Gå til innhold

Sårende at bhgansatt får ordne håret til datteren min, men ikke jeg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på fire år. Hun har langt lyst fint hår. Jeg har gledet meg til å få ordne håret hennes. Vi har masse stæsj til håret og hun synes alltid det er gøy å få nytt. 

Men hun nekter at jeg fikser håret hennes. Hun hyler. Jeg får ikke engang lov å gre det uten masse hokus pokus som tryllespray for å få flokene bort osv. Jeg vil egentlig bare gre og fikse det håret. Lage fine fletter osv. MEN en spesiell ansatt i barnehagen får lov å fikse. Hun får fletter og flette i lang tid. En gang når datteren vår skulle på helsestasjonen,  ga pappaen strikkene til denne damen ,fordi datteren min ville hun skulle ordne håret. Denne ansatte lo av dette når jeg hentet og forklarte hva mannen min hadde sagt.

Jeg synes nok dette er spesielt sårt fordi jeg aldri har hatt en mamma selv. Jeg er vokst opp med en pappa som kun klarte lage hestehale, naturlig nok. Jeg ønsker så gjerne å være en mamma som kan gjøre alle jentetingene med datteren min som jeg ikke kunne med min mamma. Jeg er en jåle selv,  så går ikke på det at jeg ikke kan ,fordi jeg har levd med en pappa.

Burde jeg dele dette med barnehagen? Si at jeg vil de skal fortsette, men kanskje nevne at mamma også kan? Fortelle om hvorfor det er sårende, og at jeg gjerne vil være en mamma som får ting til, mtp egen oppvekst med mor som døde tidlig, og som i tillegg ruset seg.

Anonymkode: 5de23...9eb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La datteren ha dette båndet med den i barnehagen, jobb med deg selv og ikke bli så sjalu. Det er mye man kunne tenke seg å gjøre med barn som ikke ble som vi voksne hadde tenkt oss. Lev med det.  Ikke ta din sjalusi ut på barnehagen og datteren. 

Anonymkode: 2a012...12c

• Liker 36
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du snakke med barnet og spørre om hun kan forklare deg hvordan hun i barnehagen gjør det, slik at du kan lære det? At det kan være veien inn. 

Anonymkode: bfbc2...76e

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke bruk datteren din eller barnehagen for å kompensere for dine egne tap i oppveksten. Dette bør du kunne skille på.

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det samme her.

😅 hvorfor er det noe å sørge over? Små barn er sære!

Anonymkode: 52764...cb9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun syns du er for hardhendt? Kanskje denne ansatte har en væremåte, datteren din liker, og de to klikker veldig bra. Syns du overtenker, og lager problem ut av ingenting. 

Anonymkode: 7111c...d6d

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Slikt kan fort snu ts. Jeg har en datter på samme alder som deg og har også opplevd at kun ansatte i bhg fikk lov å røre håret hennes. Ikke jeg. Nå i det siste har dette plutselig forandret seg og jeg fletter pariserflette på henne hver morgen :)  De har mye «rart» for seg i den alderen, og det endrer seg ofte etterhvert. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lillesøsteren min var også sånn, helt ekstremt sær på hvem som fikk stelle med håret hennes. Helt normalt. Mange små barn som ikke vil spise hjemme f.eks. men spiser masse når de er andre plasser. 
Sikkert stas for datteren din med den ekstra oppmerksomheten fra hun som jobber i barnehagen :) Ikke noe mer enn det. 

Om noen år når hun blir litt eldre kommer nok dette til å gå seg til og dere kan kose dere med å fikse håret til hverandre :)

Anonymkode: 7ad45...3af

• Liker 5
Skrevet

Er på samme måte her.  Hun kommer hjem med de fineste fletter når den ansatte er i barnehagen mens hjemme er jeg heldig om jeg får sette det i en hestehale. 

Men det er jo sånn at barn gjerne oppfører seg annerledes med andre en hjemme.  Samme som at hun spiser bedre i barnehagen, og oppfører seg bedre.  Ting er annerledes.

Men i den trygge havnen hjemme tørr hun og ta sin plass og vise selvstendighet.  Dette er ikke personlig det er bare sånn noen barn er.  Det er ganske vanlig :) 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta deg sammen. Jeg synes det er kjempekoselig når barnet mitt kommer hjem med fine frisyrer som de bhg-ansatte lager på henne, viser at hun trives der og det er det viktigste. Kunne ikke gitt mer blaffen i at hun ikke ønsker at jeg rører håret hennes fra tid til annen. Det er hennes hår så da får man bare respektere det.

Anonymkode: ed54c...424

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nevner du dette til barnehagene så kommer dem bare til å se rart på deg. Du burde rydde litt opp i fortiden xD la nå datteren din få ordne håret av denne fine barnehage ansatte 

Anonymkode: 80317...173

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi på 5 år har også langt hår, setter det som oftest opp i en hestehale og fletter det. Men det har skjedd at når jeg eller pappaen skal hente i barnehagen at hun har fiskebeinsflette eller en annen  frisyre om vi har sendt henne i barnehagen med håret utslått eller bare med en vanlig hestehale. Plager ikke meg i det hele tatt, bare koselig at de bånder på den måten😊

Anonymkode: a76dd...7a6

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje hun syns du er for hardhendt? Kanskje denne ansatte har en væremåte, datteren din liker, og de to klikker veldig bra. Syns du overtenker, og lager problem ut av ingenting. 

Anonymkode: 7111c...d6d

Dette. Om barnet har et bånd med en barnehageansatt så vil det være pilråttent å prøve å ødelegge det.

Anonymkode: ed54c...424

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Rart det der med barnehagen. Mitt barn er vanskelig å legge til dupp, men i barnehagen går det helt greit. Tror at noen ganger er det ulike "regler" rett og slett🤷‍♀️

Skjønner godt at det er sårt for deg!

Anonymkode: 36910...1b0

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Klipp håret på ungen kort, så blir det ikke så mye floker. Dumt å ha langt hår når ungen nekter å gre det. Da får du si at OK, da får du har kort hår en stund. Og så kan hun ha langt hår når hun blir eldre, og du får sikkert lov til å flette det da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med de andre, her virker det veldig tydelig som om du har en god del ting fra fortiden som du ikke har bearbeidet ferdig, og du forsøker å fikse det fra feil ende. Det blir dessverre helt feil å ha spesifikke forventninger til ditt forhold med din datter basert på din fortids mangler. Jeg vil anbefale at du finner en god samtaleterapaut for å få snakket ut om alle dine tanker og følelser, så vil det hjelpe på sjalusien som dukker opp. 

Jeg ville absolutt ikke ha nevnt noe for barnehagen om dette, for de vil enten tenke at det er merkelig, ellers vil de ha forståelse og trekke litt unna denne aktiviteten med din datter: det vil selvsagt gå ut over det fine forholdet din datter har med denne ansatte. Selv om det kanskje ville føltes bedre for din del, så er det jo helt fantastisk for din datter å ha noen hun føler seg så trygg og komfortabel med. Forsøk å fokusere på hennes glede og komfort i hverdagen, i stedet for dine mangler og sårede følelser.

Forstår at det er sårt med mye vonde følelser i bunn, så jeg sender deg store klemmer ❤️

Anonymkode: 6f603...a00

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Jobb med datteren din hjemme. Det at hun i bhg får lov er jo en superbonus for deg! Da er hun allerede «vant» til å bli dillet på håret. Sannsynligvis godtar hun det fordi hun har sett andre barn bli dillet på håret av henne tidligere 😉 rart med massesuggesjon på unger 😂 ❤️ 

Fortsett med å spørre, vis henne bilder av andre barn med søte frisyrer og spør om hun vil du skal lage sånn og sånn. Anna/Elsafletter etc 🤗

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å vinkle det til at datteren din får litt ekstra kos og oppmerksomhet under ordningen av håret i barnehagen? 😀

Det tenker jeg når min femåring kommer hjem med kjempefine hårkreasjoner🎀 Syns det er fint at hun har så godt forhold til de ansatte. 

Anonymkode: bb250...3d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt deg selv (eller din datter) om hvorfor den ansatte får fikse og ikke du? En 4-åring har egne meninger og refleksjoner og vet meget godt hvorfor hun nekter deg å fikse håret.

Start der. Altså - jeg spesifiserer - spør åpent og undrende og ikke i den tonen du lager innlegget her, som er bitter og anklagende. Det er helt supert at din datter foretrekker den ansatte over deg, og det må klart formidles barnet.

Anonymkode: e2c27...d9d

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...