AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 Hei, dere. Jeg har lett etter informasjon rundt muligheten for å få lån hos Husbanken til å kjøpe meg inn hos samboer. Har multippel sklerose og derfor vært mye syk i 20 årene. Har blitt friskere, men blir ansett som vanskeligstilt på boligmarkedet. Har i tillegg to barn som bare er mine. Er det noen som har fått lån til å kjøpe seg inn hos samboer som allerede eier? Anonymkode: fc727...deb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #3 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hei, dere. Jeg har lett etter informasjon rundt muligheten for å få lån hos Husbanken til å kjøpe meg inn hos samboer. Har multippel sklerose og derfor vært mye syk i 20 årene. Har blitt friskere, men blir ansett som vanskeligstilt på boligmarkedet. Har i tillegg to barn som bare er mine. Er det noen som har fått lån til å kjøpe seg inn hos samboer som allerede eier? Anonymkode: fc727...deb Får kun lån hos husbanken for å kjøpe eget hus å komme seg inn i boligmarkedet. Anonymkode: b3e5b...989 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #4 Skrevet 8. april 2022 Jobber med startlån. Denne saken hadde vi måttet drøftet hos oss. Hadde boligens verdi overskredet det vi regner som nøkternt, hadde avslaget vært klart. Om vurderingen vår ble at din samboer kom gunstigere ut av dette enn deg, hadde vi avslått. Men at det er et 100% klart avslag er ikke gitt. Dette finner du ikke ut av uten å søke. Og eventuelt klage dersom avslag. Anonymkode: 511a9...be6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #5 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jobber med startlån. Denne saken hadde vi måttet drøftet hos oss. Hadde boligens verdi overskredet det vi regner som nøkternt, hadde avslaget vært klart. Om vurderingen vår ble at din samboer kom gunstigere ut av dette enn deg, hadde vi avslått. Men at det er et 100% klart avslag er ikke gitt. Dette finner du ikke ut av uten å søke. Og eventuelt klage dersom avslag. Anonymkode: 511a9...be6 Takk for svar. Boligens hans kan nok ikke betegnes som nøktern. Så da er det rett og slett ikke håp? Jeg så for meg at jeg kunne fått lån på eksempelvis 1,5 millioner til å kjøpe en liten andel. Boligen er nå taksert til over 7 millioner, så kommer aldri til å klare kjøpe meg inn uten hjelp. Anonymkode: fc727...deb
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #6 Skrevet 9. april 2022 Kan du låne pengene av ham? Det blir jo et nullsumspill for ham, han låner deg 1,5 millioner, du kjøper deg inn for samme beløp, og du betaler renter og avdrag til ham. Får en advokat til å sette opp en juridisk korrekt avtale. Anonymkode: 3567c...a35 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #7 Skrevet 9. april 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Boligens hans kan nok ikke betegnes som nøktern. Så da er det rett og slett ikke håp? Jeg så for meg at jeg kunne fått lån på eksempelvis 1,5 millioner til å kjøpe en liten andel. Boligen er nå taksert til over 7 millioner, så kommer aldri til å klare kjøpe meg inn uten hjelp. Anonymkode: fc727...deb Husbanken stiller svært strenge krav til boligen når de innvilger startlån. Den må som regel være blant de rimeligste i kommunen, både fordi låntaker har begrenset betalingsevne, og fordi startlånpotten skal fordeles over så mange søkere som mulig. Å kjøpe seg inn i en bolig til 7 millioner høres ikke realistisk ut basert på min egen erfaring med Husbanken og startlån. Jeg ville nok heller kontaktet banken hans og undersøkt om du kan kjøpe deg inn som medlåntaker. Anonymkode: 1e8da...e81 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #8 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Husbanken stiller svært strenge krav til boligen når de innvilger startlån. Den må som regel være blant de rimeligste i kommunen, både fordi låntaker har begrenset betalingsevne, og fordi startlånpotten skal fordeles over så mange søkere som mulig. Å kjøpe seg inn i en bolig til 7 millioner høres ikke realistisk ut basert på min egen erfaring med Husbanken og startlån. Jeg ville nok heller kontaktet banken hans og undersøkt om du kan kjøpe deg inn som medlåntaker. Anonymkode: 1e8da...e81 Ja, det vet jeg, men av en eller annen grunn så jeg for meg at de kunne gi et lite lån så man kunne kjøpt seg inn. Skjønner nå hvorfor det ikke er en mulighet. Skal sjekke muligheten for å bli medlåntaker. Takk for svar. Anonymkode: fc727...deb
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #9 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan du låne pengene av ham? Det blir jo et nullsumspill for ham, han låner deg 1,5 millioner, du kjøper deg inn for samme beløp, og du betaler renter og avdrag til ham. Får en advokat til å sette opp en juridisk korrekt avtale. Anonymkode: 3567c...a35 Det vet jeg faktisk ikke. Skal prate med han om det. Nå er jeg frisk nok til å jobbe igjen, så det blir litt bedre når jeg kan bidra med. Foreløpig betaler jeg kun 5000 kr i leie til han siden jeg ikke har hatt inntekt. Det har vært utrolig generøst av han. Takk for tips. Anonymkode: fc727...deb
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #10 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar. Boligens hans kan nok ikke betegnes som nøktern. Så da er det rett og slett ikke håp? Jeg så for meg at jeg kunne fått lån på eksempelvis 1,5 millioner til å kjøpe en liten andel. Boligen er nå taksert til over 7 millioner, så kommer aldri til å klare kjøpe meg inn uten hjelp. Anonymkode: fc727...deb Nei, da er det ikke håp. 7 millioner er ikke nøktern bolig, og å få en liten eierandel oppfyller vanskelig Husbankens formål med å få en trygg og stabil bosituasjon. Anonymkode: 511a9...be6 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #11 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, da er det ikke håp. 7 millioner er ikke nøktern bolig, og å få en liten eierandel oppfyller vanskelig Husbankens formål med å få en trygg og stabil bosituasjon. Anonymkode: 511a9...be6 Takk for svar. Jeg forstår helt hva du skriver, og er enig. Problemet er at boligen egentlig ikke er ekstraordinær, men at prisene her er de nesthøyeste på landsbasis. De 7 millionene reflekterer ikke kvalitetene på bolig. Nå er vi fire som bor der sammen, og om jeg alene skulle kjøpt en bolig her hvor vi har barnas far, jeg har nettverket mitt og barna har vokst opp, ville prisen blitt rundt 3 000 000 kr +. Så mye hadde jeg aldri fått i lån hos husbanken. Definisjonen for trangboddhet er færre rom enn det er mennesker i husholdningen. Det betyr at vi tre måtte hatt en 3-roms hvor jeg hadde brukt stuen som soverom. Situasjonen føles håpløs, og jeg er ofte sint for at jeg fikk multippel sklerose etter å ha fått to barn. Tar gjerne i mot flere tips og råd om noen har. Anonymkode: fc727...deb
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #12 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Jeg forstår helt hva du skriver, og er enig. Problemet er at boligen egentlig ikke er ekstraordinær, men at prisene her er de nesthøyeste på landsbasis. De 7 millionene reflekterer ikke kvalitetene på bolig. Nå er vi fire som bor der sammen, og om jeg alene skulle kjøpt en bolig her hvor vi har barnas far, jeg har nettverket mitt og barna har vokst opp, ville prisen blitt rundt 3 000 000 kr +. Så mye hadde jeg aldri fått i lån hos husbanken. Definisjonen for trangboddhet er færre rom enn det er mennesker i husholdningen. Det betyr at vi tre måtte hatt en 3-roms hvor jeg hadde brukt stuen som soverom. Situasjonen føles håpløs, og jeg er ofte sint for at jeg fikk multippel sklerose etter å ha fått to barn. Tar gjerne i mot flere tips og råd om noen har. Anonymkode: fc727...deb Høye boligpriser eller ikke en bolig til 7 millioner vil aldri bli regnet som en nøktern bolig Anonymkode: adbad...6c5 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #13 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høye boligpriser eller ikke en bolig til 7 millioner vil aldri bli regnet som en nøktern bolig Anonymkode: adbad...6c5 Nei, du har nok rett. Jeg skal drøfte andre muligheter med han. Anonymkode: fc727...deb
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #15 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (På 4/9/2022 den 15.02): Takk for svar. Jeg forstår helt hva du skriver, og er enig. Problemet er at boligen egentlig ikke er ekstraordinær, men at prisene her er de nesthøyeste på landsbasis. De 7 millionene reflekterer ikke kvalitetene på bolig. Nå er vi fire som bor der sammen, og om jeg alene skulle kjøpt en bolig her hvor vi har barnas far, jeg har nettverket mitt og barna har vokst opp, ville prisen blitt rundt 3 000 000 kr +. Så mye hadde jeg aldri fått i lån hos husbanken. Definisjonen for trangboddhet er færre rom enn det er mennesker i husholdningen. Det betyr at vi tre måtte hatt en 3-roms hvor jeg hadde brukt stuen som soverom. Situasjonen føles håpløs, og jeg er ofte sint for at jeg fikk multippel sklerose etter å ha fått to barn. Tar gjerne i mot flere tips og råd om noen har. Anonymkode: fc727...deb 1. Hvis 7 millioner ikke reflekterer kvaliteten på boligen, må jo en bolig til 3 millioner i samme område være en rønne. Kanskje du lurer deg selv littegrann? 2. Ikke se bort fra at du ikke kan få 3 mill i startlån. Den eneste måten å finne ut av det på, er å søke. Anonymkode: 511a9...be6 1
Million Skrevet 11. april 2022 #16 Skrevet 11. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.4.2022 den 15.02): Takk for svar. Jeg forstår helt hva du skriver, og er enig. Problemet er at boligen egentlig ikke er ekstraordinær, men at prisene her er de nesthøyeste på landsbasis. De 7 millionene reflekterer ikke kvalitetene på bolig. Nå er vi fire som bor der sammen, og om jeg alene skulle kjøpt en bolig her hvor vi har barnas far, jeg har nettverket mitt og barna har vokst opp, ville prisen blitt rundt 3 000 000 kr +. Så mye hadde jeg aldri fått i lån hos husbanken. Definisjonen for trangboddhet er færre rom enn det er mennesker i husholdningen. Det betyr at vi tre måtte hatt en 3-roms hvor jeg hadde brukt stuen som soverom. Situasjonen føles håpløs, og jeg er ofte sint for at jeg fikk multippel sklerose etter å ha fått to barn. Tar gjerne i mot flere tips og råd om noen har. Anonymkode: fc727...deb Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Hvordan kan området du bor i, ha de nest høyeste prisene på landsbasis, samtidig som du skriver at du kunne fått kjøpt deg en bolig til bare 3 000 000? Det er jo billig! Jeg bor i en tre-roms blokkleilighet i Oslo, og selv min gamle leilighet fra 60-tallet koster godt over tre mill. i dagens marked. Så jeg skjønner ikke de selvmotsigende setningene dine? Mener du at du helt seriøst kunne fått bolig med plass til deg og barna for tre millioner i området du bor, og at dette skal være nesthøyeste prisområde i landet? Endret 11. april 2022 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå