AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 fordi da er det over fortere, sier hun... Anonymkode: b2e64...2b7
minister-mio Skrevet 8. april 2022 #2 Skrevet 8. april 2022 Tenåringer sier mye rart, voksne trenger ikke reagere på alt 16 9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #3 Skrevet 8. april 2022 Jeg tror jeg hadde svart at jeg gidder ikke bryte loven og havne i fengsel over [hva det nå er] og at dersom hun vil ha internett og/eller frihet anbefaler jeg å følge reglene. Anonymkode: f1745...fb5 25 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #4 Skrevet 8. april 2022 Da sier jeg at det er helt uaktuelt for meg å slå, og at jeg håper hun heller ikke ser vold som en løsning. Så spør jeg om hun har andre forslag. Personlig tror jeg at jeg hadde vært ganske restriktiv med alle straffer som omhandlet sosial isolasjon, og i alle fall ikke gitt både internettforbud og husarrest samtidig. Heller ekstra husarbeid, rydde boden eller hjelpe meg å handle til påske… Anonymkode: 3c89b...71d 15
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. april 2022 #5 Skrevet 8. april 2022 Da har hun det veldig godt. Hun aner tydeligvis ikke hvordan det er å komme fra et hjem med vold og omsorgssvikt. Hun er tenåring og dramatisk. Hadde bare sagt at ok, men det skjer ikke så neste gang får du heller oppføre deg så du ikke mister goder.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #6 Skrevet 8. april 2022 Ta en prat med henne og spør hvorfor hun tenker sånn, og hvorfor hun mener straffen er feil, og så forklare hvorfor du mener husarrest og internettforbud er riktig reaksjon på det hun har gjort. Finne ut hvordan dere kan løse situasjonen bedre neste gang, og gi henne en sjanse til å reflektere over situasjonen sammen med deg. Kanskje dere begge har handlet litt feil. Jeg vet ikke hva hun har gjort, men snakk om det. Fortell hvorfor du mener hun må få konsekvenser for det, finn ut hvorfor hun gjorde det hun gjorde, og finn ut sammen hva hun heller burde gjort. Vis henne at du lytter til det hun har å si, selv om du er den voksne som bestemmer til syvende og sist. Anonymkode: d44f3...879 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #7 Skrevet 8. april 2022 hahaha, dette minner meg om en historie min mor forteller meg om når hun og hennes søsken vokste opp på 50 tallet. onkelen min hadde gjort noe galt, som gjorde at han ikke fikk bli med på kino... bestemor stod på sitt, og onkelen min gråt og skreik ut " kan jeg ikke heller få juling da " så kan vi gå på kino etterpå.. 🤣 jeg er glad vi ikke gir ungene juling/lusing altså- men jeg tror ikke alle har tatt så mye skade av litt fysisk avstraffelse tydeligvis. Anonymkode: 394d2...b41 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #8 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): men jeg tror ikke alle har tatt så mye skade av litt fysisk avstraffelse tydeligvis. Det tror jeg. Anonymkode: 3c89b...71d 8
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #9 Skrevet 8. april 2022 Psykisk vold er minst like vondt som fysisk, så hvis du driver med masse kjefting, trakassering og dårlig stemning, siltent treatment mm. som mine foreldre gjorde så det var et oppriktig ønske jeg hadde i hvert fall, å heller få juling som var raskere over. Eneste grunnen til at de ikke gjorde det var at det var ulovlig. Så ord kan såre veldig mye. Anonymkode: 695f2...b60 3 1
Snurrepurre Skrevet 8. april 2022 #10 Skrevet 8. april 2022 Da ville jeg bare sagt; haha! så du syntes at konsekvensen er kjip? Det er litt av poenget. Men nei, vi slår ikke i vår familie. 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #11 Skrevet 8. april 2022 Jeg skjønner det godt om dere bruker det ofte for å få viljen deres. Når hun er tenåring skal det lite til for å falle ut av gjengen med de andre om de stadig opplever at ditt barn lover å være med på noe og blir helt avskrevet fra de andre av dere. Jeg vokste opp med husarrest for det minste lille, ble hentet før de andre barna i sosiale lag osv. Den som ikke er tilstede blir alltid baksnakket. Så straffen med å miste kontakten med venner har større konsekvenser enn det. Så jeg også ville heller ha det overstått med et slag i trynet. Hadde gjort mindre vondt og raskere over. Jeg stakk av til slutt. Og først da var det noen som gadd å snakke med meg. Og ble enige om heller å ta samtaler når jeg gjorde ting som ikke sto til forventingene. Alt ble jo værre med denne trusselen om å bli holdt på rommet. Så spør du meg så går mye bruk av stengt kontakt og bli holdt innendørs mye, innunder psykisk mishandling av barn. Hvis det er en gang pga noe veldig ille, så ja, da er det greit. Spesielt om drt handler om gjentagende dårlig oppførsel. Anonymkode: b5e49...5fe 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #12 Skrevet 8. april 2022 Da hadde jeg brukt litt tid på en prat med tenåringen. Både rundt dette med fysisk vold og avstraffelse, og hvorfor mine straffereaksjoner oppleves som mer inngripende enn fysisk vold. En tenåring er gammel nok til å være med på å reflektere omkring dette med konsekvenser og straff, og hva som er en adekvat reaksjon på det regelbruddet som gjøres. Men sånn er det hos oss da, at hvis ungdommene reagerer veldig sterkt på tilsnakk/konsekvenser, så snakker vi om hvorfor den konsekvensen ble valgt, og om det er rimelig eller urimelig med den straffen som er gitt. Noen ganger aksepterer de da lettere, eller forstår at de overreagerer. Andre ganger må jeg innrømme at jeg har overreagert, og må moderere meg. (Evt. at jeg ikke har forstått hvor inngripende konsekvens jeg har gitt.) Jeg kommer stort sett best ut av situasjoner med ungdommene mine ved å lytte til dem. Anonymkode: 804e5...430 4 2
