AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 Jeg er egentlig en motstander av polyester, har det kun i sportstøy og en bluse jeg kjøpte for ørten år siden som faktisk har holdt seg pen. Surfer litt rundt på nett og kikker på kjoler og det er så vanvittig mye fint der ute. Men dessverre virker det som at de kjolene som oppfyller ønskene mine om riktig lengde, eventuell armlengde og hals/utringning veldig ofte er i polyester. ByTimo har mye fint og jeg har allerede noe derfra men jeg synes også at veldig mye blir hakket for romantisk for meg. Jeg vil ha blomsterprint, meg jeg vil ha det litt enklere og ikke så jentungeaktig med volanger, sløyfer, krager etc. Og så er det alltid greit å slippe å betale 3000 kr hver kjole. Jeg er nok litt kresen for jeg vet det finnes pene sommerkjoler i gode kvaliteter til under en brøkdel av Timo-prisen, de er bare ikke helt "meg". Nå har jeg funnet en fantastisk nydelig kjole som har den perfekte lengde, akkurat passe sommerlig, men tekkelig nok til å brukes i bryllup, rund hals, en helt sinnsykt vakker bunnfarge med "perfekt" andel mønster i "riktig" størrelse(nevnte jeg at jeg er kresen? haha) med de fineste blomstene. Den er selvsagt i 100% polyester. Jeg husker ikke hvordan en plastkjole føles på kroppen i sommervarmen, har ikke kjøpt polyesterkjoler siden tenårene. Jeg er så fristet, kjolen er et kunstverk og det er så typisk uflaks at det er i feil materiale. Hadde dere gjort et unntak for et plagg dere faller pladask for? Anonymkode: c8f40...9c0 5
Lizard Skrevet 8. april 2022 #2 Skrevet 8. april 2022 Nei, polyester er grusomt mot huden. Du ender opp med en kjole du ikke kommer til å bruke. Det er derfor man må sy selv, da slipper du å lete etter ting du liker. 7
Ava+, Skrevet 8. april 2022 #3 Skrevet 8. april 2022 Jeg ble nyskjerrig. Kan du legge ut en link? Ser etter kjole selv, men alt ser jo ut som formløse gardiner fra tippoldemor for tiden😩 Tror jeg hadde droppet polyesterkjolen, men ja, det blir veldig dyrt når man skal ha i skikkelig materiale. 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #4 Skrevet 8. april 2022 Ava+, skrev (5 minutter siden): Jeg ble nyskjerrig. Kan du legge ut en link? Ser etter kjole selv, men alt ser jo ut som formløse gardiner fra tippoldemor for tiden😩 Tror jeg hadde droppet polyesterkjolen, men ja, det blir veldig dyrt når man skal ha i skikkelig materiale. Skulle gjerne ha gjort det men jeg tør ikke 😂 Rett og slett fordi den er utsolgt i min størrelse i fysisk butikk og begynner å bli litt utplukket i enkelte størrelser i nettbutikken også. Så jeg må nok bestemme meg raskt. Har prøvd den på i fysisk butikk da, og stoffet kjennes ikke fælt men jeg har jo bare hatt den på i fem minutter. Blir nok noe annet i 20 grader og sol ja.. Anonymkode: c8f40...9c0
Djungelvrål Skrevet 8. april 2022 #5 Skrevet 8. april 2022 Polyester er helt ok. Foretrekker det framfor bomull og viskose da det blir så fort rynkete. 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #6 Skrevet 8. april 2022 På en måte kan den minne litt om denne, bare at kjolen jeg liker er kortere(midi lengde) ikke har så gjennomsiktige ermer, de er dessuten smalere og bittelitt lengre, bunnfargen er mer grågrønn og den har ikke de vannrette "rillene" på skjørtet. https://carma.no/produkt/chiffon-open-back-dress-light-hortensia Anonymkode: c8f40...9c0 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. april 2022 #7 Skrevet 8. april 2022 Synes polyester er helt OK å gå med (sånn fysisk, altså, hva det evt. gjør med miljøet er en annen sak), jeg, men jeg er veldig kald av meg, blir kanskje annerledes hvis du er av den varme typen.
velociraptor Skrevet 8. april 2022 #8 Skrevet 8. april 2022 Djungelvrål skrev (22 minutter siden): Polyester er helt ok. Foretrekker det framfor bomull og viskose da det blir så fort rynkete. 😵💫 ikke rart vi drukner i plastsøppel når folk seriøst mener at dette mikroplastdryssende søppelet er «helt ok» 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #9 Skrevet 8. april 2022 Det jeg ikke forstår er at kjoler til 3000 kr er i polyester. Jeg bruker selv aldri polyester, bruker kun kjoler og kjøper stort sett bare kjoler under 1000 kr, da i enten bomull, lin eller viskose. Men er enig med deg, synes det er mange sommerkjoler i år, som er i polyester. Anonymkode: ea541...c12 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #10 Skrevet 8. april 2022 Etter at jeg begynte å bytte ut sommerklærne mine i polyester med klær av bomull, lin og til nøds viskose (liker bomull bedre mot huden) så kommer jeg nok aldri til å gå tilbake. Polyester er rett og slett veldig "hardt" og klamt på huden. Om kjolen ikke er så altfor dyr og miljøet ikke spiller noen rolle så kan du jo kjøpe den, bruke den i et bryllup, for å så selge den videre eller la den henge ubrukt i skapet. Anonymkode: 6f8ad...ba1 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #11 Skrevet 8. april 2022 Liker ikke polyester, det blir klamt. Anonymkode: 337d8...561 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #12 Skrevet 8. april 2022 Jeg gjør ikke unntak. Jeg har dessuten lært meg å se det positive i det: færre fristelser. Ser jeg polyester på merkelappen, er kjolen uaktuell uansett, og da frister den heller ikke mer. Uten unntak kjøper jeg sommerkjoler kun i lin, bomull og silke. Anonymkode: 913d9...ea3 13 1
Gjest Albbas Skrevet 8. april 2022 #13 Skrevet 8. april 2022 På noen plagg gjør jeg unntak. Jeg syns polyester er helt ok hvis det er løse og ledige plagg, og ikke hverdagsplagg.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #14 Skrevet 8. april 2022 Gjorde ett unntak i fjor sommer, og….angret jo. Det bare funker ikke i sommervarme, og ER så ekkelt å gå med fremfor bomull eller lin. Anonymkode: 36ca9...cd5 2 1
Djungelvrål Skrevet 8. april 2022 #15 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det jeg ikke forstår er at kjoler til 3000 kr er i polyester. Jeg bruker selv aldri polyester, bruker kun kjoler og kjøper stort sett bare kjoler under 1000 kr, da i enten bomull, lin eller viskose. Men er enig med deg, synes det er mange sommerkjoler i år, som er i polyester. Anonymkode: ea541...c12 Kjole til 56 000 kr i 100% polyester. Ler av folk som kaller polyester for billig stoff. De vet ikke hva de prater om. MYE designerklær er laget av polyester. https://www.zalando.no/marchesa-ballkjole-midnight-m7g21c00r-k11.html 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #16 Skrevet 8. april 2022 Djungelvrål skrev (13 timer siden): Polyester er helt ok. Foretrekker det framfor bomull og viskose da det blir så fort rynkete. Forstår ikke dette hatet noen har til polyester. Polyester er motstandsdyktig og tåler litt røffere behandling. Har mye i bomull, lin og ull, og disse plaggene taes godt vare på. Har også plagg i polyester som jeg liker godt, disse taes ikke så godt vare på (vaskes sammen med håndklær i 60 grader), men de varer og varer. Syns heller ikke polyester er ubehagelig å ha på. Liker plagg som jeg kan kaste i vaskemaskinen uten å være redd for å ødelegge det. Anonymkode: 46fbb...d56 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #17 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): På en måte kan den minne litt om denne, bare at kjolen jeg liker er kortere(midi lengde) ikke har så gjennomsiktige ermer, de er dessuten smalere og bittelitt lengre, bunnfargen er mer grågrønn og den har ikke de vannrette "rillene" på skjørtet. https://carma.no/produkt/chiffon-open-back-dress-light-hortensia Anonymkode: c8f40...9c0 Den kjolen til 3600,- fra ByTimo består av 100% polyester. Anonymkode: 46fbb...d56
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #18 Skrevet 8. april 2022 Djungelvrål skrev (2 timer siden): Kjole til 56 000 kr i 100% polyester. Ler av folk som kaller polyester for billig stoff. De vet ikke hva de prater om. MYE designerklær er laget av polyester. https://www.zalando.no/marchesa-ballkjole-midnight-m7g21c00r-k11.html Ja, et plagg er mer enn bare tekstilfiber. Design, tidsbruk, trykk/mønster, etc. er viktig mtp pris. Anonymkode: 46fbb...d56
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #19 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Forstår ikke dette hatet noen har til polyester. Polyester er motstandsdyktig og tåler litt røffere behandling. Har mye i bomull, lin og ull, og disse plaggene taes godt vare på. Har også plagg i polyester som jeg liker godt, disse taes ikke så godt vare på (vaskes sammen med håndklær i 60 grader), men de varer og varer. Syns heller ikke polyester er ubehagelig å ha på. Liker plagg som jeg kan kaste i vaskemaskinen uten å være redd for å ødelegge det. Anonymkode: 46fbb...d56 Hvis man tenker litt på miljøet bør man vel være skeptisk til bruk av polyester. Polyester og andre syntetiske stoffer fremstilles av olje/ plast, og avgir mikroplast hver gang de vaskes. Mikroplast vet vi at er skadelig for livet i havet (og dermed hele miljøet). Naturmaterialer belaster der i mot miljøet mer under produksjon., så det aller beste vi kan gjøre er å kjøpe mindre klær (de fleste av oss kan kjøpe MYE mindre), og vaske dem kun når det er nødvendig! Anonymkode: 1f5c6...bb6 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #20 Skrevet 9. april 2022 Glemte å lime inn denne https://naturvernforbundet.no/miljovennlig-tekstil/miljovennlig-klar-og-tekstiler-article39821-3638.html Anonymkode: 1f5c6...bb6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå