Gå til innhold

Gi den babyen en smokk, den gulper fordi du ammer for mye.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den er bortskjemt. Sukk, hvorfor må man fortsatt, ved andre barnet, diskutere dette med svigermor. Jeg vil ikke legge til vanen med smokk, er nok med å avvenne pupp og bleier når den tid kommer. Babyen er ikke 3 måneder en gang. Jeg ammer når den hylgriner, og det sliter meg ikke ut. Babyen gulper uansett stort eller smått måltid, har vært i kontakt med HS pga dette og de sa noen bare gulper ekstremt mye. 
Kan jeg ikke bare amme hvert kvarter når jeg har økedøgn, uten å føle meg overvåket og beskyldt for å skjemme bort babyen min.

Anonymkode: ebdf3...748

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ber ikke samboer/mann/kjæresten din om å be moren sin holde seg utenfor dette? Det skulle være unødvendig for DEG å ta denne kampen med henne. 

Anonymkode: be030...d54

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor sier ikke mannen din noe? Og hvorfor er du rundt svigermor så mye, når dette er hva relasjonen består av? Sett grenser og ha regler. Dette er ikke en venninne-relasjon, det er en hakkete svigermor som skal ringe når hun vil på besøk og ellers burde holde kjeft. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min var i et annet rom og hjalp svigerfar med noe, derfor gikk denne samtalen han hus forbi. Litt rart å ringe dem etterpå når jeg har fortalt han om det.

Jeg sa jo ifra til henne, at nei, det blir ikke smokk. Babyen får melk når den vil. Hun bare hever bryna og smiler..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen min var i et annet rom og hjalp svigerfar med noe, derfor gikk denne samtalen han hus forbi. Litt rart å ringe dem etterpå når jeg har fortalt han om det.

Jeg sa jo ifra til henne, at nei, det blir ikke smokk. Babyen får melk når den vil. Hun bare hever bryna og smiler..

Jo han kan ringe å si ifra om at hvis dere ønsker råd så vil dere spørre, og at han helst ser at meninger holdes for seg selv da dere har egen måte å gjøre ting på. 

Anonymkode: be030...d54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Den er bortskjemt. Sukk, hvorfor må man fortsatt, ved andre barnet, diskutere dette med svigermor. Jeg vil ikke legge til vanen med smokk, er nok med å avvenne pupp og bleier når den tid kommer. Babyen er ikke 3 måneder en gang. Jeg ammer når den hylgriner, og det sliter meg ikke ut. Babyen gulper uansett stort eller smått måltid, har vært i kontakt med HS pga dette og de sa noen bare gulper ekstremt mye. 
Kan jeg ikke bare amme hvert kvarter når jeg har økedøgn, uten å føle meg overvåket og beskyldt for å skjemme bort babyen min.

Veeel...... handler ikke om at den er bortskjemt, men mange stapper puppen i ungen konstant bare den gnyr. Babyen er bare sulten når den sier «N-EH» utover det er det andre plager. 

Mange ammer ungen for hver minste ting, deretter påberoper de refluks på ungen liksom... smokk er enkelt å avvenne som bare den, herregud, hadde ikke tenkt på det nå. Det er verre å avvenne assosiasjonen mat og trøst - tro meg, der får du et problem i framtiden.

Anonymkode: 70084...f81

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Amme hvert kvarter? Det er svært ofte. 
Kan være lurt å bruke litt tid på å lære seg å tolke barnets gråt og signaler. Hva er det barnet vil? Istedenfor å bare stappe puppen i munnen på babyen 

Anonymkode: 9b4be...00a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor venter du med å amme til babyen hylgriner? Det er jo vanlig at de gir tegn til at de vil amme før det, i form av å vise tunga og sutte på fingrene. Når babyen hylgriner er det jo egentlig "for sent", som de sier.

Anonymkode: 187ed...2fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Veeel...... handler ikke om at den er bortskjemt, men mange stapper puppen i ungen konstant bare den gnyr. Babyen er bare sulten når den sier «N-EH» utover det er det andre plager. 

Mange ammer ungen for hver minste ting, deretter påberoper de refluks på ungen liksom... smokk er enkelt å avvenne som bare den, herregud, hadde ikke tenkt på det nå. Det er verre å avvenne assosiasjonen mat og trøst - tro meg, der får du et problem i framtiden.

Det gjør jo ikke jeg, babyen var både oppe og gikk med svigermor, og jeg snakket til den med myk stemme, strøk på den og holdt hender, før det ble nok og den satte i og skrike uansett hva man gjorde.

Amme hvert kvarter? Det er svært ofte. 
Kan være lurt å bruke litt tid på å lære seg å tolke barnets gråt og signaler. Hva er det barnet vil? Istedenfor å bare stappe puppen i munnen på babyen 

Anonymkode: 9b4be...00a

Hvis jeg har smertefull melkespreng etter en kort amming for et kvarter siden, er det amming som må til. Ikke hvert bidige kvarter så klart, men det blir mye kaving og tull ved puppen på besøk, spesielt hos dem som tror babyer trenger å ha det kokvarmt, og jeg prøver å amme en illsint kokt svett baby som ikke klarer det helt.

Men hvorfor venter du med å amme til babyen hylgriner? Det er jo vanlig at de gir tegn til at de vil amme før det, i form av å vise tunga og sutte på fingrene. Når babyen hylgriner er det jo egentlig "for sent", som de sier.

Som sagt, fordi den var oppe og gikk med svigermor, og jeg fikk den ikke etter flere forespørsler, før jeg fysisk gikk og hentet ungen og sa den måtte ha mat nå. Jeg så signalene og prøvde å gi beskjed flere ganger, men svigermor hadde vondt for å forstå før jeg nærmest reiv barnet ut av armene på henne. Jeg vet godt det var for sent, men hun ville jo ikke høre!

Synes man kan vise litt mer respekt etter andre barnet og ikke behandle meg som en uvitende førstegangs! Helsestasjonen sa jeg og barnet har et utrolig godt samspill, jeg er flink til å lese barnet, og vi er et godt team. Og at gulpingen ikke er noe å gjøre med, ingen reflux problemer og babyen legger godt på seg. Vil ikke sitte og forsvare meg verken her eller på besøk, jeg vet veldig godt hva dette går i.

• Hjerte 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg forstår godt at det er frustrerende med "velmente" men dårlige råd. Samtidig tenker jeg at dette er en periode som går over - skal du lage et anstrengt forhold til svigermor resten av livet for dette?

Når det gjelder at du ikke fikk babyen tilbake på forespørsel er dette noe jeg ikke ville latt passere. Neste gang sier du: du kan få holde henne, men vær så snill å stol på meg når det gjelder babyens signaler og når jeg sier at jeg vil ha han/henne tilbake så vil jeg ikke krangle. Jeg ønsker ikke at babyen hylgriner unødvendig slik som sist!

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er bedre at barnet får smokk hvis det har et stort sugebehov  enn at  mor blir brukt som smokk. 
Da vil du aldri få fred et øyeblikk, lite søvn og såre brystvorter , og tro meg det vil være mere slitsomt det enn å venne barnet av med smokken. 
Når det gjelder gulping så kan det være at lukkemuskelen fusker litt hvis det er mye gulp. En av mine gulpet utrolig mye og det var ikke for mye mat som var grunnen. 

Anonymkode: d0a3b...d23

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å prøve å ta det svigermor sier på en vennlig innstilt måte? Hun prøver å bidra. Hun prøver å gi det hun mener er et godt råd. 

Jeg blir snart svigermor og bestemor. Og jeg må innrømme at jeg er nervøs når jeg leser innlegg her, for det er visst ikke mulig å gjøre noe riktig. Enten blander man seg for mye, eller så er man ikke interessert nok. Det perfekte området i midten her er hårfint smalt.

Anonymkode: d2f18...27f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sutte på fingrene er ikke akkurat et stabilt tegn ved 3 måneder. De har akkurat oppdaget hendene og spiser på dem 24/7.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle vil ha smokk heller. Første ville kun ha pupp og gulpa mye, mens han her vil ikke ha pupp med mindre han er sulten. Smokken ble redningen når han har så stort sugebehov, mor med for sterk utdrivning og han er ikke sulten 😅 

Si til henne at baby er helt normal, du trives med slik dere gjør og ikke alle vil ha smokk.. 

Anonymkode: ecc9d...d7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med å prøve å ta det svigermor sier på en vennlig innstilt måte? Hun prøver å bidra. Hun prøver å gi det hun mener er et godt råd. 

Jeg blir snart svigermor og bestemor. Og jeg må innrømme at jeg er nervøs når jeg leser innlegg her, for det er visst ikke mulig å gjøre noe riktig. Enten blander man seg for mye, eller så er man ikke interessert nok. Det perfekte området i midten her er hårfint smalt.

Jeg tror du blander sammen kritikk og interesse... Det går helt fint å vise all verdens interesse uten å komme med masse ubedte råd og kritikk. Eller klarer du ikke å kommunisere på noen annen måte?

Anonymkode: 7cad0...aa0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er bedre å ikke blande seg. Si til svigerdatteren din at du er der hvis hun trenger eller ønsker det, men at du vil unngå å være påtrengende svigermor. Min svigermor sa til meg da jeg var gravid med første barn, at hun ikke ville trenge seg på, og at det beste var at jeg tok kontakt med henne når jeg ønsket det. Likevel kom hun på uanmeldt besøk flere ganger I uken, og satt i timesvis før hun gikk igjen. Jeg syntes det ble altfor mye, men turte ikke si noe. Og hun kom alltid med "velmenende" råd. Det var for kaldt i huset vårt, så hun pakket inn babyen i tjukke tepper, selv etter jeg sa at det ble for varmt. Babyen fikk for mye mat, mente hun. Jeg ble så forbanna at jeg gikk ut og kastet ting i husveggen etter hun var gått. Den dag i dag, gjør jeg alt jeg kan for å ha minst mulig kontakt med henne, for det er den eneste måten jeg klarer å ha en god tone med henne de få gangene vi møtes.

Kanskje du kan lære noe av alle trådene her inne med utblåsninger på svigermødre. 

Anonymkode: 3f7c0...faa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, ts ❤ Gi blanke i hva svigermor og alle andre sier. Hele permisjonstiden min ble ødelagt og bortkastet på at jeg irriterte meg gul og lilla på min svigermor. Hun skulle kommentere på alt jeg gjorde med babyen min. ALT var feil, og hver gang jeg hadde hatt besøk av henne eller vært hos henne, gråt jeg etterpå. Jeg var sint og lei meg, og jeg ser tilbake på den tiden med sinne fortsatt. Unngå svigermoren din for det det er verdt, og KOS DEG med permisjonen og babyen din 🥰🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er vel nesten litt for vennlig det er det som er problemet.. har aldri svart henne sint, men her måtte jeg bli bestemt.

jeg er nervøs når jeg skal til svigers for det er visst alltid et eller annet jeg gjør feil.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjære deg, ts ❤ Gi blanke i hva svigermor og alle andre sier. Hele permisjonstiden min ble ødelagt og bortkastet på at jeg irriterte meg gul og lilla på min svigermor. Hun skulle kommentere på alt jeg gjorde med babyen min. ALT var feil, og hver gang jeg hadde hatt besøk av henne eller vært hos henne, gråt jeg etterpå. Jeg var sint og lei meg, og jeg ser tilbake på den tiden med sinne fortsatt. Unngå svigermoren din for det det er verdt, og KOS DEG med permisjonen og babyen din 🥰🥰

Takk, dette var jo først besøket etter fødsel så har unngått til en viss grad etter forrige babytiden. Det er jo greie folk, men av en helt annen generasjon. Jeg kommer aldri til å holde på slik med mine barns kjærester... 😱 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...