AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #1 Skrevet 7. april 2022 Hei Lang historie kort jeg har fått diagnosert et sykdom som gjør at jeg trives godt i varmen. Jeg får mindre plager/smerter av å være i sol og varme. Jeg kommer fra Pakistan der pleier det å være rundt 40 grader. Men de siste 3.5 årene har jeg ikke fått reist pga økonomiske problemer. Nå som jeg har fått den sykdommen så vil jeg at jeg skal reise til Pakistan og tilbringe minst 2-3 måneder der pga helsa mi. Men det er to problemer. Første er at jeg skal begynne å ta noen injeksjoner. Man kan reise selvom man går på de injeksjonene men legene vil at jeg skal være i Norge de første 3 månedene for å se om hvordan sykdommen utvikler seg osv. Jeg er ferdig med de første 3 månedene rundt 15 august. Det andre probelemet er at dattera mi som er 6 år gammel skal starte skole i august. Pga henne får jeg ikke reist. Når jeg er ferdig med de 3 første månedene så er det bare noen få dager igjen til skolestart. Jeg kan ikke la henne være igjen og kan heller ikke tvinge henne til å reise pga skole. Spørsmålet mitt er om det går ann å utsette skolen hennes i ca 6 til 8 uker??? Om hun kan starte skole i oktober istedenfor august? Så vi får reist. Kan legen hjelpe meg med dette? Hvordan går jeg frem? Hvem skal jeg kontakte? Hva slags konsekvenser kan dattera mi få? takk på forhånd🥰 Anonymkode: 228f9...ffc
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #2 Skrevet 7. april 2022 Svaret er NEI!!!!!!! Anonymkode: 6a485...135 23
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #3 Skrevet 7. april 2022 Nei, det går ikke an! Anonymkode: 949ef...4fd 9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #5 Skrevet 7. april 2022 Du synes det er en god ide å la dattera di begynne to måneder etter de andre når de har funnet venner, blitt vant til skolesituasjonen og vet hvordan ting fungerer? Pålegge lærer å ta ny intro med en elev som ikke fikk med seg de viktigste dagene i et barns liv? Ok, ta kontakt med rektor. Anonymkode: 71e37...566 22
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #6 Skrevet 7. april 2022 MÅ du dra til Pakistan? Kan du ikke bare dra til Spania som er mye nærmere så får du heller dra dit hver gang ungen har ferie? Anonymkode: 1fe1e...04f 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #7 Skrevet 7. april 2022 Nei da må du såfall skrive henne ut av skolen og inn igjen. Og det er jo veldig dumt at hun går glipp av alle de kjekke aktivitetene i starten der de blir kjent. Anonymkode: d7ca9...aa4 3
Karma91 Skrevet 7. april 2022 #8 Skrevet 7. april 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hei Lang historie kort jeg har fått diagnosert et sykdom som gjør at jeg trives godt i varmen. Jeg får mindre plager/smerter av å være i sol og varme. Jeg kommer fra Pakistan der pleier det å være rundt 40 grader. Men de siste 3.5 årene har jeg ikke fått reist pga økonomiske problemer. Nå som jeg har fått den sykdommen så vil jeg at jeg skal reise til Pakistan og tilbringe minst 2-3 måneder der pga helsa mi. Men det er to problemer. Første er at jeg skal begynne å ta noen injeksjoner. Man kan reise selvom man går på de injeksjonene men legene vil at jeg skal være i Norge de første 3 månedene for å se om hvordan sykdommen utvikler seg osv. Jeg er ferdig med de første 3 månedene rundt 15 august. Det andre probelemet er at dattera mi som er 6 år gammel skal starte skole i august. Pga henne får jeg ikke reist. Når jeg er ferdig med de 3 første månedene så er det bare noen få dager igjen til skolestart. Jeg kan ikke la henne være igjen og kan heller ikke tvinge henne til å reise pga skole. Spørsmålet mitt er om det går ann å utsette skolen hennes i ca 6 til 8 uker??? Om hun kan starte skole i oktober istedenfor august? Så vi får reist. Kan legen hjelpe meg med dette? Hvordan går jeg frem? Hvem skal jeg kontakte? Hva slags konsekvenser kan dattera mi få? takk på forhånd🥰 Anonymkode: 228f9...ffc Synes dette høres ut som en dårlig ide. Hun trenger denne tiden på å etablere seg å få venner osv. Blir vanskeligere får datteren din å starte noen mnd senere en de andre. Da må du enten avtale med familie hun kan bo hos mens du er borte eller vente med å ta turen til neste sommer. 11
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #9 Skrevet 7. april 2022 Juridisk, kan du takke nei til skoleplassen og si hun har hjemmeundervisning, og søke henne inn igjen når du kommer hjem.. MEN; da er det ikke sikkert hun kommer i samme klasse som vennene sine, og hun kan komme på en annen skole og din nærmeste skole er ‘’full’’ og en annen skole innen rimelig avstand har kapasitet… Juridisk sett altså… Anonymkode: a7536...e46 8 1
Leeloo Skrevet 7. april 2022 #10 Skrevet 7. april 2022 Er dette en sykdom der det er anerkjent at et varmt klima hjelper? Kan du ev. få støtte fra NAV (elle hvem den ev. er som er rett instans) og heller dra til Spania og la barnet starte på den norske skolen der? Hvis ikke ville jeg utsatt det til neste sommer og reist da. Hadde det vært et annet trinn enn 1. så kanskje, men ikke 1. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #11 Skrevet 7. april 2022 Kan du ikke heller dra til Spania og få barnet ditt inn på en norsk skole detr? Anonymkode: ee290...cdf 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #12 Skrevet 7. april 2022 Du kan ikke finne på å ikke la datteren din starte i 1 klasse til vanlig tid. Det er noe av den mest sårbare og viktige tiden i hele barndommen. Hun vil få en enorm ulempe! Så nei, dette her må du bare legge fra deg. Anonymkode: 5ca52...924 10
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #13 Skrevet 7. april 2022 Konsekvensene datteren din kan få er store, hun vil gå glipp av viktig læring i oppstarten av skoleåret og hun vil henge bak de andre elevene når hun da kommer tilbake. Starten av 1. klasse er et av de mest sårbare tidspunktene å gå glipp av. Å miste to måneder midt i 4. klasse vil på mange måter være enklere å ta igjen (om barnet ikke har lærevansker eller språkproblemer). Så du bør absolutt sørge for at hun får gått på skolen fra starten av august, da hun skal starte. Kan hun bo hos sin far i denne perioden, og du reise alene? Eller så må du utsette injeksjonene til du kommer tilbake, og heller reise nå mens hun fortsatt går i barnehagen, og komme tilbake før skolen starter. Anonymkode: 3e45b...017 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #14 Skrevet 7. april 2022 Selvfølgelig kan du det, det er ikke skoleplikt i Norge, kun undervisningsplikt. Det høres ut som dere begge kan få et bedre liv hvis helsen din bedrer seg, så ta henne med og gjør det du trenger. Men det krever at du setter deg inn i hjemmeundervisning og gir henne det hun trenger av pensum til hun begynner på skolen, og sørger for å få godkjent hjemmeskole til henne fra kommunen. Det er flere Facebook-grupper for hjemmeskole du kan få mer info i. Og argumentet med at hun kommer til å slite med å komme inn i gjengen hvis hun mister 2 mnd? 🤣 Da kunne ingen noensinne byttet skole pga flytting eller mobbing noensinne uten katastrofe. 🤣 Barn tilpasser seg slike bagateller. Anonymkode: 0fb76...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #15 Skrevet 7. april 2022 Hva med at hun går på skole i pakistan 1år?☺️ Anonymkode: 50a6e...e74
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #16 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Selvfølgelig kan du det, det er ikke skoleplikt i Norge, kun undervisningsplikt. Det høres ut som dere begge kan få et bedre liv hvis helsen din bedrer seg, så ta henne med og gjør det du trenger. Men det krever at du setter deg inn i hjemmeundervisning og gir henne det hun trenger av pensum til hun begynner på skolen, og sørger for å få godkjent hjemmeskole til henne fra kommunen. Det er flere Facebook-grupper for hjemmeskole du kan få mer info i. Og argumentet med at hun kommer til å slite med å komme inn i gjengen hvis hun mister 2 mnd? 