Gå til innhold

Hvordan løser du hverdaglogistikken? Jeg vil ha i pose og sekk....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjemme har mannen og jeg tatt et bevisst valg om at jeg er hjemmeværende, mens han jobber. Han har en veldig krevende jobb, så denne løsningen fungerer veldig bra for oss!

Ikke misforstå meg - jeg vet at jeg er veldig heldig som har så mye fleksibel tid.
Likevel føler jeg meg litt kvelt.

Vi har tre barn som krever sitt - aldre fra første trinn til tenåring.
Mannen er noe bortreist noen ganger i året, gjerne en uke av gangen. Han har mye hjemmekontor, men må til jobben 2-4 ganger tidvis, og kommer hjem rundt middagstider.

Det er jeg som styrer familien AS for det meste, for det frigjør veldig mye fritid for oss som familie - det er lite logistikk og husarbeid som må gjøres når mannen kommer hjem, jeg har tatt alt dette, mens han er den som jobber hardt og får inn mesteparten av pengene.
Jobbe redusert er overhodet ikke en mulighet i jobben hans.

Jeg føler ikke tiden min strekker til likevel?!
Jeg planlegger middager, mat, husker på lekser (dette hender vel at mannen følger opp altså), husker på avtaler, hvor ungene skal når, klargjør det meste - mye faller på meg. Og det er greit, fordi mannen er en jævla surrekopp.
Men jeg rekker ikke alt jeg vil? Jeg kunne tenke meg å se venner, kanskje på kveldstid. En dag i uken kunne dra tilbake til hjembyen min (par timer unna) og treffe venner, trene, gå turer, rydde i hagen, lese bok.
Jeg lurer på om jeg konstruerer et problem som ikke finnes, men når jeg prøver å presse inn alle tingene jeg har lyst til i hverdagen min, SELV om jeg ikke jobber, syns jeg det ikke er nok tid?
Det aller meste handler om barna, og å klargjøre ting, det krever en del å ha full oversikt hele tiden, og være den som passer på.

Vi har lagt opp livet etter at mannen kan ha denne jobben, og jeg unner han det med hele mitt hjerte.
Jeg bare får ikke min egen logistikk til å gå opp, og er redd jeg skal bli bitter om jeg ikke finner en måte å løse det på...

Anonymkode: fed05...b58

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro du gjør mer for barna enn du trenger. Det er jo gjerne slik at man føler man har hendene fulle uansett hvor mange barn man har, hvor store de er, eller hvor mye man jobber. Det er fordi man tilpasser innsatsen etter tilgjengelig tid. Når man går fra ett til to eller to til tre barn så får hvert barn litt mindre tid av deg. 

En tenåring bør kunne klare ganske mye selv - lage mat selv, gjøre egne lekser, huske avtaler og ta offentlig transport selv. Da jeg var tenåring lagde jeg også middag til familien en dag i uken.

Jeg tror de fleste med 100% jobb ved siden av barna vil være mer aktive pådrivere for at barna blir selvstendige, fordi de må bli det. 

Anonymkode: 4ca4a...adb

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med tre barn i skolealder og ingen jobb, vil jeg tro noe av problemet her ligger i at du gjør noe av dette:

-Skjemmer bort barna/forventer for lite av dem (smører matpakke til alle, kjører dit de kan sykle, sitter på sidelinjen på treninger, legger frem klær, rydder rom for dem, gir for lite ansvar for egen leksegjøring e.l)

-Har for høy standard (vasker for ofte/mye, tror alle middager må være gourmet laget fra bunnen av, synes hverdagstøyet til barna bør strykes daglig, tror sengetøy må skiftes annen hver dag og gjør det for barna også e.l)

-Er ustrukturert/en dårlig organisator

Hva av det ovenstående som gjelder, aner jo ikke jeg. Du må nesten se mer nøye på hva tiden din faktisk går til og så vurdere hva som kan fjernes. Du burde ha mer enn nok tid til alt av husarbeid og oppfølging av normaltfungerende, store barn. 

Anonymkode: 6f9ff...d77

De to første stemmer ikke - kan være jeg er en dårlig organisator.
Føles vel kanskje mest på at jeg ikke får gjort noe for meg - lite tid på kvelden til å trene, være med venner, gå en kveldstur, e.l.
På dagtid kan jeg besøke noen bekjente, men de er stykke unna noen av de, og det er nok forventet at jeg alltid er hjemme rundt 15-16 for å ta imot ungene og ha maten klar til mannen kommer hjem… føler meg litt låst over det tror jeg. 

Gjest Geitis
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Føles vel kanskje mest på at jeg ikke får gjort noe for meg - lite tid på kvelden til å trene, være med venner, gå en kveldstur, e.l.
På dagtid kan jeg besøke noen bekjente, men de er stykke unna noen av de, og det er nok forventet at jeg alltid er hjemme rundt 15-16 for å ta imot ungene og ha maten klar til mannen kommer hjem… føler meg litt låst over det tror jeg. 

De klarer å komme hjem til at maten ikke står klart en dag i uka, eller en dag annenhver uke. Ingen har død av å ha takeaway innimellom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro du gjør mer for barna enn du trenger. Det er jo gjerne slik at man føler man har hendene fulle uansett hvor mange barn man har, hvor store de er, eller hvor mye man jobber. Det er fordi man tilpasser innsatsen etter tilgjengelig tid. Når man går fra ett til to eller to til tre barn så får hvert barn litt mindre tid av deg. 

En tenåring bør kunne klare ganske mye selv - lage mat selv, gjøre egne lekser, huske avtaler og ta offentlig transport selv. Da jeg var tenåring lagde jeg også middag til familien en dag i uken.

Jeg tror de fleste med 100% jobb ved siden av barna vil være mer aktive pådrivere for at barna blir selvstendige, fordi de må bli det. 

De er absolutt aktive, og bidrar hjemme og gjør sine egne oppgaver - rydde rom, ta oppvasken, ansvar for lekser.

Det er mer … ikke muligheten til å gjøre som mannen kanskje? Komme hjem til middag f.eks. Være ute på kveldstid. Gjøre noe alene utenfor huset mens han tar fortet.

Geitis skrev (Akkurat nå):

De klarer å komme hjem til at maten ikke står klart en dag i uka, eller en dag annenhver uke. Ingen har død av å ha takeaway innimellom. 

Vi gjør dette også!😂

Så jeg vet egentlig ikke hva problemet mitt er helt… kanskje for høye forventninger til hva som kreves av meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den eldste er tenåring så kan jo vedkommende være barnevakt for de yngre. Hvor ofte skjer det?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det lite tid på kvelden? Hva brukes den til?

Å dra hjem etter jobb for å lage middag, er noe de fleste av oss gjør. Det er også helt normalt at tenåringsbarn kan lage middag av og til, at også menn med viktige jobber kan det og at noen dager tilsier familielogistikken at middag er noe kjapt i forbifarten. 

Det er ikke vanlig å ha flere kvelder i uken til vennetid når man er voksen med tre barn, men tid til en kveldstur og jevnlig trening bør man kunne få til med såpass store barn. 

Anonymkode: 6f9ff...d77

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du burde jo ha tid til å gå turer / trene på dagtid ihvertfall,  vil si du har et luksus problem. 

Anonymkode: fa6f2...a27

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvagjør du på dagtid når barna er på skolen? 

• Liker 14
Skrevet

Både jeg og mannen har krevende jobber og deler på husarbeid, logistikk ol. Jeg har likevel tid til å treffe venner, lese bok, rydde i hagen etc. Tror du må se på hvordan du organiserer dagen din TS. Kanskje du er en perfeksjonist der alt må være ryddig og på stell hele tiden? De fleste ganger er 80% godt nok.

• Liker 7
Gjest Geitis
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De er absolutt aktive, og bidrar hjemme og gjør sine egne oppgaver - rydde rom, ta oppvasken, ansvar for lekser.

Det er mer … ikke muligheten til å gjøre som mannen kanskje? Komme hjem til middag f.eks. Være ute på kveldstid. Gjøre noe alene utenfor huset mens han tar fortet.

Vi gjør dette også!😂

Så jeg vet egentlig ikke hva problemet mitt er helt… kanskje for høye forventninger til hva som kreves av meg.

Sikker på at du ikke vet det? Jeg tror kanskje du gjør det, men har vondt for å ta plass.

Sikker på at dette ikke egentlig handler om at du føler du må ha ordnet alt annet før du får lov til å ta tid for deg selv? 

Men så er husarbeid og oppfølging av barn en typisk jobb som aldri tar slutt og du får dermed aldri fri?

Du må gjøre som resten av oss, lage plass til deg selv, uten å ha dårlig samvittighet for det. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Example said:

Hvagjør du på dagtid når barna er på skolen? 

Det lurer jeg også på.. Du har ca 30 timer i uken uten barn. 

Å ha et plettfritt hjem kan jo ikke ta mer enn 5 timer i uken. Middag etc, 5 timer i ukedagene. 

Da gjenstår det svimlende 20 timer til diverse. Hva i alle dager gjør du, og hvordan orker du et liv med så lite innhold.. 

Anonymkode: fd76e...c60

• Liker 20
Skrevet

jeg jobber deltid, syns jeg er flinkere til å disponere tiden når jeg har mindre "fritid".  Riktig nok bare ett barn, men han har mye aktiviteter + jeg jobber 4 dager i uka og er ikke hjemme før 17-18 tida de dagene jeg jobber. Har også hobbier + hund som krever sitt, i tillegg til husarbeid og alt det der.

Vi har valgt fritidsaktiviteter som ligger nærme til, han kan gå til og fra selv, unntaket er 1 aktivitet hvor barna hentes i buss. Kjøpte en slow cooker, bruker den ganske ofte, gjør matlagningen mye enklere. Gjør det meste av husarbeid mens ungen er på skolen, gjør litt hver dag, så det hoper seg ikke opp. Ungen klarer fint og ordne seg mat hjemme selv, han bidrar også med støvsuging, henge opp klesvask, brette tøy, etc.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at hvis du setter opp en detaljert dagbok fra dag til dag og ser hvordan morgentimene brukes, så vil du finne en del hulrom.

Du har jo tiden der barna er på skolen til å gjøre innom det meste av ærend - handle inn mat, rydde osv. Og disse tingene trengs jo ikke å gjøres hver dag. Trening bør du også få tid til midt på dagen. 

På kveldstid er jo mannen hjemme, så det er bare å stikke ut med en venninne etter middagen er fortært. Hvis ikke kan vel barna fint være hjemme når eldstemann passer dem?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn med 100 % jobb og samme har samboer. Vi får gjort alt det vi ønsker å gjøre. Barna er 5, 8 og 9. Null problem å møte venner eller trene når jeg måtte ønske.

Problemet er vel kanskje at du ikke stiller høye nok krav til barna og mannen burde ta mer del i barna når han er ferdig med jobben.

Anonymkode: 62778...1ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn med 100 % jobb og samme har samboer. Vi får gjort alt det vi ønsker å gjøre. Barna er 5, 8 og 9. Null problem å møte venner eller trene når jeg måtte ønske.

Problemet er vel kanskje at du ikke stiller høye nok krav til barna og mannen burde ta mer del i barna når han er ferdig med jobben.

Anonymkode: 62778...1ab

Det kan nok være det ja…

Jeg vet jeg har kjempemye tid på dagen til å gjøre det jeg vil.
Men jeg kan veldig sjeldent være den som kommer hjem til middag, eller dra ut på kvelden mens han tar barn.

Jeg har vel fritid og egentid. Men føler kanskje jeg har lite valg og muligheter. Forventet at all min tid egentlig går til familien og ingenting utenfor husets fire vegger…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan nok være det ja…

Jeg vet jeg har kjempemye tid på dagen til å gjøre det jeg vil.
Men jeg kan veldig sjeldent være den som kommer hjem til middag, eller dra ut på kvelden mens han tar barn.

Jeg har vel fritid og egentid. Men føler kanskje jeg har lite valg og muligheter. Forventet at all min tid egentlig går til familien og ingenting utenfor husets fire vegger…

Hvorfor det? Du har både en mann og en tenåring i hus som er fullt i stand til å lage en middag, eller i verste fall bestille.

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du trenger ikke alltid være hjemme når ungene kommer hjem fra skolen? Bruker du faktisk 6-8 timer hver dag på husvask og middag? Det høres bare sykt ut. Da har du støv på hjernen for å si det mildt. Barna har ikke de oppgaver i hjemmet? Det burde de ha isåfall. 

Du kunne fint funnet på ting for deg selv, trening, cafe o.l hver dag fra 12-16.. Dette handler ene og alene om prioriteringer.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tid til meg selv er sjelden vare. Når alles behov er dekket og de sover er jeg sliten og orker ikke annet enn å henge i sofaen eller legge meg for å sove. 

Anonymkode: c6d7e...326

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...