Gå til innhold

Lavkalori eller lavkarbo? Hva er best? Fungerer det med en kombinasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd både lavkarbo og lavkalori. Syns det er enklere med lavkarbo, men det blir kjedelig over tid. På lavkalori er jeg mer sulten enn hvis jeg går på lavkarbo.

Hva er best her? Hvordan ville det funke med noen dager med lavkarbo, men likevel være i underskudd, og andre dager med lavkalori, altså med høyere inntak karbohydrater?

Hender noen dager jeg har lyst på mer karborik mat enn andre. Hvis jeg hele tiden skal holde meg unna "nei" mat ender det bare med sprekk. 

Anonymkode: 9de05...6ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo fungerer ikke for vekttap uten å være i kaloriunderskudd. Hva som fungerer best for deg ang metthet i prosessen må du finne ut. Ingen av de har større effekt enn den andre. 

Anonymkode: b5c0d...609

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som fungerer er det kostholdet du klarer å holde på i lengden. Både med tanke på vektnedgang, og at du skal vedlikeholde når du er ferdig.

Anonymkode: 1c500...ba2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo vil gi deg lavkalori. I teorien kan du spise hva du vil og gå ned i vekt så lenge du er i underskudd. Å ha et lite underskudd og gå ned over tid er mest effektivt fordi du da ikke er på diett, og det er mindre sannsynlig å sprekke. Altså ikke for stort underskudd. Å kutte ut en hel næringsinnholdsgruppe (en hel makro) kan være utmattende (karbohydrater gir deg energi) og stressende.

Alle dietter er egentlig bare ulike former for greier som gir deg et underskudd. Og man mister litt vannvekt i starten når man kutter ned på karbohydrater, som kan føles motiverende. 

Som du sier er det lettere å sprekke med nei-mat. Slutt å kategorisere den sånn. All mat er mat, det er bare mat med mer eller mindre næringstetthet og kaloritetthet. 

Anonymkode: 47216...744

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha kaloriunderskudd uansett om du skal ned i vekt. Hjelper altså ikke med lavkarbo dersom du tilfører kroppen mer kalorier enn den forbrenner. Velg den metoden som passer deg best. Prøv deg frem med en kombinasjon da vel. Da finner du jo fort ut om det funker. 

Anonymkode: 2f46c...d23

• Liker 1
Skrevet

Lavkarbo funker ikke uten lavkarbo. Du kan ikke gå ned i vekt kun av å kutte karbohydrater du MÅ være i kaloriunderskudd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lavkarbo vil gi deg lavkalori. I teorien kan du spise hva du vil og gå ned i vekt så lenge du er i underskudd. Å ha et lite underskudd og gå ned over tid er mest effektivt fordi du da ikke er på diett, og det er mindre sannsynlig å sprekke. Altså ikke for stort underskudd. Å kutte ut en hel næringsinnholdsgruppe (en hel makro) kan være utmattende (karbohydrater gir deg energi) og stressende.

Alle dietter er egentlig bare ulike former for greier som gir deg et underskudd. Og man mister litt vannvekt i starten når man kutter ned på karbohydrater, som kan føles motiverende. 

Som du sier er det lettere å sprekke med nei-mat. Slutt å kategorisere den sånn. All mat er mat, det er bare mat med mer eller mindre næringstetthet og kaloritetthet. 

Det stemmer ikke. Det finnes masse kaloririke matvarer som er lavkarbo.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rent teknisk er det riktig at du må være i kaloriunderskudd. Det vil si at kroppen brenner mer fett enn den lagrer. Men det betyr ikke at alle kalorier du spiser må forbrennes.

Kalorimengde måles ved å brenne matvarer i en ovn, men kroppen din er ikke en ovn. Når du for eksempel spiser protein, brukes det i svært liten grad som drivstoff, men går til å bygge vev som muskler. Overskudd av protein tisses for det meste i igjen. Kroppen KAN bruke det til drivstoff hvis ikke fett eller karbohydrat er tilgjengelig.

Fett må du også ha en viss andel av, som da heller ikke lagres som fett men blir bestanddeler i celler.

Karbohydrater kan kun brukes til energi, og blir enten forbrent eller omdannet til fett.

Det er selvsagt mer komplekst enn dette, men i hovedsak er det slik du kan tenke om næringsstoffene.

Det betyr at du i praksis ikke trenger å telle kalorier fra protein, siden det i svært liten grad virker inn på energibalansen. Men det metter, og det gir muskelmasse som igjen bidrar til forbrenning og gjør at du ser bedre ut.

Det som i størst grad bidrar til lagring av fett er når vi spiser fett og karbohydrat samtidig. Sukkeret forbrennes først fordi det er mest effektivt og fordi det er skadelig for kroppen å ha høyt blodsukker over tid. Fettet du evt spiser sammen med sukkeret lagres. Og da legger du på deg hvis det samlede energiinntaket er for høyt. Og det blir det fort når du spiser slik mat, for det er godt og metter dårlig.

Så kutt ned på fett eller karbohydrat eller begge deler, til fordel for protein. Mange opplever at fett metter bedre enn protein, men vi er forskjellige.

Anonymkode: 69087...a2b

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det stemmer ikke. Det finnes masse kaloririke matvarer som er lavkarbo.

Ja, det vet jeg jo, det er jo veldig mye fett, som har fem gram mer kalorier per gram enn protein og karbohydrater har (fett 9 og de to andre 4). Mener at et lavkarbo-kosthold må være et totalinntak som gir deg underskudd for å gå ned.

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme.. 

ser jo at jeg lett holder meg på 1500kcal om dagen på lavkarbo, mens jeg syns det er veldig vanskelig når jeg spiser «vanlig» 

resultatet nå etter noen dager med lavkarbo er at jeg er ned 2,5kg, men jeg orker jo ikke mat. 

droppet frokost idag, ble litt sulten til lunsj og skulle spise. Orket ikke spise opp, og ble bare uggen av hele greia. 

Så ja.. orker nesten ikke mat, og da er det jo ikke rart man går ned. 
Veldig usikker på hele greia. Føler ikke lavkarbo er noe for meg. Føler meg også tappet for energi, i tillegg til at jeg føler jeg har litt hjertebank (eller urolig inni meg? Indre stress..?) vet ikke hvordan å forklare. Samme følelsen som jeg får hvis jeg er 10 min unna en eksamen, oppkjøring eller ting som er litt skummelt. Føler meg iallefall litt rar.. 

Uansett, lavkarbo gjør meg uggen og lavkalori gjør meg fysen. Jeg vet ikke.. er lavkarbo verdt det liksom? Jeg vet jeg går ned i vekt på lavkalori også, men jeg har jo ikke lykkes helt med det heller. 

Anonymkode: e79ee...be9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på det samme.. 

ser jo at jeg lett holder meg på 1500kcal om dagen på lavkarbo, mens jeg syns det er veldig vanskelig når jeg spiser «vanlig» 

resultatet nå etter noen dager med lavkarbo er at jeg er ned 2,5kg, men jeg orker jo ikke mat. 

droppet frokost idag, ble litt sulten til lunsj og skulle spise. Orket ikke spise opp, og ble bare uggen av hele greia. 

Veldig usikker på hele greia. Føler ikke lavkarbo er noe for meg. Føler meg også tappet for energi, i tillegg til at jeg føler jeg har litt hjertebank (eller urolig inni meg? Indre stress..?) vet ikke hvordan å forklare. Samme følelsen som jeg får hvis jeg er 10 min unna en eksamen, oppkjøring eller ting som er litt skummelt. Føler meg iallefall litt rar.. 

Uansett, lavkarbo gjør meg uggen og lavkalori gjør meg fysen. Jeg vet ikke.. er lavkarbo verdt det liksom? Jeg vet jeg går ned i vekt på lavkalori også, men jeg har jo ikke lykkes helt med det heller. 

Jeg gjør nok en mellomting. Spiser under 1500kcal, og passer på at det er mest mulig proteinrik mat. Registrerer i Lifesum, og ligger vel mellom 100-150g karbohydrater om dagen (så er jo ikke lavkarbo, bare velger varer som metter mye) Men spiser bare ting jeg liker og når jeg velger varer uten for mye kalorier så holder jeg meg ok mett på dette.

Anonymkode: a0c9e...065

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg gjør nok en mellomting. Spiser under 1500kcal, og passer på at det er mest mulig proteinrik mat. Registrerer i Lifesum, og ligger vel mellom 100-150g karbohydrater om dagen (så er jo ikke lavkarbo, bare velger varer som metter mye) Men spiser bare ting jeg liker og når jeg velger varer uten for mye kalorier så holder jeg meg ok mett på dette.

Går du ned i vekt når du ligger på 1500 kcal?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går du ned i vekt når du ligger på 1500 kcal?

Jeg er ganske slank, så trenger litt mindre enn det for å fortsette å gå ned (skrev under 1500 fordi jeg vet ikke hva som er lov å skrive her inne). Poenget var egentlig at jeg er nøye på å telle kalorier så jeg ligger i underskudd og passer på at det ikke blir for mye karbohydrater (uten at det blir helt lavkarbo, fokuserer på mest mulig proteiner egentlig. Samt mye grønnsaker og frukt for vitaminer osv)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo funker best på meg. På lavkalori så går jeg og er konstant fysen og får litt føling, og så ender det opp med at jeg sprekker. På lavkarbo, så stabiliserer blodsukkeret seg og jeg føler meg generelt mye bedre. Tar litt tid før en får effekt på treningen, men jeg var i mitt livs beste form da jeg gikk på lavkarbo for noen år siden og jogget mye i tillegg 

Anonymkode: 51615...a33

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på det samme.. 

Kroppen kan trenge mer enn et par dager på å omstille seg. Noen får "keto flu" og føler seg ikke så bra i begynnelsen, men så snur det som regel.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kroppen kan trenge mer enn et par dager på å omstille seg. Noen får "keto flu" og føler seg ikke så bra i begynnelsen, men så snur det som regel.

Ja det har jeg hørt.. men håper det snur snart da. Slitsomt når det har gått en uke.. pluss blir litt bekymra over den «hjertebanken»..

Mulig jeg bare justerer litt opp til moderat lavkarbo fremfor keto.

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Hvordan går det ts? Litt artig, jeg googla litt også kom jeg inn på tråden din og ser at du har det prikk likt meg. 

Anonymkode: fe23c...ce9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 11.53):

Rent teknisk er det riktig at du må være i kaloriunderskudd. Det vil si at kroppen brenner mer fett enn den lagrer. Men det betyr ikke at alle kalorier du spiser må forbrennes.

Kalorimengde måles ved å brenne matvarer i en ovn, men kroppen din er ikke en ovn. Når du for eksempel spiser protein, brukes det i svært liten grad som drivstoff, men går til å bygge vev som muskler. Overskudd av protein tisses for det meste i igjen. Kroppen KAN bruke det til drivstoff hvis ikke fett eller karbohydrat er tilgjengelig.

Fett må du også ha en viss andel av, som da heller ikke lagres som fett men blir bestanddeler i celler.

Karbohydrater kan kun brukes til energi, og blir enten forbrent eller omdannet til fett.

Det er selvsagt mer komplekst enn dette, men i hovedsak er det slik du kan tenke om næringsstoffene.

Det betyr at du i praksis ikke trenger å telle kalorier fra protein, siden det i svært liten grad virker inn på energibalansen. Men det metter, og det gir muskelmasse som igjen bidrar til forbrenning og gjør at du ser bedre ut.

Det som i størst grad bidrar til lagring av fett er når vi spiser fett og karbohydrat samtidig. Sukkeret forbrennes først fordi det er mest effektivt og fordi det er skadelig for kroppen å ha høyt blodsukker over tid. Fettet du evt spiser sammen med sukkeret lagres. Og da legger du på deg hvis det samlede energiinntaket er for høyt. Og det blir det fort når du spiser slik mat, for det er godt og metter dårlig.

Så kutt ned på fett eller karbohydrat eller begge deler, til fordel for protein. Mange opplever at fett metter bedre enn protein, men vi er forskjellige.

Beste forklaringa jeg har hørt☺️

Anonymkode: 83acf...dd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...