Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt privat utredning og fått vite at vi må ha IFV grunnet tette eggledere. Legen anbefalte oss å prøve offentlig først og evnt privat senere. Jeg har fått godkjent attesten fra politiet (barneomsorgsattest) men har ikke søkt IFV enda.

Jeg er veldig bekymret for bakgrunnen min og samtidig livssituasjonen vår og om det kan føre til avslag. Jeg er 31 og samboeren min er 35. Han er i full jobb og har en sønn på 7 år som bor hos oss halvparten av tiden. Vi leier rekkehus nå og planlegger å kjøpe hus ila 5 år. Samboeren min har en veldig ryddig bakgrunn men jeg har hatt flere opphold fra arbeidslivet og vært i behandling pga angst + alkoholmisbruk. Jeg ba frivillig om hjelp og har vært «frisk» siden og dette begynner å bli noen år siden. Jeg er nå student. Vi har begge ellers god kontakt med familie og nettverk, men er allikevel bekymret. 
Noen innspill eller tanker? 

Anonymkode: 032e7...3b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utover omsorgsattesten fra politiet så sjekker de jo ikke noe mer? Utenom at de krever at dere bor sammen.

Slapp av :) 

Anonymkode: 308f6...792

Skrevet

Mnja, det spørs vel litt tenker jeg? 

Hvor mange år siden er dette? Og hva legger du i alkoholmisbruk? Det er forskjell på «usunt forhold til alkohol en periode» og «definert alkoholiker frem til få år siden». 

Spørsmålet de er interessert i er A: er det hensiktsmessig å gi IVF til dette paret og B: har de omsorgsevne og kapasitet.

I en adopsjonsprosess ville jeg ikke antatt godkjenning om du har slitt med langvarig avhengighet. 

Om fastlegen din velger å henvise deg er det sannsynligvis ikke grunn til bekymring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (6 minutter siden):

Mnja, det spørs vel litt tenker jeg? 

Hvor mange år siden er dette? Og hva legger du i alkoholmisbruk? Det er forskjell på «usunt forhold til alkohol en periode» og «definert alkoholiker frem til få år siden». 

Spørsmålet de er interessert i er A: er det hensiktsmessig å gi IVF til dette paret og B: har de omsorgsevne og kapasitet.

I en adopsjonsprosess ville jeg ikke antatt godkjenning om du har slitt med langvarig avhengighet. 

Om fastlegen din velger å henvise deg er det sannsynligvis ikke grunn til bekymring. 

Det var starten/midten av 20-årene hvor jeg jobbet som bartender i nord og ting eskalerte, og det ble en del sykehusinnleggelser og avrusning loggført. Er student innenfor helsefag nå :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var starten/midten av 20-årene hvor jeg jobbet som bartender i nord og ting eskalerte, og det ble en del sykehusinnleggelser og avrusning loggført. Er student innenfor helsefag nå :)

Skjønner :)

Mnja, du må jo nesten bare ta en ting av ganga- men min erfaring fra det private var at de ikke gravde i noe sånt.

De spør om dagens situasjon, man svarer på noen helsespørsmål (også mtp alkohol, du drikker jo ikke noe nå så neppe et problem der). 

De spurte aldri meg om fortid eller helse generelt. Og det var fastlegen som henviste i første omgang til utredning, det ville jo ikke skjedd om legen tenker man er uegnet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Utover omsorgsattesten fra politiet så sjekker de jo ikke noe mer? Utenom at de krever at dere bor sammen.

Slapp av :) 

Anonymkode: 308f6...792

Vi signerte i alle fall på at vi hadde gitt alle opplysninger, inkludert psykisk sykdom, tidligere avhengighet, og mye mer jeg ikke husker nå. Samt at det ble gjennomført en samtale rundt dette. 

Utover at jeg anbefaler åpenhet TS, kan jeg ikke gi svar. Da det eneste som var i vår "fortid" var et par samtaler med profesjonelle hos ene av oss etter utbrenthet i studietiden. Det ble bare "blåst bort". 

Anonymkode: 80533...132

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

fikk ikke ivf pga jeg hadde gått til dps i mange år. legen var inn på datan og fikk opp alle besøkene . deretter stemplet han meg som ikke egnet. måtte deretter få barnevernet til å skrive rapport om oss. det ble ingen ivf. dette var på st .olavs. hadde gått rett på privat. 

Anonymkode: 07754...2d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

fikk ikke ivf pga jeg hadde gått til dps i mange år. legen var inn på datan og fikk opp alle besøkene . deretter stemplet han meg som ikke egnet. måtte deretter få barnevernet til å skrive rapport om oss. det ble ingen ivf. dette var på st .olavs. hadde gått rett på privat. 

Oi, så trist å høre. Kan jeg spørre om hvorfor du gikk til Dps? Har man alvorlig psykisk sykdom vil jeg tenke at det var riktig valg, men man går jo til samtaleterapi av mange ulike grunner

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må det ha noe med diagnosen din å gjøre.

Selv har jeg gått til psykolog i snart 20år. 5år på DPS med to timer i uken. Har aldri vært innlagt, men kjørt på legevakten av psykologen min.

Fikk IVF jeg. Men jeg har unnvikende PF og den kan man jobbe med og er ikke arvelig, kanskje det er derfor?

Anonymkode: 8190c...6a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

har bare slitt med angst og depresjon. Legen på st . olavs var bare en drittsekk på 70 år uten empati. Skikkelig iskald fyr. Han gikk av med pensjon rett etterpå så det var skikkelig surt. Hadde nok ikke gått sånn om han ikke jobbet der . 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

har bare slitt med angst og depresjon. Legen på st . olavs var bare en drittsekk på 70 år uten empati. Skikkelig iskald fyr. Han gikk av med pensjon rett etterpå så det var skikkelig surt. Hadde nok ikke gått sånn om han ikke jobbet der . 

Har du noen egne refleksjoner rundt hvorfor dine plager kunne påvirke et barn? Og hvordan du og mannen har tenkt rundt handtering av det? Da også med tanke på at slike lidelser gjerne er noe som kommer i bølger gjennom livet, selv om man er i en god periode. 

Anonymkode: 80533...132

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er først og fremst dagens situasjon som er viktig. Jeg sa i fra om at jeg har vært i behandling for psykiske lidelser tidligere. Da var jeg i en periode så syk av spiseforstyrrelser at jeg var tvangsinnlagt. Da vi skulle i gang med IVF hadde jeg vært helt frisk i mange år, og jobbet som miljøterapeut innen psykisk helsevern selv. Legen vi gikk til sa at det var dagens situasjon, eller nylige eller stadig tilbakevendende utfordringer som var problematiske, og at fortiden min ikke var relevant. Jeg har ei venninne som var i omtrent samme situasjon hvor jeg vet de undersøkte litt nærmere. Det tror jeg kom av at hun er litt undervektig, og de var nok usikre på om hun var helt frisk. Jeg tror egentlig ikke hun er det, men hun fungerer godt i hverdagen, og de fikk gjennomføre IVF (jeg antar hun måtte litt opp i vekt først, men det vet jeg ikke noe om, egentlig). 

Anonymkode: ef405...317

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ganske så tydelig at det lå mer bak. Like greit at ikke alle mennesker får barn. 

Anonymkode: 035d4...ef6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...