Gå til innhold

Du som er ikke-kristen, er det greit at jeg ønsker deg god påske?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg pleier egentlig å ønske alle god påske og god jul uten å tenke meg noe særlig om hvem jeg sier det til. Men til jul fikk jeg kjeft av en mann som ble sur for at jeg påprakket ham en religiøs høytid mot hans vilje. Vet ikke helt hvordan jeg burde ha forstått av meg selv at denne mannen ikke var kristen, men men. 
Så jeg er litt usikker på om det er greit at jeg sier god påske til folk som ikke er kristne? Hadde du som ikke-kristen blitt sur eller lei deg hvis jeg ga deg et påskeegg eller noe annet typisk, moderne, påske-greier? Jeg ønsker egentlig bare å feire våren og dele det med andre rundt meg, men vil ikke fornærme noen hvis folk blir lei seg over å få en påskekylling i gave. 

Anonymkode: b5615...207

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha - tror jeg ville slitt med ikke å le av fyren. Han er bare en surpomp på leting etter unnskyldninger for å bli sur.

Selvfølgelig er det innafor å ønske hverandre god jul og god påske, slik vi også ønsker hverandre god sommer, god høstferie og god vinterferie. Og god helg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt helt greit! Hvis man blir fornærmet av noe sånt, så har man større problemer. Jeg selv er ateist, men elsker påske (for meg er påske fri, sjokolade, vin og krim), og ønsker gjerne andre både god påske og god jul

Anonymkode: 53be0...f79

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man ønske hverandre god det-ene-og-det-andre uten at gjør noe. Akkurat denne personen gjør seg sær.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høytiden rundt jul fantes før kristendommen også :)

Anonymkode: e30b7...b43

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan til og med ønske meg god Ramadan (ikke muslim). Eller kos deg på valentine (markerer ikke). Jeg svarer bare, "takk, det samme". 

Anonymkode: 4bfbe...bef

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke kristen, men jeg ønsker folk god påske for det. For meg blir det det samme som at jeg ønsker folk god ferie eller god helg, og påsken er jo nettopp ferie/fri for mange. Jeg har en gul blomst på bordet og noen påskekyllinger framme også. Påsken og påskesymbolene fantes lenge før Jesus. Opprinnelig var det en vårfest. 

God påske 🐣

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan til og med ønske meg god Ramadan (ikke muslim). Eller kos deg på valentine (markerer ikke). Jeg svarer bare, "takk, det samme". 

Ja, og en kan fint si godt nyttår til en selvmordskandidat. 

Anonymkode: b2e78...835

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke nordmenn flest feirer påske som en religiøs høytid, men mange spiser egg, kvikk lunsj, appelsin og lam, pynter med kyllinger, går på ski, leser påskekrim og drar på hytta. Ellers har de aller fleste noen fridager, enten de er kristne, ateister, muslimer eller buddhister. Da tenker jeg det er helt i orden å ønske god påske.

Anonymkode: ca84e...70b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jul og påske er vel mer biter fra andre religioner/hedenske tradisjoner enn kristendommen? 

Men nei, jeg hadde ikke blitt fornærma 😅

Anonymkode: 446f8...9b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke er kristne men lurer på hva de hadde sagt om de ble fratatt alle fridagene?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, og en kan fint si godt nyttår til en selvmordskandidat. 

Anonymkode: b2e78...835

Hvordan hang det sammen med min kommentar, tenker du? 

Er personen kineser, så det blir for tidlig å ønske godt nyttår siden de ikke har kommet helt i mål der ennå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken er en gammel hedensk tradisjon der man feiret nytt liv. Dette ser vi igjen bl.a. bruk av påskekyllinger, egg og hare, og feiring med god mat. Så god påske til alle ikke-kistne. 

Endret av Såpestykke
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg setter pris på alle som ønsker meg noe godt fordi jeg vet det er godt ment.

Anonymkode: f47f7...cbf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpestykke skrev (1 time siden):

Påsken er en gammel hedensk tradisjon der man feiret nytt liv. Dette ser vi igjen bl.a. bruk av påskekyllinger, egg og hare, og feiring med god mat. Så god påske til alle ikke-kistne. 

Og jødene feirer og påske. De feirer det med utmarsjen fra Egypt. Derfor er det og ingen diskusjon rundt når det skjedde. (Slik det derimot er blant annet rundt jul). Siden det i bibelen er tett knyttet opp til at dette skjedde når jødene feiret sin påske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (14 timer siden):

Og jødene feirer og påske. De feirer det med utmarsjen fra Egypt. Derfor er det og ingen diskusjon rundt når det skjedde. (Slik det derimot er blant annet rundt jul). Siden det i bibelen er tett knyttet opp til at dette skjedde når jødene feiret sin påske.

Jada, jødene feiret påske lenge før Jesus, ( det er bare å google) men det bortforklare ikke den hedenske feiringen av påsken.  God påske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hverken påskeegg, påskekyllinger eller - harer er spesielt kristne, jeg tviler på det står et ord om dem i bibelen i det hele tatt.

Påsken er vel opprinnelig en slags vårfest som feirer fruktbarhet, avlinger, våren og solen. De kristne har bare kuppet høytider som allerede var etablerte, som med jul og sankthans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg pleier egentlig å ønske alle god påske og god jul uten å tenke meg noe særlig om hvem jeg sier det til. Men til jul fikk jeg kjeft av en mann som ble sur for at jeg påprakket ham en religiøs høytid mot hans vilje. Vet ikke helt hvordan jeg burde ha forstått av meg selv at denne mannen ikke var kristen, men men. 
Så jeg er litt usikker på om det er greit at jeg sier god påske til folk som ikke er kristne? Hadde du som ikke-kristen blitt sur eller lei deg hvis jeg ga deg et påskeegg eller noe annet typisk, moderne, påske-greier? Jeg ønsker egentlig bare å feire våren og dele det med andre rundt meg, men vil ikke fornærme noen hvis folk blir lei seg over å få en påskekylling i gave. 

Anonymkode: b5615...207

Blir han sur så burde han stått på prinsippene sine og jobbet alle påskedagene. Å ønske god påske er ikke anerledes enn å ønske god ferie. Hva man gjør med ferien er valgfritt.ferien heter påskeferie. Påske er en flott tid selv for oss ikke-religiøse. Hadde det ikke vært disse røddagene rundt påske, jul, pinse etc så hadde mye familiesamvær og samlinger blitt borte. Det er sunt for våre relasjoner og for å få "påfyll" av noe anerledes, for å få litt fri og avbrekk fra altfor like hverdager. Uten røddagene så tror jeg befolkningen ville blitt tristere. 

Anonymkode: fee26...154

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Djungelvrål skrev (16 timer siden):

Mange som ikke er kristne men lurer på hva de hadde sagt om de ble fratatt alle fridagene?  

Du - de fridagene er det arbeiderbevegelsen som har skaffa deg, ikke kristendommen. Tidligere var helligdager fri uten lønn, det er arbeiderbevegelsen som har ordna fri med lønn, og det er de som har ordna fem ukers ferie. Kristendommen har ikke gitt oss noen som helst slike rettigheter!

Jeg er ateist, men ønsk meg gjerne god påske, jul, ramadan eller hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Djungelvrål skrev (16 timer siden):

Da hadde vi villet ønske å ha noen nye fridager, vettu. Kanskje noen som har litt mer relevans for livet på 2000-tallet enn en dag som feirer at en kar som vi ikke er helt sikre på om faktisk eksisterte og under 25% av befolkningen tror er magisk, gjorde noe fysisk umulig ved hjelp av magi. 

Skjønner ikke hvordan noen kan tro at det der er et godt "gotcha!"-argument.

Anonymkode: da375...7de

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...