Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er stygg og tjukk, blir man tatt mindre seriøst på jobb? Eller er det mer sånn, "hun er verken pen eller deilig så da er hun sikkert smart i det minste".

Man kan jo ikke alltid så mye for hvordan en ser ut, og folk kan være slemme bevisst eller ubevisst. 

Hva er din erfaring?

Anonymkode: 7a695...9cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg jobber på SFO og har.. lagt meg på litt over årene. Min nye leder spurte meg ifjor om jeg hadde helse til jobben, mtp på turer, løping etter barna hvis det skjer noe osv. Ble ganske lei meg av det

Anonymkode: 35ca2...dd7

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg jobber på SFO og har.. lagt meg på litt over årene. Min nye leder spurte meg ifjor om jeg hadde helse til jobben, mtp på turer, løping etter barna hvis det skjer noe osv. Ble ganske lei meg av det

Anonymkode: 35ca2...dd7

Det er jo et betimelig spørsmål hvis du har lagt på deg veldig mye da, så fremt hun spurte på en hyggelig/nøytral måte. Er mange fysiske utfordringer knyttet til fedme. Jeg opplevde f.eks å måtte løpe 500 meter da et av mine barn trynte på sykkel, og slo hull i hodet mot en spiss stein. Så måtte jeg bære barnet (8 år, 28 kg) tilbake til huset mens jeg ringte legevakten og da var jeg veldig glad for å være i god form. 

Jeg skjønner at det er sårt for deg, men det er et logisk spørsmål.

Anonymkode: 4fcb5...cb0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Stygt å si det,men det er forskjell på stygg og overvektig.

Ett ikke pent utseende, er du født med. Å vise tydelig at man ikke klarer styre matinntaket, er noe annet.

Man dømmer tykke hardere.

Anonymkode: 80038...df0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at de jobber ekstra hardt fordi de ikke har fått noe gratis . 
bra og lojale ansatte fremfor noen som lever på utseende 

Anonymkode: 36640...afc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hmm jeg tenker det motsatte faktisk. 

Anonymkode: 7d573...b10

AnonymBruker
Skrevet

Jupp. Man blir alltid behandlet dårligere som tjukk.

Kunne skrevet en bok om alle situasjoner man opplever diskriminering ifbm fedme.

Anonymkode: 18df5...c10

• Liker 6
Skrevet

Spør John Fredriksen eller Harvey Weinstein. Nei, jeg tuller bare, de er jo menn. Det kommer selvfølgelig an på ulike faktorer, men jeg tror nok det er litt tøffere å være en overvektig kvinne med dårlig utseende i arbeidslivet.

• Liker 2
Gjest Lunaris
Skrevet

Kommer helt an på hvilken type jobb. Jeg vil helt ærlig ikke ha en fitnesstrener som er overvektig, da det indikerer at treningsprogrammet vedkommende kjører, ikke gir resultat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro man opplever forskjell om man er i en ytterkant av en skala ja. 
Dessverre. 

Det er mange måter å diskriminere på, utseende er en av dem. 

Anonymkode: 9ddcc...976

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det aller «verste» i (den seriøse delen av) arbeidslivet er å ha duck-lips og se ut som en overstyla pyntedokke. Det er vanskelig å ta noen som tydelig har tydd til kosmetiske inngrep, med mindre hell, seriøst.

Dernest er det nok en ulempe å være overvektig, da det kan tyde på latskap og manglende evne til å ta seg selv i nakken og jobbe for å nå et mål (altså normalvekt)

Å være normalt slank men lite pen er nok ikke noen ulempe, selv om pene mennesker nok ofte behandles bedre (dessverre) Samtidig har jeg også opplevd kvinnelige ledere som har behandlet andre vakre kvinner dårlig helt uten opplagt grunn (sjalusi?), så det beste er kanskje å være helt normalvektig med et helt ordinært utseende ? 

Anonymkode: 1e9b4...a27

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (28 minutter siden):

Kommer helt an på hvilken type jobb. Jeg vil helt ærlig ikke ha en fitnesstrener som er overvektig, da det indikerer at treningsprogrammet vedkommende kjører, ikke gir resultat.

Administrasjon i en industribedrift.

Anonymkode: 7a695...9cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dernest er det nok en ulempe å være overvektig, da det kan tyde på latskap og manglende evne til å ta seg selv i nakken og jobbe for å nå et mål (altså normalvekt)

Her må du oppdatere kunnskapen din litt... 

Anonymkode: 3fb38...1b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På noen måter vil et dårlig utseendet/overvektighet være negativt. Folk vil mest sannsynlig ha mindre respekt for deg. 
Dersom du gjør jobben på en god måte, skal det ikke ha noe å si (vanligvis). 

Utrolig mye handler om utseendet i dagens samfunn. Til og med på jobbintervjuer! 

Anonymkode: d7386...641

AnonymBruker
Skrevet

Uansett utseende og størrelse hjelper det i hvert fall å kle seg pent og ha en flink frisør. 

Se på Erna Solberg! 

Anonymkode: 1246d...49a

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok å ligge midt på treet når det kommer til utseende er best på jobb. Ser man ut som Victorias Secret modell blir man ikke tatt seriøst akkurat. Men er feit og stygg, da er det ikke sikkert man får jobben engang. Men det er nok forskjell på om man vil være frisør eller om man er regnskapsfører.

Anonymkode: 8459b...0fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Stygt å si det,men det er forskjell på stygg og overvektig.

Ett ikke pent utseende, er du født med. Å vise tydelig at man ikke klarer styre matinntaket, er noe annet.

Man dømmer tykke hardere.

Anonymkode: 80038...df0

Du vet at det er mange andre grunner til overvekt enn kun matinntaket? 

Anonymkode: 19a05...a32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hmm jeg tenker det motsatte faktisk. 

Anonymkode: 7d573...b10

Samme her.

Ser jeg sykt digge damer og gode posisjoner så tenker jeg at de har knulla seg til topps, men egentlig ikke er flinke.

Ser jeg noen som ikke ser bra ut tenker jeg at hun nok faglig er veldig dyktig.

Anonymkode: cd48c...ffb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Her må du oppdatere kunnskapen din litt... 

Anonymkode: 3fb38...1b3

Nå handlet vel ikke denne tråden om min kunnskap, men om (bevisst eller ubevisst) diskriminering i arbeidslivet :klo: 

Skrevet
Lunaris skrev (20 timer siden):

Enig med denne! Ville ikke fulgt rådet til en overvektig ernæringsfysiolog heller eller gått til en frisør med åpenbart ustelt hår.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...