Gå til innhold

Anbefale løpesko for nybegynner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg tenker å begynne å løpe (jogge), og trenger sko. Det blir løping på asfalt og i skogen. Noe intervall, men sikkert mest «vanlig» jogging 5-10 km. Kanskje mer etterhvert 

ser at hoka clifton blir skrytt av. Dermed lurer jeg på om dere har erfaring med denne? Og evt. om den anbefales? Eller har dere andre sko dere anbefaler? (Gjerne si hvorfor) 

Anonymkode: c7d53...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hoka clifton og er veldig fornøyd med valget😁 Anbefaler å ta en tur innom butikk for å prøve, noen liker ikke så mye demping i det hele tatt. Jeg er derimot nødt til det, og elsker det🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sko som passer til meg, kan være helt feil til deg. Jeg anbefaler å ta en tur på feks Løplabbet! Der kan de anbefale sko ut i fra foten din, og hvordan du lander med foten når du løper - i tillegg til bruk og sånn. Vel anvendt tid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sko passer til min fot og mitt løpssteg. Den kan være helt feil til deg.

Gå til en sportbutikk som kan løping, og prøve ulike varianter. Det er den meste måten å finne rett sko på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se svarene over 👆

Alle føtter er forskjellige - du må finne sko som passer til DIN fot.

Anbefaler deg å lese denne - den hjalp meg i valg av sko uten at jeg oppsøkte Løplabbet\ sportsforretninger:

https://www.kk.no/helse/slik-velger-du-best-lopesko-for-din-fot/68153015

Selv veksler jeg mellom Clifton 7 og Bondi 8 og er storfornøyd. Det holder med ett par sko i begynnelsen, men etter hvert som du begynner å bli mer erfaren, bør du veksle mellom flere sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du skal løpe på asfalt og i skogen (stier, over røtter, steiner/berg, myr, traktorvei, gjørme...regner med det ikke er tørre, kompakte grusveier du mener når du skriver "skogen") anbefaler jeg minst to par sko - ett par "vanlige" joggesko til asfaltløpingen og et par terrengjoggesko til skogen. Sistnevnte fordi du ikke trenger/burde ha så mye demping på mykt underlag og så høy såle i ulendt terreng, og fordi du bør ha mer knotter/grep mot underlaget når det ikke er hard, fast asfalt du løper på, blant annet. 

Selv har jeg både sko fra Hoka og mange andre merker. Skulle jeg valgt kun én skomodell hadde det neppe blitt Hoka på meg, men det skyldes jo mine føtter, preferanser, løpeteknikk, -erfaring og -vaner. Synes dog Hoka har ganske dårlig holdbarhet og høy pris, særlig når man ser de to parametrene i kombinasjon. Har sett flere postet bilde av at overdelen har revnet fra sålen etter relativt begrenset brukstid. Men mange jeg kjenner er kjempefornøyd med Hoka, også. 

Prøv før du kjøper! 

Anonymkode: 49324...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...