Gå til innhold

Dusjing og føning av hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en Shetland sheepdog på 8 mnd som vi prøver å venne til det å bli dusjet. Det går veldig greit! Men føning er helt håpløst. Blir redd, bjeffer og piper. Men må han egentlig fønes? Blir pelsen bedre av det? Ser jo den at det kan bli kaldt å gå ut med våt pels, men da kan vi kanskje bruke dekken…?  Lurer også på hvor ofte det er nødvendig med dusj? Må jo selvsagt dusjes om han er blitt veldig skitten etter tur, men det har ikke vært et problem til nå. Vi har ikke planer om utstilling.

Anonymkode: 6cca5...f6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg en litt annen rase enn det du har, men jeg vasker min hund ca. 1 gang i uka, av og til hver andre uke. Vasker ham alltid etter kveldsturen, slik at han er helt tørr neste morgen. Det er ikke nødvendig å føne hunden for pelsen sin del, men viktig at hunden er helt tørr hvis du skal gå tur, unntatt hvis det er sommer og varmt ute.

Anonymkode: 5ddce...9f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå har jeg en litt annen rase enn det du har, men jeg vasker min hund ca. 1 gang i uka, av og til hver andre uke. Vasker ham alltid etter kveldsturen, slik at han er helt tørr neste morgen. Det er ikke nødvendig å føne hunden for pelsen sin del, men viktig at hunden er helt tørr hvis du skal gå tur, unntatt hvis det er sommer og varmt ute.

Anonymkode: 5ddce...9f5

Takk! 😊 Tror ikke det er nødvendig med så hyppig dusjing på vår hund, men vi bør kanskje dusje han oftere enn vi har gjort hittil. Men virker ikke særlig skitten. Har lest at pelsen bør fønes, men han er jo så redd. Så enten må vi bare trene og trene på tilvenning av føner eller så lar vi være med føning tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det ikke er nødvendig å føne, men jeg ville likevel trent på tilvenning.  Kan jo være dere kommer i en situasjon senere som gjør at dere  Må føne av en eller annen grunn.
Men det er best å gjøre hunder trygg på mange forskjellige lyder, så de er rolig og stødig i forskjellige situasjoner.
Jeg har alltid sørget for at mine hunder blir vant til sjekk av tenner, øre, øyne osv
Den jeg har nå er via omplassering og den må dessverre sederes hver gang den skal til dyrlegen . Den er redd og veldig stresset og glefser etter de som prøver å ta på den .

Anonymkode: 26baa...769

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har border collie, vasker de kanskje 2 ganger i året, om de begynner å lukte skittent. Ellers spyler jeg bare av sand og slikt ved behov.  Fønkng er ikke viktig, er bare raskere å få tørr med føner, men ellers ingen praktisk betydning. 

Anonymkode: 0bc81...c9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 6 mnd shih tzu som ikke røyter og kan stinke fælt etter noen uker uten vask.I tillegg har han pannelugg som vokser ned i øynene. Jeg tar han til salong hver 6 uke.De klipper,bader,føner og tar klørne.

Jeg klarer ikke holde han alene mens jeg utfører klipp,da han hopper og spretter og skal spise saksa og fingrene mine.Farlig i øyeområdet. Ikke så gal pris heller,betaler 600 kr pr gang.

Anonymkode: 4030d...97b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger min hund på fanget med snuten i armkroken når han fønes. Det verste er å få det i fjeset. 

Anonymkode: a0d28...607

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tenker at det ikke er nødvendig å føne, men jeg ville likevel trent på tilvenning.  Kan jo være dere kommer i en situasjon senere som gjør at dere  Må føne av en eller annen grunn.
Men det er best å gjøre hunder trygg på mange forskjellige lyder, så de er rolig og stødig i forskjellige situasjoner.
Jeg har alltid sørget for at mine hunder blir vant til sjekk av tenner, øre, øyne osv
Den jeg har nå er via omplassering og den må dessverre sederes hver gang den skal til dyrlegen . Den er redd og veldig stresset og glefser etter de som prøver å ta på den .

Anonymkode: 26baa...769

Han er litt redd for en del lyder, men det er slikt vi jobber med. Noe har kommet seg. Han reagerer med å ville angripe det som lager lyd eller bare mye bjeffing. Som feks kjøkkenmaskin, stavmixer og støvsugeren. Men det trenes på og nå begynner han å bli roligere særlig med støvsugeren. Den brukes jo litt oftere. Men jeg må ha litt godbiter å avlede han med. 
Jeg får begynne mer å bruke hårføner selv, slik at han venner seg til lyden. Vi er ikke så flink å bruke den. 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg legger min hund på fanget med snuten i armkroken når han fønes. Det verste er å få det i fjeset. 

Anonymkode: a0d28...607

Forstår det med fjeset. Han skal angripe føneren, så det er ikke lett å ikke treffe han i fjeset. Men takk for tips! Vi får prøve litt mer før vi gir opp. 😜

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår det med fjeset. Han skal angripe føneren, så det er ikke lett å ikke treffe han i fjeset. Men takk for tips! Vi får prøve litt mer før vi gir opp. 😜

Om dere lar være noen måneder framover kan det godt være problemet løser seg selv når den blir litt eldre. 

Anonymkode: 0bc81...c9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sett på en litt tykk "buff" over ørene. Passer ikke en vanlig en, kan du fint sy den inn slik at den passer. Nå er hunden blitt åtte måneder og er moden for å stilles krav til. Så krev at den skal stå stille mens du føner. Dette er noe hunden må bli vant til. Og du vil få igjen for å ha satt krav til hunden din, ved andre anledninger hvor den må stå i ro. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

dette er jo raseavhengig. Hvis det ikke står noe om pelsstell på nett, så hør med oppdretter eller Vet. Min ble aldri vasket, iallfall ikke med sjampo osv. (NB en stor industri vil jo seff innbille dyreeiere at sjampo og balsam er kjempeviktig!)  Sannheten er at jo oftere du bruker såpe, jo mer vil hunden lukte "hund" fordi fettproduksjonen stiger når man bruker sjampo etc. Når min ble skitten spylte jeg bare av med spyleslange ute eller i dusjen inne. 

Min tok aldri skade av å gå ute og bli tørr etter feks bading i elver og innsjøer. Dette var en brukshund med underpels og overpels.

Anonymkode: 5cbee...f70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

dette er jo raseavhengig. Hvis det ikke står noe om pelsstell på nett, så hør med oppdretter eller Vet. Min ble aldri vasket, iallfall ikke med sjampo osv. (NB en stor industri vil jo seff innbille dyreeiere at sjampo og balsam er kjempeviktig!)  Sannheten er at jo oftere du bruker såpe, jo mer vil hunden lukte "hund" fordi fettproduksjonen stiger når man bruker sjampo etc. Når min ble skitten spylte jeg bare av med spyleslange ute eller i dusjen inne. 

Min tok aldri skade av å gå ute og bli tørr etter feks bading i elver og innsjøer. Dette var en brukshund med underpels og overpels.

Har lest litt på nett. Det jeg lurte mest på var dette med føning. Hvor ofte han trenger dusjing er nok mye rase betinget. Shetland Sheepdog, som er en brukshund, trenger nok ikke så mye dusjing gjennom året, men jeg var likevel litt usikker på dette. 

AnonymBruker
Skrevet

tror ikke du trenger å føne. Det er jo en brukshund og du kan jo vaske etter kveldsturen..  Men om du vil føne så må du jo som de andre sier bare venne hunden til det. Slik at han til slutt oppfatter føning som bare en deilig stund😄

AnonymBruker
Skrevet

ps. Selv om jeg aldri brukte sjampo elller andre midler så luktet min vår og sommer og friskt hele tiden🤗

Skrevet

Er det en sheltie med mye pels bør den vennes til å fønes. Blir den våt i sommerhalvåret og har et sår/flåttbitt/insektsbitt du ikke har sett, kan det fort utvikle seg våteksem hvis pelsen forblir våt i flere timer. 

Vi har tre sheltier og tispene bades litt oftere enn hannen pga løpetid, så det blir ca 4 ganger pr år for tispene og 3 ganger for hannen. En sheltie er forholdsvis selvrensende, så de trenger sjelden full vask, men det er greit å ta en vask ved røyting etter min erfaring. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

F

Endret av Gøyerepålandet
  • Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Har Langhåret Collie selv, og vi er nødt til å føne etter dusj - om ikke bruker han nærmest dagevis på å bli tørr helt inn til skinnet. Skinn/pels kan gjerne lukte litt surt etter dusj også om vi ikke har fått tørka ordentlig, så jeg sverger til føneren. 

Anonymkode: 1dec7...7d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gøyerepålandet skrev (12 minutter siden):

Jeg har 2 sheltier. Føning, og gjerne med en kraftig blåser vil gjøre pelsstellet mye enklere da all underullen vil løsne og du unngår at den filtrer seg. 

begynn med å ha føneren på laveste styrke. Ha hunden på et bord. Få gjerne en til å hjelpe deg med å holde til å begynne med. Belønn med godbiter.

jeg bader mine ca annenhver mnd. Vasker de under oftere.

Signerer denne, kjøp en blåser og bruk den på lav styrke, kun på beina i starten for tilvenning. Blås litt hver dag, så venner de seg fort til det. Helt genialt å bruke blåser på full guffe på langpelsa hunder. Et av mine beste kjøp til hunden👍 

Anonymkode: a93d0...e68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...