Gå til innhold

50% ufør og 50% jobb. Arbeidsgiver nekter meg behandling i arbeidstid, pålegger meg å gjøre det på "fritiden"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage, har kun fullført vis og har hatt denne jobben i 15 år. Jeg har mye mindre fravær nå enn da jeg startet denne prosessen, og er en av de som er minst borte fra jobb de dagene jeg faktisk jobber. Er noen pedagoger som er mye borte for å si det sånn...

En del av min behandling er å besøke diverse helsetjenester som psykolog, lege, fysioterapeut etc. Min leder viser ingen forståelse for at jeg kan gjøre dette i arbeidstiden, mens de som jobber 100% gjerne kan gjøre det? Min leder vet, men bryr seg ikke om at jeg trenger fridagene til å hvile. Jeg merker at dette begynner å tære på meg både psykisk og fysisk og føler ikke at jeg får den støtten jeg trenger.

Hvis det blir slik at jeg må til behandling de dagene jeg ikke jobber, så vil det føre til at jeg presterer dårligere på jobb og blir mer sliten. Resultatet kan dermed bli at jeg må bruke egenmeldinger eller sykemeldinger de dagene jeg egentlig skulle jobbet, men enten må i behandling eller er for sliten til å jobbe. Merker at det frister mer og mer når jeg har en så udugelig leder som jeg har....

Måtte bare få ut dette....

Anonymkode: f23ee...5ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt naturlig å motta helsetjenester dager du ikke er på jobb. Jeg forstår det er slitsomt. Men det blir helt feil at arbeidsgiver skal bære den byrden. Dersom oppfølgingen gjør at du ikke klarer å jobbe 50% imens så må du ta opp problemstillingen med legen din. 

• Liker 35
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En person i 100% kan veldig sjelden velge å følge opp helseavtaler i helger, men som regel blir man oppfordret til å legge avtaler til tidspunkter som er til minst mulig belastning for avdelingen. Jeg er 20 % sykemeldt, nettopp fordi jeg trenger denne dagen til behandling på sykehus, opptrening og restitusjon. 

Anonymkode: 1cb01...435

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jobber i barnehage, har kun fullført vis og har hatt denne jobben i 15 år. Jeg har mye mindre fravær nå enn da jeg startet denne prosessen, og er en av de som er minst borte fra jobb de dagene jeg faktisk jobber. Er noen pedagoger som er mye borte for å si det sånn...

En del av min behandling er å besøke diverse helsetjenester som psykolog, lege, fysioterapeut etc. Min leder viser ingen forståelse for at jeg kan gjøre dette i arbeidstiden, mens de som jobber 100% gjerne kan gjøre det? Min leder vet, men bryr seg ikke om at jeg trenger fridagene til å hvile. Jeg merker at dette begynner å tære på meg både psykisk og fysisk og føler ikke at jeg får den støtten jeg trenger.

Hvis det blir slik at jeg må til behandling de dagene jeg ikke jobber, så vil det føre til at jeg presterer dårligere på jobb og blir mer sliten. Resultatet kan dermed bli at jeg må bruke egenmeldinger eller sykemeldinger de dagene jeg egentlig skulle jobbet, men enten må i behandling eller er for sliten til å jobbe. Merker at det frister mer og mer når jeg har en så udugelig leder som jeg har....

Måtte bare få ut dette....

Dette er da helt vanlig. Du kan jo ikke bruke arbeidsdagene til helse og fridagene til å hvile. Hvis du ikke klarer å tilpasse det så må du nok opp i uføregrad. 

Men si meg, du ramser opp ganske mye som tar tid, psykolog går man gjerne til en gang i uken osv, når får du tid til å jobbe da?

Anonymkode: 4aed0...3a1

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En person i 100% kan veldig sjelden velge å følge opp helseavtaler i helger, men som regel blir man oppfordret til å legge avtaler til tidspunkter som er til minst mulig belastning for avdelingen. Jeg er 20 % sykemeldt, nettopp fordi jeg trenger denne dagen til behandling på sykehus, opptrening og restitusjon. 

Anonymkode: 1cb01...435

Dette har ikke TS tenk over, for hun ser bare seg selv.

Anonymkode: 6000b...219

• Liker 34
  • Nyttig 2
Skrevet

Alle arbeidsgivere ønsker at de ansatte så langt det er mulig legger avtaler utenfor arbeidstiden, ufør eller ikke - men jeg vil jo tro at om man bare jobber 50% er det enklere enn om man jobber 100% så jeg er usikker på hva som er problemet med å forsøke etterleve det ønsket? 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (3 minutter siden):

Alle arbeidsgivere ønsker at de ansatte så langt det er mulig legger avtaler utenfor arbeidstiden, ufør eller ikke - men jeg vil jo tro at om man bare jobber 50% er det enklere enn om man jobber 100% så jeg er usikker på hva som er problemet med å forsøke etterleve det ønsket? 

TS vil ha helt fri de dagene hun ikke jobber. Og fordi hennes kollegaer som jobber 100% får fri for å gå til legen (som de jo må fordi de ikke har noe valg) så synes TS at hun skal få fri også.

I tillegg mener TS at hennes arbeidsgiver må ha forståelse for at hun blir sliten og presterer dårligere på jobb hvis hun legger legebesøk på uføredagene, men TS glemmer lett å tenke på at hennes kollegaer også blir slitne av å dekke opp for henne når hun er borte i arbeidstiden.

TS tenker på seg selv, uten å løfte blikket og forstå at hun er en del av noe større.

• Liker 23
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde i en periode fri hver onsdag, altså jeg gikk ned litt i stillingsprosent fordi jeg gikk til diverse behandlinger. Hensikten var nettopp fordi jeg da ikke belastet arbeidsgiver med fravær. Så alt av behandling, legetimer osv ble lagt til onsdager. Dette gjøres over alt, med mindre man jobber 100% og det ikke er mulig å legge det til tider utenfor arbeidstiden.
Litt overrasket over hvordan du tenker.

Anonymkode: 4aed0...3a1

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS vil ha helt fri de dagene hun ikke jobber. Og fordi hennes kollegaer som jobber 100% får fri for å gå til legen (som de jo må fordi de ikke har noe valg) så synes TS at hun skal få fri også.

I tillegg mener TS at hennes arbeidsgiver må ha forståelse for at hun blir sliten og presterer dårligere på jobb hvis hun legger legebesøk på uføredagene, men TS glemmer lett å tenke på at hennes kollegaer også blir slitne av å dekke opp for henne når hun er borte i arbeidstiden.

TS tenker på seg selv, uten å løfte blikket og forstå at hun er en del av noe større.

Joda, jeg er tildels enig med deg i tolkningen, men den er i så fall min oppfatning og den kan jo være feil i forhold til hvordan TS ser det, så jeg skriver at jeg ikke skjønner problemstillingen men at hun må forklare hvorfor hun mener at hun i tillegg til å bare jobbe halve tiden også skal ha fri til legebesøk osv, som hun kanskje i tillegg har flere av enn de som ikke er syke. 
Rent teoretisk da hvis hun er til lege eller behandler en dag hver uke så jobber hun ikke 50 % men kanskje 30 eller mindre, noe som er å bruke systemet ut over det som er hennes uføregrad - så jeg lurer på om TS har tenkt over dette? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

Joda, jeg er tildels enig med deg i tolkningen, men den er i så fall min oppfatning og den kan jo være feil i forhold til hvordan TS ser det, så jeg skriver at jeg ikke skjønner problemstillingen men at hun må forklare hvorfor hun mener at hun i tillegg til å bare jobbe halve tiden også skal ha fri til legebesøk osv, som hun kanskje i tillegg har flere av enn de som ikke er syke. 
Rent teoretisk da hvis hun er til lege eller behandler en dag hver uke så jobber hun ikke 50 % men kanskje 30 eller mindre, noe som er å bruke systemet ut over det som er hennes uføregrad - så jeg lurer på om TS har tenkt over dette? 

Jeg forsto det, mente ikke å argumentere mot deg. :)

TS har ikke tenkt, det er det som er saken. Du virker mer åpen for en forklaring enn meg da. 😜 Men slik TS har forklart seg så viser hun svært liten refleksjonsevne. Nesten bekymringsverdig liten spør du meg.

• Liker 7
Skrevet

Du skal levere 50% av det som er forventet i et 100% årsverk. Dvs du skal ikke ha mer fravær enn 50% og om du er borte 2t skal du jobbe de inn igjen. Man får feks ikke egenmelding i en delvis sykemelding nettopp fordi din arbeidsevne er vurdert av lege til å være 50%.

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

En ting er hva man har "rett på" og kan få dokumentert via lege/behandler en annen ting er om man med åpne øyne ønsker å stå på krava og bli den minst populære blant ledere og kollegaer på hele arbeidsplassen.

Anonymkode: e530f...452

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Legetimer og behandlinger skal alltid då langt det lar seg gjøre legges til fritiden. Untakene er der timer blur tildelt utenfor pasientens påvirkningsmulighet og ikke kan flyttes pga ventetid.

Den delvise sykemeldingen er nettopp for at du skal få sjans til å slappe mer av OG motta behandling. De resterende 50% skal du jobbe.

Anonymkode: 84179...8b1

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er sliten, men jeg kan også forstå arbeidsgiver her. Når man er i 50% stilling er det mest nærliggende å legge behandling på dager man likevel ikke jobber. Om dette er for lite i forhold til sykdomsbildet, så bør man snakke med lege for å vurdere oppjustering av sykemeldingsprosent. 

Anonymkode: 2cfda...09e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen her

Ser folk er overraskende negative her. Det er feil det dere sier med at ansatte ikke kan legge avtaler utenom jobb. Her er det flere som jobber til 15 og 16. Pedagogene går alltid tidligere enn oss assistenter, eller barnehagemedarbeider som de kaller det så fint. Hvis en pedagog da går klokken 14 eller 15, kan ikke hen da gå til legen, tannlege, psykolog etter det?

Jeg mener det blir feil at de da får fri når de går hjem, men ikke jeg.

Som nevnt så er også legen enig i dette. Han sier det er bedre at jeg jobber 50% enn å øke uføregraden ytterligere, for å gå til diverse behandlere. Han mener da at det vil gå utover min fysiske og spesielt psykiske plager og at disse da vil øke.

Jeg har ikke full energi de dagene jeg går hjemme. Hadde jeg hatt det hadde jeg jo ikke trengt delvis ufør. Tenker dere ikke på det? Er jo en grunn til at jeg er delvis ufør.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i din situasjon. Har ALDRI tenkt at jeg skulle legge behandling til dagene jeg har jobb. Hele poenget er jo at jeg klarer 50% jobb. 

Enig med de over som sier du kanskje bør øke uførgraden om det ikke går rundt med 50% ufør og 50% jobb. 

Og å si at de andre har mye mer fravær en deg og at de får ta behandling i arbeidstiden.. Ja -de jobber 100% litt vanskeligere å unngå… 

Anonymkode: 0f58b...8bd

• Liker 34
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...