AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 Jeg nærmer meg midten av 30-årene. Jeg tjener 598.800,-. I går så jeg hva min forventede pensjon blir. 249.000!!! Det er ca. 41% av arbeidsinntekten. Jeg var vel klar over at min generasjon vil få om lag 40% i pensjon, men å se årspensjonen var likevel litt skremmende. Før jeg blir pensjonist, blir jeg gjeldfri. Det har selvfølgelig mye å si. Og jeg begynner snart å spare i aksjefond, har jeg tenkt. Men hjelp, det kan bli trangt. Har du sjekket, og hva tenker du om pensjonisttilværelsen? Anonymkode: c3012...4d0
Gjest Skrevet 8. april 2022 #2 Skrevet 8. april 2022 Jeg tjener 575 000,- og får 392 000,- dersom jeg blir pensjonist når jeg blir 67 år iflg pensjonskalkulatoren. Jeg skal klare meg bra med den pensjonen. Jeg er allerede gjeldfri og sparer noen tusenlapper hver mnd.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #3 Skrevet 8. april 2022 Anonym Bruker0 skrev (20 minutter siden): Jeg tjener 575 000,- og får 392 000,- dersom jeg blir pensjonist når jeg blir 67 år iflg pensjonskalkulatoren. Jeg skal klare meg bra med den pensjonen. Jeg er allerede gjeldfri og sparer noen tusenlapper hver mnd. Kan du linke til kalkulatoren du brukte (antar at det finnes flere)? Med mindre vi er i helt ulike aldersgrupper, var det rart at jeg skulle få så mye mindre når jeg har marginalt høyere lønn. Vil gjerne sjekke om denne sier det samme som bankens kalkulator, som jeg brukte. Anonymkode: c3012...4d0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #4 Skrevet 8. april 2022 Jeg vil gå av før tiden, og kommer til å bli minstepensjonist. Tidspunktet jeg kan gå av flytter seg stadig, siden utgiftene øker mye mer enn forutsett. Så jeg planlegger også for at jeg må ha en solid buffer i tillegg til pensjonen. Men ikke for solid, ellers spises pensjonen opp av formuesskatt. Så tenker jeg vil ha noe tilsvarende innslagspunkt for formuesskatt, minus ligningsverdi på boligen. Anonymkode: 05c64...f3f
Gjest Skrevet 8. april 2022 #5 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du linke til kalkulatoren du brukte (antar at det finnes flere)? Med mindre vi er i helt ulike aldersgrupper, var det rart at jeg skulle få så mye mindre når jeg har marginalt høyere lønn. Vil gjerne sjekke om denne sier det samme som bankens kalkulator, som jeg brukte. Anonymkode: c3012...4d0 Jeg brukte Statens pensjonskasse sin inne på innlogget side. Man må være medlem for å få logget inn.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #6 Skrevet 8. april 2022 Dette er da ikke ukjent for deg, ts? Det er mulig dagens 60-åringer kan ha en realistisk forventning om å leve et avgrenset men greit nok liv på sin pensjon. Vi som er under 40 har aldri blitt forespeilet annet enn to alternativer: rom i kollektiv for eldre med så lite forbruk som mulig, og frister ikke det så sparer man til egen pensjon. Bare den forventede kostnadsveksten knyttet til klimaendringer gjør at selv de som eier egen bolig uten gjeld ikke bør drømme om å holde på den uten oppsparte midler. Så derfor sparer man til egen pensjon. Anonymkode: 76509...d9d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #7 Skrevet 8. april 2022 Nei, det vet jeg ikke. Men jeg regner med at det blir veldig lite - om jeg i det hele tatt lever så lenge, da. Anonymkode: 193fe...588
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #8 Skrevet 8. april 2022 40/40/40 er jo helt vanlig det?? Jobbe 40 timer i uken i 40 år for å få 40% av snittlønnen i pensjon… Anonymkode: 21875...d89
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #9 Skrevet 8. april 2022 Jeg er 40 år og får noe lignende deg. Men om jeg er overrasket? Nei, er ikke det, og det skremmer meg heller ikke. Vi har tatt noen smarte økonomiske grep og kommer til å leve godt uansett. Vi kommer til å være gjeldfrie, vi har investert i utleieleilighet og har allerede godt i fond. Vi kommer også til å arve en god del, men det regner vi ikke med, og kommer mest sannsynlig til å la våre barn arve besteforeldre. Du er jo ung enda, ikke for sent å ta grep. Anonymkode: 424e2...543 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #10 Skrevet 8. april 2022 Nei vet ikke. Pensjonskalkulatorene er ikke lagt opp til at man ble ufør midt i livet. jeg hadde jo 500 000+ før uførhet, men kan jo ikke legge inn det, og ikke kan jeg legge inn hva jeg nå har som ufør. Det blir feil uansett. Så nei, vet ikke. Anonymkode: cf5d1...291
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #12 Skrevet 8. april 2022 Ja, 1/3 av det jeg har utbetalt nå, enda mindre 10 år etter at jeg har gått av, og måtte stå i det til 67. Så sparer en god del privat. Anonymkode: c565e...c4c
askefast Skrevet 8. april 2022 #13 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg nærmer meg midten av 30-årene. Jeg tjener 598.800,-. I går så jeg hva min forventede pensjon blir. 249.000!!! Det er ca. 41% av arbeidsinntekten. Jeg var vel klar over at min generasjon vil få om lag 40% i pensjon, men å se årspensjonen var likevel litt skremmende. Før jeg blir pensjonist, blir jeg gjeldfri. Det har selvfølgelig mye å si. Og jeg begynner snart å spare i aksjefond, har jeg tenkt. Men hjelp, det kan bli trangt. Har du sjekket, og hva tenker du om pensjonisttilværelsen? Anonymkode: c3012...4d0 Du må da få mer enn dette? Er det kun grunn pensjonen du ser på nå? Du skal jo få en egen fra arbeidsgiver også....
Ixion Skrevet 8. april 2022 #14 Skrevet 8. april 2022 Hei folkens, dere må også huske på at inflasjonen gjør at de pengene blir ikke like mye verdt om 30 år. Jeg tenker selv å spare, kjøpe utleiebolig (er), jobbe til jeg er ca 70 og flytte til et varmt land med lavere kostnadsnivå. Da burde det bli levelig til slutt.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #15 Skrevet 8. april 2022 askefast skrev (2 minutter siden): Du må da få mer enn dette? Er det kun grunn pensjonen du ser på nå? Du skal jo få en egen fra arbeidsgiver også.... Nei, slik blir det fra oss som ikke er en del av dessertgenerasjonen. Du skal tjene temmelig lite, eller ha en vanvittig god ordning hos arbeidsgiver, for å nærme deg 66%. I tillegg er det ventet at dette vil bli ytterligere redusert, ellers har de ikke nok til å ta i mot det store kullet med pensjonister som kommer om 20-40 år. Derfor er privat sparing og nedbetalt bolig viktig om man ønsker å opprettholde samme livsstil. Fra KLP Du kan forvente å få rundt 45-66 prosent av lønnen din i samlet alderspensjon fra folketrygden, tjenestepensjon fra arbeidsgiver og eventuelt AFP. Noen får mer og noen får mindre. Anonymkode: c565e...c4c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #16 Skrevet 8. april 2022 19 minutter siden, Ixion said: Hei folkens, dere må også huske på at inflasjonen gjør at de pengene blir ikke like mye verdt om 30 år. Jeg tenker selv å spare, kjøpe utleiebolig (er), jobbe til jeg er ca 70 og flytte til et varmt land med lavere kostnadsnivå. Da burde det bli levelig til slutt. Nå øker jo heldigvis pensjonene også, det er forhåpentligvis ikke sånn at man fortsatt får bare et par hundre tusen om 30 år. Men de øker gjerne mindre enn vanlig lønnsvekst, så det er alltid lurt å spare ved siden av. Anonymkode: 05c64...f3f
Ixion Skrevet 8. april 2022 #17 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, slik blir det fra oss som ikke er en del av dessertgenerasjonen. Du skal tjene temmelig lite, eller ha en vanvittig god ordning hos arbeidsgiver, for å nærme deg 66%. I tillegg er det ventet at dette vil bli ytterligere redusert, ellers har de ikke nok til å ta i mot det store kullet med pensjonister som kommer om 20-40 år. Derfor er privat sparing og nedbetalt bolig viktig om man ønsker å opprettholde samme livsstil. Fra KLP Du kan forvente å få rundt 45-66 prosent av lønnen din i samlet alderspensjon fra folketrygden, tjenestepensjon fra arbeidsgiver og eventuelt AFP. Noen får mer og noen får mindre. Anonymkode: c565e...c4c Tja, det spørs om man burde droppe å betale ned på boliglånet og heller sette de pengene i annet "arbeid".
Ixion Skrevet 8. april 2022 #18 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå øker jo heldigvis pensjonene også, det er forhåpentligvis ikke sånn at man fortsatt får bare et par hundre tusen om 30 år. Men de øker gjerne mindre enn vanlig lønnsvekst, så det er alltid lurt å spare ved siden av. Anonymkode: 05c64...f3f Det er tallene på pensjonskalkulatorene jeg forholder meg til, og de viser typisk for min del, ca 60 prosent av dagens brutto lønn i brutto pensjon om 20 år. Det tror jeg blir trangt om jeg vil leve i sus og dus.
askefast Skrevet 8. april 2022 #19 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei, slik blir det fra oss som ikke er en del av dessertgenerasjonen. Du skal tjene temmelig lite, eller ha en vanvittig god ordning hos arbeidsgiver, for å nærme deg 66%. I tillegg er det ventet at dette vil bli ytterligere redusert, ellers har de ikke nok til å ta i mot det store kullet med pensjonister som kommer om 20-40 år. Derfor er privat sparing og nedbetalt bolig viktig om man ønsker å opprettholde samme livsstil. Fra KLP Du kan forvente å få rundt 45-66 prosent av lønnen din i samlet alderspensjon fra folketrygden, tjenestepensjon fra arbeidsgiver og eventuelt AFP. Noen får mer og noen får mindre. Anonymkode: c565e...c4c Ok. Jeg er 4-5 år eldre enn deg, så vi er nok ikke så ulike 😊 Jeg har under 150 000 lavere lønn enn deg. Jeg får ca 213 000 fra staten om jeg står til jeg er 67 år... Jeg får i tillegg pensjon fra arbeidsgiver. Det skal alle ha! Minste lovlige sats er 2%. Nå er det vel fra første krone de må regne også. Før var det fra 1G og oppover. Tror jeg ender på rundt 400 000 inkludert det jeg får fra arbeidsgiver. Den varer dog bare i 10 år!! Sparer litt i fond, men har ikke all verdens inntekt. Skal ha nedbetalt hus når jeg blir pensjonert 😊 Håper det blir nok til å kunne spise, og betale strøm 😊
Flintis Skrevet 8. april 2022 #20 Skrevet 8. april 2022 Jeg håper jeg kvalifiserer til minstepensjon så har jeg en pensjon fra en arbeidsgiver, så det blir litt ekstra, ikke mye. Jeg tror vel det blir noe trangt, men det må vel gå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå