Gå til innhold

Innekatt på sommeren

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg adopterte en innekatt, som i etterkant viser seg til å elske å være ute. Det er ikke aktuelt å la han være utekatt per dags dato, men det vil bli det om et par år. Hva gjør dere om sommeren, når temperaturene stiger og man ønsker å holde vinduer og dører oppe for lufting. Hvordan holder dere katten hjemme og hvordan holder egentrivselen oppe? Jeg er redd min katt vil stikke av hvis jeg åpner dørene, samtidig så har jeg ikke forsøkt. 

Anonymkode: 1f1fa...837

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan han ikke være ute?

Anonymkode: e2b4d...149

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke balkong el.l som du kan nette inn? Ellers så får du sette opp nett i vinduene, bare sørge for at pus ikke kan rive de ned. Bruker du kyllingnetting så klatrer ikke pus i den. Lage rammer, sette på kyllingnetting, feste de i vinduene.

Anonymkode: 8fd8f...e96

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter alle vinduer i luftestilling. Har hatt luftegård på balkongen også, men de er ganske gode på å rømme. 

Anonymkode: 413e6...7e8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sporer sjeldent av i tråder. Men jeg håper det er medisinske grunner til at katten kan være ute. Å holde en katt som er vant til å være ute inne er dyreplageri. 

Uansett. Jeg har kjøpt screens til vinduer, så kan sette opp og få luft inn. Innerste luftestilling går og bra. Jeg har stort hundebur som kan settes ute i skyggen, for variasjon. Innimellom er de bare på vaskerommet, men selvfølgelig ikke i timesvis. Begge er også trent i bånd, så har de innimellom ute, men det krever jo at de har tilsyn da de er ganske hjelpesløse om andre dyr skulle dukke opp. Har også vurdert å bygge en kattegård, tilknyttet katteluke. 

Setter du opp dører og vinduer vil katten selvfølgelig forsvinne ut. Det gjelder selv om vinduet er oppe i etasjene, da fristelsen blir for står. 

Anonymkode: 935a9...494

• Liker 6
Skrevet

Jeg har satt opp løpestreng ute ettersom jeg har muligheten til det. Hva har du muligheten til der du bor? Har du en hageflekk, en terrasse eller noe lignende som du kan bruke til kattelufting? 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan ikke katten være utekatt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg sporer sjeldent av i tråder. Men jeg håper det er medisinske grunner til at katten kan være ute. Å holde en katt som er vant til å være ute inne er dyreplageri. 

Uansett. Jeg har kjøpt screens til vinduer, så kan sette opp og få luft inn. Innerste luftestilling går og bra. Jeg har stort hundebur som kan settes ute i skyggen, for variasjon. Innimellom er de bare på vaskerommet, men selvfølgelig ikke i timesvis. Begge er også trent i bånd, så har de innimellom ute, men det krever jo at de har tilsyn da de er ganske hjelpesløse om andre dyr skulle dukke opp. Har også vurdert å bygge en kattegård, tilknyttet katteluke. 

Setter du opp dører og vinduer vil katten selvfølgelig forsvinne ut. Det gjelder selv om vinduet er oppe i etasjene, da fristelsen blir for står. 

Det var nå å dra det litt langt. Jeg er enig at en katt som kjeder seg og hele tiden lengter ut ikke kan ha det særlig bra, men det er MYE man kan gjøre før man gir opp den «kampen». Og ja, å ha en katt som KUN er inne og har ingen muligheter for å kjenne på frisk luft og kjenne gress ikke er helt optimalt. Men katter som er vandt med å være ute kan godt tilvennes og trives godt som innekatt. Jeg har selv to adopterte innekatter som har vært utekatter, de må være inne pga sykdom, ikke at det er noen her som har noe med hvilke grunner man har til å ha innekatter. Medisinske problemer er ikke de eneste gyldige grunnene til å ha innekatt, man trenger faktisk ingen annen grunn en at man har lyst. Ville tippe de fleste som har innekatt har det fordi de mener det er best for deres katt. Mine er inne pga sykdom men hadde jeg fått en frisk katt hadde den blitt innekatt også, fordi jeg mener det er langt bedre enn å ha utekatt (ja, for kattens skyld)