GammelKaktus Skrevet 8. april 2022 #13 Skrevet 8. april 2022 Jeg kan forstå hva hun mener. Å ikke kunne ha tilgang til internett og gå ut å treffe venner er ganske jævlig for et barn/tenåring i dag. Det er ikke noe jeg selv ville brukt som straff så lenge hun ikke har gjort noe galt på nettet eller med venner. Er hun i feil miljø og selger truser/bilder på nett så blir det kanskje noe annet. men det er begrenset hvor langt man kommer med straff og belønning, kommunikasjon er som regel nøkkelen til det meste. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #14 Skrevet 8. april 2022 Min reaksjon ville være å tenkt nøye over min bruk av straff og hvor hensiktsmessig det er. Gjør hun så mye galt da, må hun straffes med internettforbud, husarrest osv? Virker det? Hun syns tydeligvis ikke det. Kan dere snakke om andre løsninger på problemene som oppstår? Hva er årsaken til at dere føler dere må straffe, hva syns hun er bedre løsninger? Vold er selvfølgelig ikke noen løsning, og det ville jo heller ikke virket, så hva tenker hun? Er "husarrest" i beste mening pga at hun må gjøre lekser og annet, komme seg i seng og være mer hjemme, skjønner hun det? Hun føler i hvertfall det er ren straff, hvorfor det? Anonymkode: cdac4...8db 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #15 Skrevet 8. april 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: fordi da er det over fortere, sier hun... Anonymkode: b2e64...2b7 Jeg som mor er forhindret juridisk fra fysisk avstraffelse, så,det er uansett ikke aktuelt. Anonymkode: b9b1c...fc0 1
Vhgj Skrevet 8. april 2022 #16 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg som mor er forhindret juridisk fra fysisk avstraffelse, så,det er uansett ikke aktuelt. Anonymkode: b9b1c...fc0 Altså, det høres ut som du har lyst til å slå, men loven gjør at du ikke kan, med den formuleringen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #17 Skrevet 8. april 2022 minister-mio skrev (3 timer siden): Tenåringer sier mye rart, voksne trenger ikke reagere på alt Det er jo egentlig ikke så rart? Jeg ville også mye heller hatt en kjapp fysisk avstraffelse (på meg selv, hadde ikke villet slå ungen min 😱) - det er bare ikke lov i vårt samfunn 🤷🏼♀️ AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror jeg hadde svart at jeg gidder ikke bryte loven og havne i fengsel over [hva det nå er] og at dersom hun vil ha internett og/eller frihet anbefaler jeg å følge reglene. Anonymkode: f1745...fb5 Eller at for det første har jeg ikke det mindre lyst å ty til vold, for det andre er tydeligvis husarrest/ikke internett en verre straff, og for det tredje er oppdragervold ulovlig. WhisperingWind skrev (3 timer siden): Da har hun det veldig godt. Hun aner tydeligvis ikke hvordan det er å komme fra et hjem med vold og omsorgssvikt. Hun er tenåring og dramatisk. Hadde bare sagt at ok, men det skjer ikke så neste gang får du heller oppføre deg så du ikke mister goder. Tull. Oppdragervold trenger ikke være hverken traumatisk eller bety et hjem med omsorgssvikt. I England, Frankrike, USA, Australia etc er mild oppdragervold helt normalt. Jeg hadde ikke brukt det uansett om jeg bodde der, fordi jeg ikke har tro på vold som metode (heller ikke når man trener dyr), men jeg tror absolutt ikke at alle som har fått en smekk som barn blir traumatiserte av det. Psykisk terror som time out, å skrikes til, å ignoreres med silent treatment etc, er nok mye mye mer skadelig. Anonymkode: a82c8...78d 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #18 Skrevet 8. april 2022 Jeg tror ikke på straff i form av isolering for tenåringer. Men jeg ville benyttet anledningen til å tenke over hvorfor jeg ønsker å straffe, og hva jeg ønsker å få ut av det. Kommunikasjon er bedre enn straff. Anonymkode: a3e06...50c 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #19 Skrevet 8. april 2022 Høres ut som en bortskjemt drittunge…. Anonymkode: c13fc...176
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. april 2022 #20 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jo egentlig ikke så rart? Jeg ville også mye heller hatt en kjapp fysisk avstraffelse (på meg selv, hadde ikke villet slå ungen min 😱) - det er bare ikke lov i vårt samfunn 🤷🏼♀️ Eller at for det første har jeg ikke det mindre lyst å ty til vold, for det andre er tydeligvis husarrest/ikke internett en verre straff, og for det tredje er oppdragervold ulovlig. Tull. Oppdragervold trenger ikke være hverken traumatisk eller bety et hjem med omsorgssvikt. I England, Frankrike, USA, Australia etc er mild oppdragervold helt normalt. Jeg hadde ikke brukt det uansett om jeg bodde der, fordi jeg ikke har tro på vold som metode (heller ikke når man trener dyr), men jeg tror absolutt ikke at alle som har fått en smekk som barn blir traumatiserte av det. Psykisk terror som time out, å skrikes til, å ignoreres med silent treatment etc, er nok mye mye mer skadelig. Anonymkode: a82c8...78d Hallo. For det første. "Juling" er bank. For det andre. Jeg driter i hva andre land måtte mene. Jeg har nulltoleranse for fysisk avstraffelse på alle levende vesener. Og vi snakker ikke om silent treatments osv. Vi snakker om hvordan mor skal reagere på et utsagn sagt av en dramatisk tenåring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå