AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 Hvor mye har søknadsteksten i jobbsøknader å si? Skjønner selvsagt at søknadsteksten bør inneholde relevant informasjon, ikke ha skrivefeil og være oversiktlig. Men jeg går på jobbsøkerkurs hos NAV og der terper de veldig på at man må skrive at man brenner for jobben man søker på, selv om det skulle være en jobb man kun tar fordi man trenger penger. Og hvor man skal "ose av selvtillit" i jobbsøknaden. Dere som ansetter. Hjelper det å skrive at man brenner for jobben? For meg så blir det kun tomprat med mindre man kan dokumentere at dette er noe man virkelig brenner for. Og det med å blåse seg opp i jobbsøknaden er ikke bare utypisk for min personlighet, jeg skjønner heller ikke hvorfor arbeidsgiverne skal ansette meg kun fordi jeg blåser meg opp. Samtidig erkjenner jeg at jeg går på jobbsøkerkurs fordi jeg trenger hjelp med å få jobb. Jeg bare lurer på om disse strategiene til NAV faktisk hjelper eller om jeg like gjerne kan skrive helt vanilje-søknader hvor det er lite adjektiver og jeg kun skriver hva jeg faktisk kan og jeg kun sier jeg elsker arbeidsoppgavene om det faktisk er noe jeg elsker. Hvor mange butikksjefer tror jeg brenner for å sitte i kassa i en matbutikk? Anonymkode: cfccd...ca9 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #2 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hjelper det å skrive at man brenner for jobben? For meg så blir det kun tomprat med mindre man kan dokumentere at dette er noe man virkelig brenner for. Og det med å blåse seg opp i jobbsøknaden er ikke bare utypisk for min personlighet, jeg skjønner heller ikke hvorfor arbeidsgiverne skal ansette meg kun fordi jeg blåser meg opp. Jeg tenker at en mellomting her er fint. Det jeg iallfall vil fraråde deg på det sterkeste er å begynne søknaden med å fortelle om deg selv, f.eks. navn, alder og slike ting. Det er ikke det som catcher interessen til noen som leser søknaden din. Skriv hvilke egenskaper og det viktigste; hvilken erfaring du har som er nyttig for jobben du søker på. Hva du driver med på fritiden f.eks. kommer i absolutt siste rekke, og jeg har lest altfor mange søknader der folk starter med å nesten skrive halve livshistorien sin. Personen som leser søknaden din vet allerede at du gjerne vil ha jobben, tross alt. Anonymkode: 13d9b...38c 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #3 Skrevet 8. april 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at en mellomting her er fint. Det jeg iallfall vil fraråde deg på det sterkeste er å begynne søknaden med å fortelle om deg selv, f.eks. navn, alder og slike ting. Det er ikke det som catcher interessen til noen som leser søknaden din. Skriv hvilke egenskaper og det viktigste; hvilken erfaring du har som er nyttig for jobben du søker på. Hva du driver med på fritiden f.eks. kommer i absolutt siste rekke, og jeg har lest altfor mange søknader der folk starter med å nesten skrive halve livshistorien sin. Personen som leser søknaden din vet allerede at du gjerne vil ha jobben, tross alt. Anonymkode: 13d9b...38c Det er dette som gjør det å skrive jobbsøknader så vanskelig. Jeg skrev jobbsøknaden du sa du ønsker, men NAV sa jeg måtte starte med å skrive navn, alder, hvor jeg har vokst opp, osv. TS Anonymkode: cfccd...ca9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #4 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er dette som gjør det å skrive jobbsøknader så vanskelig. Jeg skrev jobbsøknaden du sa du ønsker, men NAV sa jeg måtte starte med å skrive navn, alder, hvor jeg har vokst opp, osv. TS Anonymkode: cfccd...ca9 Tuller du? Hva skal en potensiel arbeidsgiver med halve livshistorien din?😂 Anonymkode: 53feb...639 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #5 Skrevet 8. april 2022 Hæ? Skal man ikke introdusere seg kort (da mener jeg 1-2 setninger) i begynnelsen av en søknad? Er jo veldig bardust på å begynne rett på å selge seg inn Anonymkode: e931b...b76 10
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #6 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er dette som gjør det å skrive jobbsøknader så vanskelig. Jeg skrev jobbsøknaden du sa du ønsker, men NAV sa jeg måtte starte med å skrive navn, alder, hvor jeg har vokst opp, osv. TS Anonymkode: cfccd...ca9 Ja, skjønner absolutt frustrasjonen på det der. Nå begynner det bli veldig mange år siden jeg var på jobbsøkerkurs hos NAV, men de ga meg samme råd og jeg opplevde at jeg ikke fikk noen flere svar på søknader, ei eller invitasjon til intervju. Fikk omsider arbeidstrening i regi av NAV, og det var butikksjefen der som ga meg rådet om å ikke starte søknader med introduksjon av meg selv, heller satse på å starte med å gi informasjon om hva jeg som potensiell arbeidsgiver kan tilføye bedriften jeg søker jobb hos. Jeg fulgte rådet hans etter at jeg var ferdig med arbeidstrening, og fikk intervjuer. Selvfølgelig kan jeg ha vært heldig, men jeg har i alle år etterpå også fulgt samme råd, og jeg har hatt større nytte av det. Kan selvfølgelig ikke garantere at det hjelper for deg, men om en metode man har brukt over lengre tid ikke fungerer, kan det kanskje hjelpe å finne noen andre metoder å skrive søknad på. Håper du får jobb snart, forresten - glemte å skrive det i den opprinnelige posten min. ❤️ Anonymkode: 13d9b...38c 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #7 Skrevet 8. april 2022 Det er jo helt vanlig å skrive navn, alder og bosted uten å ta med livshistorien. Viktig at du får frem din motivasjon for jobben. Så legg til utdanning og erfaring og knytt det til jobben du søker på. Anonymkode: f8279...e83 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #8 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hæ? Skal man ikke introdusere seg kort (da mener jeg 1-2 setninger) i begynnelsen av en søknad? Er jo veldig bardust på å begynne rett på å selge seg inn Anonymkode: e931b...b76 Alt med måte, selvfølgelig. Men hva skal arbeidsgiver med informasjon om hva man driver med på fritida? Sånn forreals. Anonymkode: 13d9b...38c 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #9 Skrevet 8. april 2022 Altså typ : Hei! Jeg er en 28 år gammel student som fullfører min bachelor ved( universitet) i (årstall), og jeg flytter derfor tilbake til (hjemby) Anonymkode: e931b...b76 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #10 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt med måte, selvfølgelig. Men hva skal arbeidsgiver med informasjon om hva man driver med på fritida? Sånn forreals. Anonymkode: 13d9b...38c Ja, det er jeg jo enig i (med mindre fritidsaktiviteten viser interesse for den jobben du søker på) Anonymkode: e931b...b76
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #11 Skrevet 8. april 2022 Vi ser jo navnet ditt og alderen din på CVen din, så du trenger ikke gjenta det i søknaden. Søknaden skal få frem hvem du er som arbeidstaker og hva du vil kunne tilføre min bedrift, så fokuser på det. Dersom du har en fritidsaktivitet som har relevans for arbeidet kan du gjerne skrive 1-2 setninger om hva du har lært gjennom den fritidsaktiviteten, men hold det kort. Og ikke skriv at du brenner for en jobb uten å begrunne det. Noe av det verste jeg ser er folk uten arbeidserfaring som bruker store ord om hvor mye de har lyst på jobben, men klarer ikke forklare hvorfor og gir heller ikke noe bilde av hvem de vil være i den stillingen. Anonymkode: 5f782...3fe 5
Daria Skrevet 8. april 2022 #12 Skrevet 8. april 2022 Å presentere seg med navn og alder tenker jeg er greit nok, men resten av livshistorien er ganske uinteressant (arbeidsgiver trenger ikke å vite at du har en snill mann og en søt hund). Hva du kan tilføre jobben av erfaring, kunnskap og engasjement er det som er viktig - selv om du ikke brenner for å sitte i kassa, kan du jo finne arbeidsoppgaver og interesseområder du kan trekke fram (bare pass på at de faktisk er relevante) - og din motivasjon for å søke. Fortrinnsvis knyttet til jobben - "jeg ønsker å flytte nærmere familien" var ikke en motivasjon som sendte søkeren øverst i bunken, for å si det sånn... Jeg fikk større tro på min egen evne til å skrive brukbare søknader etter å ha vært med på et par ansettelsesprosesser - det kom inn mye rart... Skriver du saklig og informativt og holder deg (stort sett) til saken, har du et godt utgangspunkt.
Gjest ti10 Skrevet 8. april 2022 #13 Skrevet 8. april 2022 Det kommer nok an på hva slags jobb det er. Er enig i at det begrenset hvor entusiastisk man kan framstå for å sitte i kassen på KIWI, lempe paller på et lager eller kjøre buss uten å framstå som på grensen til koko. Når det gjelder den typen jobber, er det nok bedre at du presenterer deg som en som vil beherske jobben du søker på og at du kommer til å gjøre jobben til sjefen enklere (uten at du sier det direkte). Litt avhengig av hva du søker på, men hvis det er en sånn typisk matbutikkjobb kan du å si at du tar initiativ, ser hva som skal gjøres, er selvgående, liker å yte service, glad i mennesker, pålitelig, effektiv, grundig, gjerne med litt andre formuleringer enn de typiske klisjeene. Og hvis du har en hobby, erfaring eller det er noe annet ved deg som gjør deg mer egnet til jobben enn mange andre, ta det med. Ser ut som du ikke har fått så veldig gode råd fra NAV. Det er ikke relevant for arbeidsgiveren om du vokste opp i Bodø eller Tromsø, navnet ditt ser de nederst i søknaden, det er heller ikke relevant om du heter Per eller Pål, og alderen, vel, det er neppe det som avgjør om du får jobben, men det er vel det som er minst feil av det de har sagt at du skal begynne med. Ose av selvtillit var vel å ta litt i, du bør jo fremstå som at du kommer til å beherske jobben, men du bør ikke overdrive. Her er det mange gode tips og eksempler:https://cvnerden.no/
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #14 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye har søknadsteksten i jobbsøknader å si? Skjønner selvsagt at søknadsteksten bør inneholde relevant informasjon, ikke ha skrivefeil og være oversiktlig. Men jeg går på jobbsøkerkurs hos NAV og der terper de veldig på at man må skrive at man brenner for jobben man søker på, selv om det skulle være en jobb man kun tar fordi man trenger penger. Og hvor man skal "ose av selvtillit" i jobbsøknaden. Dere som ansetter. Hjelper det å skrive at man brenner for jobben? For meg så blir det kun tomprat med mindre man kan dokumentere at dette er noe man virkelig brenner for. Og det med å blåse seg opp i jobbsøknaden er ikke bare utypisk for min personlighet, jeg skjønner heller ikke hvorfor arbeidsgiverne skal ansette meg kun fordi jeg blåser meg opp. Samtidig erkjenner jeg at jeg går på jobbsøkerkurs fordi jeg trenger hjelp med å få jobb. Jeg bare lurer på om disse strategiene til NAV faktisk hjelper eller om jeg like gjerne kan skrive helt vanilje-søknader hvor det er lite adjektiver og jeg kun skriver hva jeg faktisk kan og jeg kun sier jeg elsker arbeidsoppgavene om det faktisk er noe jeg elsker. Hvor mange butikksjefer tror jeg brenner for å sitte i kassa i en matbutikk? Anonymkode: cfccd...ca9 Hva du skriver i søknaden har ALT å si for å skape inntrykk, i alt fra førsteinntrykk til motivasjon til personlighet osv. Du må vise alt dette gjennom den lille teksten i en søknad. Og nei, du må ikke skrive at du brenner for jobben, du må VISE det. Anbefaler deg for øvrig å skrote 85% av alt du lærte på jobbsøkerkurset. For er det noe NAV ikke kan, så er det å skrive søknader. Man ser "fort" at det er en NAV-søknad. Det er så utrolig stivt og kleint. Anonymkode: a48d7...66f 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #15 Skrevet 8. april 2022 Alder, navn og bosted fremgår ac cv-en og er helt unødvendig å ta med i innledningen. Jeg tenker at du trenger ikke ta helt av, men det er fint å fremheve litt ekstra hva du kan synes er interessante arbeidsoppgaver. Istedenfor å skrive «jeg elsker kassearbeid» kan du skrive at du liker å yte god service og prate med folk. Du burde knytte påstandene dine opp til faktisk erfaring, men erfaringen din trenger ikke være relevant for jobben du søker. Da jeg som nyutdannet søkte jobb som juridisk rådgiver, knyttet jeg saksbehandling opp mot butikkjobben jeg hadde i studietiden hvor jeg også måtte yte god service og hjelpe kunden. Ellers kan du prøve å se for deg hvordan arbeidsgiver vil vurdere to søknader med samme erfaringsgrunnlag, den ene som bare beskriver faktisk bakgrunn og den andre som i tillegg kommer med motivasjonen for å søke på jobben. Anonymkode: ef4b4...2fb 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #16 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo helt vanlig å skrive navn, alder og bosted uten å ta med livshistorien. Viktig at du får frem din motivasjon for jobben. Så legg til utdanning og erfaring og knytt det til jobben du søker på. Anonymkode: f8279...e83 Fullstendig unødvendig informasjon, dette står i CVen din! Jeg skriver aldri dette. Og jeg får stort sett de jobbene jeg søker på. TS, mange jobber er det jo helt umulig å brenne for. Høres ut som et merkelig jobbsøke-kurs. 🤷🏻♀️ Skjønner du er frustrert. Anonymkode: a5a83...1b8 2
ajarRun Skrevet 8. april 2022 #17 Skrevet 8. april 2022 Kommer litt an på hva du skal jobbe med. Sånn i helsevesenet nå kan du jo bare skrive: "Jeg ønsker å få erfaring fra helsevesenet" så får du sommerjobb. Noen få setninger holder med mindre du er underkvalifisert. 1
ajarRun Skrevet 8. april 2022 #18 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fullstendig unødvendig informasjon, dette står i CVen din! Jeg skriver aldri dette. Og jeg får stort sett de jobbene jeg søker på. TS, mange jobber er det jo helt umulig å brenne for. Høres ut som et merkelig jobbsøke-kurs. 🤷🏻♀️ Skjønner du er frustrert. Anonymkode: a5a83...1b8 Alle jobbsøkerkurs i regi av NAV er søppel. Det på nett er absurd. Det oppfordrer til idiotiske ting som å ha bilde i CV eller skrive om sivilstatus i CV. De som underviser jobbsøkerkurs i NAV er jo sjeldent kompetent til å skrive en jobbsøknad, de har fått en powerpoint og bruker tid fordi det er det NAV betaler for. Å kaste bort tid slik at navere kommer seg opp fra sengen. 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #19 Skrevet 8. april 2022 Min erfaring: søknad betyr lite. Det er CV-en de ser mest på. Anonymkode: 3fd1b...3e6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #20 Skrevet 8. april 2022 3 hours ago, ti10 said: Det kommer nok an på hva slags jobb det er. Er enig i at det begrenset hvor entusiastisk man kan framstå for å sitte i kassen på KIWI, lempe paller på et lager eller kjøre buss uten å framstå som på grensen til koko. Det er det jeg også tenker. Jeg har i tillegg mastergrad, men får ikke relvant jobb så jeg søker på drøss av stillinger som har null relevans for utdanningen min. Hvem er det som sitter med mastergrad og alltid har drømt om å jobbe i kunderservice? Drømmen er jo selvsagt å få relevant jobb, men i mellomtiden så er jeg villig til å jobbe med nærmest hva som helst. 1 minutt siden, ajarRun said: De som underviser jobbsøkerkurs i NAV er jo sjeldent kompetent til å skrive en jobbsøknad, de har fått en powerpoint og bruker tid fordi det er det NAV betaler for. Å kaste bort tid slik at navere kommer seg opp fra sengen. Det er det jeg også føler. At jeg kun er på kurs gjennom NAV fordi de skal holde meg i aktivitet og kanskje også gi meg falske forhåpninger om at om jeg bare følger deres oppskrift så skal jeg få jobb raskt. Anonymkode: cfccd...ca9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå