Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gifter oss i juni, og da må pass og flybiletter være klart til vi drar på bryllupsreise noen dager senere. Jeg tenker å ta navnet til mannen min, så jeg lurer på når jeg skal melde endring? Går det noe automagikk i navneending når man gifter seg eller kan jeg i teorien endre navnet allerede nå så jeg får fikset det praktiske?😅

Anonymkode: 00218...0f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis er det ikke noe automatikk i navneendring.

Du kan ikke få nytt pass før nytt navn er registrert. 

Med de ventelistene det er på pass nå ville jeg aldri tatt sjansen på det. Bytt når du kommer hjem. 

Anonymkode: bcbf4...622

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gifter oss i juni, og da må pass og flybiletter være klart til vi drar på bryllupsreise noen dager senere. Jeg tenker å ta navnet til mannen min, så jeg lurer på når jeg skal melde endring? Går det noe automagikk i navneending når man gifter seg eller kan jeg i teorien endre navnet allerede nå så jeg får fikset det praktiske?😅

jeg meldte endring allerede på søknaden om prøvingsattest. mener det var en rubrikk der man krysset av for hvilket navn man ville bytte til hvis man ville bytte etternavn

Endret av Maleficenta
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvsagt er det ikke automatikk? Hvordan skulle staten vite hvem som tok hvem sitt etternavn, mener du? Loddtrekning? Hvert andre par?

Svaret på spørsmålet ditt er at å endre navn sluttet man med for 30 år siden. 

Anonymkode: 5c2ed...396

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heldigvis er det ikke noe automatikk i navneendring.

Du kan ikke få nytt pass før nytt navn er registrert. 

Med de ventelistene det er på pass nå ville jeg aldri tatt sjansen på det. Bytt når du kommer hjem. 

Ja, forferdelige ventelister på pass så derfor ble jeg litt stresset, selv om det fortsatt er to måneder igjen 😛 + 3 ukers behandlingstid på selve navneendringen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det ikke automatikk? Hvordan skulle staten vite hvem som tok hvem sitt etternavn, mener du? Loddtrekning? Hvert andre par?

Selvsagt kan det være automatikk i det? Ikke at du får tildelt nytt navn automatisk, men som personen over deg sier, kanskje man krysser av på et skjema eller hva vet vel jeg? Og nei, man sluttet ikke å endre navn for 30 år siden, de aller fleste gjør fortsatt det, enten velger det ene navnet eller en kombinasjon av begge. Du har jo ikke peiling🙄

AnonymBruker
Skrevet

Bestill reisen i ditt nåværende navn, du kan ikke anta at du rekker å få bekreftelse på navneendringen og nytt pass på så kort tid.

Anonymkode: 19bf2...9d1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet mitt etter bryllupsreise. Så slapp jeg å styre med pass. Brukte da det gamle navnet på flybilletter og meldte endring noen dager etter at vi var hjemme. 

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å rekke å få pass med nytt navn nå som det er lange ventelister. Det er jo bare en formalitet, spiller vel ingen rolle om du venter med endring.

Anonymkode: e46aa...b5f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg byttet mitt etter bryllupsreise. Så slapp jeg å styre med pass. Brukte da det gamle navnet på flybilletter og meldte endring noen dager etter at vi var hjemme. 

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å rekke å få pass med nytt navn nå som det er lange ventelister. Det er jo bare en formalitet, spiller vel ingen rolle om du venter med endring.

Anonymkode: e46aa...b5f

Tror kanskje det høres ut som det beste, ja :)

AnonymBruker
Skrevet

Man kan krysse av for at man skal bytte i det øyeblikket man blir gift, det er et valg for det på prøvingsattesten. Men det virker veldig upraktisk hvis dere skal ut og reise med en gang, du får aldri ordnet pass tidsnok.

Anonymkode: 41d41...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Du må bergene at det kan ta 14 dager fra du gifter seg til politiet har oppdatert det i sine registrere. Kanskje mer, så må du legge til leveringstid på pass. Men ja, du kan endre nå. Er det beskyttet navn kan det være litt stress. Vi dro i gammelt navn, så var navnet endret da vi kom hjem

Anonymkode: bf759...355

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man kan krysse av for at man skal bytte i det øyeblikket man blir gift, det er et valg for det på prøvingsattesten. Men det virker veldig upraktisk hvis dere skal ut og reise med en gang, du får aldri ordnet pass tidsnok.

Det skjer ikke på det tidspunktet uansett for de må se at vielsen er gjennomført før de endrer. Om det går digitalt nå så går det sikkert fortere enn da jeg giftet meg og presten måtte sende i posten, men fortsatt har alle systemer 14 dager på å oppdatere endringene. Så er alltid usikkerheter 

Anonymkode: bf759...355

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selvsagt kan det være automatikk i det? Ikke at du får tildelt nytt navn automatisk, men som personen over deg sier, kanskje man krysser av på et skjema eller hva vet vel jeg? Og nei, man sluttet ikke å endre navn for 30 år siden, de aller fleste gjør fortsatt det, enten velger det ene navnet eller en kombinasjon av begge. Du har jo ikke peiling🙄

Herregud, de fleste bytter ikke etternavn nei. Dere er jo ikke i slekt. Håper jeg.

Anonymkode: 1dff3...3ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis du krysser av i et skjema er det ikke automatikk. Da kan du jo si at det er automatikk i alt.  :) 

De aller fleste bytter nok ikke etternavn, men det er fortsatt ganske vanlig. Fint at alle kan gjøre som de vil. 

• Liker 2
Skrevet

Da jeg giftet meg på en ambassade, fylte vi ut et skjema i forbindelse med vielsen. På det skjemaet krysset jeg av for om jeg skulle bytte navn eller ikke, og så et felt der jeg skulle skrive hva navnet mitt skulle være etter vielsen. Jeg byttet navn, så jeg skrev da mitt fornavn + det nye etternavnet der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det gjorde jeg, men tok likevel 14 dager å få bekreftet navneendringen. Det kommer ikke til å gå for ts med de lange ventetidene på både pass-time og å få passet levert.

Du kan reise på gammelt navn, så lenge passet og reisen er bestilt i gammelt navn. 

Anonymkode: 19bf2...9d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 10.10):

I 2016 tok 80 % av kvinnene mannens etternavn:

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/norge-er-et-av-verdens-mest-likestilte-land-men-ikke-nar-vi-skal-gifte-oss/s/12-95-3423484404

Slutt å uttale deg bastant om ting du ikke har peiling på.

Anonymkode: e7596...00e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...