Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mottatt krav til dødsboet etter min mor, som døde i januar 2019. Det ble ikke utstedt proklama. Kan kreditorer fremme krav mange år etter dødsfallet? 

Anonymkode: ee9d6...829

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Usikker iom. at det ikke ble utstedt proklama.  Korttenkt av deg/dere å ikke gjøre det. Da blir alle krav slettet etter 6 uker.

Anonymkode: 4a353...7e9

AnonymBruker
Skrevet

Har det vært fristavbrudd? Eller kan du vise til foreldesesfristen på tre år? 

Anonymkode: 39710...a0f

Skrevet

Er kravet fra Januar Februar Mars  2019 så er kravet foreldet 

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Shopgirl2014
Skrevet
Shopgirl2014 skrev (1 minutt siden):

Jeg har kun mottatt et krav fra et inkassobyrå, hvor det kun står hvem som er kreditor. Ikke noe om hva det gjelder eller når kravet er fra. 

Jeg synes det er pussig at man kan sende krav, så mange år etter dødsfallet.

Den alminnelige foreldelsesfristen er tre år. Jeg ville ha bedt om å få opplyst grunnlaget for kravet og stilt spørsmål ved om ikke kravet er foreldet, så får du se hva de svarer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tjueto skrev (14 timer siden):

Den alminnelige foreldelsesfristen er tre år. Jeg ville ha bedt om å få opplyst grunnlaget for kravet og stilt spørsmål ved om ikke kravet er foreldet, så får du se hva de svarer. 

Det gjelder ikke ved fristavbrudd. Spørsmålet er hvordan dette blir ved dødsfall, om posten/mail har gått til feil sted i mellomtiden. Den varianten har jeg ikke vært borte i. 

Men helt enig i denne tilnærmingen, ville stilt de samme spørsmålene. 

AnonymBruker
Skrevet

Sa dere ikke nei til arven vil også gjelda følge med. 

Anonymkode: 4463c...eb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det gjelder ikke ved fristavbrudd. Spørsmålet er hvordan dette blir ved dødsfall, om posten/mail har gått til feil sted i mellomtiden. 

Skyldneren har vært død i over tre år, og arvingen har vært uvitende om fordringens eksistens fram til nå. Ingen av de måtene kreditor må gå fram på for å bryte av foreldelsesfristen (erkjennelse, rettslige skritt, administrativ avgjørelse, tvangsfullbyrdelse, konkurs, gjeldsforhandling og skifte) er da aktuelle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sa dere ikke nei til arven vil også gjelda følge med. 

Anonymkode: 4463c...eb8

spørsmålet er vel om sånne krav kan være foreldet (eller ikke?) hvis det har gått en viss tid etter dødsfallet. 

Anonymkode: b1abd...efc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...