Dette er en studie som viser at innekatter (som har ingen muligheter for å gå ut/lufte seg) får det bedre om de får muligheter til å få et avgrenset område å være ute på (kattegård) men også at utekattene fikk det bedre når de fikk begrensede muligheter (kattegård), det var ganske interessant, så her virker det som at mellomtingen mellom ute og innekatt kanskje er best. Jeg har heldigvis inntrykk av at de fleste som har innekatt enten går i bånd, har kattegård eller har andre muligheter for lufting. Men man sier jo innekatt, selv om de har utemuligheter. 

Studie

TS: 
Det finnes mye vindusnetting og forskjellige løsninger for lufting: 

Vindusnetting

Vindusnetting

Vindusgitter

De fleste dyrebutikker har kattenetting/gitter. Kan og kjøpe stivere netting på byggvarebutikker og stifte fast, eller lage en treramme med netting. 

Da er det jo veldig fint om du har mulighet til å få opp en vindushylle (Vindushylle) som katten kan sitte på å se ut (kanskje en fuglemater på utsiden kan gjøre det mer spennende) 

Så finnes det mange kattegård løsninger, man kan kjøpe kjempe store, kjempe små, bygge selv, eller til og med bare kjøpe et billig drivhus på rusta og ramme det inn med netting. 
(inspo: Kattegård gruppe , og søk opp catio på facebook, fikk ikke til å dele link.) 

De fleste katter kan trenes opp til å gå i sele, men det er noe du må tilvenne å trene mot, det finnes mange guider på hvordan du kan gå frem på nettet om du søker det opp.

Hvis du ikke har noen måter å la katten få ute på (men de fleste klarer jo å gi katten noen muligheter til dette, så jeg vil på det sterkeste å anbefale å se på kattegård/sele muligheter) , så er det veldig viktig at du tilpasser enda mer og leker mye med katten slik at katten din ikke blir understimulert, stresset og deprimert. 

Her er en link til hvordan man kan få det til (jackson galaxy har generelt mye bra så ville sjekket ut youtuben hans): 

Essentials for indoor cat happiness

Hun her har også mye bra: 

Thinklikeacat

Her er link til facebook og instagram, alle disse har innekatter og tips til aktivisering på forskjellige måter: 

Pelsparadiset

Catoffice

Kattekontoen

Anonymkode: bf3d7...6b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på dette med hva som ligger i "kattesikring" av balkong (da jeg gjerne skulle ha katt, men da innekatt). Jeg bor høyt oppe, så rekkverket er 130 cm høyt. Vil dette kunne hindre en katt? Jeg ser for meg en rolig, kanskje litt eldre katt fra dyrebeskyttelsen.

Anonymkode: 41a4d...08f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer litt på dette med hva som ligger i "kattesikring" av balkong (da jeg gjerne skulle ha katt, men da innekatt). Jeg bor høyt oppe, så rekkverket er 130 cm høyt. Vil dette kunne hindre en katt? Jeg ser for meg en rolig, kanskje litt eldre katt fra dyrebeskyttelsen.

Nei, det rekkverket hindrer ikke en katt😅 Bør montere kattenetting over det igjen. 

Anonymkode: aeb80...237

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv min eldre katt med leddplager, som aldri hoppet høyere enn opp på sofaen lengre på grunn av smerter, kunne klart 130 om det var noe hun virkelig ville... 

