AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #1 Skrevet 7. april 2022 Har et barn på 7 år som nylig har fått påvist ADHD, h*n har en del uro i kroppen, men er ikke stygg eller utagerende mot noen. Jeg er skeptisk til ADHD medisin, dere som har barn med ADHD, bruker de medisin? Anonymkode: 66eb6...9a4
Karma91 Skrevet 7. april 2022 #2 Skrevet 7. april 2022 Just now, AnonymBruker said: Har et barn på 7 år som nylig har fått påvist ADHD, h*n har en del uro i kroppen, men er ikke stygg eller utagerende mot noen. Jeg er skeptisk til ADHD medisin, dere som har barn med ADHD, bruker de medisin? Anonymkode: 66eb6...9a4 Hvordan presterer han på skolen i henhold til konsentrasjon osv? Ville sett det Ann, husk at selv om dere prøver medisiner så er det ikke dermed gitt at dere MÅ fortsette på dem 3
Supersmurf Skrevet 7. april 2022 #3 Skrevet 7. april 2022 Hvis han fungerer sosialt og henger med på fagene, så tenker jeg at det ikke er sikkert han trenger medisin. Jeg ville ha fulgt godt med og hatt tett dialog med lærer. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #4 Skrevet 7. april 2022 Jeg ser absolutt ingen grunn til å ikke prøve ut medisin. Tenk om han får en helt annen hverdag med medisin? Hvis det ikke fungerer så slutter dere jo selvsagt. Anonymkode: 37787...ab9 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #5 Skrevet 7. april 2022 Dette synes jeg man kan ha en åpen dialog med barnet om sammen med lege? Spørre om det er situasjoner som ofte er krevende og vanskelige for barnet? Og så snakke med lege om medikamenter kan tenkes å hjelpe på dette mer enn bare tilrettelegging? Anonymkode: b667f...3b7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #6 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har et barn på 7 år som nylig har fått påvist ADHD, h*n har en del uro i kroppen, men er ikke stygg eller utagerende mot noen. Jeg er skeptisk til ADHD medisin, dere som har barn med ADHD, bruker de medisin? Anonymkode: 66eb6...9a4 Her ble det en ny hverdag for barnet med medisiner. Barnet sa at det var mye ryddigere i hodet etter medisinstart . Skole og lekser gikk også som en lek etterpå. Det sosiale ble også mye bedre. Anonymkode: bb96b...bbc 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #7 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har et barn på 7 år som nylig har fått påvist ADHD, h*n har en del uro i kroppen, men er ikke stygg eller utagerende mot noen. Jeg er skeptisk til ADHD medisin, dere som har barn med ADHD, bruker de medisin? Anonymkode: 66eb6...9a4 Bruker medisin ja. Men måtte ha to runder med utprøving av ulike medisiner og doser før vi fant noe som passet. Det må dere også om du ønsker medisin for barnet. Kort oppsummert: Trenger barnet medisin for å klare å henge med på skolen, så bør dere prøve. Trenger ikke barnet medisin for å mestre skolen, så dropp det. Anonymkode: 055b7...68c 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #8 Skrevet 7. april 2022 Her ble det nei, grunnet bivirkninger. Anonymkode: 0a168...c48
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #9 Skrevet 7. april 2022 Medisin. Det er svært lett å ende opp som mobbeoffer når man har adhd, fordi man ikke klarer å regulere seg godt nok til at andre barn ikke reagerer negativt. Her fikk ikke barnet diagnose før han var 11 år, og de første årene på skolen gikk bra. Da er alle svært umodne. Fra han var 9 år begynte de andre å regulere seg bedre, og reagerte på hans oppførsel. Da begynte mobbing. Selv om skeptisk til medisiner ville jeg heller tatt sjanse på det enn å risikere at barnet mitt får sosiale utfordringer etterhvert. Anonymkode: 0c7a4...4c7 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #10 Skrevet 7. april 2022 Barnet mitt er flink på skolen, h*n ligger over gjennomsnittet faglig. De er en liten klasse på et lite sted, er ikke så veldig sosial. Grunnen til at jeg ikke ønsker medisin er pga bivirkningene, hører så ofte om barn som får medisin og blir «dopa». vet og om flere voksne med ADHD som sluttet med medisin når de ble voksne, og er sint på foreldrene fordi de «tvang» på de medisin som barn. synes det er så vanskelig, lærer vil ha h*n på medisin, men han har aldri likt barnet mitt. ts Anonymkode: 66eb6...9a4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #11 Skrevet 7. april 2022 Både han og jeg er medisinert. Begge fikk et nytt liv av medisinene. Det handler ikke bare om det ytre heller, men hvordan man føler seg innvendig. Tankekjør og kaos er ikke godt for noen. jeg ser absolutt argumentet ditt med bivirkninger. Det holdt igjen meg i mange år og. Men jeg kunne ikke nekte å ta noe jeg ville gi barnet mitt. Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke begynte før. men det er og viktig å huske at det heter medisinutprøving for en grunn. Ikke alle funker optimalt på den første de prøver. Noen har mer bivirkninger enn andre, noen krasjer det med når man øker, og selv om virkestoffet er det samme, har de ulik effekt og bivirkninger på ulike folk. Hverken jeg eller guttungen tålte Ritalin. Det gikk bra i starten, men etter økning kom bivirkningene på rekke og rad. Han tålte heller ikke medikinet som jeg tåler, men equasym gikk helt supert! Ingen av oss har bivirkninger utover litt småkvalme første uka etter økning. Anonymkode: 729a3...26d 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #12 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Barnet mitt er flink på skolen, h*n ligger over gjennomsnittet faglig. De er en liten klasse på et lite sted, er ikke så veldig sosial. Grunnen til at jeg ikke ønsker medisin er pga bivirkningene, hører så ofte om barn som får medisin og blir «dopa». vet og om flere voksne med ADHD som sluttet med medisin når de ble voksne, og er sint på foreldrene fordi de «tvang» på de medisin som barn. synes det er så vanskelig, lærer vil ha h*n på medisin, men han har aldri likt barnet mitt. ts Anonymkode: 66eb6...9a4 Min snart 11-åring har gått på medisiner i litt over seks år. Hun har ingen bivirkninger ut over lett nedsatt matlyst og litt ustabilt humør en ukes tid ved doseøkning. Uten medisiner sliter hun enormt med konsentrasjon, uro, irritabilitet, samarbeid, jeg hører det på stemmen hennes om hun ikke er medisinert fordi den får en hardere og amprere klang. Med medisiner fungerer hun omtrent aldersadekvat. Hun vil selv ha medisin, fordi hun har det mye bedre med seg selv når hun får hjelp til impulskontroll, fokus og ro. Anonymkode: 24c5c...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #13 Skrevet 7. april 2022 Hva med å prøve og prat mye med barnet om det før og underveis om hvordan det oppleves, så kan dere heller ha lav terskel for å slutte. skolesystemet vårt er dessverre ikke designet for barn med mye uro i kroppen. Selv om det går fint nå vil det etter hvert bli større og større behov for å holde konsentrasjonen lengre tid om gangen. jeg skjønner at du er skeptisk, men jeg har møtt på elever på vgs som først da har blitt diagnostisert (fordi de var jo ikke utagerende mot andre) og fått prøve medisiner, og som plutselig får igjen mestringsfølelsen på skolen som de mista en gang på barneskolen, fordi de endelig klarer å konsentrere seg. Anonymkode: a4562...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #14 Skrevet 7. april 2022 Jeg nekta medisin til min sønn. Var overbevist om at det ikke var bra å medisinere barn med så sterke stoffer. Han kranglet seg til å prøve medisin som 16 åring. Ingen tvil om at han skulle hatt det før. Vi gikk flere runder før vi fant riktig medisin og dose, men når det først klaffet, var det som natt og dag. Jeg angrer dom en hund for alt jeg har påført han ved å nekte han medisiner. Anonymkode: 1e3b3...f8d 1 7
Karma91 Skrevet 7. april 2022 #15 Skrevet 7. april 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Barnet mitt er flink på skolen, h*n ligger over gjennomsnittet faglig. De er en liten klasse på et lite sted, er ikke så veldig sosial. Grunnen til at jeg ikke ønsker medisin er pga bivirkningene, hører så ofte om barn som får medisin og blir «dopa». vet og om flere voksne med ADHD som sluttet med medisin når de ble voksne, og er sint på foreldrene fordi de «tvang» på de medisin som barn. synes det er så vanskelig, lærer vil ha h*n på medisin, men han har aldri likt barnet mitt. ts Anonymkode: 66eb6...9a4 De skal jo ikke bli "Dopa" på det. Da har de fått helt feil medisiner 😛 er som sakt opp til deg. Om han fungerer fint ellers så er det jo en sak, men er jo en grunn til at han ble utredet får ADHD i utgangspungtet. Hadde jo ikke blitt det om allt virket helt vanlig? Barn får jo utredning får at man skal kunne hjelpe dem, å om medisiner kan hjelpe hvorfor ikke? man kan jo også vente noen stund å se hvordan ting utvikler seg.
Burugla63 Skrevet 7. april 2022 #16 Skrevet 7. april 2022 Godt spørsmål du stiller her hva er du skeptisk til ? . Jeg har ADHD å brukt medisiner siden jeg var 15 år så langt over ett tiår. Jeg hadde det fryktelig vondt før jeg startet på medisiner . Jeg fikk det så godt etter jeg startet . 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #17 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet mitt er flink på skolen, h*n ligger over gjennomsnittet faglig. De er en liten klasse på et lite sted, er ikke så veldig sosial. Grunnen til at jeg ikke ønsker medisin er pga bivirkningene, hører så ofte om barn som får medisin og blir «dopa». vet og om flere voksne med ADHD som sluttet med medisin når de ble voksne, og er sint på foreldrene fordi de «tvang» på de medisin som barn. synes det er så vanskelig, lærer vil ha h*n på medisin, men han har aldri likt barnet mitt. ts Anonymkode: 66eb6...9a4 Bivirkninger vil alle oppleve innledningsvis. Disse går etterhvert over. Redusert matlyst kan være en permanent bivirkning men da er kunsten å lære barnet å spise på rutine. Dessuten er det ulik bivirkningsprofil på de forskjellige medisinene. Og selv om et barn tåler Ritalin godt gjør kanskje ikke et annet det. Greia er at man må prøve seg fram på dose og type preparat. Det finnes ikke noe universal oppskrift for alle. Og jeg kan love deg at de ikke blir "dopa" med riktig medisin i riktig dose. Anonymkode: 055b7...68c 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #18 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her ble det nei, grunnet bivirkninger. Anonymkode: 0a168...c48 Masse forskjellige medisiner å få. Anonymkode: dd693...29e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #19 Skrevet 7. april 2022 Vanskelig å si, men jeg har til nå ikke truffet venninner som har opplevd de fungerer slik de ønsker uten diagnose/medisiner. Man må nok se det an kontinuerlig og ikke bruke argumentene du gjør. Spør barnet det gjelder. Anonymkode: b667f...3b7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #20 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har et barn på 7 år som nylig har fått påvist ADHD, h*n har en del uro i kroppen, men er ikke stygg eller utagerende mot noen. Jeg er skeptisk til ADHD medisin, dere som har barn med ADHD, bruker de medisin? Anonymkode: 66eb6...9a4 Det kommer helt ann på barnet. Vi bruker ingen medisin. Men tilrettelegger med søvn, nok mat, pauser osv. Det fungerer greit. Men han er ikke utaggerende! Anonymkode: 3ac57...04c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå