Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Mardrøm skrev (51 minutter siden):

Når jeg rekrutterer må jeg lese gjennom 100-200 søknader. Jeg bruker ca 15 sekunder på å vurdere om en søknad kommer i nei-bunken, eller om den er fortjener videre vurdering. 

Veldig mange vil være formelt kvalifisert til jobben som er lyst ut. 

Jeg leser derfor søknadsbrevet først. Hvis søkeren ikke klarer å få frem hvorfor han/hun er motivert for akkurat denne stillingen hos oss, så er det rett i nei-bunken. Det samme gjelder om søknaden er dårlig skrevet (også om det er for formelt språk), eller har skrivefeil.

Etter at denne testen er bestått går jeg videre og ser på CVen. Om den er interessant ser jeg videre på vitnemål/karakterutskrifter. 

Jeg legger stor vekt på om søkeren kan skrive godt. Det er selvsagt ikke like relevant i alle stillinger, men jeg legger til grunn at slurvefeil i en jobbsøknad betyr at du er slurvete på andre ting også.

Hva gjør en søknad interessant da? Har du et eksempel på hva du liker?

Anonymkode: f1588...a41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør en søknad interessant da? Har du et eksempel på hva du liker?

Anonymkode: f1588...a41

En første forutsetning er at det ikke er en standardtekst som er sendt til 50 potensielle arbeidsgivere. Teksten må forklare hvor akkurat vedkommende passer perfekt til den stillingen jeg skal fylle. 

Hva er det med erfaringen, utdanningen eller bakgrunnen din som gjør at du passer perfekt til å jobbe med demente, konstruere broer eller være førstelinje i NAV? Og hvorfor vil du jobbe med dette akkurat hos oss og ikke i en annen virksomhet? 

En søknad har kun ett formål: å få søkeren til et intervju. Men det er viktig at søknaden ikke bare er tomme ord. Man må faktisk klare å utdype det videre når man har kommet inn på intervju. 

AnonymBruker
Skrevet
Mardrøm skrev (2 timer siden):

Når jeg rekrutterer må jeg lese gjennom 100-200 søknader. Jeg bruker ca 15 sekunder på å vurdere om en søknad kommer i nei-bunken, eller om den er fortjener videre vurdering. 

Jeg leser derfor søknadsbrevet først. Hvis søkeren ikke klarer å få frem hvorfor han/hun er motivert for akkurat denne stillingen hos oss, så er det rett i nei-bunken. Det samme gjelder om søknaden er dårlig skrevet (også om det er for formelt språk), eller har skrivefeil.

Etter at denne testen er bestått går jeg videre og ser på CVen. Om den er interessant ser jeg videre på vitnemål/karakterutskrifter. 

Jeg legger stor vekt på om søkeren kan skrive godt. Det er selvsagt ikke like relevant i alle stillinger, men jeg legger til grunn at slurvefeil i en jobbsøknad betyr at du er slurvete på andre ting også.

Å skrive at man er motivert og forsøke å begrunne det er tilnærmet tull vil jeg si. Man bør heller skrive hva man har gjort før (hvilke resultater, hvilken erfaring osv.) som er relevant opp mot det utlysningsteksten beskriver av arbeidsoppgaver. Så godt som alle som søker en stillinger er jo motivert for den, det blir dermed smør på flesk å skrive at man er supermotivert fordi man kunne tenke seg å jobbe med dette. Det sier seg selv når man søker. 

Anonymkode: e86fc...fa2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å skrive at man er motivert og forsøke å begrunne det er tilnærmet tull vil jeg si. Man bør heller skrive hva man har gjort før (hvilke resultater, hvilken erfaring osv.) som er relevant opp mot det utlysningsteksten beskriver av arbeidsoppgaver. Så godt som alle som søker en stillinger er jo motivert for den, det blir dermed smør på flesk å skrive at man er supermotivert fordi man kunne tenke seg å jobbe med dette. Det sier seg selv når man søker. 

Anonymkode: e86fc...fa2

Hva man har gjort før står i CVen, og av 100 søkere har kanskje 30-40 relevant og spennende erfaring. Hvis du skal ha inn 5-10 på intervju så må du gi noe ekstra for å komme videre. Det å ha forstått jobben du søker og virkelig ønske den, er gull. 

Du aner ikke hvor mange som søker stillinger, og virker fullstendig uinteressert i jobben de søker. Synd for dem, de kommer ikke på intervju. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mardrøm skrev (4 timer siden):

Folk skriver så mye forskjellig om dette, så av ren nysgjerrighet: hvordan synes du motivasjon kommer best til utrykk? La oss si at man ikke har formell kompetanse på akkurat det avdelingen man søker seg inn hos driver med (likestilling, saksflyt etc), men likevel fyller alle kvalifikasjonene. Er det nok med noen setninger om hvorfor arbeidet avdelingen gjør er viktig og hvordan det motiverer deg som søker?

Anonymkode: 24824...73e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 18.28):

Hvis du hadde lest hvor mye rart folk sender inn ville du skjønne at en god søknadstekst er avgjørende. Har sett alt fra lange avhandlinger til korte tekster som «jeg går hjemme om dagen og trenger å jobbe. Jeg liker å jobbe, derfor vil jeg ha denne jobben.» Men så fårman også velskrevne, gjennomarbeidede tekster hvor kandidat viser genuin interesse for arbeid og fagfelt.

Anonymkode: d588f...e7f

Hvor lang tenker du en tekst burde være?

halv side? En side?

Anonymkode: d0d22...07f

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Folk skriver så mye forskjellig om dette, så av ren nysgjerrighet: hvordan synes du motivasjon kommer best til utrykk? La oss si at man ikke har formell kompetanse på akkurat det avdelingen man søker seg inn hos driver med (likestilling, saksflyt etc), men likevel fyller alle kvalifikasjonene. Er det nok med noen setninger om hvorfor arbeidet avdelingen gjør er viktig og hvordan det motiverer deg som søker?

Anonymkode: 24824...73e

Godt spørsmål! Og litt vanskelig å svare på generelt. 

De formelle kravene til søkeren i utlysningsteksten må være oppfylt før en kandidat er aktuell.  Det å være motivert er ikke nok i seg selv. 

Tomme floskler om motivasjon faller også gjennom. 

Den gode søknaden klarer å (kort!!) forklare hvorfor den kombinasjonen av erfaring og utdanning som søkeren har, er akkurat det vi trenger (det krever research!). Bare det at søkeren legger den innsatsen ned i søknaden er en indikasjon på motivasjon.

Hvis vedkommende i tillegg kan vise til et engasjement for den typen problemstillinger som vi jobber med (gjennom valg av fag i utdanning, oppgaver, arbeidserfaring, engasjement på fritiden osv.), så stiller man meget sterkt for å komme inn på intervju (hvis det formelle er i orden). 

AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (På 8.4.2022 den 18.31):

Søk i helsevesenet. Butikk er kremjobber og de vil ikke ha noen med master. Kundeservice vil også se at du ikke vil bli lenge. Helsevesenet er desperate, de ansetter alle med puls.

Vi bruker milliarder på kursing vi vet fører til at færre kommer i jobb, og som reduserer lønnen til de som kommer ut i jobb. NAV-tiltak bør man alltid styre unna. Be om formell utdanning, eller kurs som fører til formell kompetanse (truckbevis, kranbevis, førerkort, kortere studier). Insister og be om hjemlet og begrunnet avslag dersom de sier nei. Da må veilederen som ikke kan noe snakke med jurist som faktisk kjenner til dine rettigheter.

Jeg har fått en varig skade etter en behandlingsfeil som har gjort at jeg har gått to år på aap og søkt på utallige jobber. Jeg har hele tiden ønsket møte med Nav og fikk det for første gang for noen uker siden. Nå har jeg fått godkjennelse til å ta en bachelor, og aap med forlengelse på to år. Føler meg veldig fornøyd, men er jeg faktisk "en av de heldige"? Jeg antok at mange ville få samme mulighet som meg til etterutdanning.. Samtidig er jeg litt urolig for om det er dumt at jeg ikke går for arbeidsutprøving først (i tilfelle jeg ikke klarer å stå i full jobb etter utdannelsen) - men jeg tenker at ettersom at jeg får muligheten til å studere bør jeg gripe sjansen.

Anonymkode: f8d84...42d

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har fått en varig skade etter en behandlingsfeil som har gjort at jeg har gått to år på aap og søkt på utallige jobber. Jeg har hele tiden ønsket møte med Nav og fikk det for første gang for noen uker siden. Nå har jeg fått godkjennelse til å ta en bachelor, og aap med forlengelse på to år. Føler meg veldig fornøyd, men er jeg faktisk "en av de heldige"? Jeg antok at mange ville få samme mulighet som meg til etterutdanning.. Samtidig er jeg litt urolig for om det er dumt at jeg ikke går for arbeidsutprøving først (i tilfelle jeg ikke klarer å stå i full jobb etter utdannelsen) - men jeg tenker at ettersom at jeg får muligheten til å studere bør jeg gripe sjansen.

Personer som er ressurssterke og/eller insisterer får utdanning. Veldig mange får bare tullkurs og tiltak vi vet ikke fungerer. 

Hvorfor er det dumt at du ikke får arbeidsutprøving først? For det første gir det fordelen at du kan jobbe med det du tar utdanning i. Da får du en mer realistisk arbeidsutprøving. Hvis du ikke får brukt utdanningen gjør vel ikke det noe? Da har du jo fått en interessant utdanning og det er jo alltid verdt noe. Og med bachelor kan du ta master etter hvert og det gir lettere jobber.

Uansett om du kan jobbe eller ikke er utdanningen verdifull. Arbeidsutprøving derimot, har kun verdi dersom du får jobb. Men det er stort sett bortkastet tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er derfor du fikk godkjennelse til å ta bachelor. AAP kan kombineres med studier, det er mye vanskeligere å gå til med arbeidsledighetstrygd. På en måte så skjønner jeg at det skal være vanskleig å kombinere arbeidsledighetstrygd med studier, for hvis ikke så kunne alle studenter gjort det. Men for folk som er langvarig arbeidsledige så er kanskje studier eller kurs eneste måten å få dem inn i arbeidslivet. 

Enig også med @ajarRun at NAV burde være flinkere til å dekke korte kurs som lett gir jobb. Bedre å dekke et truckførerkurs enn å la noen gå et år arbeidsledig. 

Anonymkode: cfccd...ca9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (41 minutter siden):

Personer som er ressurssterke og/eller insisterer får utdanning. Veldig mange får bare tullkurs og tiltak vi vet ikke fungerer. 

Hvorfor er det dumt at du ikke får arbeidsutprøving først? For det første gir det fordelen at du kan jobbe med det du tar utdanning i. Da får du en mer realistisk arbeidsutprøving. Hvis du ikke får brukt utdanningen gjør vel ikke det noe? Da har du jo fått en interessant utdanning og det er jo alltid verdt noe. Og med bachelor kan du ta master etter hvert og det gir lettere jobber.

Uansett om du kan jobbe eller ikke er utdanningen verdifull. Arbeidsutprøving derimot, har kun verdi dersom du får jobb. Men det er stort sett bortkastet tid.

Ja, det er det jeg tenker også. Jeg har 20 års jobberfaring men i et bestemt yrke som jeg ikke kan fortsette i. Og derfor er det vanskelig å få jobb. Men skjønner at jeg er priveligert når jeg leser andre som sliter med å få jobb i denne tråden. 

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig. 
Jeg jobber med en søknadstekst nå på en jobb jeg har ønsket meg i veldig mange år. 
Jeg har nå laget to søknader - èn skrevet ut av eget hode og en som er mer basert på tilbakemeldingene noen av dere som ansetter her har kommet med. 

Jeg lurer på om noen av dere som ER reqruitere kunne tenkt dere å sett på de to søknadene for å gi meg en pekepinn på hvilken av dem jeg burde sende inn?

Kan dere isåfall slenge inn en DM til meg så kan jeg sende søknadene og evt Cv på mail så dere kan gi meg en seriøs vurdering? 

Dere jobber nok i en helt annen bransje men tenker at det kan være greit med innspill likevel? 

AnonymBruker
Skrevet
Mardrøm skrev (5 timer siden):

Godt spørsmål! Og litt vanskelig å svare på generelt. 

De formelle kravene til søkeren i utlysningsteksten må være oppfylt før en kandidat er aktuell.  Det å være motivert er ikke nok i seg selv. 

Tomme floskler om motivasjon faller også gjennom. 

Den gode søknaden klarer å (kort!!) forklare hvorfor den kombinasjonen av erfaring og utdanning som søkeren har, er akkurat det vi trenger (det krever research!). Bare det at søkeren legger den innsatsen ned i søknaden er en indikasjon på motivasjon.

Hvis vedkommende i tillegg kan vise til et engasjement for den typen problemstillinger som vi jobber med (gjennom valg av fag i utdanning, oppgaver, arbeidserfaring, engasjement på fritiden osv.), så stiller man meget sterkt for å komme inn på intervju (hvis det formelle er i orden). 

Så man bør ikke begynne med søknadstekst slik: jeg søker ….. fordi det virker spennende og jeg er klar for et karriereskifte, jeg kan være en ressurs hos dere fordi…… og jeg har … utdanning som er relevant for denne jobben… ?? Er det en dårlig tekst? 

Anonymkode: 84531...92c

AnonymBruker
Skrevet
Gasellen skrev (36 minutter siden):

Jeg er litt nysgjerrig. 
Jeg jobber med en søknadstekst nå på en jobb jeg har ønsket meg i veldig mange år. 
Jeg har nå laget to søknader - èn skrevet ut av eget hode og en som er mer basert på tilbakemeldingene noen av dere som ansetter her har kommet med. 

Jeg lurer på om noen av dere som ER reqruitere kunne tenkt dere å sett på de to søknadene for å gi meg en pekepinn på hvilken av dem jeg burde sende inn?

Kan dere isåfall slenge inn en DM til meg så kan jeg sende søknadene og evt Cv på mail så dere kan gi meg en seriøs vurdering? 

Dere jobber nok i en helt annen bransje men tenker at det kan være greit med innspill likevel? 

Tenk på å også sende med stillingsannonsen, det er vesentlig ifht hva du skriver i søknaden. 👍🏼

Hva som er en god beskrivelse av motivasjon avhenger av hva slags stilling/rolle/ansvar det søkes etter.

Jeg rekrutterer innen varehandel, og det som kan være en god søknad til ekstrahjelp, er gjerne ikke en god søknad til butikksjef. Dette gjelder også andre veien. 

Anonymkode: dbffe...7d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så man bør ikke begynne med søknadstekst slik: jeg søker ….. fordi det virker spennende og jeg er klar for et karriereskifte, jeg kan være en ressurs hos dere fordi…… og jeg har … utdanning som er relevant for denne jobben… ?? Er det en dårlig tekst? 

Jeg søker på utlyst stilling fordi det virker spennende og jeg er klar for et karriereskifte, jeg kan være en ressurs hos dere fordi jeg er en omgjengelig kar med mye relasjonskompetanse, jeg kan stå i vanskelige relasjoner mens jeg forholder meg profesjonell og jeg har utdanning som trafikklærer, veileder, faglig leder, noen studiepoeng i psykologi og noen i økonomi som jeg anser som relevant for denne jobben.

Kan du lese denne teksten uten å puste? Bruk kortere setninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenk på å også sende med stillingsannonsen, det er vesentlig ifht hva du skriver i søknaden. 👍🏼

Hva som er en god beskrivelse av motivasjon avhenger av hva slags stilling/rolle/ansvar det søkes etter.

Anonymkode: dbffe...7d2

Jaja selvfølgelig! 😁

AnonymBruker
Skrevet
Gasellen skrev (1 time siden):

Jeg er litt nysgjerrig. 

Hvem som helst kan utgi seg for å være rekrutterer her inne. 

Anonymkode: 53feb...639

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 14.45):

Det er dette som gjør det å skrive jobbsøknader så vanskelig. Jeg skrev jobbsøknaden du sa du ønsker, men NAV sa jeg måtte starte med å skrive navn, alder, hvor jeg har vokst opp, osv.

TS

Anonymkode: cfccd...ca9

Tviler på at de jobber med rekruttering selv de som kurset deg. Altså navn, alder, gjerne adresse osv står jo i CV-en eller på en jobbsøkerprofil. En skal jo ikke gjenga seg unødig. Mener de kanskje også at en skal ramse opp all jobberfaring i søknadsteksten også selv om det står i cv? Og selv om kun enkelte av jobbene er relevant for jobben en søker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvem som helst kan utgi seg for å være rekrutterer her inne. 

Anonymkode: 53feb...639

Joa men det virket som ett par her hadde litt peiling

AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (16 timer siden):

Jeg søker på utlyst stilling fordi det virker spennende og jeg er klar for et karriereskifte, jeg kan være en ressurs hos dere fordi jeg er en omgjengelig kar med mye relasjonskompetanse, jeg kan stå i vanskelige relasjoner mens jeg forholder meg profesjonell og jeg har utdanning som trafikklærer, veileder, faglig leder, noen studiepoeng i psykologi og noen i økonomi som jeg anser som relevant for denne jobben.

Kan du lese denne teksten uten å puste? Bruk kortere setninger.

Teksten skrev jeg kun som et eksempel hvor prikkene var symbolet for åpen tekst. Jeg skriver aldri slik i en søknadstekst. Hehe, men ser at det ble feil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...