Gå til innhold

fjerne en fil helt?

Anbefalte innlegg

Gjest hoppsann
Skrevet

jeg har kommet til å laste ned en fil jeg ikke vil skal bli liggende på pc'en.. har lastet ned via et nedlastningsprogram, og det var overhodet ikke den filmen jeg skulle ha ned :roll:

menmen.. hvordan er jeg sikker på at jeg får bort filen helt? (flere bruker denne pcen)... takk for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du legger filen i papirkurven OG tømmer papirkurven (sett at du har OS fra Microsoft) er filen borte. Sjekk for sikkerthet skyld i nedlastingsprogrammet at den er vekke fra mapper du deler for opplasting.

Men, det som er viktig å være klar over er at du sletter pekeren til filen og ikke selve filen. Det som skjer i praksis er at operativsystemet har omtrent en addressebok som inneholder adressen til alle filene dine på disken. Denne adressen, pekeren, til minnet blir slettet, men selve filen ligger fortsatt på harddisken. Plassen filen opptar på disken havner så i en liste over ledig diskplass. Det er først når du installerer et program eller lagrer en fil som får tildelt denne minneplassen at filen faktisk blir overskrevet. For å overskrive filen nå kan du formattere disken, men selv dette er ikke nødvendigvis nok. Eller du kan kjøpe spesialprogramvare som garantert overskriver filen.

Likevel, tror du noen av de du deler maskin på kommer til å kjøre spesialprogramvare for å lete og gjenopprette filer som ligger på harddisken og som egentlig er slettet? Neppe, så det er trygt å slette på "vanlig" måte!

Skrevet

easttec eraser fjerner filene ganske bra. crap cleaner er visst et gratis alternativ.

Skrevet

Det enkleste er vel å holde "shift" nede mens du trykker "del". Da fjernes den utenom at den legger seg i papirkurven.

Hvis du i tillegg er ekstra paranoid, så kan du overskrive det stedet på harddisken der den filen en gang lå (eller "ligger", for det er riktig som det blir sagt her oppe, at det bare er pekeren til filen som fjernes). Det gjør du med f.eks. AnalogX SuperShredder eller Eraser

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Mye bra svar du har fått her da!

Dersom det er en programfil vel og merke, og denne er innstalert som et program gjør du dette:

Gå inn på kontrollpanel, klikker på fjerne/legge til programmer - markerer den filen du skal fjerne for deretter å slette?

Dersom den IKKE er innstalert som et program gjør du følgende:

Dette skal du gjøre: gå inn på søk, skriv filnavnet,vent til alt på det filnavnet er kommet opp, marker og slett!

Da er de borte for godt! ;)

MEN - OBS,OBS,OBS

Du må være sikker på at du vet hele filnavnet, bane osv....(meget lang adresse)

ELLER:

Brenn det du vil ta vare på, over på en CD

Da du kjøpte maskinen din fulgte det med en reestarter CD, - sett inn reestarter CD en -nå blir maskinen din tilbakestil sånn den var da du kjøpte maskinen din!

Ingen dum ide uansett, da maskinen din vil funke mye raskere etter dette :)

Dette gjør du kun hvis du er skikkelig paranoid..... :tristbla:

Endret av Miloine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...