Gå til innhold

i morgen skjer det. NÅ skal jeg klare å slanke meg og forbli slank. Motivasjon, råd og tips-tråd for oss alle!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg bestemt, etter mange kurer, dietter og typisk jojo-slanking, har jeg stadig blitt tjukkere og tjukkere. Jeg er ikke fornøyd og jeg blir jo eldre! Jeg vil rett og slett ikke leve slik lenger. 

Dagen i moren har jeg ventet lenge på. Jeg har mentalt forberedt meg og det var ikke tilfeldig at jeg skal begynne til påsken. Fordi, jeg skal kose meg også, bare ikke like ofte, og ikke like mye av gangen.

Nå skal jeg ikke på noen kur, men en endring av kostholdet!

Er det noen som har gjort det samme som har tips til hva som funker? Vurderer å kjøpe en pen sommerkjole i noen størrelser for liten nå, men vet ikke om jeg tør. Har også en bukse jeg vil inn i til høsten. Kan jeg sette meg veie-mål? Hvordan har du klart det? Håper vi kan motivere hverandre her!

Anonymkode: ae142...2b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff nei, trives med vekta mi.

Anonymkode: 4eadb...815

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke starte i dag?

Anonymkode: d1d36...30d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg bestemt, etter mange kurer, dietter og typisk jojo-slanking, har jeg stadig blitt tjukkere og tjukkere. Jeg er ikke fornøyd og jeg blir jo eldre! Jeg vil rett og slett ikke leve slik lenger. 

Dagen i moren har jeg ventet lenge på. Jeg har mentalt forberedt meg og det var ikke tilfeldig at jeg skal begynne til påsken. Fordi, jeg skal kose meg også, bare ikke like ofte, og ikke like mye av gangen.

Er det noen som har gjort det samme som har tips til hva som funker? Vurderer å kjøpe en pen sommerkjole i noen størrelser for liten nå, men vet ikke om jeg tør. Har også en bukse jeg vil inn i til høsten. Kan jeg sette meg veie-mål? Hvordan har du klart det? Håper vi kan motivere hverandre her!

Istedet får å sette vekt mål forsøk å sett midje mål. Jeg måtte legge om kostholdet grunnet svangerskaps diabetes å kommer til å forsøke holde det etter fødsel :)

• Liker 1
Skrevet

Vil gjerne bli med deg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg begynte på det samme dag 1 i sommerferien min i fjor. Tenkte først det var dumt å «ødelegge» ferien min med å begrense hva jeg kunne spise, men det viste seg å være det beste jeg har gjort. Ferien gjorde at jeg hadde tid til å ta fornuftige valg i matveien og komme i gang med å bevege meg mer før hverdagen kom med sine mange krav. 

Dette har funket for meg (du må finne ut hva som funker for deg):

Punkt 1: få kontroll på kaloriene. Beregn sånn ca hva du forbrenner (Google TDEE calculator) Logg hva du spiser i en app. Det gir deg oversikt over kaloriene inn. Hvis du ligger 500 i minus går du ned ca 0,5 kg i uken

Logg alt! Også hvis du spiser mer enn planlagt. Du lærer noe av det også.

I starten logget jeg gjerne hele dagen kvelden før. Det å fordele kaloriene utover gjorde at jeg ikke snackset for jeg visste hva neste måltid var.For meg er 4 måltid riktig. En sunn og planlagt kvelds gjør at jeg ikke snoker i skap.

Spiser ikke utenom måltider, det er faktisk greit å være sulten en stund før middag. Og man trenger ikke bli stappmett. 

Sett delmål. Begynn med 5 kg ned. Finn premier som ikke handler om mat. Jeg kjøpte Fitbit til mitt første mål, bruke den hver dag.

Vær ansvarlig ovenfor noen. For meg har «vi som skal ned i vekt» tråden her vært gull. Det at jeg skal rapportere vekten min en gang i uken har gitt meg ekstra fokus. Har også stor glede av treningsdagbok (både egen og andres). 

Lykke til TS, dette klarer du!!

Endret av Bokdamen
Skrevet

Jeg har gjort det, og det som fungerer er å ikke gi opp :) de fleste har en sprekk eller fem. Ok, da fortsetter du samme dag eller senest dagen etter.

Ikke sett deg for strenge mål. Jeg misliker "skal ned 10 kg før sommeren", for hva skjer om du går ned 6 kg? Da føler du deg mislykket, selv om du bør være stolt over de kiloene! Husk at livet skjer. Du eller barna blir syke, du skal på ferie, du har det travelt. Ikke forvent at alt går som planlagt mens du skal ned i vekt. Men trikset er å ikke gi seg etter motgang. Jeg stod på vektplatå i 4 uker i strekk i blant før det løsnet. Ga meg ikke.

Jeg spiste alt jeg pleide, men i mindre porsjoner. For eksempel pasta, da var porsjonen liten, mens suppe hadde jeg stor porsjon. Spis til du ikke er sulten lengre, ikke til du er stappmett. Litt godteri to valgfrie dager i uka fungerte for meg. Det er ikke farlig å være sulten mellom måltider, det er normalt.

Husk å måle med målebånd også, ikke bare vekt. 

• Liker 3
Skrevet

Har du vurdert om denne jojogreia og konseptet slankekur er årsaken til at du mislykkes?

Kun en minimal prosentandel klarer holde vekta etter slankekur. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Disiplin! Du må si Nei nå, og starte med en gang. Jeg klarer det, men kommer på gotteri kanskje 1 gng i uken.  Just Do it funker. Har gått ned 5 kilo på 4 uker

Anonymkode: c5f3b...8de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd ca alt mulig av dietter, godtestopp, kun lørdager, kun sukkerfritt, bla bla. Men det eneste som faktisk har fungert for meg er å telle kalorier.

Har også en slik fitbit klokke som er utrolig motiverende med skritteller, påminnelser om at man må bevege seg, søvn osv. Bruker i tillegg den appen som heter Myfitnesspal der jeg loggfører alt jeg spiser og drikker. Jeg koser meg OFTE, men bare litt om gangen så jeg holder meg under grensen.

Har gått ned 11 kg på det til nå og jeg trener ikke engang, kun jobb og husarbeid 🙂

Anonymkode: 94965...59b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Disiplin! Du må si Nei nå, og starte med en gang. Jeg klarer det, men kommer på gotteri kanskje 1 gng i uken.  Just Do it funker. Har gått ned 5 kilo på 4 uker

Ja også trene og telle kalorier. Lifesum er en bra app som jeg bruker for å telle. Også bare Do it, uansett om en er sliten og vil ligge i sofaen- kom deg til gymmet eller kom deg ut. 
mikke tenk for mye uten bare kjøre lissom. Sen om en bommer iblandt så er det ok, men prøv å hold det til Max en gang i uka! 

AnonymBruker
Skrevet

Husk at en smell eller tre ødelegger ikke om du henter deg inn etterpå, det ødelegger om du gir opp der og da og mener at hele dagen/uka/måneden er ødelagt. 

Anonymkode: 27763...216

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...