Gå til innhold

Alternative boformer - hvilke erfaringer har du? Lyst å selge min leilighet for å leve en nomadisk livsstil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en tråd for de som ikke er helt a4, eller som har et ønske eller som bor i en bolig som ikke er helt a4. Med bolig her mener jeg alt som innefatter det å bo, som å bo i kollektiv, van, telt, hytte etc.

Jeg har periodevis mye fritid og liker tanken på å flytte på meg, derfor vurderer jeg nå å selge min 2-roms å heller gå over til å leie i et artig kollektiv. Jeg er såpass heldig at jeg kan jobbe over skjermen og har blant annet tidligere gjort det i forskjellige land. Nesten som en digital nomade. Nå har jeg lyst til å gjøre dette mer og håper å kunne få innspill av andre som har gjort det samme og andre som bor på en alternativ måte.

Så noen her som gjør dette? Hadde vært gøy med artige innspill og ideer!

Anonymkode: 1bd6e...58e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et kollektiv er jo ikke flyttbart, så det er jo ikke akkurat nomadisk:P

Kjøp heller båt:)

AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at det er lurt å være bostedsregistrert et sted

Anonymkode: 408b0...615

Gjest Lunaris
Skrevet

Du aner ikke hvor godt du egentlig har det…

Skrevet

Om jeg hadde hatt en annen mann en jeg har, eller ikke mann, så ville jeg bodd i bobåt. Det er en stor drøm, men med mann som blir sjøsyk bare han tenker på sjøen er det ikke mulig. Bomiljø der det er bobåter virker egentlig litt kollektivt- aktig, selv om man har egen "bolig' og mulighet til å reise i båten. Vurdert det?

Istedenfor har jeg bygget en campervan, og planen er at vi skal reise og bo i det deler av tiden etterhvert. Det er noe vi begge elsker. Første van ut er for liten til annet enn turer om sommeren, men neste blir større. Mulig det blir bygget noen før den ultimate er i boks, men det gjør ingenting, for vi har ikke mulighet til å leve slik ennå. (Barn.) Vi får ikke samme bomiljø som ved bobåt da, men mulighetene til å reise rundt vil være veldig gode. 

Nå er vi griske på å leve, oppleve og ha det behagelig begge to, så vi vil også ha både bolig i Norge og i utlandet som baser. Vi er eldre, og har opparbeidet oss verdier til å være griske slik, men både bobåt og campervan gir også gode muligheter til å spare penger, så man etterhvert har råd til både en fast bolig/base, og en nomadisk livsstil. Jeg vil anbefale deg å klare å tenke to tanker samtidig. Har du for eksempel mulighet til å leie ut din leilighet og skaffe deg campervan eller båt? Eventuelt, kan du ha et sparemål om å oppnå mulighet til det? Verken bobåt eller campervan trenger å være veldig dyrt. Anbefaler deg også å spare deler av lønn alltid, til opplevelser og til økonomisk sikkerhet på sikt. Det kommer alltid godt med, og det er også mye penger å spare på å bo i camper eller bobåt. Nesten så det er rart at ikke flere velger det mens de sparer til bolig og annet. Noen gjør det da. Ganske mange etterhvert også, men likevel ikke så mange at det regnes som vanlig A4 valg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje jeg ville beholdt leiligheten og gått for noe utleie eller airbnb om mulig. Så kan du nomade litt rundt på hytter eller telt eller utland.

Anonymkode: e5ad2...740

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kommet noe lenger med denne tanken? Frister selv! Og jeg har barn. Men to måneder på sommertid er fortsatt mer nomade enn enebolig-livet jeg lever med barna nå.

Anonymkode: f4528...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Off-grid mikrohus på hjul ser ut som en utrolig deilig boform. Er nok en fordel å ha kraftig nok bil til å kunne frakte huset rundt selv.

Anonymkode: a7a11...a3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du velger minihus, så husk at det er lurt å la huset stå en plass med tilgang til dusj/toalett/vaskemaskin.

Anonymkode: a911a...49f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En bekjent bodde en periode i en liten husbåt. En natt han kom hjem fra byen hadde båten kantret og halve båten lå under vann. Da innså han at det fantes fordeler ved å bo i hus/leilighet 😂

Anonymkode: cc41f...00d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...