Men super idè å høre med dyrebeskyttelsen om hva de har. En eldre og rolig katt kan nok slå seg fint til ro med at du bruker sele og bånd som er så kort at den ikke kommer opp på rekkverket. Eller at den rett og slett sover på et avstengt rom når du lufter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke katten gå ut? Er det en av dyrebeskyttelsen sine «innekatter» som egentlig har vært villkatter hele sitt liv, og som skal sperres inne for enhver pris resten av sitt liv?  

Vi har også innekatt, men hun får da gå ut. Sitter på terrassen (fritt tillnyttet hagen) i fint vær og lusker ned i hagen en gang i skuddåret. Så at hun er innakatt er jo igrunn selvvalgt, selv om vi valgte en rase som sannsynligvis egnet seg til det. 

De færreste katter egner seg som innekatter, dessverre. Og å tvinge en katt som ikke passer til det synes jeg blir dyreplageri, i hvert fall om det ikke kun er for en kort periode av en eller annen god grunn.

Anonymkode: 46ec3...6f2

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvorfor kan ikke katten gå ut? Er det en av dyrebeskyttelsen sine «innekatter» som egentlig har vært villkatter hele sitt liv, og som skal sperres inne for enhver pris resten av sitt liv?  

Vi har også innekatt, men hun får da gå ut. Sitter på terrassen (fritt tillnyttet hagen) i fint vær og lusker ned i hagen en gang i skuddåret. Så at hun er innakatt er jo igrunn selvvalgt, selv om vi valgte en rase som sannsynligvis egnet seg til det. 

De færreste katter egner seg som innekatter, dessverre. Og å tvinge en katt som ikke passer til det synes jeg blir dyreplageri, i hvert fall om det ikke kun er for en kort periode av en eller annen god grunn.

Du må lese deg opp litt. Du tar feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du må lese deg opp litt. Du tar feil.

Lese studien du linker til som viser at katter har det bedre av å kunne være ute, men at det er bedre for de med et tilpasset, avgrenset område dersom omgivelsene ellers er farlige for katter? Selvsagt er det bedre med en kattegård enn et farlig, skittent bymiljø, om det er dét som er alternativet. Men nå er det jo ikke akkurat det som oftest i Norge i hvert fall.  

At dine, tydeligvis syke katter bare kan være inne er jo en annen ting. Men for å være ærlig er jeg heller ikke fan av at syke dyr skal lide unødvendig, så håper ikke kattene dine har smerter i det minste. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes katter som feks har FIV som må være inne, for å ikke smitte andre katter. De kan ha supre liv fortsatt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Lese studien du linker til som viser at katter har det bedre av å kunne være ute, men at det er bedre for de med et tilpasset, avgrenset område dersom omgivelsene ellers er farlige for katter? Selvsagt er det bedre med en kattegård enn et farlig, skittent bymiljø, om det er dét som er alternativet. Men nå er det jo ikke akkurat det som oftest i Norge i hvert fall.  

At dine, tydeligvis syke katter bare kan være inne er jo en annen ting. Men for å være ærlig er jeg heller ikke fan av at syke dyr skal lide unødvendig, så håper ikke kattene dine har smerter i det minste. 

Det var en liten studie jeg linket til akkurat i denne sammenhengen, ikke en «se her, dette er grunnen til at innekatter ikke er dyremishandling», det står det jo ingenting om. Ikke snakk om at det er det eneste alternativet heller. Det finnes flere studier som viser at utekatter har særdeles høye stressnivåer. 

Det finnes uendelig med informasjon, eksperter, studier og forskning hvis du velger å lese deg opp på det. Jeg tenker jo at når man er så bastant og har et syn på enkelte saker så bør man sitte inne på litt informasjon, og da tenker jeg å lese seg opp på både innekatter og utekatter og lese fordeler og bakdeler av begge deler, ikke bare lese/tenke akkurat det som støtter din bastante mening. Men det er ikke jeg som er ansvarlig for din kunnskap, det får du ordne selv, derav «les deg opp» og lese seg opp betyr selvfølgelig mer en en enkelt artikkel på kvinneguiden som var linket til for noe annet. 

De er ikke syk i den forstand og selvfølgelig har de ikke smerter. Det påvirker ikke de. Du har en del fordommer som jeg mistenker kommer av uvitenhet rett og slett. 

AnonymBruker
Skrevet

Katten må holdes inne da jeg ikke bor alik at det er mulighet for katten å gå inn og ut sånn som den trenger. Jeg har en inngjerdet luftegård som jeg lufter katten i, så han får være en del ute. Jeg har balkong med netting hjemme, men planen var at noen andre skulle passe på katten om sommeren men de må ha alt av dører og vinduer oppe pga varmen. Så kan ikke gjerde alt inn. Jeg vurderte sele med langt bånd, så han ikke stikker av. Har ikke muligheten til å gjøre han vant med uteområdet før kattepass.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Katten må holdes inne da jeg ikke bor alik at det er mulighet for katten å gå inn og ut sånn som den trenger. Jeg har en inngjerdet luftegård som jeg lufter katten i, så han får være en del ute. Jeg har balkong med netting hjemme, men planen var at noen andre skulle passe på katten om sommeren men de må ha alt av dører og vinduer oppe pga varmen. Så kan ikke gjerde alt inn. Jeg vurderte sele med langt bånd, så han ikke stikker av. Har ikke muligheten til å gjøre han vant med uteområdet før kattepass.

Har du mulighet til å la noen bo hos deg i den perioden slik at de passer katten hos deg istedenfor?  Det er mye sjeldnere at katter stikker av når de er hjemme, og sommeren er jo full av katter som har stukket fra kattepass.

Skulle til å skrive at de kan ha katten på et rom når de lufter men hvis de gjør det hele tiden så fungerer jo ikke det, da må de enten få på plass skikkelig netting og det er jo litt mye å be om for det lager jo gjerne litt merker osv, men det kan sikkert ordnes på noe vis, kompostgjerder foran dør som støttes av noe kanskje? Jeg tror ikke jeg ville stolt helt på det da. Sele med langt bånd er jo ikke en løsning hvis katten må ha det på seg hele tiden. 

Katter er eksperter på å bryte seg ut, spesielt når de er hos ukjente. Mine har aldri prøvd å bryte seg ut og får lov å gå ut døren men kommer inn igjen med en gang, men han ene er veldig redd så jeg tror han lett kunne ha stukket av ved første sjanse i panikk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å la noen bo hos deg i den perioden slik at de passer katten hos deg istedenfor?  Det er mye sjeldnere at katter stikker av når de er hjemme, og sommeren er jo full av katter som har stukket fra kattepass.

Skulle til å skrive at de kan ha katten på et rom når de lufter men hvis de gjør det hele tiden så fungerer jo ikke det, da må de enten få på plass skikkelig netting og det er jo litt mye å be om for det lager jo gjerne litt merker osv, men det kan sikkert ordnes på noe vis, kompostgjerder foran dør som støttes av noe kanskje? Jeg tror ikke jeg ville stolt helt på det da. Sele med langt bånd er jo ikke en løsning hvis katten må ha det på seg hele tiden. 

Katter er eksperter på å bryte seg ut, spesielt når de er hos ukjente. Mine har aldri prøvd å bryte seg ut og får lov å gå ut døren men kommer inn igjen med en gang, men han ene er veldig redd så jeg tror han lett kunne ha stukket av ved første sjanse i panikk. 

Nei, det er dessverre ikke en mulighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Min frøken kan heller ikke gå inn og ut som hun vil da jeg bor i andre etasje i en firemannsbolig, men det er det er ikke verre enn at jeg følger henne ned og følger med ut gjennom vinduet eller går nede roper for å henne for å se om hun vil inn.Og dette er jo mye tryggere enn en katteluke da har jeg jo ikke kontroll på om hun er inne eller ute

Anonymkode: f9537...7f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...