AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Del Skrevet 8. april 2022 Har levd i 53 år og har oppdaget at folk har fått dårligere og dårligere skriftspråk. På sosiale medier og her inne på Kvinneguiden, skriver mange så dårlig at jeg har lyst til å rive av meg håret. Ser mange begynner setningene med liten bokstav og så har de flere punktum i setningen, og det er jo helt tullete. Mange blander også dialekt og bokmål, og når de bruker flere punktum løpet av en setning og i tillegg begynner med liten bokstav, så blir det bare for mye for meg.🙉 Jeg forstår jo at noen av disse har dysleksi, men ikke alle. Er det data og mobil som er årsaken til dette fenomenet? Anonymkode: 515b5...b74 21 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #2 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det data og mobil som er årsaken til dette fenomenet? Sannsynligvis. Pluss at dagens barn og unge kan bli krenka om lærerne retter på språk og grammatikk. Anonymkode: 2a8af...551 24 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 8. april 2022 #3 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har levd i 53 år og har oppdaget at folk har fått dårligere og dårligere skriftspråk. På sosiale medier og her inne på Kvinneguiden, skriver mange så dårlig at jeg har lyst til å rive av meg håret. Ser mange begynner setningene med liten bokstav og så har de flere punktum i setningen, og det er jo helt tullete. Mange blander også dialekt og bokmål, og når de bruker flere punktum løpet av en setning og i tillegg begynner med liten bokstav, så blir det bare for mye for meg.🙉 Jeg forstår jo at noen av disse har dysleksi, men ikke alle. Er det data og mobil som er årsaken til dette fenomenet? Anonymkode: 515b5...b74 Har prøvd å finne en måte å si dette på uten å høres ut som tidenes bitch, men det blir bare frekt uansett hvordan jeg prøver.. Hva tenker du om bruk av emojis? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #4 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sannsynligvis. Pluss at dagens barn og unge kan bli krenka om lærerne retter på språk og grammatikk. Anonymkode: 2a8af...551 Her på KG er det i alle fall en dødssynd å informere noen om korrekt skrivemåte. Brukere blir forbanna og moderator sletter. Ganske uforståelig at det er noe å ta seg nær av. Jeg har lært et par ting ved å bli retta på på KG, men egentlig burde jeg vel ha blitt dritsur og krenka og nektet å lære noe... Anonymkode: 28372...781 12 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #5 Del Skrevet 8. april 2022 Elysion skrev (3 minutter siden): Har prøvd å finne en måte å si dette på uten å høres ut som tidenes bitch, men det blir bare frekt uansett hvordan jeg prøver.. Hva tenker du om bruk av emojis? Jeg kan ikke svare for TS, men jeg er like gammel, og bruker svært sjeldent emojis til noen som ikke er I familien. Hvis jeg gjør det, er det 😀🙂😊 Grunnen er enkel, jeg kan ikke bruke dem riktig. Jeg sendte det jeg trodde var et skøyeraktig blunkefjes til en yngre mannlig kollega (😉) , og fikk spørsmål om hvorfor jeg sendte en flørtende emoji til ham. Anonymkode: 03a39...b2c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 8. april 2022 #6 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her på KG er det i alle fall en dødssynd å informere noen om korrekt skrivemåte. Brukere blir forbanna og moderator sletter. Ganske uforståelig at det er noe å ta seg nær av. Jeg har lært et par ting ved å bli retta på på KG, men egentlig burde jeg vel ha blitt dritsur og krenka og nektet å lære noe... Anonymkode: 28372...781 Problemet er nok at mange som har god kontroll på rettskrivning og grammatikk bevisst bruker det som en hersketeknikk. Ikke alle, men en del. I de aller fleste diskusjoner har ikke skrivefeil eller grammatiske feil noen betydning, og hvorfor skal det da påpekes av noen? Jeg liker selv å tro at jeg har ganske god oversikt over det norske språket, men jeg ville aldri ha påpekt noen sine "feil" i en diskusjon. Hvorfor gidde, liksom? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 8. april 2022 #7 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan ikke svare for TS, men jeg er like gammel, og bruker svært sjeldent emojis til noen som ikke er I familien. Hvis jeg gjør det, er det 😀🙂😊 Grunnen er enkel, jeg kan ikke bruke dem riktig. Jeg sendte det jeg trodde var et skøyeraktig blunkefjes til en yngre mannlig kollega (😉) , og fikk spørsmål om hvorfor jeg sendte en flørtende emoji til ham. Anonymkode: 03a39...b2c Ja, er jo alltid en risiko at man tolker emojis annerledes enn motparten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #8 Del Skrevet 8. april 2022 Elysion skrev (2 minutter siden): Problemet er nok at mange som har god kontroll på rettskrivning og grammatikk bevisst bruker det som en hersketeknikk. Ikke alle, men en del. I de aller fleste diskusjoner har ikke skrivefeil eller grammatiske feil noen betydning, og hvorfor skal det da påpekes av noen? Jeg liker selv å tro at jeg har ganske god oversikt over det norske språket, men jeg ville aldri ha påpekt noen sine "feil" i en diskusjon. Hvorfor gidde, liksom? Men det er ikke så vanskelig (for meg) å se forskjellen på en hersketeknikk og en nøytral eller vennlig opplysning. Hvorfor? Tja, jeg setter i alle fall pris på at jeg ble fortalt om skrivefeilene mine, for nå kan jeg la være å begå dem på nytt. Anonymkode: 28372...781 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 8. april 2022 #9 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er ikke så vanskelig (for meg) å se forskjellen på en hersketeknikk og en nøytral eller vennlig opplysning. Hvorfor? Tja, jeg setter i alle fall pris på at jeg ble fortalt om skrivefeilene mine, for nå kan jeg la være å begå dem på nytt. Anonymkode: 28372...781 All creds til deg for at du ikke ville tatt deg nær av det, men jeg personlig ser iallfall hvordan det kan oppfattes som at man er frekk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #10 Del Skrevet 8. april 2022 Elysion skrev (1 minutt siden): All creds til deg for at du ikke ville tatt deg nær av det, men jeg personlig ser iallfall hvordan det kan oppfattes som at man er frekk. Jeg har sett at noen kan være frekke når de skriver det, så der er jeg med. Men med mindre det er skrevet på en frekk måte så er det vel ikke frekt. Det er for meg det samme for alle andre typer råd man gir og får på nettforum. Anonymkode: 28372...781 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 8. april 2022 #11 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er for meg det samme for alle andre typer råd man gir og får på nettforum. Ja, men med mindre noen oppretter en tråd som "Skriver jeg dette feil?" eller "Hvordan skrives xxx riktig?" så blir det jo i beste fall en avsporing dersom noen ut av det blå kommer med - det som kanskje er velmente - råd om hvordan rettskriving og grammatikk eventuelt kan forbedres. Tenker jeg, da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #12 Del Skrevet 8. april 2022 Det Jeg glemte å Elysion skrev (27 minutter siden): Har prøvd å finne en måte å si dette på uten å høres ut som tidenes bitch, men det blir bare frekt uansett hvordan jeg prøver.. Hva tenker du om bruk av emojis? Jeg synes emojis er med på å krydre innholdet i det man skriver, og at det er fint å bruke det når man skriver meldinger til venner og bekjente, eller her inne på Kg. Ts Anonymkode: 515b5...b74 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. april 2022 #13 Del Skrevet 8. april 2022 Har egentlig skriftspråket blitt så mye dårligere? Sikker på at det ikke bare er vi som ser mye mer uredigert skriftspråk? Før internett og sosiale medier var det få steder man leste ting som ikke hadde vært gjennom en redaksjon først (slik som aviser, blader, bøker osv.). Det var i skolen, og der ble man retta på hvis man gjorde feil (og det blir de faktisk fortsatt...), ellers var det i private brev og lapper. Nå kan hvem som helst publisere noe de selv har skrevet for "hele verden". Det som tidligere bare stod i et brev eller en handlelapp. Det er usannsynlig at skriftspråket generelt har blitt mye dårligere, ettersom befolkninga generelt har blitt høyere utdanna. Men folk med lavere utdannelse, som tidligere ikke fikk "vist fram" skriftspråket sitt til andre enn de nærmeste, kan nå vise det fram for hele verden. Da kan man få inntrykk av at alle skriver så dårlig, men jeg tror ikke det egentlig er tilfelle. Jeg har f.eks. sett gamle brev o.l. mine besteforeldre - som kun hadde folkeskole - har skrevet, og det er ikke veldig høyt nivå på rettskrivinga Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 8. april 2022 #14 Del Skrevet 8. april 2022 Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå): Har egentlig skriftspråket blitt så mye dårligere? Sikker på at det ikke bare er vi som ser mye mer uredigert skriftspråk? Før internett og sosiale medier var det få steder man leste ting som ikke hadde vært gjennom en redaksjon først (slik som aviser, blader, bøker osv.). Det var i skolen, og der ble man retta på hvis man gjorde feil (og det blir de faktisk fortsatt...), ellers var det i private brev og lapper. Nå kan hvem som helst publisere noe de selv har skrevet for "hele verden". Det som tidligere bare stod i et brev eller en handlelapp. Det er usannsynlig at skriftspråket generelt har blitt mye dårligere, ettersom befolkninga generelt har blitt høyere utdanna. Men folk med lavere utdannelse, som tidligere ikke fikk "vist fram" skriftspråket sitt til andre enn de nærmeste, kan nå vise det fram for hele verden. Da kan man få inntrykk av at alle skriver så dårlig, men jeg tror ikke det egentlig er tilfelle. Jeg har f.eks. sett gamle brev o.l. mine besteforeldre - som kun hadde folkeskole - har skrevet, og det er ikke veldig høyt nivå på rettskrivinga Veldig godt poeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #15 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Sannsynligvis. Pluss at dagens barn og unge kan bli krenka om lærerne retter på språk og grammatikk. Anonymkode: 2a8af...551 Ja, da blir det dps de neste 20 årene. Anonymkode: 1c7e3...36c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #16 Del Skrevet 8. april 2022 Hvis jeg skriver på mobil, så kan det skje at det sniker seg inn skrivefeil. Så data/mobil har kanskje noe av skylden. Men jeg tror mest at språket bare er i endring. Her er en artikkel som kan forklare hvorfor unge ikke alltid bruker punktum: https://www.dagsavisen.no/nyheter/2022/04/03/du-virker-sykt-sint-hvis-du-bruker-punktum-pa-alt/ Anonymkode: 4ca59...52d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #17 Del Skrevet 8. april 2022 Elysion skrev (10 minutter siden): Ja, men med mindre noen oppretter en tråd som "Skriver jeg dette feil?" eller "Hvordan skrives xxx riktig?" så blir det jo i beste fall en avsporing dersom noen ut av det blå kommer med - det som kanskje er velmente - råd om hvordan rettskriving og grammatikk eventuelt kan forbedres. Tenker jeg, da. Men det er det jo ingen som gjør. Jeg visste ikke at jeg skrev de tingene feil, for eksempel. Synes KG generelt er litt for strenge mtp "avsporing". Uansett, i dette tilfellet er det mer absurd: Det er når man blir sur og begynner å kjefte pånog krangle med skrivefeilsretterne at det blir avsporing, tenker jeg. Å lese ett innlegg om riktig riktigmåte er ikke noen avsporing, det er et enkeltinnlegg som ikke trenger å diskuteres og følgelig ikke er en grunn til å lage avsporing. Er det mer enn ett så synes jeg det er ok at det slettes. Anonymkode: 28372...781 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #18 Del Skrevet 8. april 2022 Til og med journalister er dårlige til å skrive. Den oppvoksene generasjon, har virkelig ikke lært seg å skrive. Anonymkode: afab5...278 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #19 Del Skrevet 8. april 2022 Hva farge har du på bilen din? *Grøss* Anonymkode: afab5...278 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #20 Del Skrevet 8. april 2022 Det er sørgelig! Jeg tror dessverre det handler om latskap. Alle kan lære, hvis man vil. Man blir jo oppfattet som så dum når man ikke kan skrive eller uttale ord ordentlig... Anonymkode: 9c927...20d 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå