Gå til innhold

Trives ikke på arbeidsplass, men er så redd for forandring.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt jobben min i tre år og har egentlig trivdes hittil, men det er en del ting som har kommet frem som gjør at jeg føler en ekstremt ubehag hver eneste dag jeg er på jobb.

Nå er det litt vanskelig å forklare for å få dere til å skjønne ganske nøyaktig, men jeg skal prøve så godt jeg kan. Det er ikke slik at jeg verken blir mobbet eller trakkasert - jeg trives generelt sett. Mange, nesten alle kolleger jeg kommer godt overens med. Det er også et ganske "fritt" miljø, hvor ingen blir dømt av hverandre om man kan si det slik. Vi er mange svært forskjellige mennesker som jobber sammen, og dette synes jeg er kjempe fint i og med at alle føler seg inkludert. 

Jeg er en person som er veldig snill mot andre og ydmyk, og dette merker andre lett (flere som har sagt det til meg). En gang fikk jeg beskjed om at jeg er alt for snill, og måtte sette noen grenser. 

Grunnen til hvorfor jeg nevner det er fordi jeg føler meg veldig utestengt av teamet mitt. Flere ganger ser jeg at de prater/diskuterer sammen uten at jeg på noe som helst måte blir inkludert eller får noe som helst informasjon eller etterfølging. Det er ikke det faktum at de står der sammen som gjør meg skuffet, men at jeg deretter ikke får noe som helst informasjon og føler at de tar avgjørelser sammen, uten at jeg er med på det. Det er nesten som om jeg ikke er med på teamet i det hele tatt. Flere ganger har en person fra teamet kommet bort til meg og gitt meg beskjeder om ulike ting, nye systemer osv - men denne informasjonen kommer jo først etter at de har pratet sammen - uten meg til stede. Så jeg skjønner noen ganger ikke hvorfor vi i det hele tatt er et team... 

I tillegg er hun ene som er med på teamet svært fornøyd ved å se meg ikke bli inkludert. Hun har verken sagt eller gjort noe som gjør at jeg tenker dette, men man klarer alltid å se det på måten vedkommende oppfører seg på gjennom kroppsspråk. Det er nesten som om hun elsker å se meg være utenfor, at hun har makten og at hun får all informasjonen først. Hun er også en typisk "slu" person som alltid skal vite alt, aldri klarer å takle det hvis noen er bedre, baksnakker alle sammen noe sinnsykt, er høylytt og rett og slett har en veldig respektløs fremtoning. En gang da jeg ble prioritert til å være med på en større og viktig oppgave, ble hun så bitter og sur at hun ikke pratet til meg resten av dagen. Hun ville ikke se på meg heller. 

Jeg er en person som ikke takler fake folk. Noen kan kalle det overdrivelse eller at jeg skal "skjerpe meg", men husk at vi alle er forskjellige. Jeg er en svært genuin og ærlig person, og takler rett og slett ikke å omgås med folk som er slue, frekke, fake og alltid skal lyge om alt kun for å fremme seg selv bedre. Jeg merker at for hver dag så faller energinivået mitt veldig ned på jobb og jeg takler ikke jobbe med vedkommende. Ingen kan tvinge folk til å komme overens heller, noen går bare ikke overens sammen. Jeg må alltid stå der og høre og være vitne til all det bullshitet og løgnene hennes hele tiden, og hvordan hun prøver å drege andre ned kun for å få seg selv i bedre lys. 

Nå har det seg slik at dette har blitt så ille at jeg vurderer å bytte arbeidsplass. Men jeg er veldig redd for en forandring da jeg er en typisk person som liker meg i trygghet. Som sagt så liker jeg jobben veldig godt generelt og omgås veldig fint med de andre, men når mitt eget team skal utestenge meg på den måten så blir det for mye for meg.. Det ser ikke ut som om de andre i det teamet legger merke til hvor slu denne personen er (kanskje som ikke er så rart da hun er en ekspert til å manipulere). Ingen av de prater noe særlig med meg heller, men prater alltid med henne. 

Jeg har ikke gjort noe som helst for å fortjene dette og er ganske frustrert over hvorfor jeg blir behandlet slik. Jeg vil på ingen som helst måte at "jeg skal få all oppmerksomhet og ikke henne", men jeg vil bare at alle skal bli behandlet likt. Jeg bør bli inkludert i like mye grad som henne blir, men blir ikke det i det hele tatt. 

Så, mitt spørsmål er: 

• Sett fra deres perspektiv (jeg vil gjerne ha konstruktiv kritikk om dette faller dere inn), har dette vært en "reell" grunn for dere for å bytte jobb? Hadde dere vurdert å bytte arbeidsplass om dere hadde opplevd det samme? Eller er det noe jeg faktisk bør gjøre for å få endret det? Min egen sjef tror jeg ikke er så opptatt av miljøet, men at alle bare gjør jobben sin. 
  • Synes dere selv jeg overreagerer, eller ikke? Det er tross alt mere denne kollegaen har gjort meg, men det blir rett og slett for mye å skulle skrive det ned her. Summen av alt er det som gjør at jeg står igjen den dag i dag og er veldig lei av urettferdig behandling. Men - jeg har ikke nevnt alt vedkommende har gjort mot meg til sjefen enda, da jeg er redd for å "skape" drama, selv om det er ekstremt respektløse ting hun har gjort meg.
  • Bør jeg ha tålmodighet og bare la det gå? Eller er det anbefalt at jeg bør komme meg bort der i fra? 

Anonymkode: e78ab...fc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten ta det opp med din skjef eller ta det opp direkte med leder i teamet .  Slik oppførsel er det dessverre på mange arbeidsplasser 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ofte, ts, at når folk sier eller skriver at "de sies/gjøres intet feil" men at man selv "merker" at man blir ekskludert av gud og hvermann sånn på det faste så ligger problemet hos en selv. Altså at du ikke "merker" at du blir utsatt for dette, men at du har laget deg en fiktiv historie om eksklusjon.

Og historien din om at dette er fordi du "er for snill" er en helt typisk fiktiv årsak til utestenging. I realiteten liker folk snille mennesker. Men folk liker ikke mennesker som sier at de er snille. Fordi de to gruppene ikke er sammenfallende. Altså - snille folk sier aldri at de er snille. Det samme gjelder folk som er "ærlige". Det er alltid en pen måte for folk å si at de er ufine og frekke.

Det naturlige er å dele din virkelighetsoppfatning med nærmeste leder, og be om å få timer til oppfølging gjennom arbeidsgiver, eller i det minste fri til å oppsøke psykolog gjennom fastlegeordningen.

Anonymkode: 91ebe...214

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker ofte, ts, at når folk sier eller skriver at "de sies/gjøres intet feil" men at man selv "merker" at man blir ekskludert av gud og hvermann sånn på det faste så ligger problemet hos en selv. Altså at du ikke "merker" at du blir utsatt for dette, men at du har laget deg en fiktiv historie om eksklusjon.

Og historien din om at dette er fordi du "er for snill" er en helt typisk fiktiv årsak til utestenging. I realiteten liker folk snille mennesker. Men folk liker ikke mennesker som sier at de er snille. Fordi de to gruppene ikke er sammenfallende. Altså - snille folk sier aldri at de er snille. Det samme gjelder folk som er "ærlige". Det er alltid en pen måte for folk å si at de er ufine og frekke.

Det naturlige er å dele din virkelighetsoppfatning med nærmeste leder, og be om å få timer til oppfølging gjennom arbeidsgiver, eller i det minste fri til å oppsøke psykolog gjennom fastlegeordningen.

Men...jeg har jo faktisk ikke gjort noe? 

Jeg nevner aldri til folk at jeg er snill, men da man er anonym akkurat her så gir jeg meg selv friheten til å skrive det. Dette var bare for å poengtere slik at det skulle bli forstått bedre. 

Det er ikke slik at "alle" som nevner at de er snille egentlig i realiteten faktisk ikke er snille, man kan ikke legge alle under en kam heller. Kjenner flere som sier de er snille som genuint faktisk er snille. Og ja, jeg er faktisk snill og står for det jeg sier. 

Litt drøyt og skulle mene at jeg må ha en psykolog på grunn av at jeg kommer med en problemstilling. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke helt riktig. Enkelte personer som fremstiller seg selv som gode er ikke det, men det er også mange som setter for få grenser og som derfor blir overkjørt. Kan virke som TS har falt i den fella. 

TS, du må si klarti fra at du trenger informasjon og involvering for å gjøre din jobb. Ikke vær frekk, men sid det på en saklig men tydelig måte som ikke kan misforstås. Og skjer det ikke noe, så bør du ta det opp med temamleder. Både du, teamet og bedriften har jo interesse av at du faktisk får gjort din jobb, og da trenger man informasjon og deltakelse. 

Anonymkode: 33f81...898

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så, mitt spørsmål er: 

• Sett fra deres perspektiv (jeg vil gjerne ha konstruktiv kritikk om dette faller dere inn), har dette vært en "reell" grunn for dere for å bytte jobb? Hadde dere vurdert å bytte arbeidsplass om dere hadde opplevd det samme? Eller er det noe jeg faktisk bør gjøre for å få endret det? Min egen sjef tror jeg ikke er så opptatt av miljøet, men at alle bare gjør jobben sin. 
  • Synes dere selv jeg overreagerer, eller ikke? Det er tross alt mere denne kollegaen har gjort meg, men det blir rett og slett for mye å skulle skrive det ned her. Summen av alt er det som gjør at jeg står igjen den dag i dag og er veldig lei av urettferdig behandling. Men - jeg har ikke nevnt alt vedkommende har gjort mot meg til sjefen enda, da jeg er redd for å "skape" drama, selv om det er ekstremt respektløse ting hun har gjort meg.
  • Bør jeg ha tålmodighet og bare la det gå? Eller er det anbefalt at jeg bør komme meg bort der i fra? 

Ut fra det du skriver kan det godt hende du blir litt ekskludert ja, det du bør gjøre er å kreve informasjon der du trenger det, for å gjøre din jobb. Om du blir utestengt må du ta det med teamlederen. Vil anbefale at du holder deg til teamlederen når det gjelder arbeidsfordeling, om den som blir snurt for det reagerer på det så bør du bare si at det får man ta med teamleder og at du gjør jobben du har blitt satt til. 

Anonymkode: 33f81...898

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du virker som en følsom sjel. Kanskje overtenker du også. Noe som er sikkert er at et eller annet grums er det på alle arbeidsplasser. Vi kan ikke velge kollegaer som vi velger venner, vi må som regel bare stå i det og ikke være så nærtakende. Lettere sagt enn gjort, men prøv å tenk på det med litt avstand, det er tross alt "bare en jobb"

Å bytte jobb pga én slu kollega virker litt drastisk. Kanskje kan du øve på å tenke mer på det som er positivt med arbeidsplassen? Ta litt mer initiativ til å oppsøke informasjon? Kan det dukke opp noen interne ledige stillinger du kan søke? 

Anonymkode: 9ae81...05f

• Liker 2
Skrevet

Ts, jeg kjenner meg igjen i problemstillingen din. Du kunne faktisk ha beskrevet meg på den gamle arbeidsplassen min i teksten din. Jeg tror dette er en fin mulighet for deg til å selv ta initiativ og vise at du vil bli inkludert. For kanskje er du så "snill (beskjeden?)" at kollegaene dine ikke oppfatter at du også vil bli inkludert, og at du også har en mening. Dette kan du også si rett ut når du i etterkant får vite at de har bestemt noe uten deg. Tørr å ta litt plass! Vis at du har noe å bidra med! 

Den ene kollegaen din kan du ikke gjøre så mye med, prøv å ikke legg så mye i hva du ser av kroppsspråk osv. Kanskje leser du altfor mye ut av ingenting. 

Jeg ville ikke byttet arbeidsplass om jeg var deg, dette kan du vokse og lære av! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men om du merker de diskuterer saker tar du da initiativet selv og spør om hva de diskuterer? 

Anonymkode: 549c1...7fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du sagt til kollegaene at du vil involveres mer? De er ikke tankelesere. Gi klar, men vennlig beskjed til teamet ditt om at du må involveres. Ser du dem snakke, må du gå bort og delta i samtalen. Kanskje de tror at du foretrekker å få beskjed i etterkant hva dere gjør? Får du en oppgave og din kollega ikke snakker det deg mer den dagen, er det ikke ditt problem. Du må tåle ar folk er misunnelige på deg ( jeg sier ikke at det er en hyggelig opptreden, men folk er ikke hyggelige alltid). Kos deg med at du fikk oppgaven og overse misunnelse. Vedr skifte sb jobb - tenk over : er det mulighet for at du vil møte lik oppførsel andre steder? Er det noe du selv kan gjøre for å endre dagens situasjon? Men selv det viktigste : hvor dårlig trives du? Hva er du villig til å ta event ulemper i ny jobb for å slippe den du har?

Anonymkode: e50a3...0bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så mange håpløse svar, som så ofte her på KG 🥴

TS, jeg synes spørsmålene dine er helt legitime, og fremstår som en reflektert person som er rasjonell og nyansert, basert på hvordan du formulerer deg. 
Jeg kjenner meg igjen i hvordan du beskriver deg selv som person og hvordan du reagerer på problemstillingene som du opplever i jobbsammenheng. Jeg har vært i lignende situasjoner, og jeg kjenner veldig godt til den slags type menneske hun ene på teamet som du beskriver.

Har dessverre ikke mange gode råd, men jeg tenker sånn:
Om du tar det opp med leder, som ikke er så opptatt av miljøet generelt, så er det begrenset hvor mye endring det blir. I verste fall kan du ende opp med en enda mer komplisert situasjon, da slike "oppvaskintervensjoner" ofte kan lede til enda mer utestengelse eller kjip oppførsel.

Jeg ville prøvd å fått meg ny jobb om jeg var deg. Synes begrunnelsen din er mer enn god nok. Forstår at forandring er skremmende, det synes jeg også. Men av og til må man bare ta en sjans. Ofte kan man oppleve stor bedring. Det er i hvertfall min erfaring!  Lykke til!

Anonymkode: e7778...621

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...