ajarRun Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 EPJ eller Elektronisk Pasient Journal er det mest idiotiske begrepet jeg vet om. Isteden for å bruke det fine, og beskrivende ordet journal, bruker de en meningsløs forkortelse full av ord man ikke trenger. Alle journaler er elektronisk i dag, hvis man snakker om papirjournaler spesifiserer man jo det. "Pasient" gir ingen ekstra informasjon utover det "journal" gjør. Så en stillingsannonse som hadde teksten: "Ansvarlig for elektronisk samhandling i EPJ" som da blir: "Ansvarlig for elektronisk samhandling i elektronisk pasientjournal". Så fjottete. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #2 Skrevet 8. april 2022 Jeg kan gjøre meg noen tanker om det: At det er en P der kan forklares med at det finnes andre typer journaler enn pasientjournaler. Innen det offentlige er det postjournaler og arkivplikt, og siden den typen journaler ble et begrep først, var det sikkert praktisk å sette på en P for pasient for å tydeliggjøre at det er pasientjournaler som menes og ikke generell journalføring. At E-en står der handler sikkert om at da begrepet ble innført fantes det både rene papirjournaler og hybride journaler i tillegg til de elektroniske journalene. Dermed ble E-en en del av begrepet. I dag er det en selvfølge at ting er digitalt, men det var ikke slik den gangen. Man kan f.eks sammenlikne forkortelsen EPJ med forkortelsen NAV, som står for Ny Arbeids- og Velferdsordning. NAV ble opprettet i 2006, så ordningen er ikke direkte NY lenger, men navnet består likevel. Anonymkode: 49fc4...b6c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå