Gå til innhold

Til dere daglige ledere/sjefer - hvordan var veien deres dit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt rart spørsmål, men jeg er en nysgjerrig sjel. Har selv lyst på en slik stilling en vakker dag, og lurer på hvilken fremgangsmåte som er "typisk", om man kan si det slik ☺️

Har i flere tilfeller lagt merke til at de som har vært "bestevenner" med sjefen sin er de som blir prioritert. Men dette synes jeg personlig er bare litt dumt og "fake" fremstilling, så jeg ville ikke tatt den veien selv. 

Jobbet dere selvstendig og tok egne avgjørelser? Kom dere med forslag til hvordan ting kunne blitt gjort bedre? Var dere ikke "redde" for å endre på noe i tilfelle sjefen ikke skulle likt det? Jeg er en person som alltid trenger å få bekreftelse på hva jeg skal gjøre, i tilfelle det ikke faller i god smak eller er akseptabelt å gjøre. 

Gikk dere med informasjon om absolutt alt som skjer på arbeidsplassen til sjefen? Hvis ja, tenkte dere ikke at det kan bli antatt som "påtrengende"? Ga dere konstruktiv kritikk til deres kolleger? Frem-snakket dere dere selv til sjefen? 

Av hvilke grunner tror dere at det var dere som ble "prioritert" fremfor andre? Av hvilke egenskaper, gode ferdigheter skilte dere ut fremfor andre? 

Anonymkode: f5610...690

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke bestevenn med ledelsen. Overhodet ikke. Faktisk gikk jeg ofte imot og tok diskusjoner med dem. Jeg var heller ikke et typisk ja-menneske, og fant meg ikke i ting. Jeg sa nei når jeg ikke følte for det, men sa ja når jeg ikke hadde noe imot det. Samt jeg stod opp mot feil og urett mot meg, arbeidsplassen eller andre. Jeg tok ofte ordet i forsamlinger, og gjerne under møter med ledelsen. Innimellom engasjerte jeg meg ekstra i ting som ikke hadde noe med stillingen min å gjøre, dog ikke for å smiske, men fordi jeg hadde lyst og følte det ga meg noe. Jeg var også en som folk trivdes sammen med på jobb og følte seg trygg på.

Resultat av dette? Jeg fremstod som en pålitelig, godt likt medarbeider som gjorde det lille ekstra som må til, samtidig som jeg sa ifra og engasjerte meg i bedriftspolitiske saker. En ledelsen fant naturlig som leder for gruppen. Jeg fikk først opprykk til kontorleder, og gikk forbi flere i prosessen. Det ble sure miner, men det ga jeg faen i. Det gikk for øvrig fort over, fordi opprykket av meg kunne lett forsvares, samt at mange også støttet det. Jeg fikk bare mer og mer ansvar ganske raskt, og overtok en del av daglig leders oppgaver automatisk fordi han var tidvis udugelig i jobben. Etterhvert, når sjefen måtte gå av som følge av alder, fikk jeg tilbud om rollen som daglig leder. Den takket jeg nei til og leverte en oppsigelse samtidig, fordi jeg hadde fått meg en ny jobb en annen plass. Da ble det skuffelse og oppstandelse, fordi jeg var liksom den "eneste gode kandidaten" for å styre bedriften etter at daglig leder ga seg. Daglig leder skulle visst ha timet hans avgang slik at jeg var "klar". Så han måtte re-innsettes som daglig leder noen år til for å finne en ny egnet kandidat. 

Det tilhører historien at etter noen år, så kom det inn en ny daglig leder rekruttert fra bedriften på samme måte som meg, men han ble fersket i grovt underslag bare 1,5 år etterpå. Det er dog en annen historie ;) 

Skal jeg gi deg noen råd på veien: 

Ta plass. Ta ordet. Vær saklig. Handle bevisst. Vær rettferdig. Bli godt likt på medarbeidernivå. Ikke vær en bajas eller en nikkedukke. Ikke vær et JA-menneske (da blir du fort tatt for gitt!), men gjør litt ekstra, og gjerne i saker som betyr noe for ledelsen. Ikke smisk, og IKKE vær bestevenn med ledelsen. Men heller ikke en kverulant og en pain-in-the-ass. Gjerne tilegn deg kompetanse på veien, og aller helst relevant kompetanse som ingen andre har og som er indirekte etterspurt i bedriften.

Jeg fremsnakket aldri meg selv ovenfor noen. Jeg lot mine handlinger fremsnakke meg. Jeg søkte heller aldri bekreftelse. Det må du aldri gjøre.

Anonymkode: e35da...864

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri søkt på en lederstilling, men jeg har hatt 3. Første gang var ganske tilfeldig der jeg bare begynte å gjøre de oppgavene som måtte gjøres for å få bedriften til å fungere da vedkommende som skulle utført dem ble langvarig sykemeldt. Andre gang ble jeg tilbudt stillingen av regionsjef pga tidligere skussmål. Tredje gang ble jeg headhuntet. Sa nei, men ble overtalt til å takke ja.

Trives ikke som leder, men gjør sannsynligvis en god jobb siden de vil ha meg. Jeg fremsnakker aldri (!) meg selv. Jeg gjør det som trengs og jeg setter bedriften fremfor meg selv. Jeg har blitt omtalt som "streng, men rettferdig". Jeg er direkte og ærlig. Jeg når de mål jeg setter meg. Jeg er fleksibel selv når det ikke gagner meg selv. Har høye krav til andre, men ingen høyere enn de jeg setter for meg selv.

Gir konstruktiv kritikk, men kan bli sett på som noe hard og en person som ikke har så mye følelser (dette er hvordan jeg fremstår. Jeg er distansert, men føler mye. For mye i mine øyne. Er veldig bekymret som person og tenker mye på hvordan andre har det).

Er en problemløser. Min ærlighet og direkte væremåte er egenskaper som min nærmeste leder trekker frem som noe positivt. Jeg blir berømmet for min ryddighet. Min nærmeste leder vet at jeg leverer og at ting blir gjort etter boka.

Anonymkode: bcd17...ab3

AnonymBruker
Skrevet

Trikset er å bli godt likt – av alle; vaske- og kantinepersonalet, de du arbeider med, og den eldre generasjonen. Invester litt ekstra tid i folk, slik at de føler seg sett. De vil belønne deg ved å snakke godt om deg til andre. 

Effektiv kommunikasjon er svært viktig. 

Du må også, til enhver tid, tenke på hva som er det beste for motparten (kunden, bedriften, o.l.). 

Et bonustriks er å være lidenskapelig engasjert i faget og være kritisk til gjeldende arbeidsprosedyrer – hvordan kan arbeidet gjøres raskere og bedre? Aldri ta noe for god fisk. Vær super interessert i faget. Hold deg oppdatert på nyvinninger! 

Jeg ble headhuntet til stilling som daglig leder i et ingeniørfirma etter kun tre år i arbeidslivet. Det var selvsagt litt flaks, men forrige arbeidsgiver hadde kommunisert at de ville gi meg mer ansvar med tiden (uflaks for dem at de drøyet det for lenge). 

Anonymkode: 01b4f...371

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...