🤣 Da kunne ingen noensinne byttet skole pga flytting eller mobbing noensinne uten katastrofe. 🤣 Barn tilpasser seg slike bagateller. Anonymkode: 0fb76...ad4 For mange barn er jo bytting av skole pga flytting katastrofe. Dette er ingen bagatell, og slett ikke alle barn er tilpasningsdyktige. Anonymkode: 80334...189 6 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #17 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med at hun går på skole i pakistan 1år?☺️ Anonymkode: 50a6e...e74 Det hadde jeg aldri gjort, med mindre man fant en skole som følger norsk læreplan. Anonymkode: 91973...207 2
Luckiness Skrevet 7. april 2022 #18 Skrevet 7. april 2022 Uavhengig av om dette er mulig eller ei så synes jeg absolutt ikke skolestart skal utsettes. Hun kommer til å gå glipp av mye! Både i form av å bli trygg, bygge relasjoner, få venner… Så selv om din lidelse sikkert er plagsom og går utover din livskvalitet så må jenten din gå foran! Nå vet jeg absolutt ikke hvilken lidelse du har. Men hvis det generelt er varme, og ikke sollyset, som gir deg bedring så finnes det jo tiltak her i Norge. Sauna, infrarød sauna, oppvarmet basseng o.l. 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #19 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hei Lang historie kort jeg har fått diagnosert et sykdom som gjør at jeg trives godt i varmen. Jeg får mindre plager/smerter av å være i sol og varme. Jeg kommer fra Pakistan der pleier det å være rundt 40 grader. Men de siste 3.5 årene har jeg ikke fått reist pga økonomiske problemer. Nå som jeg har fått den sykdommen så vil jeg at jeg skal reise til Pakistan og tilbringe minst 2-3 måneder der pga helsa mi. Men det er to problemer. Første er at jeg skal begynne å ta noen injeksjoner. Man kan reise selvom man går på de injeksjonene men legene vil at jeg skal være i Norge de første 3 månedene for å se om hvordan sykdommen utvikler seg osv. Jeg er ferdig med de første 3 månedene rundt 15 august. Det andre probelemet er at dattera mi som er 6 år gammel skal starte skole i august. Pga henne får jeg ikke reist. Når jeg er ferdig med de 3 første månedene så er det bare noen få dager igjen til skolestart. Jeg kan ikke la henne være igjen og kan heller ikke tvinge henne til å reise pga skole. Spørsmålet mitt er om det går ann å utsette skolen hennes i ca 6 til 8 uker??? Om hun kan starte skole i oktober istedenfor august? Så vi får reist. Kan legen hjelpe meg med dette? Hvordan går jeg frem? Hvem skal jeg kontakte? Hva slags konsekvenser kan dattera mi få? takk på forhånd🥰 Anonymkode: 228f9...ffc Jeg skjønner ikke. Du vil være i Pakistan i 2-3 måneder. Etter 3 måneder der, så begynner skolen til datteren din. Men da har du jo fått hele tre måneder i Pakastan! Returner etter de 3 månedene, og la henne begynne på skolen til skolestart. Tar du henne ut av skolen i to måneder til, så blir jo oppholdet ditt der på 5 måneder, ikke 2-3. Anonymkode: 80334...189
Example Skrevet 7. april 2022 #20 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Selvfølgelig kan du det, det er ikke skoleplikt i Norge, kun undervisningsplikt. Det høres ut som dere begge kan få et bedre liv hvis helsen din bedrer seg, så ta henne med og gjør det du trenger. Men det krever at du setter deg inn i hjemmeundervisning og gir henne det hun trenger av pensum til hun begynner på skolen, og sørger for å få godkjent hjemmeskole til henne fra kommunen. Det er flere Facebook-grupper for hjemmeskole du kan få mer info i. Og argumentet med at hun kommer til å slite med å komme inn i gjengen hvis hun mister 2 mnd? 🤣 Da kunne ingen noensinne byttet skole pga flytting eller mobbing noensinne uten katastrofe. 🤣 Barn tilpasser seg slike bagateller. Anonymkode: 0fb76...ad4 Faren er stor for at barnet havner veldig bakpå. Dette er en veldig dårlig idé, og du bør prioritere barnets skolegang. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå