Gå til innhold

Nordmenn programmert til å behandle høy status bedre?

Anbefalte innlegg

Gjest brødskalle
Skrevet

Jeg vokste opp i en lav innteksfamilie. Mye av tidlig 20-årene gikk med til å forsøke passe på at egen familie hadde det bra. Dvs jeg brukte lite penger på klær, bil, bolig, alt. Mye av pengene gikk med på at familien hadde det bra. Før noen blir hysterisk, jeg er norsk og vokste opp i norsk familie. 

Så etterhvert begynte jeg bli istand til å fokusere på meg selv og egne muligheter. Tilfeldigheter gjorde at jeg plustelig befant meg på den helt andre siden av samfunnet. Der jeg før hadde lite, kunne jeg nå bruke mer penger enn folk flest på egen alder. Jeg kunne kle meg bedre, kjøre bedre bil, ha flottere bolig, osv

Så her kommer poenget mitt. Jeg merker en forskjellsbehandling i hvem jeg er nå, mot hvem jeg var før. Før kunne jeg bli semi registrert som en person i en butikk. Nå blir jeg registrert som en person med makt og penger. Jeg blir sett som et individ, jeg blir behandlet som et medmenneske. Forskjellen er ganske stor. Slik som folk oppfatter meg nå, det er som om de ser meg som et menneske. Dette er noe jeg aldri opplevde før. Forskjellen er så stor, og jeg innser i hvor stor grad hvilken status folk tror du har spiller inn på hvordan de oppfatter deg. Det spiller inn på om de ser på deg som et individ verdt å respektere

Jeg kan ikke annet enn å spørre meg selv om dette er programmering for at folk flest skal behandle den "øvre" klasse bra og respektere dem. Jeg er ikke bedre eller smartere som rik, enn jeg var som fattig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye snobberi, virkelig mye snobberi. Der har det vel alltid vært, men jeg synes det er mye nå, mer tydelig, mer over alt, enn det har vært på lenge.

Her kan vi bare passe på oss selv, og hvordan vi oppdrar våre barn. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bare i Norge, sånn er det overalt. Det er kanskje noe instinktivt, man er automatisk hyggeligere mot dem som ser ut til å klare seg bra, man vil holde seg inne med dem, for det vil sannsynligvis tjene en selv også. 

Selvsagt finnes det unntak, men jeg har også selv merket forskjell på hvordan folk behandler meg som hhv. "vanlig" og suksessrik, både generelt i lokalsamfunnet og internt på samme arbeidsplass. 

Skrevet

Slik har det vært til alle tider i alle verdens land.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke om hvilken hylle folk tilhører. Kjenner masse idioter som har lyktes både økonomisk og akademisk, og tilsvarende mennesker jeg betrakter som "hel ved" som aldri har lyktes noe særlig med personlig økonomi og utdannelse.

Har vokst opp med familie på farsiden som tilhørte øvre sjikt i samfunnslaget, bedriftseiere/redere, og fant tidlig ut at jeg misstrivdes i omgang med slike da det ble for mye fasade for min del.

Til syvende og sist veier jeg folk ut i fra hvordan de behandler andre, og om de er til å stole på i forhold til avtaler og punktlighet. Dette er noe folk fra alle "walks of life" kan innfri.

Anonymkode: 14ce4...249

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det, enkelte smisker og skal gjøre "tjenester" for de forventer noe tilbake. 

Anonymkode: 262b1...173

Skrevet
brødskalle skrev (19 timer siden):

Jeg vokste opp i en lav innteksfamilie. Mye av tidlig 20-årene gikk med til å forsøke passe på at egen familie hadde det bra. Dvs jeg brukte lite penger på klær, bil, bolig, alt. Mye av pengene gikk med på at familien hadde det bra. Før noen blir hysterisk, jeg er norsk og vokste opp i norsk familie. 

Så etterhvert begynte jeg bli istand til å fokusere på meg selv og egne muligheter. Tilfeldigheter gjorde at jeg plustelig befant meg på den helt andre siden av samfunnet. Der jeg før hadde lite, kunne jeg nå bruke mer penger enn folk flest på egen alder. Jeg kunne kle meg bedre, kjøre bedre bil, ha flottere bolig, osv

Så her kommer poenget mitt. Jeg merker en forskjellsbehandling i hvem jeg er nå, mot hvem jeg var før. Før kunne jeg bli semi registrert som en person i en butikk. Nå blir jeg registrert som en person med makt og penger. Jeg blir sett som et individ, jeg blir behandlet som et medmenneske. Forskjellen er ganske stor. Slik som folk oppfatter meg nå, det er som om de ser meg som et menneske. Dette er noe jeg aldri opplevde før. Forskjellen er så stor, og jeg innser i hvor stor grad hvilken status folk tror du har spiller inn på hvordan de oppfatter deg. Det spiller inn på om de ser på deg som et individ verdt å respektere

Jeg kan ikke annet enn å spørre meg selv om dette er programmering for at folk flest skal behandle den "øvre" klasse bra og respektere dem. Jeg er ikke bedre eller smartere som rik, enn jeg var som fattig.

Det er bare din selvsikkerhet som har økt nå. Du utstråler selvsikkerhet, derfor får du mer respekt. Husk at rovdyrene tar dyrere som er usikre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...