AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #1 Skrevet 7. april 2022 Fikk for litt siden en mail som var kamuflert som mail fra Digipost der de hevdet at jeg måtte betale en ubetalt faktura. Ettersom mailen var prikklik så klikket jeg inn på linken og innså at det var noe snusk. Så bare vær oppmerksom. Disse jævlene blir mer og mer proffe 😅😩 Anonymkode: a7578...4a1 5 1
enkefru Skrevet 7. april 2022 #2 Skrevet 7. april 2022 Dessverre en gjenganger det der som dukker opp med ujevne mellomrom. Alltid være obs! Og aldri følg linkene i mailen. Godt du ikke gikk på! Alt for mange er på «autopilot», alt for ofte
Million Skrevet 7. april 2022 #3 Skrevet 7. april 2022 Takk for advarselen! Jeg følger med på all sånn informasjon som er å finne om kjente scams på nettet.
Mezzosoprena Skrevet 7. april 2022 #4 Skrevet 7. april 2022 Men uansett om mailen er svindel eller ikke - man bruker ikke linken i mailen... Man går inn via appen eller nettsiden til det aktuelle stedet 1 1
Million Skrevet 7. april 2022 #5 Skrevet 7. april 2022 Teatrica skrev (43 minutter siden): Men uansett om mailen er svindel eller ikke - man bruker ikke linken i mailen... Man går inn via appen eller nettsiden til det aktuelle stedet Det pleier alltid jeg å gjøre, klikker aldri på noe, men jeg har forståelse for at det kan glippe når man får en som tilsynelatende kommer fra en pålitelig kilde og kan virke tilforlatelig/troverdig nok. Det ville imidlertid skramlet kraftig i mine varselklokker om en epost fra Digipost førte til et sted der de ba om kortnummer og slike opplysninger for å få betaling for noe... Digipost er jo ingen betalingsformidler! Man skriver ofte om hvor gode i norsk mange av disse svindel-emailene er blitt, rett og slett fordi svindlerne gir oversettingsoppdrag til norske oversettere først. Jeg tenker noen ganger på de norske oversetterne som sitter og har som jobb og tar seg betalt for noe de åpenbart MÅ skjønne er ment til svindel.... 😤 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #6 Skrevet 7. april 2022 Takk for at du sier i fra. Svindlerene blir bare frekkere og frekkere. Et familiemedlem fikk en mail om at hun måtte betale toll på en vare hun hadde bestilt fra utlandet. Mailen så veldig ekte ut, og av en eller annen grunn tikket den inn i innboksen den ene gangen familiemedlemmet bestilte noe fra nettet... Jeg hater disse utspekulerte svindlerne! Anonymkode: e28c3...637 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #7 Skrevet 7. april 2022 Sjekk alltid epost adressen mailen er sendt fra, det kan gi en veldig god pekepinn på om det er scam. Anonymkode: 55b60...c33 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #8 Skrevet 7. april 2022 En grei regel er å gå direkte på nettsiden som påstår å være avsender også logge seg inn der. Om digipost sender melding om faktura, gå direkte på digiposten og ikke via linken. Om det er banken, posten, altinn osv osv. Anonymkode: 511aa...15c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #9 Skrevet 7. april 2022 men når du klikker på sånne lenker i e-posten, så er det vel en risiko for at ett eller annet dritt infiserer maskinen din? Anonymkode: d88e7...2b8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #10 Skrevet 7. april 2022 Lå fakturaen i Digipost, da? Anonymkode: 65deb...d0f
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #11 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lå fakturaen i Digipost, da? Anonymkode: 65deb...d0f Nei, ingen faktura 🙁 ts Anonymkode: a7578...4a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå