snakket med henne om det? Anonymkode: 03f89...3e6 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #7 Skrevet 8. april 2022 Selv om jeg skjønner at dette er "verdens viktigste dag" for bruden, så synes jeg at hun forventer altfor mye - spesielt gitt situasjonen din! Selv forventer jeg kun at min forlover stiller som vitne i vielsen og lager utdrikningslaget (ikke noe dyrt/avansert.) Men spurte henne også om hun ville være med til frisøren på dagen og når jeg skulle finne kjolen, men hadde aldri falt meg inn å bli sur om hun hadde sagt nei 😅 Anonymkode: bcd13...c72 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #8 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hørtes kleint ut. Men har hun ikke forståelse for at du ikke kan være så mye borte fra ditt kronisk syke barn? Har du snakket med henne om det? Anonymkode: 03f89...3e6 Hun vet godt at jeg synes det er vanskelig å være borte fra barnet.. Første gang jeg klarte å være borte fra barnet var da det var 8 mnd , i noen timer. Før det så var jeg ikke med på noe sosialt med venner (uten at det var naturlig at barnet var med), grunnet at jeg ikke klarte å være borte og var redd. Jeg takket nei til alt av vennemiddager og vennekvelder. Det har vært ganske traumatisernde episoder, med mye sykehus og ambulanse.. En stund forbedredte jeg meg også mentalt på at barnet kom til å dø. Dette snakket jeg med henne om , så det vet hun også. Ts Anonymkode: a47ec...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #9 Skrevet 9. april 2022 Er det lenge til bryllupet? Kan du snakke med henne og si at de tingene hun forventer har du ikke kapasitet til akkurat, og be henne finne en annen. Og at du sa ja før du var i den situasjonen du er i nå. Det er da mer enn nok med utdrikningslag og tale i bryllupet. Anonymkode: fb552...8e6 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #10 Skrevet 9. april 2022 Jeg synes det er ganske mye å forvente av en forlover. Men du har også et ansvar selv for å ha sagt ja til dette. Hvis det blir for mye på grunn av barnet så må du beklage og trekke deg. Anonymkode: 89039...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #11 Skrevet 9. april 2022 Jeg syns ikke forventningene i seg selv er så veldig urimelige… Men så er det noe med situasjonen din da. Med 3 småbarn og et barn med sykdom og som ammes enda. Da tenker jeg at forventningene bør legges utifra det. Hva om du snakker med bruden, og forklarer henne hva du har mulighet til å stille opp på og bidra med? Så sier du at hvis hun vil velge en annen forlover som kan stille opp mer, så er det helt greit for deg. Anonymkode: 15ea0...c1f 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #12 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns ikke forventningene i seg selv er så veldig urimelige… Men så er det noe med situasjonen din da. Med 3 småbarn og et barn med sykdom og som ammes enda. Da tenker jeg at forventningene bør legges utifra det. Hva om du snakker med bruden, og forklarer henne hva du har mulighet til å stille opp på og bidra med? Så sier du at hvis hun vil velge en annen forlover som kan stille opp mer, så er det helt greit for deg. Anonymkode: 15ea0...c1f Ja, tror jeg gjør det.. Jeg jam gjerne være forlover , og lager utdrikningslaget og holder tale , men har ikke overskudd / anledning til noe mer. Er redd for at hun kommer til å bli skuffet, og føle seg sviktet. Det er ikke så lenge til bryllupet, men hun har ikke sagt disse forventingene og alle de forespørselene før nå.. Skulle kanskje ha spurt mer konkret om hva hun ønsket av en forlover før jeg takket ja , men den gangen jeg takket ja kunne jeg også ha stilt opp på alle disse tingene. Ts Anonymkode: a47ec...3ab
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #13 Skrevet 9. april 2022 Per def. vil det å være forlover egentlig kun innebære å måtte signere et papir i Altinn hvor du bekrefter forholdet mellom de to som skal gifte seg. Alt annet er frivillig, og noe som avtales mellom den som skal gifte seg og den som er forlover. I deres situasjon, synes jeg det er utrolig merkelig at bruden ikke selv skjønner at en du som har to små barn og ammer ikke kan reise bort en hel helg for at hun skal få prinsessedrømmen oppfylt. Jeg håper hun har spurt deg pent om dette er OK, og at hun ikke har presentert det som et krav. Jeg ville satt meg ned med henne en dag og forklart situasjonen fra et ydmykt og ærlig ståsted - "dette blir for mye, og det er langt mer enn jeg hadde trodd på fohånd." Enten må hun lempe på kravene til deg, eller så må nesten noen andre ta over forlover-rollen. Kanskje det siste alternativet er best for dere begge? Jeg tror det skal være mulig å ta den samtalen uten at dere mister vennskapet. I hvert fall dersom denne bruden har et snev av empati. Dersom hun ikke skjønner det, fortjener hun å lære på den harde måten at resten av verden ikke spinner rundt hennes navle selv om hun skal gifte seg. Anonymkode: 40387...f27 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #14 Skrevet 10. april 2022 Dette syns jeg var mye, spesielt pga din situasjon. Har hun ingen forståelse for hverdagen din? Høres veldig bridezilla ut. Anonymkode: 209ce...724 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #15 Skrevet 11. april 2022 Synes det høres ganske normalt ut egentlig (med unntak av den dansen i det minste). Men hadde jeg vært bruden så hadde jeg ikke spurt deg, ts. Eller jeg hadde i det minste spurt deg samt en annen slik at dere kunne vært to og fordelt arbeidsoppgavene. Nå skal det sies at du kanskje ikke burde sagt ja/ bedt om at dere var to forlovere selv også. Men det er selvfølgelig lett å være etterpåklok. Må være såpass ærlig å si at jeg hadde vært skuffet dersom forloveren min skulle vært edru i både utdrikkningslag og bryllup. Anonymkode: a2b05...3b7 1
Flintis Skrevet 11. april 2022 #16 Skrevet 11. april 2022 Situasjonen din har endret seg siden du sa ja, så dette må du si fra deg. 1
Gjest theTitanic Skrevet 11. april 2022 #17 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (På 4/8/2022 den 20.43): Hei! Jeg bare lurer på om jeg er verdens kjipeste forlover, eller hvor mye det er meningen at forloveren skal bidra i bryllupet.. Jeg har tre barn , hvor to av de er under 2 .år , så det er ganske intenst. Den ene har i tillegg en kronisk sykdom , som krever en del oppfølging og bekymring. Jeg ble spurt om å være forlover før jeg fikk det minste barnet med sykdommen. Mannen min er forlover til den hun skal gifte seg med. Jeg holder på å planlegge utdrikningslaget ,og synes egentlig det er nok "jobb". Jeg har også vært med på to kjoleprøvinger - hvor den ene var 3 timers kjøring for å komme til. I tillegg har bruden en forventning om at jeg skal være sammen med henne dagen før bryllupet, og sove sammen på et hotell til bryllupsdagen. Hun har i tillegg planlagt at vi skal styles av frisør og sminkør før bryllupet. Det betyr at jeg må være borte fra barna hele helgen ( jeg ammer den minste enda , mye pga sykdommen til barnet, og at mattilvenning har tatt tid). Bruden forventer også at jeg skal hjelpe til å pynte kirken, og lokalet før bryllupet. Jeg sa at jeg ikke ønsket å drikke alkohol i utdrikningslaget, eller i bryllupet. Siden jeg vil kunne kjøre hvis det skjer noe akutt med det minste barnet. Bruden ble da skuffet. Jeg kjenner at jeg aller mest har lyst til å si ifra meg forloverrollen, og la henne velge en som kan stille opp i det omfanget hun ønsker.. Men så får jeg så dårlig samvittighet, og jeg føler meg som verdens kjipeste forlover. Hvor mye er det vanlig at en forlover stiller opp , og involverer seg i bryllupet? Anonymkode: a47ec...3ab Ingen av dere er kjipe. Hun glemmer bare at du har tunge omsorgsoppgaver du ikke kan ta en helg ferie fra. Du kommer ikke til å være den entusiastiske personen med overskudd til en helg full rulle slik hun forventer. Hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt fra meg forloverrollen med begrunnelse i at hun fortjener en som har overskudd og fri, noe du ikke har, og at du ikke strekker til. I verste fall må du gå om barnet ditt blir sykt, noe du er beredt på i og med at du ikke drikker tilfelle akutttelefon. Hun vil nok mase deg til å drikke og ha det like moro som henne. Det ville blitt mye dårlig stemning om du måtte gå kvelden før bryllupet. Hun forstår deg ikke, men det er fordi hun er så opptatt av seg og sitt. At det skal gå som planlagt. Bryllup er mye forberedelse, og stress for at ting ikke skal gå som planlagt. Jeg syntes derfor dere begge er unnskyldt, og at det beste for dere begge, og vennskapet, blir om du sier fra deg rollen.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #18 Skrevet 11. april 2022 Jeg synes det er merkelig at du takket ja til dette. Utifra innleggene dine kan du ikke være borte fra barna punktum og da vet du at du ikke kunne være en god støtte til bruden. Selvfølgelig blir hun skuffet når egentlig det eneste hun kan forventer av deg er å KANSKJE dukker opp i kirken på selve bryllupsdagen, og der kan du også sette spørsmålstegn på i tilfelle en av dine ungene blir syke. Jeg også synes generelt at bruder kan ikke forventer forloverer drikker osv, det har de ingenting med og folk kan være en bra støtte på bryllupsdagen uten å må røre alkohol, ærlig talt. Men ja, jeg ville ha vært skuffet om min beste venninne vil ikke være med for å støtte meg når jeg skulle kjøpe kjolen eller generelt hjelp i forkant av bryllupet. Anonymkode: 70eff...9c4 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #19 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg synes det er merkelig at du takket ja til dette. Utifra innleggene dine kan du ikke være borte fra barna punktum og da vet du at du ikke kunne være en god støtte til bruden. Selvfølgelig blir hun skuffet når egentlig det eneste hun kan forventer av deg er å KANSKJE dukker opp i kirken på selve bryllupsdagen, og der kan du også sette spørsmålstegn på i tilfelle en av dine ungene blir syke. Jeg også synes generelt at bruder kan ikke forventer forloverer drikker osv, det har de ingenting med og folk kan være en bra støtte på bryllupsdagen uten å må røre alkohol, ærlig talt. Men ja, jeg ville ha vært skuffet om min beste venninne vil ikke være med for å støtte meg når jeg skulle kjøpe kjolen eller generelt hjelp i forkant av bryllupet. Anonymkode: 70eff...9c4 Jeg sa ja før jeg fikk det minste barnet med en kronisk sykdom. Det andre barnet er et " enkelt " barn , som tilpasser seg lett situasjoner og lett kan passes av familie, sover natta og spiser bra. Hadde lett kunne stilt opp på alt bruden ville hvis jeg ikke hadde hatt en kronisk sykt barn , som pga mye sykehus har blitt svært knyttet til meg (og far ) , ikke kan sove uten at noe form for overvåkning osv. Hadde det vært snakk om fare for vanlig sykdom , sol forkjølelse osv. må jeg ikke dra hjem. Problemet er at hvis det skjer noe med minste må hun på sykehuset raskt. Alle disse tingene hun ønsker ble heller ikke kommunisert som ønsker du hun spurte. Men jeg skulle nok ha spurt mer om dette. Jeg har blitt med på kjoleprøving, drodling om bryllup, skal holde tale og arrangere utdrikningslag. Det jeg synes blir mye er å måtte sette av hele helgen fre- søn pga bryllupet, dansekoregrafi, pynte lokalet og kirken. Ts Anonymkode: a47ec...3ab 2
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2022 #20 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 20.53): Selv om jeg skjønner at dette er "verdens viktigste dag" for bruden, så synes jeg at hun forventer altfor mye - spesielt gitt situasjonen din! Selv forventer jeg kun at min forlover stiller som vitne i vielsen og lager utdrikningslaget (ikke noe dyrt/avansert.) Men spurte henne også om hun ville være med til frisøren på dagen og når jeg skulle finne kjolen, men hadde aldri falt meg inn å bli sur om hun hadde sagt nei 😅 Anonymkode: bcd13...c72 Jeg TILBØD forloveren min at vi kunne gå til frisøren sammen for å gjøre det lettvint. Det var på ingen måte et krav. Det jeg synes er naturlig at en forlover gjør er å lage utdrikningslaget, skrive under på papirene og være litt støtte på den store dagen. Alt annet er primadonnanykker fra en bridezilla. Jeg kunne strekt meg langt for en god venninne som ikke hadde mor, søsken eller tanter når det gjelder kjoleprøving, men jeg har også et liv utover å være forlover. Så TS: mitt forslag er at du forteller bruden i klartekst at dette opplegget hennes har du ikke mulighet til å bidra med og hvis hun da må velge en annen forlover forstår du det godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå