Gå til innhold

Trenger råd ang sparing i indeksfond (nybegynner) Risikonivå? Hvilket fond?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

jeg har ikke mye å spare i mnd - men tenker å sette inn 3000 kr + spare 500 kr i mnd. Jeg har lest at mange anbefaler fond via KLP, feks KLP aksje global indeks fond (?).

Men hvis jeg velger høy risiko - kan jeg i verste fall tape alt? Hva er foskjellen i avkastning og risiko på moderat og høy risiko? 

Og kan du anbefale et bra fond for en nybegynner? (langsiktig sparing 8-10 år, tar gjerne litt risiko)

Anonymkode: 24792...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

jeg har ikke mye å spare i mnd - men tenker å sette inn 3000 kr + spare 500 kr i mnd. Jeg har lest at mange anbefaler fond via KLP, feks KLP aksje global indeks fond (?).

Men hvis jeg velger høy risiko - kan jeg i verste fall tape alt? Hva er foskjellen i avkastning og risiko på moderat og høy risiko? 

Og kan du anbefale et bra fond for en nybegynner? (langsiktig sparing 8-10 år, tar gjerne litt risiko)

Anonymkode: 24792...68d

Høy risiko betyr at du kan miste alt, ja. Derfor det heter høy risiko fond! Skulle ønske jeg kunne gitt deg noen råd men jeg kan ikke så alt for mye om det så skal ikke gi deg noen muligens dårlig råd 😅

Anonymkode: c25b5...047

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nybegynner er globale indeks fond en grei start. Det er mange ulike, så se på hvilken som har lavest kostnad og velg den. De følger stort sett hverandre. 
Grunnen til at det er høy risiko er at det er en stor aksjeandel, og da har bølgedaler basert på verdenssituasjonen. F.eks ved covid start og Ukraina krigen sin start sank verdien. Så lenge du har så lang sparehorisont som du har, og klarer å ha is i magen og ikke selge når du ser verdien synke, så bør du få grei avkastning. Penger investert i fond er ikke tapt når verdien på fond går ned, men de er tapt når du selger fondsandelene dine mens prisen er nede. Dersom du fortsetter å følge spareplanen din kommer verdien mest sannsynlig til å gå opp igjen, og du tjener da ekstra mye på de innskuddene du tok mens prisen var lav. Du ser det gjerne på info om fond, der du ser grafen over prisutvikling over tid, det er flere steder hvor den går ned, men den går opp igjen og enda høyere om man tar tiden til hjelp.
Bare pass på at du har en buffer som ikke er knyttet til fond, slik at du ikke trenger å selge fond med tap om du får en uforutsett utgift. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg også for at du oppretter en ASK-aksjesparekonto. Da skatter du ikke av fortjeneste før du tar den ut av kontoen, selv om du selger et fond og kjøper et annet, så lenge du gjør det i samme ASK.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Høy risiko betyr at du kan miste alt, ja. Derfor det heter høy risiko fond! Skulle ønske jeg kunne gitt deg noen råd men jeg kan ikke så alt for mye om det så skal ikke gi deg noen muligens dårlig råd 😅

Anonymkode: c25b5...047

Nettopp fordi du ikke kan noe om det, så tar du feil.

Høy risiko betyr ikke at man kan tape alt, men at fondet består f eks av 100% aksjefond. Et fond med lavere risiko vil kunne bestå av en blanding av renter og aksjefond. Rentedelen vil senke risikoen.

Graden av risiko henger sammen med hva man må forvente av svingninger i fondet. Et 100% aksjefond vil svinge mye mer enn et 100% rentefond. Men vil også, på lengre sikt, gi bedre avkastning.

"Tap" i et aksjefond, er perioder med negativ avkastning, dvs bølgedalene. Men, og dette er viktig, har man månedlig sparing, er dette også perioder hvor man kan kjøpe til lavere pris og få høyere gevinst når tidene blir bedre.

TS: du må være komfortabel med å se fondene dine gå i minus, og være forberedt på at pengene skal stå plassert i 5-10 år. Om dette ikke er noe for deg, sats heller på rentefond, eller en sparekonto med fast rente i 1 - 3 år. Renten er på vei opp, så følge med på f eks BlueStep, og bind pengene for den perioden du er komfortabel med.

Om du velger aksjefond, så er absolutt KLP AksjeGlobal Indeks uten valutasikring et godt valg. Rimeligst om du plasserer de hos KLP, da øvrige tilbydere kan ta plattformavgift (altså en avgift for å tilby deg fondet).

Anonymkode: 0507e...d23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man taper alt i et globalt indeksfond har man betydelig større problemer enn at investeringen er tapt. Da har verden gått konkurs.

Anonymkode: 58c1e...50d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...