Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ammet babyen frem til nå (8 1/2) mnd. men han har mistet helt interessen for puppen og vil heller ha mat og vann på tutkopp. Tar hverken pupp eller flaske med MME. Nå har vi altså med tungt hjerte gitt opp amminge, men sånn som jeg har forstått det må vi få i han noen måltider MME helt frem til han blir gammel nok til å drikke kumelk. Men hvordan kan vi lure det i han?😅

Anonymkode: d8bc0...382

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gi morsmelk eller mme på tutkopp 😊

Anonymkode: d1c09...665

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring med tutkopp selv enda, men  om det finnes noen som kan kokes ? 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har melk igjen så kan du vel pumpe og gi han på tutkopp?

Anonymkode: c3251...ee7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gi morsmelk eller mme på tutkopp 😊

Han tar det ikke :( kun vann og svak saft

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du har melk igjen så kan du vel pumpe og gi han på tutkopp?

Vil ikke ha ;( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil ikke ha ;( 

Hmm..hva med å lure det inn i grøten? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmm..hva med å lure det inn i grøten? 

Der kan jo være en måte, ja :) bare bruke samme mengde pulver som vann man skal ha i grøten da (1 dl vann og 5 skjeer MME eller hva det nå er? :) )

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har ammet babyen frem til nå (8 1/2) mnd. men han har mistet helt interessen for puppen og vil heller ha mat og vann på tutkopp. Tar hverken pupp eller flaske med MME. Nå har vi altså med tungt hjerte gitt opp amminge, men sånn som jeg har forstått det må vi få i han noen måltider MME helt frem til han blir gammel nok til å drikke kumelk. Men hvordan kan vi lure det i han?😅

Bør få mme fram til året ja. Men det viktigste er godt vektoppgang og at han spiser variert og næringsrikt ellers.

Anonymkode: 0c425...9f3

AnonymBruker
Skrevet

Bland i grønnsaksmos går også an. Og i grøt er kjempe lurt. Og fortsett å tilby fra bryst eller flaske. Eller kopp. 
Forsøk mørkt rom og amme? Vil barnet ha på natten? Prøve annen mme? 

Skrevet

Svak saft ville jeg droppet. Sukkerholdig skal babyen ikke ha, og heller ikke søtningsstoffer. 

Barnet kan jo spise melkeprodukter nå, og sålenge maten er variert og barnet spiser nok bør behovet dekkes.

Men jeg hadde likevel blandet inn mme eller mm i grøt/smoothie/gronnsaksmos. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bland i grønnsaksmos går også an. Og i grøt er kjempe lurt. Og fortsett å tilby fra bryst eller flaske. Eller kopp. 
Forsøk mørkt rom og amme? Vil barnet ha på natten? Prøve annen mme? 

Takk for tipset, det skal jeg prøve! :) 

Fløff skrev (1 time siden):

Svak saft ville jeg droppet. Sukkerholdig skal babyen ikke ha, og heller ikke søtningsstoffer. 

Barnet kan jo spise melkeprodukter nå, og sålenge maten er variert og barnet spiser nok bør behovet dekkes.

Men jeg hadde likevel blandet inn mme eller mm i grøt/smoothie/gronnsaksmos. 

Svak saft holder vi oss til, før vi fant ut at babyen godtok dette (i små mengder og så lite sukkerholdig som finnes på markedet) var bæsjen tørr og tissebleiene altfor få. Babyen fikk åpenbart ikke i seg nok væske. Og hva mener du med at babyen kan få melkeprodukter allerede nå, jeg var skråsikker på at det er ved 10 måneder man kan begynne å innføre litt yoghurt etc.? Nå skal det sies at da jeg var baby på 90-tallet fikk jeg kumelk på flaske da jeg ikke lengre ville ha pupp ved 6 måneder, uten at jeg har fått noen varige men og allergier, men det var jo andre tider og jeg vet ikke om jeg tørr å ta sjangsen på at det går fint😂

AnonymBruker
Skrevet

Prøv med sugerør flaske, da drakk min eldste masse👍 ellers kan du blande inn i grøt og grønnsaksmoser ja. 

Anonymkode: aabe6...f7c

Skrevet

Prøv andre type kopper. Finnes feks magic cups (kalles diverse) som ser ut som vanlig kopp/plastglass, men med et silikonlokk oppå. Da kan barnet drikke som om det er et vanlig glass, men en slipper sølet. 

Ellers kan du lage mme etter bruksanvisning og bruke det i grøt, moser, smoothie. 

Ta eventuelt opp problemstillingen med helsesykepleier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Prøv med sugerør flaske, da drakk min eldste masse👍 ellers kan du blande inn i grøt og grønnsaksmoser ja. 

Anonymkode: aabe6...f7c

Lurt, det skal jeg prøve!

Luckiness skrev (2 minutter siden):

Prøv andre type kopper. Finnes feks magic cups (kalles diverse) som ser ut som vanlig kopp/plastglass, men med et silikonlokk oppå. Da kan barnet drikke som om det er et vanlig glass, men en slipper sølet. 

Ellers kan du lage mme etter bruksanvisning og bruke det i grøt, moser, smoothie. 

Ta eventuelt opp problemstillingen med helsesykepleier.

Takk for tipset, skal sjekke ut de koppene! :) 

Skrevet

Jeg ville også prøvd å droppe den saften, selv om den er svak. Med mindre helsestasjonen eller legen spesifikt har bedt dere om å gjøre det. Nå vet jeg ikke om dette er saft med eller uten sukker, men man anbefaler i alle fall ikke kunstig søtning til barn under tre år. 

Sugerør, andre kopper, andre flasker - som andre har foreslått over - prøv det. Bruk mme/mm i grøten. 

Og - snakk med helsestasjonen.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tipset, det skal jeg prøve! :) 

Svak saft holder vi oss til, før vi fant ut at babyen godtok dette (i små mengder og så lite sukkerholdig som finnes på markedet) var bæsjen tørr og tissebleiene altfor få. Babyen fikk åpenbart ikke i seg nok væske. Og hva mener du med at babyen kan få melkeprodukter allerede nå, jeg var skråsikker på at det er ved 10 måneder man kan begynne å innføre litt yoghurt etc.? Nå skal det sies at da jeg var baby på 90-tallet fikk jeg kumelk på flaske da jeg ikke lengre ville ha pupp ved 6 måneder, uten at jeg har fått noen varige men og allergier, men det var jo andre tider og jeg vet ikke om jeg tørr å ta sjangsen på at det går fint😂

Fra ca 9 mnd kan man gi youghurt :) Og så etterhvert litt melk.

I et sånt tilfelle skjønner jeg godt dere gir saft :)  

Ellers er det jo også væske i posesmoothier/bærpureer og liknende. 

Har aldri prøvd dette selv, men den aprikosmosen man lager til grøt for C-vitaminens del kunne jo muligens blitt ristet i mindre mengde med vann om ungen aksepterer det. Eller andre bær/fruktmoser. 

En ting er nå, men det blir så dårlig tannhelse om ungen etterhvert bare aksepterer mest saft. 

Endret av Fløff
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (4 timer siden):

Fra ca 9 mnd kan man gi youghurt :) Og så etterhvert litt melk.

I et sånt tilfelle skjønner jeg godt dere gir saft :)  

Ellers er det jo også væske i posesmoothier/bærpureer og liknende. 

Har aldri prøvd dette selv, men den aprikosmosen man lager til grøt for C-vitaminens del kunne jo muligens blitt ristet i mindre mengde med vann om ungen aksepterer det. Eller andre bær/fruktmoser. 

En ting er nå, men det blir så dårlig tannhelse om ungen etterhvert bare aksepterer mest saft. 

Takk, skal prøve å vanne ut grøten litt :) ts

Skrevet

Min var også ganske ferdig med mme rundt 8 måneder. Han drakk en halv flaske på natta ved 9 måneders alder, men stoppet greit av seg selv. Tok det opp med helsesøster som sa at sålenge han spiste kjøpegrøt så fikk han i seg omtrent det samme som om han drakk mme. Bare pass på å få i baby nok væske :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2022 den 23.08):

Vil ikke ha ;( 

Dropp saften!! Det ødelegger tenna og har ingenting for seg.

Du blander morsmelk/MME i grøt, lager muffins av det osv osv

Anonymkode: 0e0a5...90a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...