Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Etter å ha vært i en tung periode besluttet jeg å ta permisjon fra studiene Mistet nylig faren min. Har fått stilt diagnosen moderat depresjon, i tillegg til at jeg har symptomer på angst. 

Da jeg tok pause fra studiene søkte jeg arbeidsavklaringspenger fra Nav.
Siden begynnelsen av februar har jeg gruet meg til eventuell jobbsøking og ny jobb og alt som kommer med det. Men nå har jeg gjennomgått arbeidsevnevurdering.
Nav og lege har besluttet at jeg ikke skal stå som arbeidssøker i første omgang. Nå kjenner jeg på dårlig samvittighet og får tanker som «du er jo ikke så syk», «du kan jo egentlig jobbe». Familie og venner har i flere måneder sendt signaler om at jeg må se etter jobb og søke jobb osv. blir stresset av dette. Føler meg verdiløs, lat og dum.
Vet ikke hva jeg ønsker svar på. Men hvis noen har vært i liknende situasjoner og har erfaringer de vil dele så hadde det vært fint. Del gjerne tips til hva jeg kan fylle dagene med og hva som hjalp/hjelper deg med å bli frisk fra depresjon og andre psykiske vansker.

Anonymkode: aaa0d...3b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å få det bedre mtp psykiske lidelser, så er jo psykolog et alternativ - hvis du ikke har vært eller er i behandling.

Har inntrykk av at du er ganske ung, og Nav vil ha færrest mulig unge på ufør, så du må nok regne med at du har endel utprøvinger du skal igjennom. 

Anonymkode: e3778...8d7

AnonymBruker
Skrevet

Det å gi slipp på all aktivitet vet man basert på erfaring og forskning at forverrer depresjon og angst. Og det fører gjerne til langtidsfravær.

Her ville jeg snakket med lege/psykolog om mulighet og evne til å gjøre studier eller jobbe deltid.

Jeg har bare dårlig erfaring selv med å være helt utenfor jobb eller studier med mindre man har en veldig invalidiserende sykdom (det har jeg nå). 

Min erfaring med aktivitet OG terapi/medisinsk hjelp er veldig god. Men å ta vann over hodet er heller ikke heldig.

Din aktivitet kan være å ta ett enkelt fag, eller, jobbe noe tilrettelagt om mulig. 

Anonymkode: 52eb8...bb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...