Gå til innhold

Stemor har fått tilgang til alt via skolen for mitt barn, er det rett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært sånn en stund nå, og jeg synes det er rart. Barnet kan ikke fordra stemor og ønsker derfor ikke være hos far, stemor truer barna de har der og lugger og klyper, og er generelt ikke et godt menneske. Barnet mitt har ikke sett dem nå på over et år. 

Barnet er ganske stort og går på skole, og stemor har via si skoleapp for sine barn også fått tilgang til mitt barn, og får tilsendt alt ting for mitt barn. Hun får også i tillegg til dette mail til sin mail, det står at det er tre mailer til sammen som mottar hver gang noe blir sendt og en av dem er hennes.   

Hvorfor har hun tilgang og rettigheter til dette? Er det fordi hun er gift med far? Det er jo fortsatt ikke hennes barn, og far får jo selv alle opplysningene og beskjeder fra skolen. 

Anonymkode: e36bc...387

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit i min bok, nei.

Anonymkode: 1edcf...70a

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har vært sånn en stund nå, og jeg synes det er rart. Barnet kan ikke fordra stemor og ønsker derfor ikke være hos far, stemor truer barna de har der og lugger og klyper, og er generelt ikke et godt menneske. Barnet mitt har ikke sett dem nå på over et år. 

Barnet er ganske stort og går på skole, og stemor har via si skoleapp for sine barn også fått tilgang til mitt barn, og får tilsendt alt ting for mitt barn. Hun får også i tillegg til dette mail til sin mail, det står at det er tre mailer til sammen som mottar hver gang noe blir sendt og en av dem er hennes.   

Hvorfor har hun tilgang og rettigheter til dette? Er det fordi hun er gift med far? Det er jo fortsatt ikke hennes barn, og far får jo selv alle opplysningene og beskjeder fra skolen. 

Kontakt skolen og meld fra om at denne personen ikke har foreldreansvar og dermed ikke skal ha informasjon om ditt barn.

• Liker 28
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Det høres rart ut. Da må vel far ha meldt det inn som ønske kanskje? Har du hørt med ham? 

Kontakt skolen og gi beskjed om at det kun er deg og far som skal ha beskjed fremover 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lipyros skrev (4 minutter siden):

Det høres rart ut. Da må vel far ha meldt det inn som ønske kanskje? Har du hørt med ham? 

Kontakt skolen og gi beskjed om at det kun er deg og far som skal ha beskjed fremover 😊

Det kan godt hende, men må ikke jeg godkjenne det som mor? Jeg er også i et seriøst forhold bare at vi ikke er gift, men han har jo ikke tilgang til noe som helst han selvom han er den som er den fungerende farsrollen til barnet. 

• Liker 1
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Da vi gjorde dette for mitt særkullsbarn, måtte far skrive under på at han syntes det var greit. Ellers kunne ikke min mann møte på foreldremøter for eksempel. Hvis du ikke ønsker det, kan du bare sende en beskjed til kontaktlærer, så ordner de det. Eller, de burde ordne det hvertfall. Lykke til! 

Skrevet

Slike saker har vært oppe på KG før - bl.a. om det var ok at far inviterte med seg samboer på foreldresamtale med skolen. Jeg søkte da litt rundt i rettskilder, og fant frem til at det faktisk var tilstrekkelig at far (som har foreldreansvar) godkjente dette rent juridisk. Det var en vanlig misoppfatning at kun personen med foreldreansvar hadde tilgang til skolen.

Så lenge mor og far deler foreldreansvar, så holder det i mange sammenhenger at én av dem godkjenner dette. Gitt at dette faktisk er hans nye kone/samboer, og ikke kun kjæreste.

Du kan selvsagt forsøke å kontakte skolen og be dem fjerne denne tilgangen. Skulle stemningen tilspisse seg, er jeg ikke sikker på om du når frem med det rent juridisk.

Når det er sagt så får hun jo uansett alt via sin mann/barnas far. Så helt ut på sidelinjen får du henne ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemor 100% på niende året og har full tilgang til alt vedr barnet.. 
Far måtte bekrefte skriftelig at jeg skulle få tilgang til alt…

Jeg er også foreldrekontakt og FAU leder på 5 året for stebarnet! Far har vært med på 1 foreldresamtale og 1 foreldremøte på 5 år😅

Men igjen…. Far måtte godkjenne skriftelig at jeg skulle få tilgang.. Mor måtte ikke..

Barnet har kun bodd med far, og jeg og far er gift.. 

Mor har aldri vært involvert i noe verken i barnehage eller skole… Hennes kontaktinfo er heller ikke oppført noen steder.. Hun har ME, og de har litt samvær..

Vet ikke om begge foreldre må godkjenne tilgangen, men her holdt det at far gjorde godkjente hvert fall….

Anonymkode: 98f60...40f

AnonymBruker
Skrevet

Har ny samboer/ektefelle rett til opplysninger?

Foreldrenes nye samboere/ektefeller har ingen formell foreldrerolle eller foreldreansvar overfor barnet. Som en følge at dette har vedkommende heller ikke noen automatisk rett til informasjon om barnet. Dette gjelder selv om vedkommende bor sammen med barnet og er en viktig omsorgsperson.

• Skolen kan ikke gi taushetsbelagt informasjon til ny samboer/ektefelle med mindre det foreligger samtykke fra en som har foreldreansvar.

Svært ofte vil foreldrene ha delt foreldreansvar også etter samlivsbruddet. Spørsmålet blir da om begge foreldrene må samtykke i at ny samboer/ektefelle deltar i foreldresamtaler eller får taushetsbelagt informasjon. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har konkludert med at det i utgangspunktet er tilstrekkelig at den av foreldrene som bor fast sammen med barnet, bostedsforelderen, samtykker i at ny ektefelle/samboer deltar i foreldresamtaler eller får tilgang til taushetsbelagt informasjon.

Anonymkode: 617d3...743

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg stusser over er hvorfor hun trenger tilgang, og barnet fysisk ikke er der…

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

SITAT fra kommentar over:

‘’det i utgangspunktet er tilstrekkelig at den av foreldrene som BOR FAST sammen med barnet,bostedsforelderen, samtykker i at nyektefelle/samboer deltar i foreldresamtaler eller får tilgang til taushetsbelagt informasjon.’’

Ditt barn bor ikke fast hos far slik jeg forstår innlegget ditt… Så her tenker jeg at hun ikke har krav på det… Og hvis bostedsadresse er hos deg, ville jeg kontaktet skolen..

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Far har foreldreansvar og kam godkjenne dette. Vil jeg tro 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De nye appene passer best i Disneyland og Kardemommeby. 
De passer ikke inn i en verden full av psykopater og narsisisster.

Duket selskapsbord for foreldre fra helvette.

Anonymkode: c46a9...28c

AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk et ganske drøyt brudd på taushetsplikten til skolen. Ingen uten foreldreansvar skal ha tilsendt informasjon fra skolen. Ring rektor asap. Hilsen lærer.

Anonymkode: 60837...ed2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er faktisk et ganske drøyt brudd på taushetsplikten til skolen. Ingen uten foreldreansvar skal ha tilsendt informasjon fra skolen. Ring rektor asap. Hilsen lærer.

Anonymkode: 60837...ed2

Kan ikke en med foreldreansvar godkjenne det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...