Gå til innhold

Rasister i nær familie...jeg er skuffet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møtte en mann for 4-5 år siden som har utenlandsk bakgrunn. Han vokste opp i et muslimsk land,men kom hit i tenårene. Han snakker flytende norsk og har en veldig god jobb. Senere møtte min bror ei dame som har afrikansk bakgrunn. Også godt utdannet og flytende i norsk. Nå viser det seg at mine foreldre opplever fryktelig mye stygge kommentarer fra slekt og venner rundt dette med at to av barna deres har funnet seg partnere med annen etnisitet. De stiller svært ubehagelige spørsmål og snakker ned utlendinger rett som det er. Men litt sånn kamuflert. Den ene tanta mi som var veldig nær min mor har sluttet helt å ta kontakt. Og nå viser det seg også at min nevø ikke vil møte opp f.eks på en restaurant med hele familien, fordi det er flaut hvis vennene ser at i hans nærme familie er det to utlendinger.( Hans ord). 

Jeg er helt sjokkert. Jeg må si at jeg aldri forsto hvor ille det faktisk er. Når disse to "utlendingene" møter disse menneskene er de så vennlige og høflige mot dem. Men mine foreldre forteller at det er så mye skittkasting om det når de drar rundt på besøk og sånt at min mor er helt fra seg.

Er det virkelig så ille? Det er veldig veldig trist. Jeg har blitt bedt om å ikke fortelle min samboer noe om dette, og de prøver å skjerme kjæresten til broren min. Men jeg må si det har vært skuffende og jeg kan bare si til alle dere som har annen hudfarge og opplever denne undertonen av rasisme, jeg er veldig veldig lei meg. Jeg visste ikke det var så ille. Min bror har måttet kutte venner som han har kjent siden barndommen pga ting de har sagt om hans kjæreste fordi hun er afrikaner. Jeg tror dette er et større problem enn vi aner. Man vet det bare hvis man er av en annen hudfarge selv og/ eller lever i en nær relasjon med noen som er det. Utrolig trist. 

Anonymkode: 120d3...43e

• Liker 2
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er trist ja, og det er en stor SKAM! At mennesker ikke er bedre opplyst i 2022 er ikke til å tro. Hadde tenkt «good riddance» til disse menneskene uten å blunke. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som jobber på bensinstasjon hvor nesten alle de andre ansatte er mørkhudede. Hun ble sjokkert over hvor mye utilslørt rasisme enkelte kunder kommer med. Litt direkte til de mørkhudede, men mye mer der de "betrodde" seg til min lyshudede venninne og snakket dritt om "utlendingene".

Anonymkode: c9449...942

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tviler ikke på at det du skriver er virkeligheten.  Tror mange nordmenn er rasister i sitt innerste.  Kanskje er det fremmedfrykt, eller er det selvtilfredshet?  En skam er det okke som.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja dessverre.. Jeg har en onkel som jeg alltid har vært nær, helt til jeg giftet meg og fikk barn med en pakistansk mann. Han har ikke sett barna mine, ikke snakket med meg på fem år og fortalte heller ikke barna hans.. (i vår familie er det litt spesielt, da onkler, tanter og søskenbarn er ansett som nære). 

Det er helt ekstremt hvordan mennesker kan oppføre seg, men jeg håper verden går fremover og at etnisitet og hudfarge ikke lenger er "en greie". 

Anonymkode: 65aac...0be

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Enda en tråd hvor man tror bare hvite er rasister.

Anonymkode: cfc7a...e0d

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en venninne som jobber på bensinstasjon hvor nesten alle de andre ansatte er mørkhudede. Hun ble sjokkert over hvor mye utilslørt rasisme enkelte kunder kommer med. Litt direkte til de mørkhudede, men mye mer der de "betrodde" seg til min lyshudede venninne og snakket dritt om "utlendingene".

Anonymkode: c9449...942

Akkurat den der er nok ekstra ille nå, siden de andelen rasister som fyller fosilt er større enn andelen rasister som kjører elbil.

Anonymkode: a6c13...4ac

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Enda en tråd hvor man tror bare hvite er rasister.

Anonymkode: cfc7a...e0d

Er da ingen her som har påstått noe sånt?

Alle etnisiteter har rasister.

• Liker 5
Skrevet

Går du med på å hysje ned at disse folkene har så lavpanna verdier da? 

AnonymBruker
Skrevet

Synes denne historien hørtes veldig overdreven og overdramatisk ut. 

sikkert ikke helt som du tror

Anonymkode: ec876...dc8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes denne historien hørtes veldig overdreven og overdramatisk ut. 

sikkert ikke helt som du tror

Anonymkode: ec876...dc8

enig 100%

Anonymkode: 47ee3...65b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ignorere det eller kutt kontakt. Min mor er rasistisk mot hvite og jeg er gift med en etnisk norsk mann. Vi har nå kommet til en punkt der "han er ok, men alle andre er ........"🤦‍♀️ Hun bor i Brasil. Heldigvis har barna en farmor som de har daglig kontakt med. De ser sin mormor ofte nok til at det er hyggelig, men ikke nok til se henne for det hun er. En bitter traume styrt individ. 

Anonymkode: 4a874...01f

AnonymBruker
Skrevet

La nå folk like hvem de vil. Liker dem ikke pakiser eller negere så er det dems eget tap.

La de seile sin egen sjø.

Anonymkode: f9a65...e8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Akkurat den der er nok ekstra ille nå, siden de andelen rasister som fyller fosilt er større enn andelen rasister som kjører elbil.

Her eskalerte tråden til ren fordomsfull idioti. Så hvilket drivstoff man velger kan si noe om  hvor rasistisk man er? Skal tenke over det neste gang jeg fyller drivstoff; se meg rundt og føle nazi stemningen, frykten og fordommene...   selvsagt ikke. For noe vås. 

Anonymkode: 2567a...501

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det mye skjult rasisme i Norge. Bare se på hvor mange som ble medlem av Nasjonal Samling i Norge  under 2. verdenskrig. De var stolte av å være endel av Hitlers ariske rase. Og at nesten 100000 ble etterforsket under det store landssvikeroppgjøret etter krigen forteller endel. Det samme gjelder andelen norske jøder som ble gasset ihjel. Hvor lite etniske nordmenn var villig til å hjelpe noen fordi de var feil rase. 

Anonymkode: f2141...7fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig er det mye skjult rasisme i Norge. Bare se på hvor mange som ble medlem av Nasjonal Samling i Norge  under 2. verdenskrig. De var stolte av å være endel av Hitlers ariske rase. Og at nesten 100000 ble etterforsket under det store landssvikeroppgjøret etter krigen forteller endel. Det samme gjelder andelen norske jøder som ble gasset ihjel. Hvor lite etniske nordmenn var villig til å hjelpe noen fordi de var feil rase. 

Sikkert myyye skjult rasisme i Norge, ja, når du må 70+ år tilbake i tid for å finne eksempler. 

Anonymkode: 81ae4...a2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir fullstendig meningsløst å sammenligne hvordan syn vi hadde på hverandre for 100 år siden med nå, verdier,samfunn og normer forandrer seg etterhvert som menneskeheten utvikler seg. Vi vet nå hvorfor noen er svarte og andre hvite, det handler ikke om verdi eller eierskap slik man trodde før, de viste rett og slett ikke bedre.   Det er nettopp derfor nazismen ikke står sterkt den dag idag, vi lærte hva den faktisk handler om og innebar.

Grunnen til at få ville hjelpe jødene handlet vel mer om at de ikke ville bli gasset selv, det var ikke spesielt lurt å skille seg ut som pro-jødisk i ett land okkupert av nazistene.

Anonymkode: 41c94...af4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sikkert myyye skjult rasisme i Norge, ja, når du må 70+ år tilbake i tid for å finne eksempler. 

Anonymkode: 81ae4...a2b

Nei men du kan jo bare se i tråden på de som forsvarer rasisme og prøver unnskylde dritten

Anonymkode: adb68...923

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er halvt norsk og halvt indisk, født og oppvokst her i Norge. Både jeg og mine søsken har ingen kontakt med besteforeldrene våre fordi de ikke vil ha noe med oss å gjøre siden vi ikke er helt norske. Har forsøkt gang på gang men nei, vi blir bare avvist. Den «lyse» siden av familien derimot er de stadig på besøk hos og ringes nesten daglig.

Er så urettferdig å bli behandlet slik bare pga fargen.. Ikke har de noen interesse for barnebarna sine heller fordi de er mikset, mens de på den andre siden får masse gaver og kjærlighet.

Det er mye rasisme, og jeg tror minst annenhver mørkhudet her i landet har opplevd det. Jeg jobber i butikk og har til og med blitt bedt av ei eldre dame om jeg kunne finne noen andre til å ekspedere, men på hvilket grunnlag kunne hun ikke si. Kan ikke ha vært at jeg gjorde ting feil eller treigt da jeg har jobbet der i 12 år. Har også opplevd å få slengt ord etter meg på gaten, at jeg må ta en taxi til hjemlandet mitt, ungdommer som etterligner indisk musikk når jeg går forbi osv, eldre menn som spør om jeg kan kle meg slik som jeg gjør i kulturen min.

Jeg føler meg ikke noe mindre norsk enn andre, bare når jeg får disse daglige påminnelsene og følelsen av at jeg ikke tilhører noen steder.

Det som er enda tristere er at jeg nesten er lettet over at barna mine ikke er like mørke som meg i huden, håper de kan slippe unna mye av den fæle rasismen her i landet.

Anonymkode: 942f2...b79

• Hjerte 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er halvt norsk og halvt indisk, født og oppvokst her i Norge. Både jeg og mine søsken har ingen kontakt med besteforeldrene våre fordi de ikke vil ha noe med oss å gjøre siden vi ikke er helt norske. Har forsøkt gang på gang men nei, vi blir bare avvist. Den «lyse» siden av familien derimot er de stadig på besøk hos og ringes nesten daglig.

Er så urettferdig å bli behandlet slik bare pga fargen.. Ikke har de noen interesse for barnebarna sine heller fordi de er mikset, mens de på den andre siden får masse gaver og kjærlighet.

Det er mye rasisme, og jeg tror minst annenhver mørkhudet her i landet har opplevd det. Jeg jobber i butikk og har til og med blitt bedt av ei eldre dame om jeg kunne finne noen andre til å ekspedere, men på hvilket grunnlag kunne hun ikke si. Kan ikke ha vært at jeg gjorde ting feil eller treigt da jeg har jobbet der i 12 år. Har også opplevd å få slengt ord etter meg på gaten, at jeg må ta en taxi til hjemlandet mitt, ungdommer som etterligner indisk musikk når jeg går forbi osv, eldre menn som spør om jeg kan kle meg slik som jeg gjør i kulturen min.

Jeg føler meg ikke noe mindre norsk enn andre, bare når jeg får disse daglige påminnelsene og følelsen av at jeg ikke tilhører noen steder.

Det som er enda tristere er at jeg nesten er lettet over at barna mine ikke er like mørke som meg i huden, håper de kan slippe unna mye av den fæle rasismen her i landet.

Oldebarn* ikke barnebarn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...