Gå til innhold

25 år med slik hud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.4.2022 den 20.47):

Noen få arr, grov hud, store porer. Hudlegen kan hjelpe deg, f.eks. med tretinoinkrem eller annet som hjelper mot ujevn hud med store porer. 

Det er ingen grunn til å krisemaksimere, men jeg synes heller ikke du bør høre på dem som sier at dette er fint og normalt. Kviser er også normalt, men kan behandles så man slipper å slite med dem. Og du kan også få finere hud ved hjelp av en hudlege (ikke hudpleier!).

Anonymkode: 68bfb...dd4

Jeg kan ta feil her, men jeg tenker liksom at hudlege er en instans for folk med hudsykdommer/alvorlige hudproblemer som akne, rosacea etc., mens man går til hudpleier for mer rent "kosmetiske" ting?

Anonymkode: 6c0b4...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg kan ta feil her, men jeg tenker liksom at hudlege er en instans for folk med hudsykdommer/alvorlige hudproblemer som akne, rosacea etc., mens man går til hudpleier for mer rent "kosmetiske" ting?

Anonymkode: 6c0b4...130

Først og fremst vil jeg understreke at rådet mitt egentlig kun gjelder privatpraktiserende hudleger som i stor grad driver med kosmetisk behandling. Jeg mener ikke at TS burde forsøke å få seg en henvisning fra legen og få dekket dette av det offentlige.

Mange hudleger driver veldig mye med rent kosmetisk behandling. Fjerning av arr, utbedring av akne i alle stadier, rynkebehandling, botox, fjerning av tatoveringer og blodkar etc. De har også kompetanse til å gjenkjenne og behandle hudproblemer som kanskje ikke engang kan oppdages av allmennlege eller hudpleier, som f.eks. lett seboreisk eksem i hodebunnen.

Jeg tenkte også slik som du før, men det var innen jeg fikk meg en fast hudlege selv som hjelper meg med stort og smått. Jeg gikk med fet, storporet og småkvisete hud i 20 år og det gikk veldig utover selvtilliten min. Leger jeg nevnte det for myste på huden min og sa at jeg så fin ut.

Da jeg endelig fikk bestilt meg en time hos hudlege på eget initiativ, var jeg redd for at problemet mitt skulle bagatelliseres, men jeg ble møtt med en helt fantastisk kompetanse og forståelse fra første sekund, og nå, langt oppe i 30-årene, har jeg endelig perfekt hud med isotretinoin. Hudleger gir medisinsk behandling med høyst aktive virkestoffer, og kompetansen deres om hudtilstander og hva som ligger bak kan rett og slett ikke sammenlignes med hva man får av en hudpleier.

Jeg gikk også til en "medisinsk fotpleier" og viste henne en dårlig tånegl jeg slet med. Hun trodde ikke det var sopp, og hvis det var sopp, ville hun uansett ikke anbefale meg å behandle det. Da måtte jeg f.eks. kaste alle skoene mine. Da jeg rett etter viste samme tånegl til hudlegen, fikk jeg umiddelbar hjelp og er nå helt i orden igjen. Og skosamlingen min er intakt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Først og fremst vil jeg understreke ...

Jeg svarer meg selv her bare for å understreke det som egentlig var poenget mitt: Det finnes mange småting med huden som man kanskje tror man bare må leve med fordi man har prøvd "alt" av kremer etc., men som faktisk relativt enkelt kan bøtes på av en engasjert og kompetent hudlege. Ikke alle kan få porselenshud, men så å si ingen trenger f.eks. å ha kviser.

Det er hjelp å få, og som betalende kunde hos en dyktig hudlege møter man forståelse og kompetanse. De vet også hva som virker, og i motsetning til hudpleiere er de ikke ute etter å selge deg produktserier til tusenvis av kroner som egentlig ikke gjør noe mer enn Nivea fra nærbutikken. Hudleger selger hudhelse, ikke diffust "velvære".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du på foundation der? Huden har bedre av å puste. Du får bedre hud over tid om du kutter ut sminke og heller fokuserer på bra hudpleie. 

Anonymkode: d4d67...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2022 den 16.34):

Har du på foundation der? Huden har bedre av å puste. Du får bedre hud over tid om du kutter ut sminke og heller fokuserer på bra hudpleie. 

Anonymkode: d4d67...d78

TS kan fint fortsette å bruke sminke så lenge hun er nøye med å fjerne den om kvelden og pleier huden med gode produkter i tillegg🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...