Gå til innhold

Trekke lønn ved tannlegebesøk o.l. i planleggingstiden (lærer)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye frihet er det vanlig å ha når man ikke har undervisning? Kan dere gå til tannlege, lege o.l. i arbeidstiden? Blir dere trukket i lønn? Hva med adventsfrokost i barnehagen? 

Hvir mye legger rektor seg opp i hvordan planleggingstiden brukes?

Anonymkode: 130b2...b88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan omtrent gjøre det vi vil i den tiden vi ikke har undervisning, men må gi beskjed i forkant. Og de foretrekker at vi legger slike ting til den tiden, er vel helst bare spesialisttimer vi ikke har så mye innvirkning på det er greit å ta de timene vi har undervisning. Blir ikke trukket i lønn. 

Anonymkode: bf553...337

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får velferdspermisjon med lønn. 

Anonymkode: 26ab5...e3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men ikke for adventsfrokost… da hadde jeg heller prøvd å bytte et par timer med en kollega. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel om det skjer i bunden tid eller ikke

Anonymkode: fd3a9...600

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men ikke for adventsfrokost… da hadde jeg heller prøvd å bytte et par timer med en kollega. 

Jeg har aldri gått på slikt mens jeg har undervisning. Kun ved kontortid.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spørs vel om det skjer i bunden tid eller ikke

Anonymkode: fd3a9...600

Vi har bunden tid på jobb kl 8-15.30 hver dag, så det er i bunden tid, ja. Betyr det at dere blir trekt for tannlegetimer?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i vgs og når vi ikke har undervisning eller møter, gjør vi som vi vil. Å jobbe et sted der jeg var pålagt å sitte ved kontorpulten min den tiden hadde vært så totalt uaktuelt.

Anonymkode: 09f57...842

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg jobber i vgs og når vi ikke har undervisning eller møter, gjør vi som vi vil. Å jobbe et sted der jeg var pålagt å sitte ved kontorpulten min den tiden hadde vært så totalt uaktuelt.

Anonymkode: 09f57...842

Takk for svar. Vi har også fått beskjed om at ekstraoppgaver man får ekstra betalt for ikke kan skje i kjernetiden (8-15), men må gjøres hjemme etter arbeidstid, så her er det mye som skurrer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Vi har også fått beskjed om at ekstraoppgaver man får ekstra betalt for ikke kan skje i kjernetiden (8-15), men må gjøres hjemme etter arbeidstid, så her er det mye som skurrer. 

Hva mener du her? At du mener du skal få betalt dobbelt for å jobbe i arbeidstiden som du allerede har betalt for? :klo: 

Anonymkode: 45181...7bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvor mye frihet er det vanlig å ha når man ikke har undervisning? Kan dere gå til tannlege, lege o.l. i arbeidstiden? Blir dere trukket i lønn? Hva med adventsfrokost i barnehagen? 

Vi har temmelig stor frihet.

Har bundentid - men stor forståelse for tannlege og foreldremøter og lege osv som må skje i dette tidsrommet. 

Vi pleier å gi beskjed til nærmeste leder, men får ikke noe trekk i lønn. Vi gjør jo jobben vår-bare på kvelden eller liknende istedenfor.

Jeg pleier å få med meg de frokostene ol i barnehagen som ikke krasjer med undervisning. Og møter støtte for dette av lederen min. 

Dette er jo kun noen få ganger i året. Noen få år av yrkeslivet.

Hadde jo vært noe annet om det var hver eneste fredag etter lunsj...

Anonymkode: ee5c3...588

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har bunden tid på jobb kl 8-15.30 hver dag, så det er i bunden tid, ja. Betyr det at dere blir trekt for tannlegetimer?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor er fagforeningen deres? Å binde så mye tid kan bare gjøres om fagforeningen godtar det. Hva slags skole jobber du på?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4/8/2022 den 6.28):

På forrige skole var de veldig strenge. Var borte fra halve fellesmøtet, fikk minustime. Begravelse, ble trukket for hele bunden tid..

Nå har jeg en fleksibel arbeidsgiver. Pluss, pluss. Jeg gir ekstra, de gir ekstra.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du her? At du mener du skal få betalt dobbelt for å jobbe i arbeidstiden som du allerede har betalt for? :klo: 

Det er jo egentlig greit nok, men ledelsen viser dere litt tillit ettersom jobben må gjøres uansett. Jeg regner med at du mener arbeidsoppgaver utover undervisning og møter (som planlegging av aktivitetsdager osv.). Det kan jo være et resultat av at mange sluntrer unna. 

Anonymkode: 385fb...218

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss går sånt på gi-og-ta-kvoten, er meget glad for dette. Påskefrokost, tannlegetimer etc får vi fri med lønn. Så dekker vi over for en ansatt hvis den skal bort, mens det kan være vår tur en annen gang igjen. 

Anonymkode: 9a512...e2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen ganger dukker det opp arbeidsoppgaver som egentlig ikke hører til det å være lærer som vi kan få ekstra betalt for dersom vi gjør. F.eks. har en av lærerne kurs i diverse kartleggingsverktøy, og tester elever som han ellers ikke har undervisning med. Nå må dette gjøres etter skoletid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen ganger dukker det opp arbeidsoppgaver som egentlig ikke hører til det å være lærer som vi kan få ekstra betalt for dersom vi gjør. F.eks. har en av lærerne kurs i diverse kartleggingsverktøy, og tester elever som han ellers ikke har undervisning med. Nå må dette gjøres etter skoletid.

Selvsagt! Skjønner du ikke spørsmålet? Hvorfor skal du få ekstra betalt for å jobbe på en tid der du allerede får betalt?

Anonymkode: 17ce7...a06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar! Jeg ser at det er stor forskjell fra skole til skole. Greit å vite!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt! Skjønner du ikke spørsmålet? Hvorfor skal du få ekstra betalt for å jobbe på en tid der du allerede får betalt?

Anonymkode: 17ce7...a06

Man har flere arbeidsoppgaver, så selv om man gjør selve testingen når elevene er på skolen, får man ekstra arbeid hjemme. Når planleggingstiden er brukt opp på testing, må man selvsagt ta alt rettearbeid og planlegging av ordinær undervisning på kveldstid.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å være organisert, hvis du ikke er det allerede. 
De er gode på å gi råd om hva som er lov og ikke lov på en arbeidsplass. Det står vel noe i kontrakten din også. 
Hvis det er mange ting som skurrer så burde også tillitsvalgt/verneombud komme på banen. Eventuelt kan man også snakke med Arbeidstilsynet for å få hjelp til å tolke regelverket. 
Det er endel ledere rundt omkring som ikke setter seg inn i lovverket, og «utnytter» de ansatte. Du skal ikke finne deg i hva som helst. 
Lykke til ♥️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...