Gå til innhold

Du som er ikke-kristen, er det greit at jeg ønsker deg god påske?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De fleste som feirer jul og påske er ikke kristne. Tror det går helt fint jeg.

Anonymkode: a0a49...9c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Anonymus Notarius skrev (11 minutter siden):

Du - de fridagene er det arbeiderbevegelsen som har skaffa deg, ikke kristendommen. Tidligere var helligdager fri uten lønn, det er arbeiderbevegelsen som har ordna fri med lønn, og det er de som har ordna fem ukers ferie.

Ikke glem lørdagsfri! :)

...og en laaaang rekke andre goder.

Anonymkode: da375...7de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Absolutt helt greit! Hvis man blir fornærmet av noe sånt, så har man større problemer. Jeg selv er ateist, men elsker påske (for meg er påske fri, sjokolade, vin og krim), og ønsker gjerne andre både god påske og god jul

Anonymkode: 53be0...f79

100% enig. :) Du kan gjerne gratulere meg med enhjørningdagen også hvis det plutselig blir en fridag, selv om jeg ikke tror på enhjørninger. 

Men julen er en gammel hedensk høytid, ikke kristen. 

Anonymkode: f06e5...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor man i et land med en lang kristen tradisjonsarv, får man tåle å bli ønsket god påske/jul. 

Anonymkode: fb8fa...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo bare hyggelig ment da. Jeg er muslim og feirer ikke påsken, men spiser mye påskemarsipan, julemarsipan etc... Sier bare "takk, du og" :)

Anonymkode: 6ca34...131

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da hadde vi villet ønske å ha noen nye fridager, vettu. Kanskje noen som har litt mer relevans for livet på 2000-tallet enn en dag som feirer at en kar som vi ikke er helt sikre på om faktisk eksisterte og under 25% av befolkningen tror er magisk, gjorde noe fysisk umulig ved hjelp av magi. 

Skjønner ikke hvordan noen kan tro at det der er et godt "gotcha!"-argument.

Anonymkode: da375...7de

Hva er god relevans i 2022  for ateister for å ha tre dager fri med full lønn?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ikke kristen, men feirer jul og påske, som de fleste andre som ikke er kristne.

Anonymkode: 19ff4...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da tenker jeg man leter etter ting å bli fornærmet for altså... Jeg er ateist, men ønsker folk både god påske og god jul. Også våre muslimske venner, og de sier det samme tilbake. Vi gir hverandre til og med julegaver. 😛

Anonymkode: a0ac5...635

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4/7/2022 den 15.47):

Jeg pleier egentlig å ønske alle god påske og god jul uten å tenke meg noe særlig om hvem jeg sier det til. Men til jul fikk jeg kjeft av en mann som ble sur for at jeg påprakket ham en religiøs høytid mot hans vilje. Vet ikke helt hvordan jeg burde ha forstått av meg selv at denne mannen ikke var kristen, men men. 
Så jeg er litt usikker på om det er greit at jeg sier god påske til folk som ikke er kristne? Hadde du som ikke-kristen blitt sur eller lei deg hvis jeg ga deg et påskeegg eller noe annet typisk, moderne, påske-greier? Jeg ønsker egentlig bare å feire våren og dele det med andre rundt meg, men vil ikke fornærme noen hvis folk blir lei seg over å få en påskekylling i gave. 

Anonymkode: b5615...207

Tror neppe på at du ønska god påske til en mann som ble sur for det. Tror det er noe du bare finner på for å trumfe igjen meningen din om den kristne-påske- og julevarianten. Ingen ureligiøse blir sur for å bli ønska god påske eller god jul. 

Anonymkode: a3273...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.4.2022 den 15.57):

Høytiden rundt jul fantes før kristendommen også :)

Anonymkode: e30b7...b43

Da Jesus ridde inn i Jerusalem feiret man påske der. Så påsken er nok en høytid kristendommen har stjålet. Så skal nok gå fint å snakke om påske til ikke-kristne.

Anonymkode: 1194b...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke kristen eller religiøs, men sa i går god påske til kollegaen min som er muslim uten å tenke over det. Hun sa bare god påske tilbake. 

Anonymkode: 8d9f8...33d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si god påske og god jul er for min del det samme som å si god helg - det betyr hverken mer eller mindre enn at man av høflighet ønsker den man sier det til, noen gode dager til man ses igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du var nok bare veldig uheldig og møtte en idiot for jeg tror de fleste sier god påske selv om de ikke er kristne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...