Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har prøvd? Hvordan fungerte det? Vurderer å spørre en kompis med ADHD om å få, er så tiltaksløs og rastløs 

Anonymkode: d84b1...1ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at hvis du først begynner med det tullet, vil det bli en ekkel uvane. Du vil til slutt ikke klare å prestere like bra uten stoffet. Dette vil naturligvis føre til problemer i fremtiden.
Mitt råd er å la være. Forbered deg på skikkelig vis, da vil det gå bra! :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ritalin er et A-preparat. Det betyr at det kan være sterkt vanedannende. 

Anonymkode: 4be9d...202

AnonymBruker
Skrevet
FunnyBoy123 skrev (15 minutter siden):

Problemet er at hvis du først begynner med det tullet, vil det bli en ekkel uvane. Du vil til slutt ikke klare å prestere like bra uten stoffet. Dette vil naturligvis føre til problemer i fremtiden.
Mitt råd er å la være. Forbered deg på skikkelig vis, da vil det gå bra! :) 

Dette. Ritalin har også mange kjipe bivirkninger, spesielt angst og søvnmangel, dette kan ødelegge for eksamenen om du har brukt det i noen dager, eller dagen før. Det vil nok kunne hjelpe dersom du klarer å kun bruke det i små doser og ikke over så mange dager, men du trenger tid for å hente deg inn igjen før eksamen. Og faren er som sagt at dette kan føre til en uvane som ødelegger mye mer enn den har hjulpet. 

Anonymkode: 5c5cd...8a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har adhd og for meg kunne du fått jævelskapen. Makan til medisin med bivirkninger. 

Anonymkode: 242ae...2ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har skaper fullt av ritalin, da jeg hentet ut mye, men tålte det så dårlig at jeg ikke orket mer.

Hadde aldri tatt det uten diagnose og legesjekk. Hjerteproblemer er en alvorlig bivirkning. Det er en grunn til at man må gjennom legesjekk med blodprøver, blodtrykk og EKG før man starter på sentralstimulerende....

Tren og få i deg nok vitaminer, sunn mat og vann du. Lykke til på eksamen!

Anonymkode: 45320...f64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (dame) fikk håravfall av det.. Altså, mistet helt utrolig mye av mitt lange hår, ble tynt og pistrete. Vanlig bivirkning som står i pakningsvedlegg/Felleskatalogen, så burde kanskje ikke komme som en overraskelse.

Støtter forøvrig AB som skriver om potensielle bivirkninger fra hjertet. Ikke til å spøke med, det!

Anonymkode: 4ecb0...354

AnonymBruker
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke ta Ritalin med mindre du har ADHD. Det blir som at du tar narkotika da, for det er jo ulovlig utenom.

Anonymkode: 5cfb6...7a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange som gjør dette, det er visst veldig populært. Ikke minst for de som selger sånne medisiner, de tar jo 1000- 1500 kr pr boks😳

Anonymkode: f791c...870

Skrevet

Er ingen korrelasjon mellom ritalin og bedre ytelse/konsentrasjon for de uten ADHD.

Skrevet (endret)

Jeg har personlig erfaring med dette. Både Ritalin og andre amfetamin preparater. Anbefaler på det sterkeste å holde deg unna.

De er veldig avhengighetsskapende, og det er utrolig lett å bare ta "litt mer" på grunn av den euforiske følelsen du kan få.

Du kan bli utrolig konsentrert (har lett sittet i 12 timer ++ før), men jeg tror ikke du får god effekt av dette i det lange løp. Forferdelige bivirkninger hvis du misbruker disse preparatene over lengre perioder i store doser - dårlig søvn, angst, depresjon, paranoid, psykose, lav kroppsvekt, uren hud osv. Det spiser opp kroppen og den psykiske helsen din rett og slett. Stimulanter er noen av de verste stoffene der ute når det gjelder bivirkninger. Du får sikkert mindre bivirkninger av å røyke hasj for å si det sånn.

Hvis du mistenker at du har ADHD eller andre mentale problemer anbefaler jeg at du heller snakker med en lege. Selv hvis jeg hadde hatt ADHD hadde jeg nektet å gå på disse preparatene etter å ha opplevd de kraftige bivirkningene.

Det aller beste er å tilegne seg gode rutiner i hverdagen. Og ikke minst: læring trenger TID.

Endret av Kenguruen
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skyt meg her, men jeg prøvde Ritalin i en svært hektisk periode på jobb der jeg måtte konsentrere meg over mange timer. Funket ikke! Og sov dårlig på natta, så det var bare idiotisk! Og mår man tenker på alle bivirkningene så tenker jeg at man bør holde seg unna.

Anonymkode: 63ac1...04c

Skrevet
2 hours ago, Kenguruen said:

Jeg har personlig erfaring med dette. Både Ritalin og andre amfetamin preparater. Anbefaler på det sterkeste å holde deg unna.

De er veldig avhengighetsskapende, og det er utrolig lett å bare ta "litt mer" på grunn av den euforiske følelsen du kan få.

Du kan bli utrolig konsentrert (har lett sittet i 12 timer ++ før), men jeg tror ikke du får god effekt av dette i det lange løp. Forferdelige bivirkninger hvis du misbruker disse preparatene over lengre perioder i store doser - dårlig søvn, angst, depresjon, paranoid, psykose, lav kroppsvekt, uren hud osv. Det spiser opp kroppen og den psykiske helsen din rett og slett. Stimulanter er noen av de verste stoffene der ute når det gjelder bivirkninger. Du får sikkert mindre bivirkninger av å røyke hasj for å si det sånn.

Hvis du mistenker at du har ADHD eller andre mentale problemer anbefaler jeg at du heller snakker med en lege. Selv hvis jeg hadde hatt ADHD hadde jeg nektet å gå på disse preparatene etter å ha opplevd de kraftige bivirkningene.

Det aller beste er å tilegne seg gode rutiner i hverdagen. Og ikke minst: læring trenger TID.

Dette er veldig individuelt og mer relatert til placebo enn dokumentert effekt.

For min del får jeg bare tilsvarende koffeinsjokk, noe som naturligvis motvirker konsentrasjon.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/8/2022 at 7:33 PM, AnonymBruker said:

Noen som har prøvd? Hvordan fungerte det? Vurderer å spørre en kompis med ADHD om å få, er så tiltaksløs og rastløs 

Anonymkode: d84b1...1ca

Du trenger selvdisiplin, ikke ritalin.

Jeg har for øvrig brukt Ritalin for å øve til eksamen. Det hjalp meg å kunne holde lengre studieøkter uten pause, men bivirkningene og prisen gjorde at jeg ikke syntes det var verdt det. Jeg anbefaler det ikke. 

Anonymkode: 769d6...ae5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...